2241
Sök

360 vs 240/740?

147 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjenna! som topic lyder, går en 360 med ca 100-110 hk jämt med en 240/740 med vanlig b230f 116hk??

Mycket skillnad?

Biltokig
310 Inlägg
FreddeK
5 mars 2010
#3
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 mars 2010
#4
Logiskt sett bör 360:n gå bättre då den är lättare, mer kompakt och har en kortare hjulbas än vad 240/740 har att tillgå med ungefär samma effekt cool Dock kommer man inte ifrån faktumet att 360:n är hollänsk, relativt ful och att entusiastiska Volvofans kommer att kasta ett ont öga mot dig men kan man leva med det då har du en kanon bil vintertid och ute på grusvägar big_smile Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade), då har du en riktigt trevlig bil som ger ifrån sig en fläkt av 80-tal bakom ratten (trots att det i grunden är en 70-talskonstruktion) cool

Är du sugen på andra unika småbilar med bakhjulsdrift kan du också ställa in siktet på Toyota Starlet, dock är dom färre och mer eftertraktade, tyvärr ser kundgruppen märklig ut till dessa så det är inte sällan man ser riktigt slitna exemplar med trasig motor (till skillnad mot 360 som majoriteten verkar ägas av pensionärer) wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 772 Inlägg
5 mars 2010
#5
FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Äh, nu handlar det ju iallafall om samma märke.. tongue

Förövrigt tror jag man åker ifrån en 360 med både 240 och 740.
Senast redigerat av NordstromJ (5 mars 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
5 mars 2010
#6
är inte mkt skillnad, jag hade en 740 nyss när bror hade en 360 (b200f) och man drog den smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Pan
5 mars 2010
#7
Är inte mkt för b200an som sitter i orginal. Köp en 360 med insprut och byt till en b230 motor. Typ en b230f plana toppen rejält och stoppa i en roligare kam. Du behöver bara ta tråget från 360 oljepumpen och fördelaren(sitter blockmonterad på 360). Och smacka på b230 motorn sen är det bara hänga i den i 360n. Kanske du har 140hk och en heldel mer vrid.

Kostnad typ 2000kr och några timmars arbete smile

mvh

147 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#8
Slash skrev:
Logiskt sett bör 360:n gå bättre då den är lättare, mer kompakt och har en kortare hjulbas än vad 240/740 har att tillgå med ungefär samma effekt cool Dock kommer man inte ifrån faktumet att 360:n är hollänsk, relativt ful och att entusiastiska Volvofans kommer att kasta ett ont öga mot dig men kan man leva med det då har du en kanon bil vintertid och ute på grusvägar big_smile Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade), då har du en riktigt trevlig bil som ger ifrån sig en fläkt av 80-tal bakom ratten (trots att det i grunden är en 70-talskonstruktion) cool

Är du sugen på andra unika småbilar med bakhjulsdrift kan du också ställa in siktet på Toyota Starlet, dock är dom färre och mer eftertraktade, tyvärr ser kundgruppen märklig ut till dessa så det är inte sällan man ser riktigt slitna exemplar med trasig motor (till skillnad mot 360 som majoriteten verkar ägas av pensionärer) wink

tack för infon:) Nu undrade jag bara helt löst inte så att jag skaffat mig en 360 tongue

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 mars 2010
#9
Kom ihåg att 360 har samma bultcirkel som gamla vw, så det finns gott om balla hjul till dom wink

http://i436.photobucket.com/albums/qq87/andybmx/IMG_1740.jpg
http://www.driftmoto.com/our%20cars/nev/volvo/large/volvo1.jpg
http://www.volvofan.at/images/Volvos/Picofweek/W0450_big.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d38/Ad192/joevolvo3-1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v185/devnik/Bruks%20360/3Medium-1.jpg

Jonas

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 mars 2010
#10
FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Nej du är inte ensam...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

685 Inlägg
5 mars 2010
#11
Om man nu är så trött på vs-trådar, varför går man då in på dem?!

No turbo shit - just real power!

Gorgilus addictus
4 773 Inlägg
5 mars 2010
#12
Volvo_mannen:

Den sista var ju inte lite fläskig! big_smile

Allt för den där jävla hatten!

huh?
10 427 Inlägg
5 mars 2010
#13
Slash skrev:
Fixa GLT-versionen med 120 eller 130 kusar (tror jag den hade))

Fram tom årsmodell '86 hade 360 GLT 118hk med B200E. 1987 framåt
hade B200E 112hk eller B200F (med kat osv) 109hk. Tydligen smile


147 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#14
ni som är trötta på VS trådar ge fan i att kolla på dom då!!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
5 mars 2010
#15
min röst går mer till 740 hmm ingen av 360 eller 240 skulle jag vilja köpa , men 745a är bäst av alla dom 3 tongue

Nissan Silvia

huh?
10 427 Inlägg
5 mars 2010
#16
B200E gör 0-100 på 10,5s och B200F-bilar ska göra 0-100 på c:a 11s (enligt denna: http://www.volvoclub.org.uk/press/pdf/3 … elease.pdf ) vilket är bättre än
motsvarande 200/700-bil på papperet.

200/700 med ~113-116hk motorerna gör väl samma sak på papperet på c:a 12-13s.

Dock har de senare även högre toppfart (iaf 700).


FreddeK
5 mars 2010
#17
mikkep skrev:
ni som är trötta på VS trådar ge fan i att kolla på dom då!!

svårt att låta bli, man vill ju se dessa läckra bilar. usch gamla minnen kommer tillbaka, är typ uppväxt i en 360 remjohan, kanske därför jag hatar dem=)
Senast redigerat av FreddeK (5 mars 2010)

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 mars 2010
#18
FreddeK skrev:
bara jag som börjar ledsna på dessa VS-trådar på gorg?

Det som är lite tröttsamt är att de flesta vs trådarna slutar med ren pajkastning eller att trådarna börjar handla om Volvo 740 eller BMW även om det var mellan två helt andra märken från början tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
6 mars 2010
#19
Konstigt att vissa på fullt allvar tror att 240/740 skulle gå fortare än 360. 240 och 740 är kolosser i jämförelse, 740'n väger ju 1,6 ton, alltså 60% mer än vad en 360 gör. 360'n blåser 740 och 240 på acceleration. Toppfart vet jag dock inte. Jag misstänker att en 360 inte är en bil man skulle vilja köra väldigt fort med, men jag har aldrig gjort det så det kan jag egentligen inte spekulera i.

I vilket fall som helst så tycker jag att 360'n är häftig och respekterar verkligen de som köper och fixar till dem och vill vara lite annorlunda. Annorlunda är nice.

Och orka klaga på att man inte tycker att en bil är snygg(smaken är ju som baken) eller att klaga på att den är tillverkad i ett visst land. De holländska bilarna funkar alldeles ypperligt om man tar hand om dem, precis som med alla andra bilar.
Senast redigerat av Sheba (6 mars 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

685 Inlägg
6 mars 2010
#20
Sheba skrev:
Konstigt att vissa på fullt allvar tror att 240/740 skulle gå fortare än 360. 240 och 740 är kolosser i jämförelse, 740'n väger ju 1,6 ton, alltså 60% mer än vad en 360 gör. 360'n blåser 740 och 240 på acceleration. Toppfart vet jag dock inte. Jag misstänker att en 360 inte är en bil man skulle vilja köra väldigt fort med, men jag har aldrig gjort det så det kan jag egentligen inte spekulera i.

I vilket fall som helst så tycker jag att 360'n är häftig och respekterar verkligen de som köper och fixar till dem och vill vara lite annorlunda. Annorlunda är nice.

Och orka klaga på att man inte tycker att en bil är snygg(smaken är ju som baken) eller att klaga på att den är tillverkad i ett visst land. De holländska bilarna funkar alldeles ypperligt om man tar hand om dem, precis som med alla andra bilar.

En 740 sedan väger 1370kg och inte 1600kg. Har ägt både volvo 340,360 och äger nu 740. En 360 är kvickare än en 740 gl. Om jag jämför min 360 med min gle så hade inte 360:n haft en chans varken i acc eller toppfart.

No turbo shit - just real power!


Sök