Saab 9-5 startar inte.

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

Hallå!
köpte för någon månad sedan min första bil en saab 9-5 2,3t sport edition.
Efter endast några körningar la den av, felet visade sig vara bränslepumpen.
Igår lyckades jag byta pumpen och bilen startade som den skulle.

Nu till mitt problem. När jag idag (ca 6mil efter bytet av bensinpump) var ute och åkte så la bilen bara av. Igen!! Startmotorn går bra runt och bilen gick till en början att starta i ca 2 sekunder för att sedan dö igen. nu är den heldöd. Kollade såklart om bränslepumpen var vid liv och det är den. Den både surrar och levererar bensin. Någon som har nånn aning om vad som kan vara felet denna gång? kan mitt byte av pump ha något med det att göra?

tacksam för svar!


EDIT: PROBLEMET LÖST! var slangklämman på pumpen som hade släppt. Amatör fel antar jag;)

Senast redigerat av mufflen (19 mars 2010)

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Hör du att pumpen går när du vrider på tändningen?.

Wobbert
10 mars 2010 · 74 Inlägg

Kan det kanske vara tändkasetten eller någon av trådarna till den som har gått sönder?

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

fireman skrev:
Hör du att pumpen går när du vrider på tändningen?.

Ja precis. kopplade tillochmed ut bränsleslangen och såg då att det kom bensin.

Bagarn
10 mars 2010 · 689 Inlägg

Mät upp vevaxellägesgivaren, om den är trasig så dör den ibland, startar ibland men går alltid på starten!

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

Wobbert skrev:
Kan det kanske vara tändkasetten eller någon av trådarna till den som har gått sönder?

Motorn gick ju som sagt igång i nånn sekund när jag försökte. kan det ha med tändningen att göra endå?
är isf startgas det bästa sättet att testa tändningen på?

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Vevaxelgivare är ett vanligt fel på dom

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

Bagarn skrev:
Mät upp vevaxellägesgivaren, om den är trasig så dör den ibland, startar ibland men går alltid på starten!

Läste nyss i forumet om just vevaxellägesgivaren. Verkar ju som en möjlig förklaring. hur testar jag den? "Mät upp vevaxellägesgivaren"?

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

fireman skrev:
Vevaxelgivare är ett vanligt fel på dom

Är det något jag kan byta själv tror du?

Bagarn
10 mars 2010 · 689 Inlägg

mufflen skrev:

Bagarn skrev:
Mät upp vevaxellägesgivaren, om den är trasig så dör den ibland, startar ibland men går alltid på starten!

Läste nyss i forumet om just vevaxellägesgivaren. Verkar ju som en möjlig förklaring. hur testar jag den? "Mät upp vevaxellägesgivaren"?

Minns dessvärre inte vilka värden den skulle ligga mellan men kan kolla upp det imorgon!

Wobbert
10 mars 2010 · 74 Inlägg

mufflen skrev:

Wobbert skrev:
Kan det kanske vara tändkasetten eller någon av trådarna till den som har gått sönder?

Motorn gick ju som sagt igång i nånn sekund när jag försökte. kan det ha med tändningen att göra endå?
är isf startgas det bästa sättet att testa tändningen på?

Om det är glappkontakt så kan det ju knasa och ha sig på det sättet. Blir det någon skillnad om du rumsterar runt bland trådarna lite och tar bort och sätter tillbaka kontakten?

fireman
10 mars 2010 · 50 Inlägg

Jag kommer inte ihåg var den satt exakt, men det va ingen avanserad opration

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

Bagarn skrev:

mufflen skrev:

Bagarn skrev:
Mät upp vevaxellägesgivaren, om den är trasig så dör den ibland, startar ibland men går alltid på starten!

Läste nyss i forumet om just vevaxellägesgivaren. Verkar ju som en möjlig förklaring. hur testar jag den? "Mät upp vevaxellägesgivaren"?

Minns dessvärre inte vilka värden den skulle ligga mellan men kan kolla upp det imorgon!

jo tack! är dem svåra att byta?

mufflen
10 mars 2010 · 20 Inlägg

Wobbert skrev:

mufflen skrev:

Wobbert skrev:
Kan det kanske vara tändkasetten eller någon av trådarna till den som har gått sönder?

Motorn gick ju som sagt igång i nånn sekund när jag försökte. kan det ha med tändningen att göra endå?
är isf startgas det bästa sättet att testa tändningen på?

Om det är glappkontakt så kan det ju knasa och ha sig på det sättet. Blir det någon skillnad om du rumsterar runt bland trådarna lite och tar bort och sätter tillbaka kontakten?

okej förstår. har inte hunnit öppna huven ännu men ska testa det du skrev imorn, nu har jag fått lite att gå på(Y)

Bagarn
10 mars 2010 · 689 Inlägg

Nej dessa är inte svåra att byta, jag brukar ta dom uppifrån.. sitter på framkant av blocket mot växellådans sida om man så säger med en torx

jonTe
11 mars 2010 · 5 710 Inlägg

Ett enkelt sätt att se om den är helt död är att kolla om varvräknaren "hoppar" när mna kör på starten. Om inte död givare alternativt kontaktproblem.
Ser det ut att ge bra inpilser till varvräknaren kan man istället prova med DI-kasett.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
mufflen
11 mars 2010 · 20 Inlägg

jonTe skrev:
Ett enkelt sätt att se om den är helt död är att kolla om varvräknaren "hoppar" när mna kör på starten. Om inte död givare alternativt kontaktproblem.
Ser det ut att ge bra inpilser till varvräknaren kan man istället prova med DI-kasett.

mvh Jonas

har nu testat. den hoppar inte utan verkar ligga på ca 50-100 varv när jag kör startmotorn.
det är inte lågt?
vad menas med di-kasett?

lurvis
11 mars 2010 · 24 Inlägg

tändkasseten är samma sak som Di kasset

saab 93-00 Aero 265 hk
mufflen
11 mars 2010 · 20 Inlägg

lurvis skrev:
tändkasseten är samma sak som Di kasset

okej hur felsöker jag den i sanna fall?

lurvis
11 mars 2010 · 24 Inlägg

åk till saab och fråga på verstan om dom lånar ut en tändkasset som du kan prova på din bil

saab 93-00 Aero 265 hk
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang