5826
Sök

Köpråd: Frågor ang Golf 3 cl

1 207 Inlägg
21 februari 2010
Ett blocket tips:
http://www.blocket.se/jonkoping/VW_GOLF … =4&w=3

Pris:  12 000:-        Årsmodell: 1993        Värnamo: Visa var
Miltal: 4 500 - 4 999     Växellåda: Manuell     Bränsle: Bensin 
PSA 594
Golf cl -93
vit
manuell
ca 5000mil
SoV däck
ny stereo med blåtand mp3/usb/handsfree mm
nytt bagagelås
nytt batteri

Brister:
vindrutetorkarna fungerar endast i högsta läge, antagligen ett relä som behövs bytas. Felkontroll på torkarmotor och spak är gjorda.
Passagerar dörr går inte att öppna eller låsa med nyckel. fungerar dock att låsa från insidan
viss rost finns

Bör ses och köras.
bilen finns i Värnamo

prisidé 12 000kr

Enligt eniro.se så är det bara 11mil mellan dig (enligt vad du angett här på garaget) och Värnamo.

5k mil på en -93 är ju helt sanslöst lite! Frågan är ju om det inte är den mk3 med minst mil på räknaren i Sverige. Gick även in på vv och mätarställningen verkar stämma. Stämmer skicket överens med milen skulle jag inte tvekat en sekund.
Senast redigerat av maco (21 februari 2010)

945 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
maco skrev:
Ett blocket tips:

PSA 594
Golf cl -93
vit
manuell
ca 5000mil
SoV däck
nytt bagagelås
nytt batteri

Brister:
vindrutetorkarna fungerar endast i högsta läge, antagligen ett relä som behövs bytas. Felkontroll på torkarmotor och spak är gjorda.
Passagerar dörr går inte att öppna eller låsa med nyckel. fungerar dock att låsa från insidan
viss rost finns

Bör ses och köras.
bilen finns i Värnamo

prisidé 12 000kr

Enligt eniro.se så är det bara 11mil mellan dig (enligt vad du angett här på garaget) och Värnamo.

5k mil på en -93 är ju helt sanslöst lite! Frågan är ju om det inte är den mk3 med minst mil på räknaren i Sverige. Gick även in på vv och mätarställningen verkar stämma. Stämmer skicket överens med milen skulle jag inte tvekat en sekund.

Jo jag har faktiskt kollat lite på den jag med Ringde även på den och tror inte den va besiktigad eller nått.. Och jag vill ha en som är besiktigad då jag måste ha en bil jag kan köra med till jobbet och skolan..
Men annars verkar juh den bilen sjukt nice..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 februari 2010
Som tillägg så står CL bara för utrustningsnivå och inte något med motoralternativ.
CL är basmodellen, GL därefter, GTD är en diesel med GTI detaljer typ, osv...
Kan inte vad CL för mk3 innehåller dock, men misstänker att de kan ha lite "fulare inredning", inga elspeglar o hissar osv. Men de e ju sånt som bara krånglar ändå på en såpass gammal bil så bättre me manuellt så långt de går.

BTW om du åker å tittar på den bilen, vilket kan va värt, så kan du väl själv avgöra i princip om den klarar en besiktning, iaf genom o kolla rost, bromsar, stötisar osv.
E ju inte direkt dyra bilar o laga heller, så kanske inte ska hänga upp sig på att typ en spindelled är paj tongue

1 207 Inlägg
21 februari 2010
Sickan_ skrev:
maco skrev:
Ett blocket tips:

PSA 594
Golf cl -93
vit
manuell
ca 5000mil
SoV däck
nytt bagagelås
nytt batteri

Brister:
viss rost finns

Bör ses och köras.
bilen finns i Värnamo

prisidé 12 000kr

Jo jag har faktiskt kollat lite på den jag med Ringde även på den och tror inte den va besiktigad eller nått.. Och jag vill ha en som är besiktigad då jag måste ha en bil jag kan köra med till jobbet och skolan..

Enl. VV.

Fordonsstatus:  I trafik (2009-09-24)
Tillfällig registrering: Nej     Privatimport: Nej
Antal ägare: 12     Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1993-03-05
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2010-02-01 - 2010-06-30
Senast godkända besiktning: 2009-09-09
Vägmätarställning: 45305

Så enligt vad jag förstår så är den i drift och måste besiktigas igen senast 2010-06-30. På 4 månader borde du kunna styra upp vindrutetorkaren.
Den har dock väldigt många ägare per mil, 12st. Troligen är merparten bilhandlare men endå.
Den kanske inte är den snyggaste bilen med plåtisar och olackade lister, men jag skulle gett den en chans iaf.

945 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Som tillägg så står CL bara för utrustningsnivå och inte något med motoralternativ.
Kan inte vad CL för mk3 innehåller dock, men misstänker att de kan ha lite "fulare inredning", inga elspeglar o hissar osv. Men de e ju sånt som bara krånglar ändå på en såpass gammal bil så bättre me manuellt så långt de går.

BTW om du åker å tittar på den bilen, vilket kan va värt, så kan du väl själv avgöra i princip om den klarar en besiktning, iaf genom o kolla rost, bromsar, stötisar osv.
E ju inte direkt dyra bilar o laga heller, så kanske inte ska hänga upp sig på att typ en spindelled är paj tongue

Okeej tack så mkt smile jo jag kan avgöra själv om den kan klara en besiktning det va bara det att jag villa ha reda på vad man skulle kolla extra noga på när det gäller dom bilarna. så det inte kommer vara nått fel på den som man märker när man har haft bilen en vecka eller nått om du förstår vad jag menar? tongue

945 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
maco skrev:
Sickan_ skrev:
maco skrev:
Ett blocket tips:

Enl. VV.

Fordonsstatus:  I trafik (2009-09-24)
Tillfällig registrering: Nej     Privatimport: Nej
Antal ägare: 12     Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat:
Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 1993-03-05
I trafik första gången i utlandet:
Ägarbunden dispens: Nej
Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2010-02-01 - 2010-06-30
Senast godkända besiktning: 2009-09-09
Vägmätarställning: 45305

Så enligt vad jag förstår så är den i drift och måste besiktigas igen senast 2010-06-30. På 4 månader borde du kunna styra upp vindrutetorkaren.
Den har dock väldigt många ägare per mil, 12st. Troligen är merparten bilhandlare men endå.
Den kanske inte är den snyggaste bilen med plåtisar och olackade lister, men jag skulle gett den en chans iaf.

Okeej tack så mkt.. väldigt snällt av dig att kolla upp detta smile får väl se undermorgondagen om den finns kvar så kanske man kan åka och kolla på den iaf..

1 207 Inlägg
21 februari 2010
Inga probs.

Lägg denna länk på minnet/spara som bokmärke.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Där behöver du bara skriva in reg.numret samt en sådan där kod för att visa att du inte är en bot, sedan får du reda på the basic om bilen ifråga.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 februari 2010
Sickan_ skrev:
Mortalis skrev:

Okeej tack så mkt smile jo jag kan avgöra själv om den kan klara en besiktning det va bara det att jag villa ha reda på vad man skulle kolla extra noga på när det gäller dom bilarna. så det inte kommer vara nått fel på den som man märker när man har haft bilen en vecka eller nått om du förstår vad jag menar? tongue

Ja det är ju som du sett inte mkt du behöver oroa dig på så länge du inte ska ha en vr6, e väl lite mer o kolla på dem eftersom grejerna kostar lite mer men också går lite hårdare..
Rost och elfel är väl de man ska kolla. Motormässigt har jag aldrig haft några problem med vw själv eller inom släkten. Batteriet som blivit urladdat pga klantarsle-myself en gång samt ett batteri som dog efter 15 års tjänst, men sånt får man räkna med..
Gör du iaf en ordentlig provkörning så lär du märka av alla eventuella problem, sen om du nu tar en basutrustad så lär du inte få så stora problem med dolda fel, eftersom allt är liksom blottat på dem wink

FreddeK
22 februari 2010
har haft lite strul med frusna lås på dem två golf3or jag ägt, nu säger ni att man måste smörja låsen men det kan jag lova att jag gjorde, verkade frysa i mekanismen inne idörren, hatade dem på vintern, kanske någon med samma problem?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 februari 2010
FreddeK skrev:
har haft lite strul med frusna lås på dem två golf3or jag ägt, nu säger ni att man måste smörja låsen men det kan jag lova att jag gjorde, verkade frysa i mekanismen inne idörren, hatade dem på vintern, kanske någon med samma problem?

Hade detta på golf 2an, men smörjde, inte lite utan som faaan och då löste de sig. Typ sätta nån sträng motorolja på nyckelns båda sidor, vrida om många gånger å upprepa nån da senare. Visst e väl låsolja bättre men de där funkade smile

1 207 Inlägg
22 februari 2010
FreddeK skrev:

Var det centrallås på den? Jag har centrallås på min vento och som jag nämnde tidigare i tråden så är de pneumatiska. De har hänt att de har frusit fast i låst läge några ggr nu under vintern när det legat runt -22 till -25 (vilket det varit nästan varje-djävla-fakkin-dag denna vargavinter). Men det enda som jag behövt göra då är att:
1. Elda lite på nyckeln (om det går tungt att vrida om nyckeln).
2. Vrida nyckeln så att man låser den (trots att det är låst) och sedan vänta tills den uppfattar det är låst (vakuumpumpen tystnar).
3. Vrid nyckeln så att den låser upp. Går pumpen igång och kämpar med att låsa upp men inte lyckas är det bara att upprepa steg 2 och 3.

Detta har fungerat alla ggr för mig denna vinter.

FreddeK
22 februari 2010
maco skrev:
FreddeK skrev:

Var det centrallås på den? Jag har centrallås på min vento och som jag nämnde tidigare i tråden så är de pneumatiska. De har hänt att de har frusit fast i låst läge några ggr nu under vintern när det legat runt -22 till -25 (vilket det varit nästan varje-djävla-fakkin-dag denna vargavinter). Men det enda som jag behövt göra då är att:
1. Elda lite på nyckeln (om det går tungt att vrida om nyckeln).
2. Vrida nyckeln så att man låser den (trots att det är låst) och sedan vänta tills den uppfattar det är låst (vakuumpumpen tystnar).
3. Vrid nyckeln så att den låser upp. Går pumpen igång och kämpar med att låsa upp men inte lyckas är det bara att upprepa steg 2 och 3.

Detta har fungerat alla ggr för mig denna vinter.

jag har ingen kvar som tur är men japp det var centrallås på dem men det värsta var ju att det gick att komma in men sen när man satte sig i bilen så gick det inte att stänga dörren eller så frös skiten så man fick klättra, men upplevde bara prblemet med förardörren, bra tips där för dem med golfar=)

1 207 Inlägg
22 februari 2010
Hehe.. Jag kan förstå om du inte vill se dessa golfar igen. tongue Det där med att man inte kan stänga dörrarna känner jag igen från min gamla audi 80.
Man kände sig rätt sämst när man for hem ifrån skolan och var tvungen att hålla fast dörren...i 3mil.

Got N/A?
358 Inlägg
23 februari 2010
maco skrev:
Ett blocket tips:

PSA 594
Golf cl -93
vit
manuell
ca 5000mil
SoV däck
nytt bagagelås
nytt batteri

Brister:
viss rost finns

Bör ses och köras.
bilen finns i Värnamo

prisidé 12 000kr

Måste bara få varna för den bilen. Mätarhuset är förmodligen bytt runt 2005 till ett nytt, så mätarhuset är väl kanske bra då. Enligt besiktningsprotokoll så är den mer eller mindre genomrostig under.
Den må ha låga mil på mätaren, så mätarhuset har med lite tur varit med i 5000 mil.
I övrigt säger jag som stånktommy gör 30sek in i detta klipp: http://www.youtube.com/watch?v=73YXwdGICgI

Till TS: Vill du inte ha en bil som är slö så är 16v GTi det enda valet. De andra motorerna är hopplöst slöa.

Sök