Motorrenovering VS motorbyte. tips och råd?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 mars 2010 · 1 903 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Att stoppa i en 2,3T istället för orginal 2,0 kommer inte att innebära någoning. Bara att besiktiga, men helst med rätt ventilkåpa förståss.
Jag hade renoverat! Iaf om jag hade en bil att låna ett tag. Det är kul att bygga ihop en motor om man har nåt bra ställe att vara på. Men det kräver att man är noggrann och mäter upp allt innan.
Frågan är bara om veven har klarat sig... troligen inte men en sån kan man ju få tag på ganska lätt smile

M.V.H.

aa okej smile
jo bil att låna har jag och är inte beroende av bilen så. däremot har jag varken erfarenhet eller kunskapen som krävs för att göra en renovering. har inte heller något riktigt garage att vara i så att renovera själv är nästan uteslutet hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 mars 2010 · 1 903 Inlägg

Noxxer skrev:
Miltalet är ganska ointressant. Det är servicen av motorn som är viktig. Information som är svår att få ut.
Finns motorer som går sönder vid 10 000 mil och det finns motorer som gått över 35 000mil och är helt felfria vid inspektion av slitdelar i motorn.

Men stoppa i en renoverad snurra. Skulle jag gjort.

jo det är vad jag har fått höra med nu när jag har forskat lite i ämnet smile hur pass viktigt är det att veta hur servicar är skött när motorn är helrenoverad? är det skitsamma då eftersom den är renoverad eller ska man kolla upp sånt iaf?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Strongman
2 mars 2010 · 203 Inlägg

Då jag avskyr Trionic 7 med dess oilsludge och lågfriktion så hade jag hinkat ner en Trionic 5 motor istället.
Finns info att söka på stcs.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
2 mars 2010 · 1 903 Inlägg

Strongman skrev:
Då jag avskyr Trionic 7 med dess oilsludge och lågfriktion så hade jag hinkat ner en Trionic 5 motor istället.
Finns info att söka på stcs.

jo detta alternativet har också varit uppe. Det jag funderar över är om det inte sänker bilens värde att slänga i en äldre motor?

och exakt vilken motor är det som gäller isåfall? har inte så bra koll på vilka olika det finns. är det från 9-3 eller 9000? passar dom verkligen rakt av? hmm

MVH


edit: kollade lite sådana motorer nu och dom är klart billigare. går det att få en sån motor att samarbeta med färddator och liknande? eller är det en väldig massa modifikationer som krävs för att den ska passa?

antar det är B204-serien som jag ska kolla efter?

Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (2 mars 2010)

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang