_night_stalker_ skrev:
RWHP skrev:
_night_stalker_ skrev:
Jo, turbo e egentligen lite ''fusk''


Först sugtrimmar man och sen när de inte går längre så sätter man på en kompressor

Jo man kan ju försöka överladda en motor man har byggt upp för att få ut så mycket sug effekt som möjligt, man kommer nog sitta med skägget i brevlådan när man sitter där med ett sprucket block, krokiga stakar och trasiga kolvar..
Förstår enkelheten med att sätta på en kompressor på en V-vinkels motor istället för turbo men varför sätta dit något som stjäl effekt? För att citera Street&Strip:
Skulle du betvivla att en kompressor är tungdragen kan du ju alltid försöka rycka av en kompressorrem 
Jo, klart en kompressor e tungdragen, men är ju lite manligare än turbo

En kompressor till en topfuel dragster kräver att motorn har minst 800sughästar för att ens orka rubba den

Jo och anledningen till att dom inte kör turbo är för att än så länge finns det ingen turbo som kan leverera luftflöde som skruvarna i en stor kompressor

Tror nog de flesta vill ha en turbin/avgasdriven kompressor istället för remdriven

I dragracing så spelar det ändå ingen roll om turbon är seg spoolad eftersom man oftast har ett hjälpmedel att knuffa igång så man kan starta på det laddtryck man önskar.
You can live in your car, but you can't race your house...
1045whp Supra builder