Vilka besiktningsstationer är bra vs dåliga

V- Titulerad
5 maj 2010 · 71 Inlägg

Vet inte hur folk misslyckas, skulle nog kunna köra igenom en åsna med plåtar om jag verkligen ville. Gäller bara att slå på charmen och veta vilken kille man ska till på vilken dag!

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
turboforssen Telge Drifting Team
5 maj 2010 · 5 398 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag vet inte.. Jag ser alltid till att åka dit med en nystädad nytvättad bil och gott humör. Går nästan alltid bra.

Om de hittar fel på bilen så blir jag tacksam, då jag inte vill ha några fel på bilen.
Förstår inte hur ni resonerar, vill ni inte veta vad det är för fel och laga det?? Vill ni åka runt i trasiga bilar?

Har varit runt bland lite olika Besiktningsstationer.
I Södertälje är dem stressiga och verkar inte alls ha roligt på jobbet (taskig chef?) Fick faktiskt ett nedslag att lampan på hastighetsmätaren inte fungerar. Någon annan som har hört ngt att få det? Alla på Bilia skrattade åt det. smile

I Eskilstuna tycker jag dem var helt okay, går snabbt som fan. Varit där 2 gånger. Godkänt varje gång.
I Västerås tycker jag dem var otrevliga, noll service. Varit där 1 gång. Godkänt varje gång

I Strängnäs tycker jag att dem är väldigt trevliga, snabba och förklarar lätt hur man ska göra om man känner sig osäker. Sist åkte vi några km och lyssnade på ett hjullager som lät som de inte brukar göra när de börjar gå sönder. tog väl en 20 min. Men han godkände det. Finns en skäggig där som har lite dåligt rykte, han har underkänt nästan alla vänner för mig. Men aldrig mig. varit där ~20 gånger.

Strängnäs vinner priset hos mig. smile

strängnäs är underbara kör alltid dit om jag har tid annars blir det södertälje smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Hillbill Redneck life
7 maj 2010 · 357 Inlägg

Juvakka skrev:

reaser skrev:

Juvakka skrev:

Jasså du, jag har den precis motsatta uppfattningen tongue Trollhättan å Vänersborg tycker jag e petiga. I thn vet jag dock att det finns en som e riktigt bra.

Men stenungsund däremot har alltid vart bra när vi besiktigat där. Dem e inte så petiga me skitsaker, tillmötesgående å allmänt trevliga smile

hur ser han som är bra ut?

Det e längesen jag besiktigade där. Men då hade han inget hår, såg ut å va runt 30 å annars ganska normalstor.

jätte jätte kort hår eller helst flint? lite nyfiken för min far jobbar där och kunderna verkar gilla honom:)

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
Grabber Dagdrömmare
7 maj 2010 · 2 836 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Har hört att det ska vara någon gnäll kärring i Borås! smile

Hon hade reg. besiktat drag på min gamla 530 o det gick smärtfritt...

Tror mer på att det beror mycket på vilken tid man kommer t.ex. fredag eftermiddag när det regnar är inte många glada överhuvudtaget.
Hur man bemöter dom avgör också en hel del, är man dryg o otrevlig så lär det bli 2:or.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Juvakka
7 maj 2010 · 1 697 Inlägg

reaser skrev:

Juvakka skrev:

reaser skrev:

hur ser han som är bra ut?

Det e längesen jag besiktigade där. Men då hade han inget hår, såg ut å va runt 30 å annars ganska normalstor.

jätte jätte kort hår eller helst flint? lite nyfiken för min far jobbar där och kunderna verkar gilla honom:)

okej tongue Han jag vet är bra va helt flintis. Men sen har inte min bil besiktigats av alla där. Men jag tröttnade när jag fick nerslag på grejer som jag tycker va lite dumt. På stenungsund höll dem med om att det va lite onödiga grejer å ge tvåa på. Vet inte om jag har haft otur i trollhätan men nån tycker alltid att det e nåt som e lite dåligt på mina bilar (som egentligen fungerar som det ska). Men det kom ibland fram nån som "övertalade" (missföstå mig rätt tongue) att det inte va nåt.

Saab 900 "T16" (1992)
Niklas1987 NO
7 maj 2010 · 2 182 Inlägg

Besiktar alltid här i Åtvid, trevlig å kunnig personal som verkligen gillar bilar.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
CamillaAndersson
7 maj 2010 ·

Thunderbird88 skrev:
Har hört att det ska vara någon gnäll kärring i Borås! smile

WORD!
Kan inte köra bil övht TRE (!!!) gånger fick hon kärringstopp när jag besiktade min R i veckan, en gång till och jag hade ryxckt ur henne ur bilen och tagit bilen därifrån. Gjorde riktigt ont i hjärtat att se bilen plågas så!
Vad har dom för kompetenskrav på sin personal i Borås? Annars kan likväl min morsa börja extraknäcka där.

Senast redigerat av CamillaAndersson (7 maj 2010)

Ricky
7 maj 2010 · 1 062 Inlägg

tycker den här i alingsås är bra. visst kan det vara surt att få 2or, men tänker man efter så det bra att dom hittar sakerna. så man kan byta ut det dåliga och ha en säker bil

81an
7 maj 2010 · 566 Inlägg

Lidköping får jag till 90% samma gamla sur k-k, mummlar och längtar efter att hitta fel.  Men i vara brukar dom flesta vara trevliga.

Fellow
7 maj 2010 · 1 581 Inlägg

Karlskoga var rätt gott:P En kille på inte mer än 25 bast som besiktigade min bil så han var skitintresserad av allt man pysslade med smile Hade självklart inte bakljusen tonade vid tillfället men tonade blinkersinlägg runt om=)

skyttman
9 maj 2010 · 97 Inlägg

Tycker dom är riktigt bra i högdalen smile Finns en sur gubbe där vad jag vet men dom andra är trevliga smile

Andromeda Rumpmas
10 maj 2010 · 3 860 Inlägg

Finns det några "bra eller dåliga" besiktningsstationer? Det är väl helt slumpen som avgör, dvs vilken hammarman som får äran att gå lös på bilen, och dennes dagsform. Har han fått något av frugan eller inte? När jag besiktade min ng900 med mycket tveksam handbroms hade jag turen att få en gubbe med stort Saab-intresse, och efter en trevlig pratstund om Saab medan han besiktade bilen med ett halvt öga gjorde han verkligen allt han kunde för att få igenom handbromsen med minsta möjliga marginal och ett löfte från mig att justera den. "Den tar ju så bra på ena sidan, så vi godkänner fastän den inte tar som den ska på andra hjulet" cool
Hade man fått någon tjurig gubbe som ville ha arbetsro istället hade man garanterat fått komma tillbaka. Vissa offrar ju några sekunder på att ställa ju in lysena åt en om det behövs, och andra hänvisar en till verkstaden för detta. Och det spelar ingen roll var man besiktigar bilen, det beror helt på besiktningsmannen.

Kom man igenom med vetskapen om att man inte borde ha gjort det tycker man stationen är bra, annars är den det värsta råtthålet med de värsta rövhålen till besiktningsmän på denna vändkrets.

Man får lite intrycket av att en "bra" besiktningsman släpper igenom fel. Ok, vissa fel är rent löjliga, t ex om de vill ha tillbaka bilen för att kolla om man bytt parkeringsljus. Men tycker man om sin bil uppskattar man väl att få veta om något behöver fixas till. Att få igenom trimmade bilar hänger också på besiktningsmannen, inte på någon station som enhet.

Det blir intressant att se hur statistiken utvecklar sig när Bilprovningen blir konkurrensutsatt. Jag tror tyvärr att antalet underkända bilar kommer att sjunka. Blir man underkänd på Bilprovningen blir man antagligen kund hos en annan kedja nästa år, precis som det fungerar om man känner sig illa behandlad av vilket serviceföretag som helst.

Senast redigerat av Andromeda (10 maj 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
snaku
10 maj 2010 · 155 Inlägg

Bara besiktat här i strängnäs. Vart bra de få gånger jag vart där. Hur som helst, kollade in i den här tråden för att jag tänkte att man kunde få lite tips på vart man skall åka om man har en bil som inte riktigt är orginal. Skiter i ifall jag får ett fel på handbromsen lr dylikt. Det är juh nästan aldrig något som är spec jobbigt lr dyrt att fixa.

Däremot! Vill jag inte att de ska anmärka på att det är lite mera krut i den där motorn än angivna effekten! Skruva bort turbo och byta avgassytem och intercooler och liknande är jobbigt.

Vad jag hört som skall Vingåker, Katrineholm och Arboga vara bra ställlen att åka till om man vill slippa sådant. Någon som kan bekräfta dessa rykten?

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
PoulZen
10 maj 2010 · 772 Inlägg

Säger nog som en tidigare skribent, att det beror nog mer på personen än på stationen.

Besiktigade min i Växjö, fick en trevlig tjej som det gick och prata med, som kolla bilen lite halvt om halvt.
Regskyltbelysning lyste inte sa hon, nej det vet jag om, för det visas i displayen inne i bilen. Oj då, ja det såg jag inte sa hon.
Sen vart ett bromsrör bak rostigt såg jag när jag hade uppe den innan bes. målade lite grundfärg på den bara.
Hennes ord om mitt "målade" bromsrör blev. Jaså, det här har du bytt ja, annars brukar det vara något som rostar på dessa bilar. smile

(bromsröret är för övrigt bytt, eftersom det var någon som skrev att dom ville veta felen på sin bil, men oftast tycker jag att man vet om felen på sin bil, man vill inte bara lägga ut mer pengar på att åka och besiktiga, därför "fuskar" man lite)

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
10 maj 2010 · 559 Inlägg

81an skrev:
Lidköping får jag till 90% samma gamla sur k-k, mummlar och längtar efter att hitta fel.  Men i vara brukar dom flesta vara trevliga.

Hehe, den gubben har man fått ett gäng gånger. Hör knappt vad han säger och glasögonen längst ut på näsan. Han blir ju överlycklig när han finner en 1:a (bra att veta).
Annars är dom andra på Lidköpings station trevliga, besiktat 2 bilar i år nu, ska bestikta en till idag och hoppas man inte får den där gubben.

Mvh Thomas
Andromeda Rumpmas
10 maj 2010 · 3 860 Inlägg

snaku skrev:
Vad jag hört som skall Vingåker, Katrineholm och Arboga vara bra ställlen att åka till om man vill slippa sådant. Någon som kan bekräfta dessa rykten?

Vingåker har ingen Bilprovning. Hallsberg är "bra" (återigen, de är knappast slappare än andra som en grupp) men det finns surgubbar där med. Katrineholm vet jag inte vad djungeltrumman säger om, men jag har besiktat ett par gånger och upplevt dom gubbarna jag fått som rättvisa.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jocke_gronberg
10 maj 2010 · 4 586 Inlägg

I lindesberg så har dom en av nybyggda stationer. Snyggt samt glad personal.

En ren snygg bil brukar ofta ge en glad besigtningsman

Ska till linde idag återkommer ifall dom är lika trevliga som sist

Senast redigerat av jocke_gronberg (10 maj 2010)

Sonaks
9 juni 2010 · 87 Inlägg

Besiktade min Golf 3:a -93 i Vänersborg, gick snabbt och smidigt vid 7 på morgonen, trots att bilen hade sina brister, så förklarade gubben skämtsamt vad som var fel.
Väldigt trevlig och fullt förstående att en gammal Golf kunde vara rostig och slutkörd.

Blev väl några 2:or på färdbroms typ, men de är ju sånna saker man inte vill att dom ska blunda för smile
Ska snart in och besikta Audin, får se om de går lika bra även med denna bil.

Uddevalla har också vart bra tycker jag.

Audi A6 2,6 (1997)
sterge
9 juni 2010 · 484 Inlägg

motala -
en amatör besiktade min golf förra året, blev nästan lite pinsamt.
hade väl bara "otur". ska besikta i slutet av denna månad och hoppas att man får någon som har lite mer kunskap och kunnande i kundbemötande.

Föddes till att älska Volvo.
Eternal
9 juni 2010 · 5 Inlägg

Ja, självklart handlar det mest om VEM man får och inte VAR man besiktar. Men vissa tendenser bland personalen går nog att urskilja. I vilket fall:

Två eller tre gånger i Borås: Trevliga killar alla gångerna. Inga problem.
En gång i Kinna: Snubbarna som jobbade där verkade ha en god stämning i gruppen. Däremot skulle min besiktningsman leka pappa. Det märktes tydligt att han inte gillade japanska bilar. Han menade att Celican hade extramonterade dimljus osv. Att det såg modifierat ut. Vilket är felaktigt. Han mumlade saker som "mycket plast" och liknande. Ja, men helt OK på det stora hela. Om man bortser från uppläxningsförsöken. smile

Frågar man inget får man ingenting veta!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang