Dåliga däck bakom flera olyckor

Knugcab
10 februari 2010 · 5 111 Inlägg

Det är helt felprioriterat att köpa dyrt ljud och billiga däck, säkerhet ska man inte snåla på.
Men trots det, så måste jag säga att olyckor aldrig beror på dåliga däck...
Åker man av pga. förlorat fäste så har man helt enkelt kört för fort i förhållande till greppet.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
gamlingen
10 februari 2010 · 5 198 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

Så länge det finns billigare så kommer folk att köpa det.

bmx
10 februari 2010 · 7 100 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

bmx skrev:
MEEEENNNN!!!!tänker man att det är halt så är det klart de blir så....
har alltid kört med dåliga vinterdäck,men jag har klarat mej.kör man normalt så är de inge fara.

har dessutom ett sommardäck på mazdan nu pga punka

Det är ju precis detta som gör att olyckor händer roll att folk köper sina svindyra hakkepelikelliittta eller superfrost ice super X med supergummi of doom, men ger sig ut på vägarna som vanligt.

Hade nog kunnat tänka mig åka sommardäck året runt om det inte vore lag på vinterdäck, allt som behövs är att bromsa tidigare inför korsningar, kör saktare i kurvor, och var beredd på att det kan släppa när som helst. Bara såna småsaker kommer man långt på... vinterdäcken är bara ett hjälpmedel som "kan underlätta" vissa situationer, men kör man rätt så bör man inte hamna i dem situationerna.

jag hadde ochså kunnat köra med sommarpjucks ja med.
men tänker man att de är halt,då sitter man och spänner sej hela tiden,det är så dom flesta kör åt helvete...
ta de lungt bara så går de hur bra som helst!!

jag kmr alltid köra med billiga däck,billigt och bra!

och ni som säger att billiga däck är livsfarliga,varför fortsätter dom att sälja dom för då?
joo för att dom inte är farlig,kör som normalt folk ni ochså och anpassa er!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Akka
10 februari 2010 · 1 174 Inlägg

BMW skrev:
och ni som säger att billiga däck är livsfarliga,varför fortsätter dom att sälja dom för då?
joo för att dom inte är farlig,kör som normalt folk ni ochså och anpassa er!!!

Varför säljer dom cigaretter när det också är farligt? sprit? Jo för att folk köper det ändå.

Ska ju sägas att däcken som säljs inte är gjorda för dem nordiska vägarna/klimatet. Inte själva däcket som är dåligt utan dom är dåliga till våra typer av vägar.

PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 februari 2010 · 1 152 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

MIchelin har precis gjort det. de sänker prislistan rätt så mycket.

alla har inte råd att köpa däck för 10-15000. så då blir det att de kollar runt på olika däckföretag på nätet och får syn på däck som kostar typ 700:-/st

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
gamlingen
10 februari 2010 · 5 198 Inlägg

ExCon skrev:

Martin 9-3 skrev:

gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

MIchelin har precis gjort det. de sänker prislistan rätt så mycket.

alla har inte råd att köpa däck för 10-15000. så då blir det att de kollar runt på olika däckföretag på nätet och får syn på däck som kostar typ 700:-/st

Då kanske flera följer efter för att inte tappa mark... Jag bla har inte råd att köpa dyra däck,,, min pung tillåter inte det oavsett hur mycket säkrare däcken är så. finns inga pengar så finns det inga.

blacken
10 februari 2010 ·

Bmw_Bertil skrev:
Sen kan jag säga så här om dubbdäck hade några michellin dubbdäck på min Mazda 323F 95a Som kostade en rätt bra slant. Hjälpte dom?? Nix 4hjuls sladd rakt in i 1 träd, Mina Sunny M+S däck på BMW greppar skit bra och bromsträcka är inget att tala om dom stannar där dom ska. Såå jag vet inte detta med att billiga däck ska vara skit??

Det är ju så att det "finns" bara tvä riktiga dubb/vinterdäck, ena är Hakka och andra är Gislaved, dom andra kan man ha på skottkärror..

Har också haft Michelin dubbsulor, inga höjdare precis om man jämför med Skandinaviska vintersulor..

Senast redigerat av blacken (10 februari 2010)

cheffer
10 februari 2010 · 1 422 Inlägg

gamlingen skrev:

Martin 9-3 skrev:

gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

Så länge det finns billigare så kommer folk att köpa det.

Och det är konsumentens fel pga snålhet. Så jävla urbota dumt av folk att bara tänka på materialkostnad av prylar de köper. Hör så jävla ofta om "men det kostar ju inte mer än 5kr för dem att tillverka saken så säljer dom det för 50". Tänk på att räkna in forskning i produktens pris, det är inte gratis. De anställda på företaget som tillverkar sakens löner ska också täckas in, reklamkostnader, hyra för lokaler där de håller till, maskiner etc. Ofta får man just vad man betalar för och de dyrare däcken är OFTAST dyrare pga det ligger mer forskning bakom och fler tester som kostar pengar. Det går inte bara att sänka alla priser, det fungerar inte så helt enkelt.

Visst går det på vissa saker så som märkeskläder etc, där är det ju en helt annan sak men mycket vad det gäller bilar och skydd och så mycket annat fungerar det inte. Bugatti veyron t ex går minus för varje såld bil, trots det höga priset wink

Visst kan däck vara så dyra att man helt enkelt inte har råd och det är ju riktigt synd. Jag har t ex inte råd med några däck alls just nu men det går inte att sänka hur mycket som hellst

Senast redigerat av cheffer (10 februari 2010)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
saab_sonett Handledare
10 februari 2010 · 1 481 Inlägg

ExCon skrev:

Martin 9-3 skrev:

gamlingen skrev:
Sänk priset på kvalitetsdäck så försvinner skit däcken av sej själva

Köp kvalitetsdäck så försvinner skitdäcken av sig själva.

Alltid konsumenten som styr marknaden.

MIchelin har precis gjort det. de sänker prislistan rätt så mycket.

alla har inte råd att köpa däck för 10-15000. så då blir det att de kollar runt på olika däckföretag på nätet och får syn på däck som kostar typ 700:-/st

Man kan köpa begagnat till väldigt bra pris. Själv köpte jag 4 st Gislaved Nordfrost 5, ett år gamla i stort sett i nyskick för 2000:- komplett på fälg till Volvon.
Betydligt bättre väggrepp än Tjingtjong-däcken.....

Spana på annonssidorna bara så är det inga problem att skaffa riktiga däck.

steifan DR!FTT3KN!K3R
10 februari 2010 · 10 427 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Såå jag vet inte detta med att billiga däck ska vara skit??

Har du jämfört olika däck på samma bil vid snarlika temperaturer & underlag?
Märker direkt om gummiblandning osv är för hård om man jämför kort efter
varandra.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 februari 2010 · 10 427 Inlägg

saab_sonett skrev:
Spana på annonssidorna bara så är det inga problem att skaffa riktiga däck.

Köpa oanvända däck av privatpersoner kan löna sig rätt så bra. smile

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Remiss
10 februari 2010 · 1 339 Inlägg

blacken skrev:

Bmw_Bertil skrev:
Sen kan jag säga så här om dubbdäck hade några michellin dubbdäck på min Mazda 323F 95a Som kostade en rätt bra slant. Hjälpte dom?? Nix 4hjuls sladd rakt in i 1 träd, Mina Sunny M+S däck på BMW greppar skit bra och bromsträcka är inget att tala om dom stannar där dom ska. Såå jag vet inte detta med att billiga däck ska vara skit??

Det är ju så att det "finns" bara tvä riktiga dubb/vinterdäck, ena är Hakka och andra är Gislaved, dom andra kan man ha på skottkärror..

Har också haft Michelin dubbsulor, inga höjdare precis om man jämför med Skandinaviska vintersulor..

Continental är också väldigt bra däck. På tok för bra/dyra för skottkärran wink

blacken
10 februari 2010 ·

Volvo740an skrev:

blacken skrev:

Bmw_Bertil skrev:
Sen kan jag säga så här om dubbdäck hade några michellin dubbdäck på min Mazda 323F 95a Som kostade en rätt bra slant. Hjälpte dom?? Nix 4hjuls sladd rakt in i 1 träd, Mina Sunny M+S däck på BMW greppar skit bra och bromsträcka är inget att tala om dom stannar där dom ska. Såå jag vet inte detta med att billiga däck ska vara skit??

Det är ju så att det "finns" bara tvä riktiga dubb/vinterdäck, ena är Hakka och andra är Gislaved, dom andra kan man ha på skottkärror..

Har också haft Michelin dubbsulor, inga höjdare precis om man jämför med Skandinaviska vintersulor..

Continental är också väldigt bra däck. På tok för bra/dyra för skottkärran wink

Nja, dom kan man tänka sig att ha på antingen jordfräsen, trädgårdstraktorn eller snöslungan..tongue

Bmw_Bertil Ljud freak !
10 februari 2010 · 928 Inlägg

Mina däck på mazdan skulle vara bäst i test å grejor men dom sög. Har aldrig fått sladd aldrig haft problem med att köra snabbt eller ta kurvor med sunny däcken på BMW såå tror faktiskt att denna propagandan om att man ska ha hakka eller något av dessa märken är överskattat ?? Jag kommer fortsätt med sunny däck och inte byta till någor 4000kr däck som säger vi är bäst köp oss titta på priset.

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
driftking199
10 februari 2010 · 322 Inlägg

ja kör alltid på gammla skit vinterdäck me knappt mönster i som är 10år gammla ja kör inte av o inte har har ja nå antispinn eller antisladd skräp heller=)
nej folk lär nog sluta lita på sina däck o alla dator grejer i bilen till 100% o lära sig köra bilen i stället=)

blacken
10 februari 2010 ·

Bmw_Bertil skrev:
Mina däck på mazdan skulle vara bäst i test å grejor men dom sög. Har aldrig fått sladd aldrig haft problem med att köra snabbt eller ta kurvor med sunny däcken på BMW såå tror faktiskt att denna propagandan om att man ska ha hakka eller något av dessa märken är överskattat ?? Jag kommer fortsätt med sunny däck och inte byta till någor 4000kr däck som säger vi är bäst köp oss titta på priset.

Samma sade riksdagen i flera år, sedan så köpte vi en skrinda som det var friska Hakkasulor på. Sedan dess så tvärvägrar hon att ha andra däck än Hakka på skrindan vintertid..

Bmw_Bertil Ljud freak !
10 februari 2010 · 928 Inlägg

Farsan har hakka dubbdäck på sin 965a och han sladdar runt som en jävla hockeypuck i kurvorna med den. Och jag ligger efter med bmw men min sladdar då fan inte runt hur kommer det sig då om mina däck är så dåliga???

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
blacken
10 februari 2010 ·

Bmw_Bertil skrev:
Farsan har hakka dubbdäck på sin 965a och han sladdar runt som en jävla hockeypuck i kurvorna med den. Och jag ligger efter med bmw men min sladdar då fan inte runt hur kommer det sig då om mina däck är så dåliga???

tre alternativ dyker upp i skalen när du säger så. 1: Volvo 2: Volvo. 3; Volvo..tongue Och misstänker att det överdrivs lite i din berättelse..

Bmw_Bertil Ljud freak !
10 februari 2010 · 928 Inlägg

Haha volvo volvo volvo:P Överdriver gör jag däremot inte big_smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Guldis
10 februari 2010 · 200 Inlägg

du kan inte gemföra däcken med olika bilar iheller en mazda häck och en tysk 540 pansar vagn beter sig inte precis likadant....

BMW E30 325 Cab "E30 Cab" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang