9-3 SS har en skruv, förlåt, ratt lös...

MoFFo
6 juni 2006 · 14 Inlägg

olssson skrev:

MoFFo skrev:

carpan skrev:

Mmmm, min har varit inne på nyckel byte, samt nån broms-pryl. Men om styrningen tänker lägga ner är det inte kul längre...

Broms-prylen är en backventil som läckte på några bilar o fjärren byttes för att en del hade slutat att läcka men dom grejerna är ju inte farliga på något sätt.
Att ratten har lossat kan ju bero på många saker den förra ägaren kanske hade varit där o skruvat eller så kanske den hade vart på verksaden o dom inte satt ihop den ordentligt eftersig.
Men det spelar ju ingen roll egentiligen för en sån sak får ju inte hända.
Hoppas dom ser vad orsaken va till det så man slipper spekulera i detta.
Det är ju inte den bästa reklamen saab kan få nu direct.

De där me backventilen var väl rätt så allvarligt. Under min praktik hos saab så hade dom kampanj för den där lilla slangen som skulle bytas. Hade hänt att den hade läckt eller gått av så hade hela bromspedalen sjunkit in i botnen.

Bromspedalen gick inte i botten men pedalen blir stenhård men det går fortfarande att bromsa

-Rickard-
6 juni 2006 · 302 Inlägg

MoFFo skrev:

olssson skrev:

MoFFo skrev:

Broms-prylen är en backventil som läckte på några bilar o fjärren byttes för att en del hade slutat att läcka men dom grejerna är ju inte farliga på något sätt.
Att ratten har lossat kan ju bero på många saker den förra ägaren kanske hade varit där o skruvat eller så kanske den hade vart på verksaden o dom inte satt ihop den ordentligt eftersig.
Men det spelar ju ingen roll egentiligen för en sån sak får ju inte hända.
Hoppas dom ser vad orsaken va till det så man slipper spekulera i detta.
Det är ju inte den bästa reklamen saab kan få nu direct.

De där me backventilen var väl rätt så allvarligt. Under min praktik hos saab så hade dom kampanj för den där lilla slangen som skulle bytas. Hade hänt att den hade läckt eller gått av så hade hela bromspedalen sjunkit in i botnen.

Bromspedalen gick inte i botten men pedalen blir stenhård men det går fortfarande att bromsa

Bromsar vill man gärna ha (1 % bromsverkan har man varit med om)

Founder
7 juni 2006 · 1 414 Inlägg

Dom har haft ganska stora problem med det  elektroniska ratt-låset, kan vara relaterat till det, tror knappast att det är ett mekaniskt fel...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Pälle
7 juni 2006 · 121 Inlägg

Läste så sent som idag på ViBilägares site om folk som haft "glappande" rattar. Att den går att röra i sidled och fram o tillbaka ett par cm (!!), på SS/SC då. Ett första varningstecken?
Var iallafall ut och drog lite i min ratt, den sitter stumt  big_smile

/Pelle

-Rickard-
7 juni 2006 · 302 Inlägg

Pälle skrev:
Läste så sent som idag på ViBilägares site om folk som haft "glappande" rattar. Att den går att röra i sidled och fram o tillbaka ett par cm (!!), på SS/SC då. Ett första varningstecken?
Var iallafall ut och drog lite i min ratt, den sitter stumt  big_smile

/Pelle

Glappar ratten några cm så bör man reagera roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang