Ellertz
Norrlänning
20 maj 2010
· 1 453 Inlägg
Rquired skrev:
Ellertz skrev:
Rquired skrev:
Nej det var ju precis det jag argumenterade för ovan, jag vågar nästan garantera dig att ingen som var spekulant på en M5, RS6 eller AMG för närmre en miljon kronor var intresserad av en V70R. Däremot är det mer rimligt att de som var spekulanter på en 550i, A6 4.2 eller E500 (4-matic) för runt en halv miljon kronor var spekulanter på en V70R för knappt(?) en halv miljon kronor i nypris.
Det är mot dessa bilar man kan matcha V70R när det gäller både pris och prestanda, avdelningen motorstarka kombivagnar om vi kallar dem så. Men bilarna har knappast samma kundskara som avdelningen sportbilar-med bagage eller vad vi skall kalla RS6.
Och jag tror att det finns försvinnande få, om ens något, fall där en kund valde mellan en V70R och en RS6, oavsett möjligheten att sätta dit en dragkrok.
Och även om man kan kalla dem respektive tillverkares värsting, så är V70R en V70 AWD med lite mer motor medan RS6 är kort och gott en sportvagn. Jag ser inte att dessa går att jämföras, i så fall skall vi kanske jämföra Hyundai´s I30 1.6 med V70R, det är ju Hyundai´s värstingkombi. Men nu blev det inte riktigt rätt, eller hur?
Jag kan tyvärr inte hålla med dej i nått du skriver... Alla har iofs sina åsikter, men ja tycker att skillnaderna på V70R och RS6 är alldeles för små för den enorma prisskillnad.. Det enda som jag egentligen tycker är den stora skillnaden är prestandan. 300 HK mot 450 HK. Komforten, väghållning osv är egentligen skillnaden minimal, speciellt väghållningen i extrema kurvor där jag tycker volvon känns stadigare än audin, om man kör på advanced läget vill säga. Utrustningsmässig? ganka lika... Allt som RS6 an har fanns nästan att få till volvon också.
Jag skulle faktiskt egentligen köpa en RS6 när jag köpte min, men jag tyckte de var för lite skillnad med tanke på priset. Största skillnaden är väl egentligen att det inte ser lika fint ut att backa upp en volvo V70 på sin uppfart i Lidingö som det är att ställa dit en AUDI. Och då ska ja tillägga att jag har min förkärlek för Audi.
En Audi A6 4.2q gör 0-100 på 6.1sek, en Audi RS6 gör detta på 4.6sek och en V70R gör detta på 6.9sek med automatlåda (för att matcha 4.2q, 5.9 med manuell låda).
Kort och gott, med manuell låda är V70R lika kvick som en standard A6 med lite motor och RS6 spelar i en helt annan liga. Dessutom har Audi en annan kvalité, ett annat utförande, och som du själv skrev en annan prestige.
Dessutom tvivlar jag på att väghållning och körglädje skulle vara på samma nivå, har aldrig fått tillfället att köra en RS6 så kan inte uttala mig. Men det jag lyckats läsa mig till talar utan tvivel om helt olika bilar. Så jag håller fast vid min tidigare liknelse, V70R skall jämföras med standardutbudet hos tyskarna och inte värstingarna.
Detta försvarar visserligen inte att Audi inte går att få med dragkrok, det är inte så jag menar. Men det är ett liten bortförklaring och vad jag reagerade på var just din liknelse med V70R "som om den vore jämförbar med Audi RS6"
Som jag skrev ovan så sa jag att RS6:an har mer prestanda. Så det behöver vi inte ens orda om. Jag har kört både RS6:an, RS4:an och V70R så jag vet vad jag pratar om. jag ska absolut inte påstå att volvon är bättre, men det är inte mycket skillnad! Enda nackdelen med V70 är att stolarna (fåtöljerna) är lite för dåligt skålade, så man lätt glider runt. Där är Audin mkt bättre, men då tappar dom i komforten på långkörning ist...
Att jämföra V70R med A6 känns lite sådär, då A6 är en helt standardbil med lite större motor. V70R och V70 är två helt skillda bilar, då det inte är många delar till V70 som passar V70R.
Du stirrar dej alldeles för blind på prestandan! Du måste tänka på allt så som bromsar, chassi, stötdämpare, multimedia, drivlina osv...
0-100 skilljer det ca 1 sekund mellan dom, att de ska försvara 500 000 kronor känns lite sådär...
Senast redigerat av Ellertz (20 maj 2010)
- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!