2733
Sök

Protestera mot Saabs nerläggning vid Riksdagshuset

OUTLAW1
17 augusti 2011
tåget har redan gått..vi kommer se Saab gå under 2011 kanske  2012.
Trollhättan kommer bli en liten spökstad när storindutrin på orten sviker..

Många kommer förlora jobb,hem mm men what the hell...Dax att vakna dom har blivit varnade länge nu..
Man MÅSTE se över sin egna situation direkt i sådana här lägen inte bara sitta tillbkalutad och vänta...

RIP saab!!

285 Inlägg
17 augusti 2011
m0s skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Funkiee skrev:
Hur lätt är det för Olof 57 år o söka nytt jobb när han har jobbat på saab kanske hela sitt liv, hur fan ska det gå till? använd skallen

I dont give a shit. Nu e det ju så att läget är inte att saab består av 57 åringar eller hur.
Tycker att dom som kan ska söka nytt istället för att lipa.

Finns flera över 40 och 50 som jobbar på Saab i Trollhättan som jag jobbat där i 20 år.
Ska bli kul att se hur du reagerar när du själv är 40-50+ och får veta att du ska få kicken för ett företag du har jobbat på i en stor del av ditt liv.
Din "i dont give a shit" attityd är bara sorglig.

sätt dig på ett jävla lager då..de är ingen raketforskning presic
Senast redigerat av ante850r (17 augusti 2011)

Muttley
18 augusti 2011
Så roligt att folk beskyddar ett värdelöst företag. De är ju saabs egna fel. Sjukt dålig ledning.
Finns inga anledningar att skjuta in pengar för ett sådant företag som inte kommer att bli något ändå.

Och de kommer jobb år de som blir arbetslösa på ett eller annat sätt. Synd om dem men fan de som jobbar där nu borde börja fixa nya jobb så länge de kan.

Och ja jag har blivit av med jobb en gång pga de gått dåligt men jag sökte och fixa ett jobb som aldrig kommer ta slut nånsin smile

1 414 Inlägg
19 augusti 2011
Rquired skrev:
Founder skrev:
Jag driver en liten websida som heter SaabsUnited.com på nätet med så där 800'000 besökare i månaden och nästan 5000 registrerade medlemmar, mer Saab nörd än jag blir man nog inte. Har jobbat där, har familj och vänner som jobbar där samt 3 egna bilar varav den nyaste beställdes då GM bestämde sig för att lägga ner Saab för lite mer än ett år sedan.

Det som skrämmer mig är att även om företaget bygger kanonbra bilar, inte världens bästa och billigaste men heller inte dyraste, med otroligt många nöjda svenska och internationella ägare, så missar väldigt många Svenskar förståelsen för vad som händer om ett företag som Saab skulle lägga ner.

1. Tusentals människor blir utan jobb i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lilla Edet, Göteborg, Grästorp Skara och faktiskt också i Göteborg.

2. Underleverantörerna går under, och nu börjar tusentals bli tio-tusentals människor då en väldigt stor andel av underleverantörerna faktiskt är i Sverige. Saab är mer en svensk bil än de flesta tror. Göteborg kommer att påverkas kraftigt då väldigt många underleverantörer delas med Volvo och dessa har tyvärr inte råd att endast leverera till Volvo. Underleverantörerna har också leverantörer, bland annat stål industrin som finns i norra Sverige. Saab tillhör en av de största inköparna av plåt i landet, och ja dom köper svenskt!

3. Mängden handel som sker i dessa regioner kommer fall kraftigt vilket betyder att de som jobbar i butik helt plötsligt inte längre har något att göra... fler människor arbetslösa.

4. Folk börjar vilja flytta och villa priser och bostadspriser faller kraftigt då mängden tillgängliga bostäder blir dramatiskt fler.

5. När minst en förälder är ledig fulltid samt den andra på halvtid får man inte längre ha barnen på dagis, detta ser man redan nu då vissa dagis i regionen som normalt hade 30-40 barn, numera har 3-5 st... Flertal dagis och fritids läggs ner och ännu fler som faktiskt inte hade något med företaget Saab att göra blir arbetslösa... Handeln minskar ännu mer och fler blir arbetslösa...

6. Det värsta som kan hända är att bostads värdet faller under belånade värdet. Det betyder personlig konkurs för de som äger bostäderna...

Vem betalar? Jo skattebetalarna, det är dom som får stå för underhålls-stöd till alla de människor som blir arbetslösa. Inte nog med det så kommer nog Svensk ekonomi inte klara av det nästan 100'000 människorna som detta faktiskt berör... Svensk ekonomi bygger på att vi skapar varor i det här landet som människor utomlands köper, så att vi får in pengar i landet.

Många må tycka att Saab är skit, men otroligt många människor oavsett om dom har något med Saab att göra eller inte får mat på bordet tack vare detta "skit" märke och dessa "puckon" som går och köper bilarna...

Ska vi inte ta och stödja svensk industri och svenska företag oavsett vad de må vara istället för att spendera alla Sveriges pengar utomlands? Dom kommer ju inte direkt oss till nytta där?

Mycket välskrivet inlägg och ett mycket imponerande engagemang du har i och med din hemsida med mera.

Men jag kan inte hålla med om det du skriver, det är en väldigt färgad bild av situationen. Som om jag skulle skriva att "Vid en skogsbrand totalförstörs 1.000 hektar mark", vad jag glömmer att nämna är att skogen kommer att återhämta sig, och vad du glömmer att nämna är att ett samhälle återhämtar sig mycket snabbare än vad skogsmark gör.

Du pratar också om hundratusentals jobb, i media har siffran 7000 figurerat och kvällspressen är inte direkt kända för att ta i underkant eller hur?

Det är lätt att skriva "Rädda Saab, rädda jobben" men att ge Saab pengar utan något hopp för överlevnad försämrar bara situationen ovan. I det scenariot förloras alla jobb i samband med Saab och resurser som kunde gjort nytta någon annanstans. Varför inte gynna Volvo med goda framtidsutsikter, så kan detta bolag i samma region dämpa fallet?

Det är inte lätt att diskutera Saab utan att diskutera vad som företaget faktiskt är, sina produkter. Det har aldrig varit annat än bra bilar, men "bra" är inte tillräckligt när alla konkurrenter är "bättre" eller till och med "mycket bättre". Audi är det märke Saab säger sig vilja konkurrera med, Audi har de tre kommande åren budgeterat 720 miljarder till utveckling av helt nya produkter. En summa Saab aldrig sett och bara kan drömma om, hur skall märket kunna konkurrera med detta?

Det är inte lönt att argumentera mot nackdelarna med en nedläggning, när det för tillfället inte finns någon realistisk chans för överlevnad. För säga vad man vill om märkets entusiaster, uppenbarligen finns det inte tillräckligt många för att Saab skall kunna överleva med undermåttliga produkter. smile

Det är intressant att vi vet så mycket om Saabs bilar men faktum är att vi vet otroligt lite om Saab's teknologi bas och vilka kunskaper de har. Inte många vet tex att Vestas alla vindkraftverk innehåller växellådor som är utvecklat av just Saab... det är bara ett exempel i mängden...

Det finns en anledning som vi "vanliga" människor inte vet som gör rika människor otroligt intresserade i Saab! Mycket pågår bakom kulisserna!

Vad gäller utvecklings-kostnader så är det inte summan som är intressant, det är sättet att utveckla... Jag vet på grund av kontakter att nya 9-5 är den billigast utvecklade bilen i världshistorien! Man kan pumpa miljarder in i ett projekt, eller så kan man satsa på ny utvecklingsteknik och bara pumpa miljoner och få samma resultat! För de som besökte SaabsUnited Dagarna i Maj fick en extrem inblick i detta och vi kommer att publicera video från alla föreläsningar om detta på saabsunited.com snart!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 augusti 2011
Founder skrev:
Rquired skrev:
Founder skrev:
Jag driver en liten websida som heter SaabsUnited.com på nätet med så där 800'000 besökare i månaden och nästan 5000 registrerade medlemmar, mer Saab nörd än jag blir man nog inte. Har jobbat där, har familj och vänner som jobbar där samt 3 egna bilar varav den nyaste beställdes då GM bestämde sig för att lägga ner Saab för lite mer än ett år sedan.

Det som skrämmer mig är att även om företaget bygger kanonbra bilar, inte världens bästa och billigaste men heller inte dyraste, med otroligt många nöjda svenska och internationella ägare, så missar väldigt många Svenskar förståelsen för vad som händer om ett företag som Saab skulle lägga ner.

1. Tusentals människor blir utan jobb i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lilla Edet, Göteborg, Grästorp Skara och faktiskt också i Göteborg.

2. Underleverantörerna går under, och nu börjar tusentals bli tio-tusentals människor då en väldigt stor andel av underleverantörerna faktiskt är i Sverige. Saab är mer en svensk bil än de flesta tror. Göteborg kommer att påverkas kraftigt då väldigt många underleverantörer delas med Volvo och dessa har tyvärr inte råd att endast leverera till Volvo. Underleverantörerna har också leverantörer, bland annat stål industrin som finns i norra Sverige. Saab tillhör en av de största inköparna av plåt i landet, och ja dom köper svenskt!

3. Mängden handel som sker i dessa regioner kommer fall kraftigt vilket betyder att de som jobbar i butik helt plötsligt inte längre har något att göra... fler människor arbetslösa.

4. Folk börjar vilja flytta och villa priser och bostadspriser faller kraftigt då mängden tillgängliga bostäder blir dramatiskt fler.

5. När minst en förälder är ledig fulltid samt den andra på halvtid får man inte längre ha barnen på dagis, detta ser man redan nu då vissa dagis i regionen som normalt hade 30-40 barn, numera har 3-5 st... Flertal dagis och fritids läggs ner och ännu fler som faktiskt inte hade något med företaget Saab att göra blir arbetslösa... Handeln minskar ännu mer och fler blir arbetslösa...

6. Det värsta som kan hända är att bostads värdet faller under belånade värdet. Det betyder personlig konkurs för de som äger bostäderna...

Vem betalar? Jo skattebetalarna, det är dom som får stå för underhålls-stöd till alla de människor som blir arbetslösa. Inte nog med det så kommer nog Svensk ekonomi inte klara av det nästan 100'000 människorna som detta faktiskt berör... Svensk ekonomi bygger på att vi skapar varor i det här landet som människor utomlands köper, så att vi får in pengar i landet.

Många må tycka att Saab är skit, men otroligt många människor oavsett om dom har något med Saab att göra eller inte får mat på bordet tack vare detta "skit" märke och dessa "puckon" som går och köper bilarna...

Ska vi inte ta och stödja svensk industri och svenska företag oavsett vad de må vara istället för att spendera alla Sveriges pengar utomlands? Dom kommer ju inte direkt oss till nytta där?

Mycket välskrivet inlägg och ett mycket imponerande engagemang du har i och med din hemsida med mera.

Men jag kan inte hålla med om det du skriver, det är en väldigt färgad bild av situationen. Som om jag skulle skriva att "Vid en skogsbrand totalförstörs 1.000 hektar mark", vad jag glömmer att nämna är att skogen kommer att återhämta sig, och vad du glömmer att nämna är att ett samhälle återhämtar sig mycket snabbare än vad skogsmark gör.

Du pratar också om hundratusentals jobb, i media har siffran 7000 figurerat och kvällspressen är inte direkt kända för att ta i underkant eller hur?

Det är lätt att skriva "Rädda Saab, rädda jobben" men att ge Saab pengar utan något hopp för överlevnad försämrar bara situationen ovan. I det scenariot förloras alla jobb i samband med Saab och resurser som kunde gjort nytta någon annanstans. Varför inte gynna Volvo med goda framtidsutsikter, så kan detta bolag i samma region dämpa fallet?

Det är inte lätt att diskutera Saab utan att diskutera vad som företaget faktiskt är, sina produkter. Det har aldrig varit annat än bra bilar, men "bra" är inte tillräckligt när alla konkurrenter är "bättre" eller till och med "mycket bättre". Audi är det märke Saab säger sig vilja konkurrera med, Audi har de tre kommande åren budgeterat 720 miljarder till utveckling av helt nya produkter. En summa Saab aldrig sett och bara kan drömma om, hur skall märket kunna konkurrera med detta?

Det är inte lönt att argumentera mot nackdelarna med en nedläggning, när det för tillfället inte finns någon realistisk chans för överlevnad. För säga vad man vill om märkets entusiaster, uppenbarligen finns det inte tillräckligt många för att Saab skall kunna överleva med undermåttliga produkter. smile

Det är intressant att vi vet så mycket om Saabs bilar men faktum är att vi vet otroligt lite om Saab's teknologi bas och vilka kunskaper de har. Inte många vet tex att Vestas alla vindkraftverk innehåller växellådor som är utvecklat av just Saab... det är bara ett exempel i mängden...

Det finns en anledning som vi "vanliga" människor inte vet som gör rika människor otroligt intresserade i Saab! Mycket pågår bakom kulisserna!

Vad gäller utvecklings-kostnader så är det inte summan som är intressant, det är sättet att utveckla... Jag vet på grund av kontakter att nya 9-5 är den billigast utvecklade bilen i världshistorien! Man kan pumpa miljarder in i ett projekt, eller så kan man satsa på ny utvecklingsteknik och bara pumpa miljoner och få samma resultat! För de som besökte SaabsUnited Dagarna i Maj fick en extrem inblick i detta och vi kommer att publicera video från alla föreläsningar om detta på saabsunited.com snart!

+1 det är så få som verkligen vet om hur det ligger till med företaget i grund och botten!

5 198 Inlägg
19 augusti 2011
Funkiee skrev:
Founder skrev:
Rquired skrev:

+1 det är så få som verkligen vet om hur det ligger till med företaget i grund och botten!

Men ändå är det såååå många som *vet* allt om saab,, spec det negativa,, och mycket kommer från volvo folk...
Senast redigerat av gamlingen (19 augusti 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2011
Founder skrev:
Rquired skrev:
Founder skrev:

Om Saab så bygger månlandare är det ointressant för det är en biltillverkare företaget är och som en sådan har företaget aldrig haft förutsättningarna (En rejäl vinst helt enkelt) för att överleva eller utvecklas. Jag har aldrig påstått mig veta allt om Saab, men ovanstående är enkla siffror att få fram och dem avslöjar det du behöver veta. Om det sedan är bilar eller Vesta´s vindkraftverk som får Saab att visa röda siffror är inte lika intressant som att Saab visar röda siffror...

Angående 9-5 känns det inte som någon prestation, modellen blev inte bra? Har nu Saab utvecklat den till den lägsta kostnaden i historien, borde de kanske ha lagt ner lika mycket resurser som andra biltillverkare gjort så att de haft en modell som kan konkurrera på marknaden?
Senast redigerat av Rquired (19 augusti 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Team RmR
393 Inlägg
19 augusti 2011
Varför blev inte modellen av den nya 9-5an bra får jag fråga dig då ? smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2011
JaZoR skrev:

Enligt Saab själva, som utlovat en facelift av denna modell redan, så var kvalité och tekniknivån inte i nivå med konkurrenterna. När en tillverkare kommer med sådana uttalanden brukar dem knappast vara gravt överdrivna utan snarare rejält underdrivna och nedtonade. Dessutom bygger 9-5 på samma grund som Opel Insignia, som har haft väldigt mycket problem vilket inte bådar gott, och det är inte Opel-emblemet de har problem med om vi säger som så...

1 414 Inlägg
19 augusti 2011
Rquired skrev:
JaZoR skrev:

Enligt Saab själva, som utlovat en facelift av denna modell redan, så var kvalité och tekniknivån inte i nivå med konkurrenterna. När en tillverkare kommer med sådana uttalanden brukar dem knappast vara gravt överdrivna utan snarare rejält underdrivna och nedtonade. Dessutom bygger 9-5 på samma grund som Opel Insignia, som har haft väldigt mycket problem vilket inte bådar gott, och det är inte Opel-emblemet de har problem med om vi säger som så...

Saab 9-5 bygger inte alls på samma grund som Opel Insignia... Den delar bas med Buick Lacross som funkat kanonbra och dessutom har Saab 9-5 inte fått något annat än fantastiska betyg av journalister?...

Jag är intresserad av att veta källor till allt du skriver, vänligen ange detta i framtiden! Annars är det svårt att ta dig seriöst...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

138 Inlägg
19 augusti 2011
Bara att inse att folk inte vill åka Saab, för om så vore fallet så skulle tillverkaren överleva.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 augusti 2011
saxat från wiki:
GM's Epsilon platform replaced the N platform in the US, and replaced the GM2900 platform elsewhere.
Vehicles based on the Epsilon I platform:

Regular
2002 Opel Vectra
2003 Saab 9-3
2004 Chevrolet Malibu
2006 Cadillac BLS

A new version of the Epsilon, dubbed Epsilon II, debuted in 2008. It is adaptable for front and all-wheel drive applications. The architecture was developed by Opel in Rüsselsheim, Germany.
Current and announced vehicles built on Epsilon II:

2008 Opel Insignia, Buick Regal (SWB)
2010 Buick LaCrosse/GM Daewoo Alpheon (LWB)
2010 Saab 9-5 (LWB)
2013 Chevrolet Malibu, Holden Malibu (SWB)
Concept vehicles built on Epsilon II:

2007 Buick Riviera
2007 Opel GTC
2006 Saab Aero X

Sen får ni tolka resten själva.

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2011
Jag tycker det är tråkigt på det viset att många jobb förloras, men samtidigt tycker jag inte vi ska pumpa in en massa pengar i ett företag som bara går back hela tiden...

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

2 271 Inlägg
19 augusti 2011
MantaRobin skrev:
Jag tycker det är tråkigt på det viset att många jobb förloras, men samtidigt tycker jag inte vi ska pumpa in en massa pengar i ett företag som bara går back hela tiden...

Vilka vi?hmm

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2011
lingua skrev:
MantaRobin skrev:

Vilka vi?hmm

Den svenska skattebetalaren. Sist jag lyssnade på radiobabblet angående Saab-affären så pumpade väl staten in våra stålar i de?

2 271 Inlägg
19 augusti 2011
MantaRobin skrev:
lingua skrev:
MantaRobin skrev:

Vilka vi?hmm

Den svenska skattebetalaren. Sist jag lyssnade på radiobabblet angående Saab-affären så pumpade väl staten in våra stålar i de?

nej du! läs vidare i ämnet.

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 augusti 2011
lingua skrev:
MantaRobin skrev:
lingua skrev:

Vilka vi?hmm

Nope smile Jag gav upp Saab för länge sedan tongue

2 271 Inlägg
19 augusti 2011
MantaRobin skrev:
lingua skrev:
MantaRobin skrev:

Nope smile Jag gav upp Saab för länge sedan tongue

ok! aja, jag spelar naiv 'til the fatlady sings!big_smile
I stora drag är staten/skattebetalarna borgenär för EIB-lånet vilket SAAB nu även jobbar för att
lösa ut. Så inga pengar har pumpats in, än.tongue

Undrar bara varför det inte blev samma uppståndelse över Volvo PV?
http://www.dn.se/ekonomi/volvo-pv-vanta … p?rm=print

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 augusti 2011
Founder skrev:
Rquired skrev:
JaZoR skrev:

Saab 9-5 bygger inte alls på samma grund som Opel Insignia... Den delar bas med Buick Lacross som funkat kanonbra och dessutom har Saab 9-5 inte fått något annat än fantastiska betyg av journalister?...

Jag är intresserad av att veta källor till allt du skriver, vänligen ange detta i framtiden! Annars är det svårt att ta dig seriöst...

Att Insignia och 9-5 delar samma grund i mycket tror jag är bevisad i och med inlägg #176? Om inget annat så undersök en 9-5 och en Insignia, du kommer se att delarna i mångt och mycket ser likadana ut! Ratten är ett exempel. smile

Opel har i sin tur haft problem med bland annat elektroniken och (sin version?) av V6an.

De seriösa journalisterna (Den partiska vänstervridna Collin och din lokala tidnings 5min-test etc. hör inte dit) har vad jag sett skrivit "bra men når inte hela vägen" ungefär vilket var det jag skrev. Här är ett exempel:
"Den solida premiumkänslan som finns i BMW, Mercedes och Audi saknas"
"Man skjuter lite över målet"
"Här räcker den inte till"
"Tyskarna är fortfarande i en klass för sig" (I Sammanfattningen)
http://www.teknikensvarld.se/files/1019 … rcedes.pdf
Fler tester orkar jag inte länka till, men bara för att fortsätta via Teknikens Värld finns det ett liknande där alla bilder är tagna på natten. Du hittar det säkert om du letar.

Men 9-5 utvecklades för att konkurrera med dessa tyskar och det klarar den inte av, därmed klarar den inte de krav man satt under utvecklingen och därmed är det ingen lyckad produkt. Källan till detta är rent sunt förnuft i första hand, riktlinjer för produktutveckling i andra hand.

Avstängd
44 Inlägg
19 augusti 2011
Att saab fortfarande finns.. lägg ner skiten. Är väl ingen som kommer ha förtroende för dom något mer?

Sök