Motorvägskörning - Identifiera Polis - Taktik

F_redde
24 oktober 2012 · 10 Inlägg

Ni skulle bli förvånade om ni visste hur lite folk kollar i backspegeln! Det finns poliser och ambulanser som har legat med blåljus bakom i flera kilometer innan bilarna flyttar på sig.

Volvo S90 "Executive" (1998)
F_redde
24 oktober 2012 · 10 Inlägg

Jo 500 m räcker för böter. 2 km var kanske för att det inte fanns plats att kunna stanna dig på ett säkert sätt? Eller så hade de inte mycket annat för sig :-)

Volvo S90 "Executive" (1998)
Parsan
24 oktober 2012 · 166 Inlägg

Själv har jag sett Passat,volvo s80,volvo 850,rav4:a.Sen självklart dom vanliga som saab 95 och v70.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
F_redde
24 oktober 2012 · 10 Inlägg

Den häftigaste polis civilbilen jag sett var på E6:an utanför Halmstad. Det var en svart VW Passat en såkallad J3. Den hade 299 kw i motorn om jag inte miss minner mig :-) Men i Stockholm så har polisen eller iaf hade de en Porsche 911 i garaget ibland deras civilbilar :-)

Senast redigerat av F_redde (24 oktober 2012)

Volvo S90 "Executive" (1998)
Funkiee Saab älskare!
24 oktober 2012 · 4 597 Inlägg

polisen idag har igen 911, dock hade dom det under tidiga -90 talet och mitten av 80 talet

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Larsson2k
24 oktober 2012 · 100 Inlägg

F_redde skrev:
Den häftigaste polis civilbilen jag sett var på E6:an utanför Halmstad. Det var en svart VW Passat en såkallad J3. Den hade 299 kw i motorn om jag inte miss minner mig :-) Men i Stockholm så har polisen eller iaf hade de en Porsche 911 i garaget ibland deras civilbilar :-)

Det finns ingen Passat med 299kW det är över 400Hk. Menar du V6:an på 299Hk kanske?

Coolaste jag har sett i polisväg va nya MB E-klassen, den gled dem rundor i wink Det här med reklam är jag osäker på, blev stoppad i HBG en gång av en civilare med massa reklam från miljöpartiet. Grå, tonade rutor, inga antenner, bara massa lappar från MP.. wierd.

/R

PLindblom
24 oktober 2012 · 1 200 Inlägg

qzN skrev:

F_redde skrev:
Den häftigaste polis civilbilen jag sett var på E6:an utanför Halmstad. Det var en svart VW Passat en såkallad J3. Den hade 299 kw i motorn om jag inte miss minner mig :-) Men i Stockholm så har polisen eller iaf hade de en Porsche 911 i garaget ibland deras civilbilar :-)

Det finns ingen Passat med 299kW det är över 400Hk. Menar du V6:an på 299Hk kanske?
/R

MGG532 är en civilpolisbil i form av en Passat R36 med 299hk. Jag såg den i Enköping i somras, då den hade stoppat en bil i en rondell.

karlitoo
24 oktober 2012 · 263 Inlägg

Jag tror inte om man blir dömd till döden om man kör om en snut i ganska normal hastighet. Märker man då att han följer efter o sånt så kan man kolla upp. Ladda ner bilregistret från appstore, den e grym! Jag sparar alla civilbilar jag kollat pupp så ja känner igen reg numret. Hade över 10-15 bilar sparat hahaha

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
jetta16v
24 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

karlitoo skrev:
Jag tror inte om man blir dömd till döden om man kör om en snut i ganska normal hastighet. Märker man då att han följer efter o sånt så kan man kolla upp. Ladda ner bilregistret från appstore, den e grym! Jag sparar alla civilbilar jag kollat pupp så ja känner igen reg numret. Hade över 10-15 bilar sparat hahaha

En som har tänkt till lite. Man kan väl inte hålla på o kolla upp bilar när man ser en bil o håller på att köra om i en högre hastighet? Hinner man ens?
Borde väl vara rimligare att sakta ned till laglig fart först och sedan kolla upp...

Muttley
24 oktober 2012 ·

F_redde skrev:
Jo 500 m räcker för böter. 2 km var kanske för att det inte fanns plats att kunna stanna dig på ett säkert sätt? Eller så hade de inte mycket annat för sig :-)

Nja han hade såkallad kontroll av den vägen. Såg från första början på filmen när han hade stannat vid en 80 skylt för att sen fortsätta big_smile  Där kom jag flygande på heldraget men han stoppa mig först 2 km senare. Kanske för parkerings skull som du säger.

endorfinslaven
24 oktober 2012 · 671 Inlägg

karlitoo skrev:
Jag tror inte om man blir dömd till döden om man kör om en snut i ganska normal hastighet. Märker man då att han följer efter o sånt så kan man kolla upp. Ladda ner bilregistret från appstore, den e grym! Jag sparar alla civilbilar jag kollat pupp så ja känner igen reg numret. Hade över 10-15 bilar sparat hahaha

På en europaväg för ett par år sedan var det en otroligt lång kö och jag började smyga upp o såg då vilka som låg först o bromsade strax under laglig hastighet. Jag började smyga om och de ökade och jag ökade. Avståndet mellan de andra bilarna blev större o större men när jag kommit upp i sådär en +20kmh extra så satt de o svor högt i snutbilen. Antog det då jag såg hur deras munnar(ansiktrörelser) och gester blev yvigare o yvigare. Därefter bromsade jag hårt och ner på en avfart bakom dem. La på en remm hem till kompisen....

Sitter man o kör undan så kan man inte leka med telefonen men att smygköra om bilar den metoden kör jag också med. Börjar någon bakom i en lång bilkö röra på sig så glider man först ner i fart. Eller väntar ut ett krokigt parti för att då elda på utav h-te om man anser det trafiksäkert med beaktning på hur tätt med bilar det vart under resan. Både med mötande och de som kör i ens egen riktning. När man valt att börja elda på så gäller det att åka så brutalt så svenne framför inte hinner påbörja en omkörning förräns du redan är om o förbi.
Tyvärr detta är inte moraliskt rätt men så kröde jag hela tiden för ett par år sedan men när polisen börjar åka förbi huset och trakassera en i tid o otid,,  så inser man att deras taktik fungerar, man lugnar ner sig !

Senast redigerat av endorfinslaven (24 oktober 2012)

dawwe ...has left the building...
24 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Jag kör ofta långt..Iaf min taktik är att hålla lika mycket uppsikt bakåt som framåt. När jag kör om en bil slänger jag alltid en snabb blick in i den bilen när man passerar, man ser rätt tydligt om det är en polisbil. Är det en snutbil jag kört om så kör jag in framför o bromsar ner till laglig fart. När det gäller uppsikten bakåt så kollar jag om någon bil "följer efter mig" lite väl, dvs om man inte kört om den o kontrollerat så det inte är en snut, kan vara svårt att se vilken bil som kör efter i mörker. Kör i regel kring 135-140 rikitga km/h på motorväg. Har varit nära några gånger men klarat mig, hittills. De gångerna jag varit på väg att åka dit var när de sköt med laser, men som tur var släppte de mig, senast var det i Jkpg på E4:an genom "stan", snuten mätte upp min fart, körde ifatt mig o låg bakom i ca 2-3km medans jag körde lagligt, sedan svängde de av o vände, antar att min fartöverträdelse var så pass ringa (hade ca 96 rikitga km/h på 90 väg) att de "släppte" mig. Vill tillägga att min hastighetsmätare är så gott som 100% exakt, har kollat den mot GPS, o den visar typ 1 km/h mindre än GPS. Anledningen till detta är att min bil har däck med dryga 5% större rullomkrets.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang