2657
Sök

Volvo 940 llt B230FK trim hjälp

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2010
#21
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

om du inte sätter i ett chip så bör du hålla den original .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

535 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#22
turboforssen skrev:
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

om du inte sätter i ett chip så bör du hålla den original .

joo vet det, men jag vill mappa den istället, lite dyrare men blir ju perfekt till min bil då?, för chippet kan ja väl inte få precis utformat efter min bil?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2010
#23
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

det beror ju på om du bygger som alla andra ( beprövat) eller inte

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

535 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#24
turboforssen skrev:
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

det beror ju på om du bygger som alla andra ( beprövat) eller inte

får väl se hur bygget blir då, så bestämma om de skall bli ett chipp:( då eller om de blir mappning:)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 mars 2010
#25
DKn skrev:
turboforssen skrev:
DKn skrev:

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

det beror ju på om du bygger som alla andra ( beprövat) eller inte

får väl se hur bygget blir då, så bestämma om de skall bli ett chipp:( då eller om de blir mappning:)

dom priserna jag fått på mappning är ca 6000:- så det är ju liten prisskillnad

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 mars 2010
#26
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

hmm men om du inte chippar så får inte motorn rätt soppa mängd om du inte mappar bilen då?
du har inte så mycket mer val.. plus att bilen drar inte mer om man har ett chip heller. utan de ger bara extra soppa när du stampar på gasen.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

535 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#27
XeptiQ skrev:
DKn skrev:
Marbu skrev:
ska du satsa på 3" lmm och 446 cc, "968" spridare med 531 annan kam och större turbo så har viking ett bra chip som är anpassat till detta

samma som kombin på deras hemsida har, jag kör med de och funkar utmärkt smile

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

hmm men om du inte chippar så får inte motorn rätt soppa mängd om du inte mappar bilen då?
du har inte så mycket mer val.. plus att bilen drar inte mer om man har ett chip heller. utan de ger bara extra soppa när du stampar på gasen.

jo jag har ju förstått det att den inte får rätt mängd om jag inte mappar eller chippar den, och eftersom jag inte vill chippa den, så blir det till att mappa den:) så skall nog allt bli perfekt efter just dom grejorna jag slängt på:) och inte bara till 90% om jag chippar utan till 100% om jag mappar:)smilesmile.


Whatever :)
1 652 Inlägg
16 mars 2010
#28
DKn skrev:
XeptiQ skrev:
DKn skrev:

jo men ja vill inte ha chipp, känns inte rätt att sätta på det.

hmm men om du inte chippar så får inte motorn rätt soppa mängd om du inte mappar bilen då?
du har inte så mycket mer val.. plus att bilen drar inte mer om man har ett chip heller. utan de ger bara extra soppa när du stampar på gasen.

jo jag har ju förstått det att den inte får rätt mängd om jag inte mappar eller chippar den, och eftersom jag inte vill chippa den, så blir det till att mappa den:) så skall nog allt bli perfekt efter just dom grejorna jag slängt på:) och inte bara till 90% om jag chippar utan till 100% om jag mappar:)smilesmile.

jo sant de du säger, chip är ju en hmm. " nödlösning " likaså med ställbar BTR med.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
16 mars 2010
#29
Ska du nu hursomhelst mappa så köp en större turbo än 19t eller t3/t4 hybrid fort, Ett riktigt grenrör, Portad topp(kvittar 530/531, Jag föredrar 530 pga gashastigheten du får i kanalen vid turbobruk) Riktig kamaxel, STORA spridare, soppapump, koppling.. Listan kan göras lång, Men ska du mappa så spara inte, du ångrar dej sen om du blir ifrån körd av en steg 3 850 på 315hk..

535 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#30
air_denka skrev:
Ska du nu hursomhelst mappa så köp en större turbo än 19t eller t3/t4 hybrid fort, Ett riktigt grenrör, Portad topp(kvittar 530/531, Jag föredrar 530 pga gashastigheten du får i kanalen vid turbobruk) Riktig kamaxel, STORA spridare, soppapump, koppling.. Listan kan göras lång, Men ska du mappa så spara inte, du ångrar dej sen om du blir ifrån körd av en steg 3 850 på 315hk..

så du menar de är lika bra att satsa allt med en gång, och sedan ha det så.

Du skriver riktig kamaxel, vilken rekommenderar du då?

och större turbo än 19t hur stor skall man då ha? och blir inte det jävligt trångt?

MvH


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
17 mars 2010
#31
DKn skrev:
air_denka skrev:
Ska du nu hursomhelst mappa så köp en större turbo än 19t eller t3/t4 hybrid fort, Ett riktigt grenrör, Portad topp(kvittar 530/531, Jag föredrar 530 pga gashastigheten du får i kanalen vid turbobruk) Riktig kamaxel, STORA spridare, soppapump, koppling.. Listan kan göras lång, Men ska du mappa så spara inte, du ångrar dej sen om du blir ifrån körd av en steg 3 850 på 315hk..

så du menar de är lika bra att satsa allt med en gång, och sedan ha det så.

Du skriver riktig kamaxel, vilken rekommenderar du då?

och större turbo än 19t hur stor skall man då ha? och blir inte det jävligt trångt?

MvH

Jag fick in en hx50 i min 740.. Kamaxel skulle jag lätt rekomendera unitek phase 2 turbo för detta ändamål, eller en enem v16turbo alt k15turbo.. Ja, gå hela vägen, du ångrar dej ánnars att ligga och bygga varmluft och avgasmottryck med 19t eller t3kina turbos.. Okey om du chippar dej dit, det är utbeprovat och testat mer än tusen gånger nu.. men e du bestämmd på mappa så gå hela vägen och byt sprut oxå..

205 Inlägg
17 mars 2010
#32
Du kan kika in min spec på min bil om du vill, så kanske du får några ideer  smile Fast de är en b230ft

Trying is the first step towards failure

snickare
612 Inlägg
17 mars 2010
#33
T18 Turbo (1.2-1.3 bar)
Stor Aluminium Intercooler
3" tryckrör
Öppet filter
531 Topp
3.5" Downpipe, 3,5" Racekatt, 3,5" resten med en dämpare och 3,5" Dieselkrök
Grön 968 R Spridare
M90 Låda
Kraftigare tryckplatta Sachs Motorsport
Ställbar BTR
Viking Chip special mappad
3" ombyggd 016 LMM
VX Kam
Slungdiff
Catchtank till vevhus ventilationen

finns en som har de och plokar ur över 300 hästar. kör med orginal stakar o kolvar o org topp.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

326 Inlägg
17 mars 2010
#34
bara för alla andra har chip så är de väl inge fel med de? jag lägger hellre ut 1500 på chip än flera tusen på mappning. isf köp ms sprut billiagre att mappa ist för orginal .


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 mars 2010
#35
varför byta sprut när lh2,4 går att mappa till över 500hk 
kanske inte så optimalt men det funkar tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

535 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#36
undrar hur jag får reda på vilken Aussie Locker som passar min, som det står Aussie Locker för volvo passar i ALLA 140 240 740 940 1030 1031 1041.
Men vad betyder 1030 1031 1041 för något? eller vilket numer är det jag skall gå på?


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 mars 2010
#37
DKn skrev:
undrar hur jag får reda på vilken Aussie Locker som passar min, som det står Aussie Locker för volvo passar i ALLA 140 240 740 940 1030 1031 1041.
Men vad betyder 1030 1031 1041 för något? eller vilket numer är det jag skall gå på?

1030 1031 1041 är slut numrena på bakaxlarna, du måste veta vilken bakaxel du har och beställer efter den

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 915 Inlägg
22 mars 2010
#38
På din 940 sitter det troligtvis en 1031 axel, har du slungdiff så sitter det en 1041 axel.
1030 sitter på gamla volvo 240.


DKn skrev:
undrar hur jag får reda på vilken Aussie Locker som passar min, som det står Aussie Locker för volvo passar i ALLA 140 240 740 940 1030 1031 1041.
Men vad betyder 1030 1031 1041 för något? eller vilket numer är det jag skall gå på?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

j.grafström
116 Inlägg
22 mars 2010
#39
DKn skrev:
Louksor skrev:
Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

Varför vill du inte chippa bilen till å börja med? då får du bort laddspärren som är på 0.8 å då kan du ju ladda iaf 1.2 för det gör jag på min just nu..

tänk inte i onödan..

556 Inlägg
22 mars 2010
#40
zippoo skrev:
DKn skrev:
Louksor skrev:
Sök så hittar du massor om trim på 940..

Laddar du mer än 0,6bar så bör du chippa innan motorn spikar sönder...

ne hittar nästan inga trim alls på 940 llt,  bara om jag vill chippa  och det vill ja inte göra, det är ju helt onödigt om jag ändå skall mappa den, eller har jag missuppfattat det helt?, för om jag chippar den så ställer den om allt för en vis bil typ original, men om jag mappar den så går dom över hela bilen och mappar det just för min bil, och ställer in allt efter jag har på den.

Varför vill du inte chippa bilen till å börja med? då får du bort laddspärren som är på 0.8 å då kan du ju ladda iaf 1.2 för det gör jag på min just nu..

finns ingen elektrisk laddspärr på volvo 940. WG styrs bara av tryck klockan.

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!


Sök