Vad har ni för syn på "Volvoraggare"

Robbs_
22 april 2010 · 158 Inlägg

Ras_J skrev:

Robbs_ skrev:

Ras_J skrev:

Kraftig bas och hög volym är inte samma sak som bra ljud även om det ena inte nödvändigtvis utesluter det andra...

Syftade delvis på en polares 740, basar på jävligt bra, men när han väl vrider på så hör man inte basen längre för att det tjuter i öronen, så den spelar äckligt högt, och sänker man lite så man kan använda öronen så är det jävligt rent ljud och låter riktigt bra.big_smile

Men nu tror jag vi kan hålla oss till vad evilmaster förmodligen syftade på ( volvo original o dörrarna, gas lådor i skuffen. ) Det kan man kalla medelmåttigt ljudsystem. wink


Jag har inte precis påstått att bilarna här hemma spelar ifrån elmia tävlande, men de är ju garanterat bättre än "medelmåttigt"  tongue..

Det som jag tycker är tråkigt är ju att folk i allmänhet går och skaffar sig en kraftig (men ändå ganska kass) bas och en skarp (men medelmåttig) diskant och skiter fullständigt i allt där emmellan, med ett vad jag skulle kall uselt ljud som följd! hmm

Klart man vill ha det där imellan! Själv har jag inte det, kör bara på några gas 5.25 och mds fanatic basar ( 600 watt st ) , Är ju självklart långt ifrån nöjd med det, men betydligt roligare än original tongue..

Men som min polare jag berättade om, det är för mycket bas, det är för mycket diskant, det är för mycket allt som finns därimellan, men endå låter det inte dåligt! allra behagligast är det att stå utanför bilen och lyssna wink

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Rock-Star
22 april 2010 · 2 982 Inlägg

min syn på "volvoraggare" är volvos före 1995......
är typ: taskig styling + snorunge eller gubbe som inte fått pussy på ett bra tag.
och som älskar att burna på 30-50 vägar för det är då alla andra sänker farten - de tar chansen att göra sina omkörningar och spexa.

men man ser dem aldrig på 90-vägarna ..
det är MIN syn!

Senast redigerat av Residence (22 april 2010)

Mr_Woods Musiker
22 april 2010 · 472 Inlägg

Robbs_ skrev:

Ras_J skrev:

Robbs_ skrev:
Syftade delvis på en polares 740, basar på jävligt bra, men när han väl vrider på så hör man inte basen längre för att det tjuter i öronen, så den spelar äckligt högt, och sänker man lite så man kan använda öronen så är det jävligt rent ljud och låter riktigt bra.big_smile

Men nu tror jag vi kan hålla oss till vad evilmaster förmodligen syftade på ( volvo original o dörrarna, gas lådor i skuffen. ) Det kan man kalla medelmåttigt ljudsystem. wink


Jag har inte precis påstått att bilarna här hemma spelar ifrån elmia tävlande, men de är ju garanterat bättre än "medelmåttigt"  tongue..

Det som jag tycker är tråkigt är ju att folk i allmänhet går och skaffar sig en kraftig (men ändå ganska kass) bas och en skarp (men medelmåttig) diskant och skiter fullständigt i allt där emmellan, med ett vad jag skulle kall uselt ljud som följd! hmm

Klart man vill ha det där imellan! Själv har jag inte det, kör bara på några gas 5.25 och mds fanatic basar ( 600 watt st ) , Är ju självklart långt ifrån nöjd med det, men betydligt roligare än original tongue..

Men som min polare jag berättade om, det är för mycket bas, det är för mycket diskant, det är för mycket allt som finns därimellan, men endå låter det inte dåligt! allra behagligast är det att stå utanför bilen och lyssna wink

Han har väl satsat på ett trögdrivet system som måste skruvas upp i volymen för att låta bra, det är ett ganska vanligt problem...

EDIT: Själv har jag givit upp tanken på bra ljud i bilen då det tar för mycket plats i min lilla merca... Bra mycket lättare att få till det hemma i vardagsrummet!

Senast redigerat av Ras_J (22 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Rock-Star
22 april 2010 · 2 982 Inlägg

amazon_62 skrev:
vad kan man kalla en som kör en nästan orginal amazon vart passar vi in?
roligt o höra vad folk tycker där  smile

farfar med stil!

Rock-Star
22 april 2010 · 2 982 Inlägg

när jag hade min s40 så ansåg jag att s40 var skitfina... - när jag sedan sålde den så insåg jag att den är skitplastig innuti och apful...

Mr_Woods Musiker
22 april 2010 · 472 Inlägg

Residence skrev:

amazon_62 skrev:
vad kan man kalla en som kör en nästan orginal amazon vart passar vi in?
roligt o höra vad folk tycker där  smile

farfar med stil!

En fin veteranbil (oavsett märke) är det coolaste man kan köra!!! cool

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Knugcab
22 april 2010 · 5 111 Inlägg

Robbs_ skrev:
Är alla japs ägare sådana? Ja i stort sett men många normala fart älskare ibland dem tongue..

Jag som hade för mig att många japsägare var "Bert, 72 och Inga, 69 med Toyota Camry från 1989 och snittfart på 42 km/h så mitt på vägen som möjligt"...det är nåt som inte stämmer tror jag. cool

Ärligt talat...
Visst finns det sånt här folk i Volvo. Men även i andra bilar. Här uppe är gamla mercor i majoritet (vilket jag iofs. får skämmas lite för, men jag får trösta mig med att min bil inte är 18-årspimpad, får jag åtminstone hoppas?)... Men de finns i Saabar, i Golfar, i Fordar - ja i allt.

Och är det så konstigt egentligen?
18 år gammal, nytt körkort, vill ut och åka så snart som möjligt. Köper den bil man har råd med helt enkelt vilket ofta blir en gammal Volvo då det är en vanlig bil i Sverige. Sedan så vill man ha en bil som skiljer sig från mängden och bygger därmed om den efter sin egen förmåga och ekonomi, vilken kanske inte är så hög vid första bilen, men man skall börja någonstans.

Ungefär så som hot roddingen uppstod i USA (fast det innebar på den tiden Fordar från 20-talet i stället för Volvos från 80-talet) och se vad det utvecklats till. Nej, jag tror inte någonsin att pimpade 740s kommer bli lika stort, men man kan ju ha det i åtanke.

Att sedan samlas ute på stan är väl inte mer än en naturlig träffpunkt? Människan som är ett flockdjur vill ju umgås och inte sitta för sig själv. Korvmojen har väl då blivit naturlig, de håller öppet länge, man blir lätt lite hungrig på kvällen och det är alltid någon där. So what - gör det något?

Att sladda och burna och köra som tok - tja, det är kul. Inte så smart, men det är helt enkelt ungdomligt oförstånd. Jag tror de flesta här provat på det någon gång, vare sig de kört Volvo eller något annat märke.

Jag har mer emot att det skall vara så mycket gnäll här på garaget angående dem.

Personligen så skulle jag aldrig köra runt i en bil med typiska "18-årsmods" som nätgrill, solfilm, baslåda, toksänkning, kjolpaket, bård, ögonlock osv., jag snusar inte, och har aldrig spänt på någon minderårig. Gillar det mesta på två eller fler hjul som brummar och dömer inte ut det som inte heter Volvo, även om jag vidhåller att Volvo fått ett oförtjänt dåligt rykte om sig på vissa punkter. Så det är inte att jag tar åt mig (jag har iofs. en PV som byggs i vad många skulle kalla "epastuk", men hade det varit en sen 30/tidig 40-tals Ford med så gott som identiska former, bara i lite större skala, så hade det enligt samma folk varit en häftig hot rod i stället, märkligt va?)... Tycker bara det är förbannat onödigt att gnälla på det som egentligen bara är unga människor som gör sin grej och njuter av det de tycker är roligt. Borde inte det egentligen vara varje människas rätt så säg?

En vacker dag växer de från det...men kanske med en liten nostalgisk tår i ögat tillbaka till en enklare, roligare och mer bekymmerslös tid? tongue

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
22 april 2010 · 5 111 Inlägg

Ras_J skrev:

Residence skrev:

amazon_62 skrev:
vad kan man kalla en som kör en nästan orginal amazon vart passar vi in?
roligt o höra vad folk tycker där  smile

farfar med stil!

En fin veteranbil (oavsett märke) är det coolaste man kan köra!!! cool

Amen.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
22 april 2010 · 1 313 Inlägg

är jag volvoraggare bara för jag kör en sänkt volvo 740 med baslåda i skuffen`? cool

volvoraggare för mig är sånna som är så stolta å tror deras 740 är bäst för den har vitablinkers, och inte kan erkänna att de åker i en slö bil.. en 740 går inte snabbare med 3"avgas yikes

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Jimmy_N Makaronborrare
22 april 2010 · 993 Inlägg

Opelmadness skrev:

teamvolvoracing skrev:
inge ont om volvoraggare men när ja hör ordet så de första man tänker på är:
* En bott sänkt volvo 740 hälst utan fjädrar
* 3" bröl avgas
* Volvo keps å en stor snus under läppen gärna lös
* Allmänt ner sliten å sunkig lack å inredning
* feta jävla basar som vibrerar sönder bilen
* Kolsvarta rutor, bord över minst halva framrutan
* Gärna en kör ställning som är en hand längst upp på ratten å sitta å hänga me överkroppen på passagerar stolen
* 100 st wonderbaun å tärningar i framrutan
* en massa dekaler
och de som maco säger

Ungefär såna som man råkar ut för för det mesta, men det finns helt reko "volvoraggare" också helt klart.

Men den jag träffade på förra helgen var pinsam. Inte för mig direkt, men ja, ni märker...
Inte otrevlig alls men iaf pinsam:

Stod på lördagnatten runt midnatt på torget med min bil och njöt av en iskall cola, då det rullar en totalsänkt, risig vit 745 med plasthjulsidor bak upp jämsides med mig och en tjej kör den, sittande alldeles upp mot ratten. Bredvid sitter en kille med keps, skärmen pekar mot taket i bilen...

Killen som sitter bredvid (som senare visade sig vara ägarn) pekade och ville jag skulle ta ner rutan vilket jag gjorde.



Dialogen:

Volvoägaren= (VÄ)
Jag= (J)


VÄ: Tja!

J: Hejdu.

VÄ: Är det din bil? Den låter rätt mycket, går den fort?

Blev lite fundersam att alla tre frågor kom på en gång...

J: Eeeh, har bara haft den i vinter men den funkar väl bra Men 160 klarade den väl.

VÄ: Usch, då går det fort!

J: Nja, inte med väghållning och flinar. Killen flinar tilbaks.

Vid detta tillfälle rullas det ner en ruta bak, där det sitter en liten tjej med en cigg i ena näven och en mobil i andra, och hon utbrister: Vi rejsar då, gubbjävel!

Jag tittar bara på henne och skakar på skallen.

VÄ: Äh men jo, vad säger du då? Vill du rejsa?

J: Njaaa, mot den?
Tittar tveksamt på hans alldeles för låga bil och inser snabbt att ingen i bilen har bälte, bilen har absolut ingen väghållning och risken för en hemsk olycka är överhängande.

Dels att jag är ganska säkert dubbelt så gammal som tjejen i baksätet, i värsta fall kunde vara  mer eller mindre i samma ålder som hennes far. hmm

VÄ: Jo kom igen nu.

J: Nej inte nu med vinterdäcken.

VÄ: Okej, men du får ha det så bra då.

J: Desamma, kör försiktigt.


Ville bara inte riskera att det blir en olycka, men att bara komma och fråga så när man har en vanlig fast sänkt Volvo 745 GL från 1990 med japsdämpare bak. Tydligen trodde killen att han hade nån chans.

Är det vanligt att bli frågad sånt??

Har bara varit med om just frågan "ska vi rejsa" på skoj förr.

Något liknande har hänt mig på torget i Falkenberg med Calibran, men det var inga Volvoraggare utan ett gäng utlänningar i en gammal sliten Merca cool

Aga_Diff Bärs!
22 april 2010 · 3 456 Inlägg

evilmaster skrev:
Nu ska jag dra fram fördomslådan... Det känns inte kul, men jag måste ju också erkänna att jag har mina förutfattade meningar om vad det är för typer som blåser runt i dessa bilar.

En Volvoraggare syns i en Volvo, såklart. Det är oftast en man, men det kan också vara en överviktig blondin. Keps, snusläpp, moppemustasch samt överdrivet mycket parfym (för att dölja lukten av koskit) är de sakerna man ska hålla utkik efter för att identifiera dessa individer. De har antagligen aldrig någonsin handlat bira på systemet, utan nyttjar mindre lagliga kanaler för sitt spritinköp. Ser du alltså en tysk ölburk på marken, var på din vakt, för då kan en Volvoraggare vara i närheten!

Något som kan trösta många är det faktum att Volvoraggare endast raggar på minderåriga tjejer som precis har börjat få bröst. Detta gör de genom att utföra någon av två ritualer - den första kallas för att "börna" och går ut på att visa var varvstoppet på motorn är samt att snurra på ett av bilens hjul. Den andra ritualen kallas för att "cruisa" och då åker de helt enkelt runt och spelar musik från sin hemort på sitt medelmåttiga ljudsystem.

Slagorden för en Volvoraggare är; Volvo, bira, börna, brudar.

Jag tror säkert att det finns JÄTTEMÅNGA trevliga Volvoägare, men de som syns är tyvärr de som fördomar bildas av.

Haha, ooh yeah... cool

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Mr_Woods Musiker
22 april 2010 · 472 Inlägg

Man får minsan tycka om vilket bilmärke man vill!
Jag har ägt/kört många olika märken/modeller och har aldrig blivit hjärntvättad men jag tycker ändå att det är något speciellt med äldre Mercedes och jag har aldrig blivit retad för det! Varför skall man reta dem som gillar Volvo?
Vad jag tror folk i allmänhet förknippar med begreppet "volvoraggare" (oavsett det stämmer eller inte) är bl.a. viftning av sydstatsflaggor, superi/svineri och rasism vilket inte torde vara speciellt upphetsande företeelser?
Sedan att man väljer att "fördärva" gamla volvobilar är ju lite synd, speciellt som en välvårdad bil med originalstuk är en bra mycket större blickfångare än alla fulstylade bilar tillsammans...

Senast redigerat av Ras_J (22 april 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)
Niklas1987 NO
22 april 2010 · 2 182 Inlägg

Bilmärkes nördar finns för varenda märke och inte bara för just såkallade "Volvoraggar", själv kallar jag dem för Volvo folk, en speciell stereotyp finns för varje märke.

Just min sterotyp för de som kör Volvo av ädre modell
*Antagligen gubbe som köpt bien ny, eller en ung kille/tjej som just fått körkort
*Om ungdom har den så är den sänkt,dåligt skött,dåligt stylad och har stereo och fälgar som överstiger bilens värde. Om gubbe har den så är den orginal och oftast bra skött då den kostat dem en förmögenhet då den var ny.
*Volvo folket är oftast väldigt stolta över sina bilar och ingen annan bil kan klå deras bil
*De är oftast ganska trevliga och prata med, men de unga ägarna går inte att prata med.

Man får ju självklart tyck om vilken bil man vill men har lite fördommar mot varje bilmärkes människa smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Knugcab
22 april 2010 · 5 111 Inlägg

Ja inte fan vet jag. Mellan 20 och 23 (typ) körde jag runt i en 164, men den var inte sänkt, inte stylad, kanske inte så fin/välskött, hade originalradio och 240 turbofälgar... satt jag på två stolar eller?

Senast redigerat av Volvo544special65 (22 april 2010)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
bmx
22 april 2010 · 7 100 Inlägg

ingen ide att man skriver,för då blir man bara påhoppad tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
lindell90
22 april 2010 · 876 Inlägg

bmx skrev:
ingen ide att man skriver,för då blir man bara påhoppad tongue

jag har märkt att det är farligt att säga något negativt om Volvo om man kör Saab. Då är man bög tydligen. Har inte förstått varför och har inte heller känt attraktion till killar sen jag köpte Saab smile

Men dem lokala Volvo-raggarna (det har blivit ett uttryck för dem jag beskriver här och inte för alla Volvo-ägare) här brukar man kunna hitta utanför Hemköp, gärna sittandes på bakluckan eller taket på sin sunkiga 740, dricka öl, spela högt med basen (OBS! Ingen musik, bara bas), gärna skrika något åt folk som går förbi, slänga ölburken på parkeringen när man druckit upp. Sånna finns här men även dem som vårdar sin bil, har smakfull styling som passar på bilen och har rätt färg och handlar inte sina saker på enbart skroten eller Biltema. Men det är dem första som utmärker sig.

Jag har inget mot Volvo som märke men ogillar starkt båda 740 och 940. Tycker dem är fula, gungiga, och inte särskillt roliga att köra. Ja, jag har kört 940 när vi hade en sån på jobbet för att hämta grejer med så har ett par hundra mil i en sådan.
Däremot den V70N vi har nu är helt underbar, grym komfort, bra säten, inbjudande interiör som är ombonad, stabil och bra på vägen, relativt lågt vägbuller. Skulle helt enkelt kunna tänka mig en sådan fast hellre S60 då. Kombi behövs inte.

Men har ändå viss förkärlek till Saab oavsett vad folk säger smile

Niklas1987 NO
22 april 2010 · 2 182 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Ja inte fan vet jag. Mellan 20 och 23 (typ) körde jag runt i en 164, men den var inte sänkt, inte stylad, kanske inte så fin/välskött, hade originalradio och 240 turbofälgar... satt jag på två stolar eller?

Mena ju inte att alla är så.

Kör ju ett bilmärke där medelåldern på förarna är nästan 60 år så det är ju en gubb bil då.
Jag köpte en 40 år för tidigt tydligen wink

Finns som sagt fördommar mot alla olika bilmärkes fölk.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
23 april 2010 · 2 252 Inlägg

tror 90% av alla här har blandat ihop DRÄGG och volvo åkare..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Ohlert90
23 april 2010 · 46 Inlägg

Nej bara fakta DÅ dem flesta mellan 18-22 som äger volvo har keps och  Tycker dem e coola  Var en Sådan här i stan han hade en röd surfööörti med Båda takvinge och en groteskt stor Bakvinge Såg helt ärligt ut som en kundvagn tog han 2 år innan han tog av vingen....Senast idag blev jag påhoppad av en  Blöjraggare på entre Som såg min 360 och Skrek BÖÖRNA!!!!!!  Gick fram o sa att varför ska jag börna ? klarar inte ditt lump till bil det eller och då slog det sliint i huvet på killen  och ansiktsutrycken på han o hans kompisar va typ yikes "Va sa han  ? Sa han att en 740/940 inte kan bränna gummi " och sen så utmanade han mig på ett race som jag gladeligen tacka nej till

fembot
23 april 2010 · 58 Inlägg

Det värsta var nog på träffen i barkaby, när alla dessa " volvo " raggare(drar alla över en kant) höll på att förstöra, kasta ölburkar, Stå på bilen, gunga bilen så fjädrarna hoppas bort, börna i lösgruset och allt skit de höll på med.

Det är inte så min syn på bilhobby ser ut och jag vill nog aldrig igen ställa min bil i närheten av dessa puckon.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang