Bmw e30 325 88 ,någon som har några bra tips om Turbo Koventation!

Bmw_E30
5 april 2005 · 7 Inlägg

Har lite planer på Att lägga i en Fett Turbo i min 325a,


Vad ska man tänka på,några bra tips`?`?`?

Mvh Tonnie

RAVEN_80
6 april 2005 · 140 Inlägg

Ha jävligt mycket pengar. Det kostar nog runt en 40-50 papp

Better to burn out than fadeaway!
Sharky
6 april 2005 · 10 287 Inlägg

Bor du här i Stockholm kan du ju alltid åka förbi Bilia i Haga Norra och snacka med Spjuvern (Marcus) som gjorde detta i sin 325:a (Grenrör , ICetc finns att köpa från Finland). Han körde med Autronic och landade på en bit över 400Hkr.
Annars har du ju Håkan Rör-Olsson med sin Alpina B6 (?) 3.5l/12V dubbelturbo på 550Hkr/700Nm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
6 april 2005 · 12 086 Inlägg

heter det inte konvertering?

Black Knight
6 april 2005 · 711 Inlägg

Bmw_E30 skrev:
Har lite planer på Att lägga i en Fett Turbo i min 325a,


Vad ska man tänka på,några bra tips`?`?`?

Mvh Tonnie

Jag hänvisar dig till www.autopower.se ställ samma fråga på forumet där.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Bmw_E30
7 april 2005 · 7 Inlägg

Tack!

Svårt o få tag i grenrör har en Volvo fh 16 Turbo, o intercoller nu. Behöver grenrör,


någon som vet var det Finns, smidda kolvar o stakar till bra pris, hittat en del men Svin dyrt, 1700 kr för 1 vevstake,,

Tack på förhand!!

Lalala!

Sharky
7 april 2005 · 10 287 Inlägg

Min tumregel , som visar sig hålla väldigt bra, är att det kostar 300kr /hkr att trimma turbobilar.
Siffran gäller Volvo men en BMW är nog inte billigare.
Man kan säkert räkna samma siffror vid konvertering.

Dom som hävdar väsentligt lägre siffror är endera mytomaner eller har fått grejorna genom spons eller har glömt alla "småkostnader". Man kan komma undan billigare om man har en komplett v erkstad man kan använda gratis.

Jag antar att en BMW 325 ligger på runt 170Hkr i orginal.
Vill du landa på 400Hkr så räkna minst (400-170)*300 = 69.000 kr innan allt är klart.

Och jag skämtar inte.

Om Tonnie läser mitt tidigare inlägg så ser han att grenrör + IC kit finns att köpa i Finland till riktigt vettiga priser.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bmw_E30
9 april 2005 · 7 Inlägg

jo har hört precis som du säger där med ca 300 kr per  Hk,

Jo man kommer nog å landa på det ungefär, Nu fick jag Turbo o Intercoller Svin billigt av en Bekant som jobbar på Volvo Lastvagnar,  Ska lämna in Blocket i morgon för uppborrning. från 2,5 liters till 2,8 liters,  ska beställa smidda stakar o kolvar nu i början på veckan med,, Planer på att ha Allt färdigt till nästa sommar.
Bilder kommer Upp innom kort,, Så ska ni få se En riktigt fet E30 som Går som ett svin,     *Hoppas jag* !!!!!!



Bor på Gård så jag har till gång till Kompeltt nybyggd verkstad, men Lift o Grop, Hemma på gården, Så det e minsta problemet, Annars blir det ju med en Dyr kostnad,

Tack För Alla som Ger en lite Hjälp på traven.. Tur Internet finns i bland,,

Ha det gott,

Hälsningar från Skåne!

Senast redigerat av Bmw_E30 (9 april 2005)

MrVain
17 april 2005 · 904 Inlägg

De många inte verkar veta är att det redan orginal är väldigt långt komp i 325 motorn M20B25 som lämpar sig för att turbo konvertera.

ca 250-300 hk kan du plocka utan att byta kolvar eller stakar.

Det du sedan kan göra är att plocka ur orginal kolvarna och svarva av dom för att sänka kompet ytterligare, för annars brukar Toppen ha en tendens att spricka!

Finns flera som plockat ca 500hk med orginal kolvar (svarvade) och orginal stakar så orginal grejerna håller långt! Det du dock ska kosta på dig är ett riktigt sprut om du ska ha många hästar. Typ ett autronic eller liknande, finns ju även svenska Nira som skall vara mycket bra.

Kolla annars PPF forumet där finns mycket info!

Ang grenröret så är det många som bygger snik konverteringar genom att vänta orginal grenrör upp och ner och svetsar en liten rör båge mellan grenrören och fäster sedan turbon där. Du kan lätt plcoka 250-300 hl för ca 3000-4000kr

De ska va gött å leva
Bmw_E30
17 april 2005 · 7 Inlägg

Jo det viste jag Att där va lågt komp, men Ca hur mycket ska man Svarva av de??

PPf forumet,hittar jag Ej!!

<<det har du fan rätt i med Grenröret, det ska jag pröva. Tack som fan för hjälpen! Mvh E30!

Germax
18 april 2005 · 12 086 Inlägg

Finns det inte färdiga turbokitt till 325 hos www.stylingkompaniet.se?

Senast redigerat av Fkoff (18 april 2005)

Frager TurboBiten
14 september 2009 · 76 Inlägg

Lånar tråden lite ...

Har en BMW 325 E30 Touring -88 som jag nu vill turbo konvertera... Men hittar inga trim kit till den ... hmm

Har tittat runt på de flesta forum och hemsidor utna lycka ... hmm

Någon som har länkar till någon bra hemsida?.


Mvh
Jonas

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang