Saab 9-5 kombi. "Rullande projekt" takvinge och sidokjolar på gång.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
27 maj 2010 · 1 903 Inlägg

Fraider skrev:
Japp precis dom. Krängningshämmarbussningarna sitter hål-bultade på nått sätt som jag inte vet hur man byter dessa och de finns väl 3 olika storlekar på dem också :S..

aa okej, storlekarna beror väl på hur grova krängningshämmare du har antar ja tongue kanske skiljer sig mellan de olika modellerna, kan ju tänka mig att kombin nog har grövre eftersom den är tyngre tongue

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
15 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Hej igen!
har varit dåligt med updates nu på ett tag och kommer nog vara det framöver också, har ingen dator nu över sommaren eftersom skolan ville ha tillbaka lånedatorn över sommaren hmm

kommer updates i mån av möjlighet när jag får tillgång till datorn smile

dom senaste dagarna har jag ägnat mig åt att laga rost. så nu är jag av med alla de rostfläckar som jag har stört mig på dom senaste månaderna. men självklart så hittar man ytterligare skador när man väl börjat riva i det hela. Jag körde med hammarlack på dom ställen där det inte kommer synas och rostskyddande grundfärg + täcklack + klarlack på de ytor som kommer synas smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950244_x8c3kb.jpg
slipning av rost. ser ju inte så särskilt skadat ut?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950245_tkujy6.jpg
trodde jag, detta gömde sig under sidokjolen! slipa rent så gott det går och på med hammarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950246_id34wv.jpg
gammal lagning som gett sig på bakluckan. börjar komma ny rost så bara slipa ner alltihop.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950258_12z416.jpg
bakluckan maskerad innan lack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950261_hg7smb.jpg
resultatet på bakluckan. inte helt nöjd men klart bättre än innan osså är den rostfri iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/950256_q0reuf.jpg
även dragkroken fick sig en omgång när hammarlacken var framme. mycket finare att ha den svart än rostbrun tongue


utöver detta har det inte hänt så mycket med bilen än. har dock gått över alla lister med siliconspray så nu är dom svarta och fina igen. även däcken putsades av lite lätt, blev inte lika bra på däcken dock som på listerna. tänkte skaffa riktiga medel till detta framöver istället för vanligt siliconspray.

har även börjar planera ett ljudbygge i bilen. kommer att ha som projektarbete i skolan att spela 140dB och denna tråden kommer troligtvis vara en del av den loggbok som ska föras under arbetets gång.
har inte exakt bestämmt mig vilka produkter som ska användas än. det som är säkert hitills är att jag ska hämta monteringsram för enkelDIN imorgon samt beställa huvudenhet och koaxialer om jag hinner.
huvudenheten blir en kenwood med USB och lite annat lull-lull. mer exakt info om detta kommer när jag har beställt sakerna smile
passade även på igår att riva ner en dörrsida bak för att förvissa mig om att det var 4" högtalare bak, en jävla tur att ja rev ner dom tongue visade sig att ja hade fel, sitter 5.25" i bakdörrarna smile så ett par sådana och 3.5" till instrumentpanelen kommer att beställs inom kort.

det var allt för idag! nu ska ja gå ut och lägga sista lagret klarlack på tanklocket innan det är sängdags wink

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
28 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Tjenare!

nu har jag hunnit med en del på bilen den senaste tiden!

till att börja med så har jag och hampus (740_HKS här på garaget) fixat handbromsen. var bara i behov av att spännas och en av justerskurvarna hade kärvat fast så nu fungerar den som den ska smile

sen har jag kommit en liten bit på vägen med ljudbygget också!

har skaffat följande saker:
huvudenhet: kenwood KDC-6047u
koaxialer: kicker ks 3.5" i intrumentpanel och samma modell men 5.25" i bakdörrarna.

basen jag har haft hittills får hänga med ett tag till smile

lite bilder från när jag bytte sakerna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955904_kzxi2w.jpg
sakerna som ska i smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955905_xzuc33.jpg
3.5"orna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955906_ztki0b.jpg
dörrsidan bak bortplockad för att byta högtalarna. var mycket enklare än jag trodde.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955907_dwgi8k.jpg
hållaren för högtalaren i bakdörren. fick skära bort den lilla plastbiten längst ner för att kunna få plats med nya högtalaren.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955908_ivyb0q.jpg
stereobytet. tog en stund innan jag listade ut hur jag skulle få ut stereon men efter att ja plockat bort sid-displayen blev det mycket lättare.  ni får ursäkta bilkvaliten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955909_jwupec.jpg
byggde in usb-porten i handskfacket för att kunna dölja usbminnet och få det snyggt. (även på denna bilden är kvaliten kass jag vet)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/955910_sadyev.jpg
resultatet! är bara monteringsramen som fattas nu.
hade lite problem med att stereon tappade minnet så fort jag slog av tändningen men visade sig att man på vissa bilar är tvungen att byta plats på konstantströmmen och tändningströmmen (den gula och den röda kabeln bakom stereon). detta för att bilens ISO inte alltid stämmer överens med stereon ISOkontakt.
kontakten för radioantennen passade inte heller, verkar som att det var 2st "hon-kontakter" jag fick över där bak. spelar inte mig nån roll eftersom ja aldrig lyssnar på radio men hade vart kul om den fungerade tongue

i skrivande stund så har jag ställt delningen på HP180 till 3.5orna och HP120 till 5.25orna. basen delade jag LP180. ganska högt men tyckte att jag tappade en hel del bas om jag ställde den lägre.
även att högtalarna är delade så pass högt så tycker jag att det låter lite illa om man höjjer rejält på stereon. har jag kanske delat koaxialerna för lågt? enligt DBakuten så ska 3.5orna delas HP300hz och då klara att hantera över 100watt RMS. så tycker ju att 180 borde vara ganska högt eftersom dom bara drivs av huvudenheten? men kanske är så att stereon inte kan ge ren signal vid så höga volymer? eller behöver jag bara spela in högtalarna ytterligare kanske, spelar runt 5-6 timmar med dom nu skulle jag tro.

men måste säga att det är en grym skillnad i ljudet. är verkligen nöjd smile och stereon är värd varenda krona. underbar maskin med massa inställningsmöjligheter. och även att jag inte haft den så länge så har jag redan lärt mig den ganska så bra smile

det var allt för denna gången. blir nog inte mer stereosaker nu på ett tag. överst på listan just nu står nya däck då jag upptäckt att dom sjunger på sista versen. därefter blir det dämpare och bussningar som även dom är ganska så slut. men det får vänta tills nästa lön smile

over and out!

och glöm inte, alla tips och kommentarer är välkomna! smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
7 juli 2010 · 1 903 Inlägg

halloj!

lite dåligt med kommentarer på sista tiden tycker jag? yikes

men skitsamma! här kommer en update till iaf smile

har bytt idag bytt till dieselsnorkel och ett J&R insattsfilter smile detta efter att ja åkte med en polare som hade öppet filter på sin 9-5a och ja blev förälskad i ljudet tongue

tyvärr så lät det inte lika gott på min bil hmm visst blev det goare ljud men något dumpventilpys fick jag då inte fram sad

aja. här är bilderna iaf smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/960172_ohxw0u.jpg
en styck dieselsnorkel och ett luftfilter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/960173_ubie0l.jpg
originalsnorkel borttagen, var ganska så pilligt att få bort den men till slut gick det.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/960175_p7tl0b.jpg
skillnaden tongue hehe,


var inte mer bilder än så från själva bytet, glömde som vanligt bort att ta kort hmm

men kan säga som så att det var ganska trångt att passa in dieselsnorkeln där den gamla suttit. fick plocka bort skyddet som sitter under motorn längst fram för att ens kunna få den på plats. dessutom så sitter det några plastskivor i fronten längst ner som jag inte fattar vad som är till för. en av dessa plastskivor fick jag ta bort eftersom den var ivägen för det nya röret.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/960177_80k6nv.jpg
denna plastbiten var det. sitter fast med klämmor i motorskyddet. den skulle sitta precis där dieselsnorkeln satt. vad jag förstår så fyller den ingen direkt funktion?

har även börjat på att lacka torkararmen bak. första gången gick det åt helvette så var bara att slipa ner allt en gång till och börja om. men nu är grundfärgen och täckfärgen lagd. bara klarlacken som saknas och den ska läggas på nu under kvällen. blir nog 3-4 lager smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/960180_oez9qe.jpg

det var allt för idag. återkommer nog senare med resultatet på torkararmen wink

kom igen och kommentera lite nu va wink

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
666_Beast
7 juli 2010 · 1 863 Inlägg

Hur svårt var det att byta stereon och att få den nya att funka ihop med orginalsteget? Bilen börjar ju komma iordning nu.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
7 juli 2010 · 1 903 Inlägg

666_Beast skrev:
Hur svårt var det att byta stereon och att få den nya att funka ihop med orginalsteget?

eftersom jag tidigare hade AS1 (lilla stereon) i min bil så hade jag inget originalmonterat slutsteg. men jag vet att det finns adaptrar att köpa som omvandlar den nya stereons lågnivåutgångar till en kontakt som passar originalsteget smile borde även fungera att ha en lågnivåomvandlare på nya stereons högtalarkablar och sen därifrån koppla adaptern till originalmonterade slutsteget, detta ifall du inte vill använda nya stereon lågnivåutgång till annat, tex bas.

själva bytet av stereon var lätt. tryckte in 4 spikar i dom hålen på sidorna av stereon och sen plockade jag bort SID och tryckte ut stereon med handen från baksidan. var ganska så simpelt.

666_Beast skrev:
Bilen börjar ju komma iordning nu.

tacktack! smile
ja nu händer det grejer, och bättre ska det bli smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Fraider
7 juli 2010 · 275 Inlägg

Älska ölburken i mugghållarn wink Haha
Siddu nu blir de mer öppet för luften smile

FreddeLi Studerande maskiningenjör
7 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Fraider skrev:
Älska ölburken i mugghållarn wink Haha
Siddu nu blir de mer öppet för luften smile

haha, för att göra en lång historia kort wink
farsan lämnade den i bilen efter att ja skjutsat honom till krogen, följande natt festade jag och sov i bilen på natten, den tomburken var låååångt mer än guld värd på morgonen därefter kan jag säga dig eftersom jag inte hade någon vattenflaska i bilen........................ och alla vet väl hur gott de är med vatten morgonen efter roll

jamen, blev stor skillnad på insugsljudet, dock inget dumpljud som ja hoppades på sad

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Fraider
7 juli 2010 · 275 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Fraider skrev:
Älska ölburken i mugghållarn wink Haha
Siddu nu blir de mer öppet för luften smile

haha, för att göra en lång historia kort wink
farsan lämnade den i bilen efter att ja skjutsat honom till krogen, följande natt festade jag och sov i bilen på natten, den tomburken var låååångt mer än guld värd på morgonen därefter kan jag säga dig eftersom jag inte hade någon vattenflaska i bilen........................ och alla vet väl hur gott de är med vatten morgonen efter roll

jamen, blev stor skillnad på insugsljudet, dock inget dumpljud som ja hoppades på sad

Haha vatten är oslagbart dagen efter wink
Nej de där dumpljudet får du nog bara om du kör med öppet filter ( som du helst inte ska göra) Kör så som du har nu istället wink

J_Erixzzon
7 juli 2010 · 1 270 Inlägg

vad kosta dieselsnorkeln? smile

Subaru Impreza WRX STi "Type-RA" (1995)
Fraider
7 juli 2010 · 275 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
vad kosta dieselsnorkeln? smile

Mellan 150-300:- typ wink se till att få rätt bara

FreddeLi Studerande maskiningenjör
8 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Fraider skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Fraider skrev:
Älska ölburken i mugghållarn wink Haha
Siddu nu blir de mer öppet för luften smile

haha, för att göra en lång historia kort wink
farsan lämnade den i bilen efter att ja skjutsat honom till krogen, följande natt festade jag och sov i bilen på natten, den tomburken var låååångt mer än guld värd på morgonen därefter kan jag säga dig eftersom jag inte hade någon vattenflaska i bilen........................ och alla vet väl hur gott de är med vatten morgonen efter roll

jamen, blev stor skillnad på insugsljudet, dock inget dumpljud som ja hoppades på sad

Haha vatten är oslagbart dagen efter wink
Nej de där dumpljudet får du nog bara om du kör med öppet filter ( som du helst inte ska göra) Kör så som du har nu istället wink

nja ja tycker ja borde få det även med detta hmm luftburken är ju inte särskilt komplicerad så borde inte dämpa ljudet speciellt mycket. får väl chippa bilen så man får mer ladd wink men visst blev det gott insugsljud, och motorn känns lite piggare med smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
8 juli 2010 · 1 903 Inlägg

J_Erixzzon skrev:
vad kosta dieselsnorkeln? smile

den har blivit nummerändrad i deras system så den har stigit i pris och art-numret är inte desamma längre. det går dock att få fram den på det gamla art-numret. tror den kostade strax över 300kr. kostade 190 förr men nu efter ändringen så har den stigit.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 juli 2010 · 1 094 Inlägg

Pappa kör med öppet filter i 9-5:an också, dock har vi 2,3t vilket gör att vi har 0,3 bar mer i ladd? Som sagt litet dumpljud kan man få till men inget mer. Som du säger så är nog chip den bästa lösningen! Men andas den bättre med dieselsnorkel?

Ser fint ut i övrigt, hänt mkt!

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:
Pappa kör med öppet filter i 9-5:an också, dock har vi 2,3t vilket gör att vi har 0,3 bar mer i ladd? Som sagt litet dumpljud kan man få till men inget mer. Som du säger så är nog chip den bästa lösningen! Men andas den bättre med dieselsnorkel?

Ser fint ut i övrigt, hänt mkt!

Mvh Mike

2,3t innebär ju 2300cc. alltså har han 300cc mer i cylindervolym wink vad jag vet så är det lika mycket laddtryck i 2,0t som i 2,3t.
aa jag funderar på chip. måste bara bestämma mig om jag vågar riskera kopplingen tongue
den andas klart bättre med snorkeln. känns som den är lite rappare men inte mycket. sen så hör man turbon på ett helt annat sätt.

tack så mycket smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juli 2010 · 1 903 Inlägg

liten update idag!

började tröttna på att inte ha någon vidare midbas framme i bilen. all bas kom från bagaget kändes det som. började med att trycka ner en del dämpull i instrumentpanelen och täta runt högtalaren. det gjorde en del i skillnad men det var fortfarande inte tätt.

vet inte om jag sagt det tidigare men jag jobbar på en byggvaruhandel och vi har en bitumenmatta/butylmatta som är avsedd för att använda för att fuktskydda tak. visade sig vara nästan exakt samma typ som man använder som dämpmatta, men MYCKET billigare eftersom den inte marknadsförs som dämpmatta wink
tog hem 2kvadrat av den för att testa. och det blev kanonbra! smile så bra att jag gav mig på att dämpa bakdörrarna med. har bara hunnit med den ena hittills men det känns ändå som att det gjorde nytta för basen! smile

kändes som att ljudet blev renare och lite mer fylligt smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 juli 2010 · 1 094 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Driftkungen skrev:
Pappa kör med öppet filter i 9-5:an också, dock har vi 2,3t vilket gör att vi har 0,3 bar mer i ladd? Som sagt litet dumpljud kan man få till men inget mer. Som du säger så är nog chip den bästa lösningen! Men andas den bättre med dieselsnorkel?

Ser fint ut i övrigt, hänt mkt!

Mvh Mike

2,3t innebär ju 2300cc. alltså har han 300cc mer i cylindervolym wink vad jag vet så är det lika mycket laddtryck i 2,0t som i 2,3t.
aa jag funderar på chip. måste bara bestämma mig om jag vågar riskera kopplingen tongue
den andas klart bättre med snorkeln. känns som den är lite rappare men inte mycket. sen så hör man turbon på ett helt annat sätt.

tack så mycket smile

MVH

Ja jo de vet jag wink, men de där har ju ingen inverkan på att vår skulle låta mer. Jo, tror din laddar 0,4 och vår 0,7 men kan ha blandat ihop de smile. Okej bud på att köpa då ju!

Trevligt!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
FreddeLi Studerande maskiningenjör
10 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Driftkungen skrev:
Pappa kör med öppet filter i 9-5:an också, dock har vi 2,3t vilket gör att vi har 0,3 bar mer i ladd? Som sagt litet dumpljud kan man få till men inget mer. Som du säger så är nog chip den bästa lösningen! Men andas den bättre med dieselsnorkel?

Ser fint ut i övrigt, hänt mkt!

Mvh Mike

2,3t innebär ju 2300cc. alltså har han 300cc mer i cylindervolym wink vad jag vet så är det lika mycket laddtryck i 2,0t som i 2,3t.
aa jag funderar på chip. måste bara bestämma mig om jag vågar riskera kopplingen tongue
den andas klart bättre med snorkeln. känns som den är lite rappare men inte mycket. sen så hör man turbon på ett helt annat sätt.

tack så mycket smile

MVH

Ja jo de vet jag wink, men de där har ju ingen inverkan på att vår skulle låta mer. Jo, tror din laddar 0,4 och vår 0,7 men kan ha blandat ihop de smile. Okej bud på att köpa då ju!

Trevligt!

haha, okej tongue att han har öppet filter är nog skillnaden, jag har insatsfilter som sitter i luftburken tongue
eller är de just det du menar med öppet filter? smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
10 juli 2010 · 1 094 Inlägg

Jaha! hade du bara insatsfilter? My bad läste fel där, ja han har helt öppet! Dumpar ganska okej vid full gas och sedan släppa upp snabbt hehe, med tanke på org ladd!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
FreddeLi Studerande maskiningenjör
11 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Driftkungen skrev:
Jaha! hade du bara insatsfilter? My bad läste fel där, ja han har helt öppet! Dumpar ganska okej vid full gas och sedan släppa upp snabbt hehe, med tanke på org ladd!

japp, insattsfilter och dieselsnorkel. med öppet filter gör ju inte snorkeln någon större nytta wink
lät en polare köra med min bil igårkväll när ja stod utanför och lyssnade, hörde inget dumpljud alls hmm iofs så varvade han den inte så väldigt mycket men iaf...

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang