7201
Sök

nytt ljudbygge...

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
29 maj 2006
Drönirettab skrev:
Tror att jag hänger med.

Det tror jag med :-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
30 maj 2006
Förtydligande: Det väsentliga - och det som de facto går att uppnå med tidskompensering - är att få signalerna vid brytfrekvensen att komma i fas. Notera att detta ändå blir skit om man har delningsfilter (HP -LP) som är osymmetriska m a p fasgång.

Man skall notera att fasskift och tidskompensering vid brytfrekvens är precis samma sak. D v s att fördröja en hel signal 10ms är samma sak som att introducera ett "fasfel" som motsvarar 10ms vid den aktuella brytfrekvensen.

Sedan så kan man vara ännu mera avancerad (nu pratar vi utomhus PA med stora delay-torn ute bland publik) och använda sig av den s k Haas-effekten när man tidskompenserar för att få dom som står i ljudbilden från delay-tornen att fortfarande uppfatta ljudet som kommade från scenen.

/Göran

jonash skrev:
Den stora fördelen med att tidskompa är att signalerna hamnar i fas vid örat, så det ger inte bara en upplevelse att man sitter mitt i (man kan faktiskt skjuta ljudbilden åt höger och vänster) men också att instrument och röster blir mycket mer fokuserade, dvs de kommer från en samlad punkt istället för ett stort område om du är med på vad jag menar.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
30 maj 2006
Sharky skrev:
Sedan så kan man vara ännu mera avancerad (nu pratar vi utomhus PA med stora delay-torn ute bland publik) och använda sig av den s k Haas-effekten när man tidskompenserar för att få dom som står i ljudbilden från delay-tornen att fortfarande uppfatta ljudet som kommade från scenen.

Kan du utveckla vad Haas-effekten är för något?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
30 maj 2006
En primär ljudvåg maskerar en ljudvåg som kommer lite senare även om den som kommer senare skulle vara starkare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
30 maj 2006
Tack!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

638 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
ok känns onödigt att lägga 2000:- extra bara för att få tidkomp då tongue   + att om man tidskompenserar så det hörs perfekt för föraren. då lär det ju inte låta bra för passageraren? big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

21 761 Inlägg
30 maj 2006
Det kommer åtminstone inte att låta lika bra som hos föraren. Men jag antar att det går att programmera in flera olika "ljudkurvor" i stereon så att man kan välja tex en inställning för dig när bara du sitter i bilen och en annan inställning för när det sitter passagerare.
Har dock aldrig haft stereo med tidskomp så att jag vet inte om man kan göra så.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
30 maj 2006
Drönirettab skrev:
Det kommer åtminstone inte att låta lika bra som hos föraren. Men jag antar att det går att programmera in flera olika "ljudkurvor" i stereon så att man kan välja tex en inställning för dig när bara du sitter i bilen och en annan inställning för när det sitter passagerare.
Har dock aldrig haft stereo med tidskomp så att jag vet inte om man kan göra så.

Om enheten har minne så man kan lagra flera kurvor så går det utmärkt.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök