Backen sluta driva efter byte till trim chip.... Vovo 940 ltt -96 Fel ordnat!!

XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Ja som topic säger.

Motor: B230FK
Vxl: M90


Idag har jag meka lite med bilen. bytt vevaxeldrev och monterat in ett BSR steg 2 chip.
Bilen ladda 0.7 bar så den är inte ställd vad som rekomenderas till detta chip ännu men har pysventil.
När jag vad klar med allt detta så la jag i backen och skulle backa ut ur garaget, men rycker som en över kåt kanin... tongue... Ungefär som om du har i OverDriven och ska backa samtidigt.
Men iaf, masa på lite med backen och helt plödsligt så varvade de bara till, si så där till 4000 varv...
jag la i friläge och poppa huven och kolla.. tänkte ifall kamremmen hade gått av. Men de hade den inte..

Testade backen nu när jag kom hem, fungerade som att inget alls hade hänt?


Vad kan detta bero på? Kass koppling eller lammellerna ?

Jätte tacksam för alla svart ideer och tips!!!!!

Senast redigerat av XeptiQ (2 mars 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

du drog inte ur nån av kontakterna till batteriet efter att du bytt chip?? så att den blir "nollad" så att säga. för den har ju vart inställd på orginal förut. annars lät de ju väldigt skumt måste jag säga

XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Jo tog av + kabel till batteriet när jag plockade ur boxen för att göra bytet..
Mjo att den bli nollad de hänger jag med på men jag startade den efteråt och lät den så bra länge på tomgång innan jag åkte iväg. varför så länge på tomgång var bara för att kolla och se så allt stog rätt till efter vevaxel drevet var bytt och hängt på kamremmen igen.

JohanEkman skrev:
du drog inte ur nån av kontakterna till batteriet efter att du bytt chip?? så att den blir "nollad" så att säga. för den har ju vart inställd på orginal förut. annars lät de ju väldigt skumt måste jag säga

Senast redigerat av XeptiQ (27 februari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

ok, hehe aa det hade jag med gjort om jag bytt det drevet, inte skoj om det skulle vart nåt med det efter bytet o man bara gasat på hehe tongue men hur är den nudå? kanske bara va en engångs grej eftersom du bytt till trimchippet, kanske "ställde om sig" nu efter bytet bara

turboforssen Telge Drifting Team
27 februari 2010 · 5 398 Inlägg

finns typ 3 alternativ
1 lamellerna är slut
2 du fick inte i backen ordentligt
3 kopplingen kärvar nånstans

är ju inget motor fel då det startar å du kan varva

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Mjo precis, för ägaren innan mig hade inte fått på remskivan riktigt på drevet så kilspåret vart helt borta..
mjo tror också att detta är en engångs ryck den fick men de ger sig i morgon när jag ska på lite längre tur...

JohanEkman skrev:
ok, hehe aa det hade jag med gjort om jag bytt det drevet, inte skoj om det skulle vart nåt med det efter bytet o man bara gasat på hehe tongue men hur är den nudå? kanske bara va en engångs grej eftersom du bytt till trimchippet, kanske "ställde om sig" nu efter bytet bara

1. Vet inte alls skicket på lammerlerna.. men slirar gör den inte.. den tar direkt vad jag kan känna av iaf.
2. jo backen låg allt i riktigt.. trampa ur och höll verkligen ned backen så långt de gick..
3. kan de vara slavcylindern som kanske behöver renoveras eller bytas ? för olja finns de.. ( tror jag ) vet inte vart man kollar oljan till den ?? tongue

turboforssen skrev:
finns typ 3 alternativ
1 lamellerna är slut
2 du fick inte i backen ordentligt
3 kopplingen kärvar nånstans

är ju inget motor fel då det startar å du kan varva

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

men va de så att den helt plötsligt rusade upp till 4000rpm?? bara sådär?

XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Ja visst, de är de jag är mest orolig för varför den gjorde så.. ?
För åkte in på en återvändsgränd ( såg inte skylt ) tongue, så vart tvungen att backa tillbaka gick inte att vända.. hmm rätt så mycket snö så hjulen slirade och bilen började skaka och kolla snabbt på varvmätaren och hade släppt kopplingen helt och sekunden efter så rusade den upp som fan och jag åker framåt.. känner inte av att hjulen driver..

JohanEkman skrev:
men va de så att den helt plötsligt rusade upp till 4000rpm?? bara sådär?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

ok, jag skulle ju tro att det har med chippet o göra, den har säkert inte vänjt sig än så den höll på att ställa in sig. eftersom den bara rusade upp i varv har ju inget med kopplingen o göra direkt. ta ur batteriet över natten o sätt i det sen nästa dag o kör med den, kanske funkar vem vet tongue kollat så ingen vacumslang har åkt ur eller så?

XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Hmm, okej.. bytte iof de flesta vacuumslangarna.. den som går till railen. tomgågnsmotor, från turbo till pysventil och från ventilen till turbon igen.. men de är fräscha och satt tajt.. men hoppas på att hon beter sig som en riktig bil i morgon...
hmm nu när jag tänker efter lite, så satte jag en T-koppligen till bar mätaren på slangen som går mellan insug och btr.. ( orginalen )
kan detta påverka ???

JohanEkman skrev:
ok, jag skulle ju tro att det har med chippet o göra, den har säkert inte vänjt sig än så den höll på att ställa in sig. eftersom den bara rusade upp i varv har ju inget med kopplingen o göra direkt. ta ur batteriet över natten o sätt i det sen nästa dag o kör med den, kanske funkar vem vet tongue kollat så ingen vacumslang har åkt ur eller så?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

ok, ja det gäller ju att den vacumslangen du satte t-korset på inte läcker vacum tryck för då får du nog lite sämre bränsletryck emellanåt. men testa o kör imorrn igen får vi se då

XeptiQ Whatever :)
27 februari 2010 · 1 652 Inlägg

mjo preics.. men de sitter rätt tajt så de ska itne dra någon tjyvluft där.. hoppas jag iaf..

JohanEkman skrev:
ok, ja det gäller ju att den vacumslangen du satte t-korset på inte läcker vacum tryck för då får du nog lite sämre bränsletryck emellanåt. men testa o kör imorrn igen får vi se då

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
JohanEkman
27 februari 2010 · 184 Inlägg

ok smile

turboforssen Telge Drifting Team
27 februari 2010 · 5 398 Inlägg

XeptiQ skrev:
Ja visst, de är de jag är mest orolig för varför den gjorde så.. ?
För åkte in på en återvändsgränd ( såg inte skylt ) tongue, så vart tvungen att backa tillbaka gick inte att vända.. hmm rätt så mycket snö så hjulen slirade och bilen började skaka och kolla snabbt på varvmätaren och hade släppt kopplingen helt och sekunden efter så rusade den upp som fan och jag åker framåt.. känner inte av att hjulen driver..

JohanEkman skrev:
men va de så att den helt plötsligt rusade upp till 4000rpm?? bara sådär?

tryckte du nått på gasen när den varva upp ?
är du helt säker på att den inte drev på nått hjul ?
kan ju va att du hamna på en isfläck å att diffen krångla lite( att den ville lägga över kraften på andra hjulet) eller så kan du ha lite taskiga busstningar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
XeptiQ Whatever :)
28 februari 2010 · 1 652 Inlägg

Hmm okej, men detta med bussningarna är hela.. nej de var ingen isfläck utan de var moddigt på grusvägen. men vart iaf ute och körde idag och går jätte fint.. Så antagligen hade inte bilen satt sig till rätta med chipet..
Hmm när börjar spikningarna komma ? För tycker att han små spikar lite på 0.7-1.0bar..


turboforssen skrev:

XeptiQ skrev:
Ja visst, de är de jag är mest orolig för varför den gjorde så.. ?
För åkte in på en återvändsgränd ( såg inte skylt ) tongue, så vart tvungen att backa tillbaka gick inte att vända.. hmm rätt så mycket snö så hjulen slirade och bilen började skaka och kolla snabbt på varvmätaren och hade släppt kopplingen helt och sekunden efter så rusade den upp som fan och jag åker framåt.. känner inte av att hjulen driver..

JohanEkman skrev:
men va de så att den helt plötsligt rusade upp till 4000rpm?? bara sådär?

tryckte du nått på gasen när den varva upp ?
är du helt säker på att den inte drev på nått hjul ?
kan ju va att du hamna på en isfläck å att diffen krångla lite( att den ville lägga över kraften på andra hjulet) eller så kan du ha lite taskiga busstningar

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
JohanEkman
2 mars 2010 · 184 Inlägg

precis va jag anade tongue spikningar börjar när den får för lite soppa hahah^^

XeptiQ Whatever :)
2 mars 2010 · 1 652 Inlägg

hehe okej, mjo tänkte lite också på de.. men tig mig en lång tur idag till gbg och den spikar inte så mycket.. gar gött gaspådrag... men nu är snart tanken med 95 oktan slut så ska fylla upp med 98 oktan eller v-power och se om de blir annan chargång iden.
men annars få får jag hänga på en ställbar BTR och höjja lite.. om inte chipet reducerar upp de riktigt..

JohanEkman skrev:
precis va jag anade tongue spikningar börjar när den får för lite soppa hahah^^

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
S60RAWD
2 mars 2010 · 64 Inlägg

Polarn o jag skruvade bort värmeplattan mellan insuget o toppen på hans 9000 o råkade då få ett litet hål i en vakumslang (märkte inte det). När vi skruvat klart så skulle han ju provköra så ut på rakan utanför farsans verkstad o full gas tongue Varpå aset börjar rycka, bluddra o gå som en kasse skit XD

Kollade slangarna o bytte den spruckna o sen gick den bra igen tongue

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
JohanEkman
2 mars 2010 · 184 Inlägg

XeptiQ skrev:
hehe okej, mjo tänkte lite också på de.. men tig mig en lång tur idag till gbg och den spikar inte så mycket.. gar gött gaspådrag... men nu är snart tanken med 95 oktan slut så ska fylla upp med 98 oktan eller v-power och se om de blir annan chargång iden.
men annars få får jag hänga på en ställbar BTR och höjja lite.. om inte chipet reducerar upp de riktigt..

JohanEkman skrev:
precis va jag anade tongue spikningar börjar när den får för lite soppa hahah^^

satsa på en ställbar btr tycker jag! då kan u ställa in så det blir perfekt

Busgrabb Rejsa ?
2 mars 2010 · 2 959 Inlägg

Chippet inte ställt in sig ?
Kamremmen hoppar så backen inte funkar ?
För lite olja i slavcylindern så att det bara är backen som inte går in men de andra växlarna ?
Alltså detta var en grymt rörig tråd....och var kom vevaxelrevet in i bilden som skrevs om från början ?

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang