Köpråd volvo t-gul vs s60 r awd??

Hedning Fd Bannad
16 februari 2010 · 657 Inlägg

kolvas skrev:
För mig så är känslan när man sätter sig i en 850 ungefär densamma som att sätta sig i en 940, känns väldigt gammalt (vilket det iofs är också) så jag skulle ha valt S60

Håller med, i jämförelse så är s70 ljusår modernare.

Hade jag pengarna skulle jag aldrig ens ha funderat på en 850, s60r kan man iaf kalla för bil.

Märkesbög
Blomsterberg plattsättare!
16 februari 2010 · 804 Inlägg

jag röstar på s60in alla dagar..  har enbart kört mina t5or iofs men går inte äns jämföra i körning och utseende och allt..

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
volvo-racer
16 februari 2010 · 724 Inlägg

kanske är bäst att ta en s60 pga av att det är en nyare bil osv...fast jag har ju svårt att släppa 850 bilarna....
finns en R för 124000kr blocket usa import...en repa på fram skärmen och saknar ena backspegeln...men va fan det är ju inga pengar..för en sådan -04

S60RAWD
16 februari 2010 · 64 Inlägg

Du kommer bli riktigt nöjd om du väljer en S60R. Har haft min i 2,5 år o är toknöjd. Har bytt magnetventilen (450 kr) Men de e det enda. Du drar dom flesta men tänk dig för så du inte knäcker vinkelväxeln genom idiotstarter vid rödljusrace mm. O va e de roliga me framhjulsdrift o massa power?

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
Jerk-R
16 februari 2010 · 593 Inlägg

Fire-Fox skrev:
Kolla bara på Danne. Helldisk2001 här på garaget.org Han sålde sin S60R och valde att lägga pengarna på sin extremt brutala 850R istället. Han sade att S60R:en aldrig kommer få samma råa känsla som en 850. Visst komforten är säkert bra mycket bättre i S60. Men det är de äldre och första R modellerna som har själen wink.

Mvh/Tobias.

Precis som jag.. wink

Fire-Fox
16 februari 2010 · 632 Inlägg

Jerk-R skrev:

Fire-Fox skrev:
Kolla bara på Danne. Helldisk2001 här på garaget.org Han sålde sin S60R och valde att lägga pengarna på sin extremt brutala 850R istället. Han sade att S60R:en aldrig kommer få samma råa känsla som en 850. Visst komforten är säkert bra mycket bättre i S60. Men det är de äldre och första R modellerna som har själen wink.

Mvh/Tobias.

Precis som jag.. wink

Ja exakt smile. Det är sådant som är roligt att se tycker jag. Folk som tar väl hand om de äldre R modellerna och lägger ner tid och kärlek på dem. Jag själv tycker det är bra mycket intressantare att kolla på en t.ex. 850/S70 R som folk lagt ner jobb på och renoverar till nyskick än att kolla på en nyare bil så som S60 t.ex. Det är inte samma känsla. Men det kanske bara är jag som är nostalgisk vad vet jag tongue.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
WOLDERT
16 februari 2010 · 100 Inlägg

Jag kommer att behålla båda mina 855:or( en som utställningbil/ljudbil och en som busbil) och skaffa mig en S60R/V70NR som bruksbil, så mitt råd är att skaffa en av varje smile

En 850 är som dom andra redan sagt/skrivit råare och roligare att köra, men vill du ha en bra kompromiss så funkar en S60R tycker jag iaf..

Sen så är en S60R väldigt mkt dyrare i underhåll vilket tål och tänkas på.

Vad ska du ha bilen till?
Ska du inte trimma massor osv så skulle jag satsa på en 96-97:ans R då du haft en t-gul men är det just t-gul du vill ha *vilket jag kan förståsmile* så leta efter en riktig lågmilare.

Lycka till!!

// B

Volvo 855 R "WeldParts Performance" (1997)
Volvo S60R AWD "Flashgrön" (2005)
Volvo 855 T-5R T-Gul "T 5 R" (1995)
jimmy-124 Svartlistad
16 februari 2010 · 446 Inlägg

WOLDERTH skrev:
Jag kommer att behålla båda mina 855:or( en som utställningbil/ljudbil och en som busbil) och skaffa mig en S60R/V70NR som bruksbil, så mitt råd är att skaffa en av varje smile

En 850 är som dom andra redan sagt/skrivit råare och roligare att köra, men vill du ha en bra kompromiss så funkar en S60R tycker jag iaf..

Sen så är en S60R väldigt mkt dyrare i underhåll vilket tål och tänkas på.

Vad ska du ha bilen till?
Ska du inte trimma massor osv så skulle jag satsa på en 96-97:ans R då du haft en t-gul men är det just t-gul du vill ha *vilket jag kan förståsmile* så leta efter en riktig lågmilare.

Lycka till!!

// B

Min är inte en riktig lågmilare men köp min till våren tongue

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
TurbOla Reservdansk
16 februari 2010 · 6 271 Inlägg

Att byta stötdämparna på en S60R kräver nästan ett banklån... wink

Kanske inte, men det är inte som att lägga 8k på ett par Koni-dämpare till 850n, utan snarare det dubbla, eller tredubbla. För att få originaldämparna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
kolvas
16 februari 2010 · 4 001 Inlägg

TurbOla skrev:
Att byta stötdämparna på en S60R kräver nästan ett banklån... wink

Kanske inte, men det är inte som att lägga 8k på ett par Koni-dämpare till 850n, utan snarare det dubbla, eller tredubbla. För att få originaldämparna.

Har för mig att 850 T5-R var lika dyra i reservdelar när dom släpptes.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
volvo-racer
16 februari 2010 · 724 Inlägg

Jo tack en av varje är ju min dröm....bilen kommer ju mest användas till fram och tillbaka till jobbet men man måste ju åka fin(R) och jag vet att 850 bilarna är råare inget snack om den saken.
trimma, ja men bara chip och avgas räcker för mig då man får ut så mkt på dessa motorer smile..för jag är den som inte tackar nej till ett race på e18  om det kommer någon som vill åka fort wink
visst att S60 kostar mer i underhålls syfte men det är det värt...
just nu är jag trött på gamla bilar känns det som då min växellåda på min v70 måste bytas sad...och det är ju inte billigt....

Jerk-R
16 februari 2010 · 593 Inlägg

kolvas skrev:

TurbOla skrev:
Att byta stötdämparna på en S60R kräver nästan ett banklån... wink

Kanske inte, men det är inte som att lägga 8k på ett par Koni-dämpare till 850n, utan snarare det dubbla, eller tredubbla. För att få originaldämparna.

Har för mig att 850 T5-R var lika dyra i reservdelar när dom släpptes.

Men det har inte så mycket att göra med dagens läge..

S60R/V70R har aktiva dämpare och ett 4pack hos volvo går lös på närmare 20 vad jag har hört ryktesvägen.

en 850 kan du ju lätt smacka dit ett D2/K-sport kit för max 8 loppor och ha jäkligt kul med!

kolvas
16 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Jerk-R skrev:

kolvas skrev:

TurbOla skrev:
Att byta stötdämparna på en S60R kräver nästan ett banklån... wink

Kanske inte, men det är inte som att lägga 8k på ett par Koni-dämpare till 850n, utan snarare det dubbla, eller tredubbla. För att få originaldämparna.

Har för mig att 850 T5-R var lika dyra i reservdelar när dom släpptes.

Men det har inte så mycket att göra med dagens läge..

S60R/V70R har aktiva dämpare och ett 4pack hos volvo går lös på närmare 20 vad jag har hört ryktesvägen.

en 850 kan du ju lätt smacka dit ett D2/K-sport kit för max 8 loppor och ha jäkligt kul med!

ofan, jag visste inte att dom hade aktiva dämpare, ja det kan man ju inte jämföra med "standard" precis

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
TurbOla Reservdansk
16 februari 2010 · 6 271 Inlägg

kolvas skrev:
ofan, jag visste inte att dom hade aktiva dämpare, ja det kan man ju inte jämföra med "standard" precis

Jodå, stötdämparna justeras med hjälp av information från bilens datorer och sensorer, samt valet på instrumentpanelen (Comfort, Sport, Advanced) för att justera hårdhet och dämpning.

Det ändrar även gasresponsen elektroniskt, samt växellådan (automatisk) med ett aggressivare växlingssätt.

Den här videon är ganska förklarande:

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
volvo-racer
27 februari 2010 · 724 Inlägg

Nu är bilen köpt...dock ingen R men en riktigt fin S60 T5:a smile kände att s60 R va för dyr så det blev denna..kolla gärna in den wink men tack alla för råd osv. Syns på vägarna.

kellis
11 mars 2010 · 118 Inlägg

de var ju också en jävla jämförelse??

"..having a fast SAAB is like coming out of the closet: you might surprise people, but you're still gay
lodiseN
11 mars 2010 · 806 Inlägg

Vart är bmwn då?

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang