6511
Sök

Köpråd: bmw/T5/Golf 2:a G60

870 Inlägg
17 januari 2010
Dansken_fire skrev:
D_Nilsson skrev:
Dansken_fire skrev:

aa bakhjulsdrivet är juh roligare.. men sen är juh 325 dyr i försäkring har jag hört , jag vet inte vad ligger den på tro?  annars kan man ta 328?? fast då blir det vanos

Min 328iC E36 ligger på 5500kr/år i halvförsäkring. Bor i utkanten av Göteborg, bilen står på morsan. På mig skulle en helförsäkring ligga på runt 40-50k/år! tongue Det som är positivt är att jag endast kör på sommaren vilket betyder att: när jag ställer av den får jag tillbaka pengar på skatt och försäkring! wink Så bilen kostar mig ca 2500-3000kr i halvförsäkring/år smile

Angående 325: Utan vanos = högre bensinförbrukning men bättre vid turbokonvertering som Darkie nämnde...sen slipper du ju iof vanosstrul! wink

Jag skulle dock köpt en 328:a istället. Nyare och förbättrad på det mesta från 325:an...sen går den bättre också! tongue

aa 328 kan man ju trimma bara genom att sätta insprut från 325, men 328 är väl lite dyrare att köpa

Tänk dock på att på 328 är det aluminiumblock och då håller det inte för överladdning!

754 Inlägg
17 januari 2010
Dansken_fire skrev:
D_Nilsson skrev:
Dansken_fire skrev:
aa bakhjulsdrivet är juh roligare.. men sen är juh 325 dyr i försäkring har jag hört , jag vet inte vad ligger den på tro?  annars kan man ta 328?? fast då blir det vanos

Min 328iC E36 ligger på 5500kr/år i halvförsäkring. Bor i utkanten av Göteborg, bilen står på morsan. På mig skulle en helförsäkring ligga på runt 40-50k/år! tongue Det som är positivt är att jag endast kör på sommaren vilket betyder att: när jag ställer av den får jag tillbaka pengar på skatt och försäkring! wink Så bilen kostar mig ca 2500-3000kr i halvförsäkring/år smile

Angående 325: Utan vanos = högre bensinförbrukning men bättre vid turbokonvertering som Darkie nämnde...sen slipper du ju iof vanosstrul! wink

Jag skulle dock köpt en 328:a istället. Nyare och förbättrad på det mesta från 325:an...sen går den bättre också! tongue

aa 328 kan man ju trimma bara genom att sätta insprut från 325, men 328 är väl lite dyrare att köpa

För 30k kan du få en fin 328:a. smile Var inte rädd att kolla på långmilare bara, se till att de är riktigt servade osv bara. Min 328:a har gått 19400mil men skicket är inte långt ifrån nyskick! big_smile...jag gav iof nästan det dubbla för min tongue
Senast redigerat av D_Nilsson (17 januari 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2010
Mellan 328i och Volvo T5 skiljer det också en ~50kr för mig, till Bmws fördel! Men premien kan variera en hel del, dessutom är det billigare delar, och billigare service (kamrem på 850 väl? Rätta mig annars). Mer lättskruvat också med en motor på längden än med en motor och växellåda på tvären där fram, fullt hus blir det.

Hela grejen med Bmw är väghållningen och den skrapa känsla bilen bjuder på, och körglädjen detta innebär. Är du bara ute efter att nå först till nästa stoppljus är Volvon billigare att få mer effekt ur, å andra sidan är en orginal 328i (193hp) lika kvick (upp till 140, sedan hänger den på någorlunda) som en 50hp starkare 850 T5-R (240hp) så dom går bra.

Dessutom är dom i mina ögon betydligt trevligare och säkrare att accelerera hårt med, eller köra om med. inga ryck och slit i ratten som en stark FWD-bil gör. Och så är det lättare att få ner kraften i backen när det driver bak (eller på alla fyra, inte aktuellt här ifs)

328i
193hp/280Nm
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s

Volvo 850 T5-R
240hp/330Nm
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     9,9 s
0 - 140 km/h     12,6 s
0 - 160 km/h     16,9 s
0 - 180 km/h     22,0 s

En massa hästar som rycker och spinner på framhjulen är säkert jättehäftigt, men jag uppskattar ett tryggare och säkrare beteende med exakta och skarpa vägegenskaper, bätrtre kvalitet och en flerfallet prisad motor (Bmws sexa, International engine of the year award*) Att Bmw dessutom innebär ungefär samma ingrepp i plånboken gör inte saken sämre.

Källa* http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% … MW-motorer

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

499 Inlägg
17 januari 2010
850 Turbo har 320-330hk med ny turbo (18T/19T), spridare och avgas. Ihop med steg 4-chip. Kostnad? 10k för allt. En 850 med det trimmet gör 0-200km/h på ca 20sekunder (Ferrari 360 Moderna, BMW M3 E90 osv gör det på ca 17 sek.) Det är flera sekunder bättre än BMW 328i 100-200km/h.

Är du ute efter prestanda i denna prisklassen är det SAAB eller Volvo du ska ha. En E36 är inte speciellt mycket roligare än en 850 enligt mig. Är du ute efter en riktig körmaskin för dessa pengar så titta på 200SX s13/s14 eller en Supra MkIII.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2010
NickeR32 skrev:
Dansken_fire skrev:
D_Nilsson skrev:

Tänk dock på att på 328 är det aluminiumblock och då håller det inte för överladdning!

Den håller visst för överladdning, en hel del tom. Men inte lika mycket som en 325i utan Vanos gör, därav ryktet. Det finns en hel del turbokonverterade 328or, det räcker med att söka runt på Garaget så hittar du några.

499 Inlägg
17 januari 2010
Att dra upp kamrem som negativt för Volvon känns rätt B när det bytet kostar 1000kr om man gör det själv och görs var 8:e år eller 12000mil. Volvon är ju otroligt lättmekad. Är ju inte alls knepigt att byta kamrem. Bort med framhjulet så kommer du åt. Att byta turbo som sitter mot torpeden är ju plättlätt!

Grejen med 850 är ju att med 18T/19T-kitet (som jag har på min brukis) är den snabbare än M3 E46.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2010
Hellquist skrev:
Att dra upp kamrem som negativt för Volvon känns rätt B när det bytet kostar 1000kr om man gör det själv och görs var 8:e år eller 12000mil. Volvon är ju otroligt lättmekad. Är ju inte alls knepigt att byta kamrem. Bort med framhjulet så kommer du åt. Att byta turbo som sitter mot torpeden är ju plättlätt!

Grejen med 850 är ju att med 18T/19T-kitet (som jag har på min brukis) är den snabbare än M3 E46.

Kamrem var ett exempel, Bmw E36 är inte speciellt svårmekad den heller om vi säger så. Och hurvida en Volvo med lite chipp och ny turbo drar en M3 har redan diskuterats i två trådar här på Garaget den senaste tiden, tycker inte denna skall bli en tredje. Men, med hänvisning till övriga två, tror jag inte din bil drar en M3 E46.

Ex. 1: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161014

Och även om den (med trim värt mer än bilen?) skulle gjort så, så är som sagt hela grejen med en M3 väghållning och körglädje ihop med prestanda. Inte att hoppandes mellan filerna med ryck i ratt och spinnande framhjul ta sig fram hyggligt snabbt i en vanlig Volvo, tycker man det är att jämföra med en M3 då är det uppenbart att man inte förstår grejen med en sådan bil.

Inget fel med det, smaken är som...
Senast redigerat av Rquired (17 januari 2010)

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Hellquist skrev:

så det är inte mycket dyrare att trimma 850? lät rätt bra:D

tysk.
592 Inlägg
17 januari 2010
Hellquist skrev:

Inte en chans att den är det på gatan, på pappret kanske. Men inte på gatan.
Du behöver r-däck och en vettig diff för att ens få ner effekten i backen.
Fan 850 spinner ju bort sig redan vid steg 1.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2010
Dansken_fire skrev:
Hellquist skrev:

Uttrycket "För bra för att vara sant" är ibland just detta, du får ingen super-850 för 10k om du inte är väldigt duktig på att pruta och kan göra det mesta själv. Å andra sidan, besitter du nu dessa kunskaper kan du kanske lika gärna konvertera en Bmw?

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Mellan 328i och Volvo T5 skiljer det också en ~50kr för mig, till Bmws fördel! Men premien kan variera en hel del, dessutom är det billigare delar, och billigare service (kamrem på 850 väl? Rätta mig annars). Mer lättskruvat också med en motor på längden än med en motor och växellåda på tvären där fram, fullt hus blir det.

Hela grejen med Bmw är väghållningen och den skrapa känsla bilen bjuder på, och körglädjen detta innebär. Är du bara ute efter att nå först till nästa stoppljus är Volvon billigare att få mer effekt ur, å andra sidan är en orginal 328i (193hp) lika kvick (upp till 140, sedan hänger den på någorlunda) som en 50hp starkare 850 T5-R (240hp) så dom går bra.

Dessutom är dom i mina ögon betydligt trevligare och säkrare att accelerera hårt med, eller köra om med. inga ryck och slit i ratten som en stark FWD-bil gör. Och så är det lättare att få ner kraften i backen när det driver bak (eller på alla fyra, inte aktuellt här ifs)

325 är en skit fin bil och diggar den verkligen, men som sagt är den inte ruskigt lätt trimma billigt måste nästan lägga 15-20papp har jag för mig(rätta mig gärna) sexan är också helt sjuk

jag är ute efter att man typ ligger på motor vägen sen trycker plattan i mattan och den drar iväg med det samma, då känns volvon bäst.
och 5:an låter helt sjukt.. men märket volvo gillar jag inte, men det får man ta...

Men sen finns det inget roligare än att köra på kurviga landsvägar och accelerera och broms osv och då är bmw bäst.

men finns det några feta bodykit som har en liknande som BMW Gt kittet (breddning då)

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Dansken_fire skrev:
Hellquist skrev:

Uttrycket "För bra för att vara sant" är ibland just detta, du får ingen super-850 för 10k om du inte är väldigt duktig på att pruta och kan göra det mesta själv. Å andra sidan, besitter du nu dessa kunskaper kan du kanske lika gärna konvertera en Bmw?

Priset 20-30 är för bilen sen tillkommer trimm och styling

Kunskaperna finns/är på väg, studera Tävlingstekniker
Senast redigerat av Dansken_fire (17 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 januari 2010
Dansken_fire skrev:
Rquired skrev:

325 är en skit fin bil och diggar den verkligen, men som sagt är den inte ruskigt lätt trimma billigt måste nästan lägga 15-20papp har jag för mig(rätta mig gärna) sexan är också helt sjuk

jag är ute efter att man typ ligger på motor vägen sen trycker plattan i mattan och den drar iväg med det samma, då känns volvon bäst.
och 5:an låter helt sjukt.. men märket volvo gillar jag inte, men det får man ta...

Men sen finns det inget roligare än att köra på kurviga landsvägar och accelerera och broms osv och då är bmw bäst.

men finns det några feta bodykit som har en liknande som BMW Gt kittet (breddning då)

Är det tryck rakt fram du är ute efter, är turbo+fwd bilarna det billigaste alternativet. Men som du säger, kurviga vägar är roligt det med. Och det är vad jag föredrar, prestanda är roligt det med men inget man kan utnyttja på allmän väg.

Varken ur laglig eller säkerhetsperspektiv, och i lägre farter får den inte ner kraften.

Men vill du ha prestanda, får du mycket för pengarna i 850 smile

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Dansken_fire skrev:
Rquired skrev:

Är det tryck rakt fram du är ute efter, är turbo+fwd bilarna det billigaste alternativet. Men som du säger, kurviga vägar är roligt det med. Och det är vad jag föredrar, prestanda är roligt det med men inget man kan utnyttja på allmän väg.

Varken ur laglig eller säkerhetsperspektiv, och i lägre farter får den inte ner kraften.

Men vill du ha prestanda, får du mycket för pengarna i 850 smile

okey tack för svaret är ute efter båda man kanske mer efter raksträcka

tysk.
592 Inlägg
17 januari 2010
Dansken_fire skrev:

Då tycker jag du ska satsa på 850 och ett chip. smile

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Wiechert skrev:
Dansken_fire skrev:

Då tycker jag du ska satsa på 850 och ett chip. smile

okey tack:D

309 Inlägg
17 januari 2010
Sierra turbo, DOHC motorn, bygger du turbo på den och laddar 0,6 så går den snäppet bättre än en Sierra Cosworth orginal, trevlig karaktär med härligt vrid smile. Skall du ladda över det så borde du riva toppen, plana, porta toppen, slipa förbränningsrummen för att få lägre komp. Något mer "oseriösare" är ju att köra med dubbla toppackningar för att få lägre komp så att du kan ladda högre.
Väldigt lättskruvade.
Även väldigt lätta i baken = lätta att leka med = lätta att få ställ med.
Inte den trafiksäkraste bilen dock. Och saker och ting kan paja på den ifall du inte tar hand om den riktigt.
Du kan inte besikta bilen med turbon på överhuvudtaget.
Hade nog kört på sierran, billigast av dina alternativ men du får minst lika kul med den kan jag lova..
Skrev jag att den var bakhjulsdriven? Det kanske du redan visste..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

254 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
_Nas_ skrev:
Sierra turbo, DOHC motorn, bygger du turbo på den och laddar 0,6 så går den snäppet bättre än en Sierra Cosworth orginal, trevlig karaktär med härligt vrid smile. Skall du ladda över det så borde du riva toppen, plana, porta toppen, slipa förbränningsrummen för att få lägre komp. Något mer "oseriösare" är ju att köra med dubbla toppackningar för att få lägre komp så att du kan ladda högre.
Väldigt lättskruvade.
Även väldigt lätta i baken = lätta att leka med = lätta att få ställ med.
Inte den trafiksäkraste bilen dock. Och saker och ting kan paja på den ifall du inte tar hand om den riktigt.
Du kan inte besikta bilen med turbon på överhuvudtaget.
Hade nog kört på sierran, billigast av dina alternativ men du får minst lika kul med den kan jag lova..
Skrev jag att den var bakhjulsdriven? Det kanske du redan visste..

nej visste att den är bakhjulsdriven och därför den är som alternativ, annars blir det att spara 10tusen till och köpa sierra cosworth men vet intekan lika bra köpa en sierra för 10 fixa den så att den är fin konventera den för 10 000 och sen har du en jävligt fin sierra turbo bil för ca 25 tusen

236 Inlägg
17 januari 2010
Ska du köra Sierra så är DOHC:en faktist den sämsta om du ska trimma. Både Pinton och 2.9:an är mer lätt trimmade, 2.9an verkar hålla förvånansvärt bra faktist, en massa vrid och bra knuff.  Men den kvalificerar ju sig inte in i BMWns liga. 328 är otroligt fina bilar, går riktigt bra och är kungliga att åka i.

Volvo fungerar väl det också men är utseendemässigt väldigt tråkiga att titta på. Du blir osynlig i trafiken helt enkelt och det är aldrig roligt. Lika gäller förstås för sierran hehe

517 Inlägg
17 januari 2010
Är man fortfarande i inlärnings-stadiet med inte allt för mycket kunskaper eller pengar så är ju sierran en ganska bra försökskanin att börja på...

sedan när snik-sierran har gett upp och man har förhoppningsvis lärt sig av sina misstag och kanske fått lite mer kött på benen kan man ju alltid byta upp sig till en cowsorth där man faktiskt får lite valuta för pengarna... Men en vettig sådan hittar man nog inte under 60k sad

Sök