1442
Sök

Vem har Ebc-sportbromsskivor?

13 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Försöker hitta lite bilder på bilar som är utrustade med EBC-sportbromsskivor, allra helst Saab 9-3 Aero(som min) men vilka bilar som helst funkar smile

Sen en öppen fråga smile Det tenderar att uppstå lite ytligrost på skivorna som går bort när man bromsar, hur blir detta ifall man har slitsade/borrade-skivor? Jag tänker så här, slitsningen är ju djupare än resten av skivan, vilket leder till att belägget aldrig kommer åt ytan inne i slitsningen, då blir väl den ytliga-rosten kvar där, eller hur funkar det?

Gokartförare och Skidåkare
227 Inlägg
18 maj 2010
Kolla andra bilden på min 200sx så ser du en bild på en ebc-skiva. Dock har den aldrig varit ute på vägarna än så jag kan inte svara på din andra fråga.
/Henke

KHRacing
18 maj 2010
den lilla ytrosten försvinner när skivorna blir varma vid användning.

13 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
KHRacing: tack för infot smile

Jag är lite förvånad, jag trodde fler körde med ebc-skivor. Finns det något annat märke man ska titta på i ungefär samma prisklass? Jag kollar efter något spännande att ersätta mina originalskivor, dock utan att behöva byta bromsok resp vinterfälgar smile

854 Inlägg
20 maj 2010
Kolla med Pean Sweden, dom har stort utbud av prylar som är bra mycket bättre än EBC och dessutom med en underbar service.

1 072 Inlägg
20 maj 2010
Har EBC på Clio´n. Helt Okej skivor som håller bättre än väntat utan att bli skeva eller slå sig. Men nästa gång kör jag orginal igen för halva priset och får dessutom nytt å fräscht som man kan lita på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 maj 2010
Inte funderat på att kolla Speedparts?
Har ett kit från dem med saker i originalstorlek, Gröna EBC-belägg och skivor ingår i paketet... Jag har testat dem (hårt) under en säsong! Piskade bl.a bilen allt vad som gick på en liten kurvig väg, maxfart typ 120.
Skivorna var lätt blå, det rök skapligt och bromsvätskan kokade. Dock inga tendenser till skevhet eller fading så fort de svalnat lite igen!
Imponerade bra bromsar för 4000 runt om, kostar ens Biltema så lite?

13 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Det är faktiskt från speedparts som jag fått upp intresset för de från början smile Är det "SPORTBROMSKIT för gatkörning" som du har? Som jag har förstått det så är det enbart beläggen som är ebc i det paketet inte skivorna... Jag kommer förmodligen att behålla mina nuvarande belägg de är knappt ett år gamla och gått ca 1500 mil, hur mycket som helst kvar på de....

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 maj 2010
Ja, de är det paketet jag har, fast för 9000 då smile
Vad har du för belägg på, original? Dels så "ska" man inte sätta gamla belägg ihop med nya skivor och åker du med original nu så rekommenderar jag dig att byta upp dig vill gröna eller röda EBC...
Gröna har jag och de hade gärna fått vara lite vassare vid högre temperatur, gula hade nog varit lagomt smile

13 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Jag har original Aero-belägg monterade på saab märkesverkstad, detta var innan jag vågade göra det själv hmm

Hum, jag tyckte jag läste någonstans betrott att det var "okej" att använda tidigare belägg OM det fanns mycket kvar på de. Även om det så klart är bäst att byta båda samtidigt. Vad säger andra garaget användare? Det blir ju 2800 kr vs 4100 kr, speedparts priser inkl frakt för EBC Skiva + belägg 314 mm

Sen har vi en annan fråga som nu kommer till tankarna, är det tänkbart att jag kan sälja mina original skivor/belägg (314mm Aero) för en iallafall mindre summa? enligt besiktningen som jag var idag så var de i fint skick smile

13 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Äsch, vad fan. Detta kommer bli mitt andra bilmecks-projekt och jag har redan förfallit till tankar kring fusk smile Jag får skärpa mig och göra det ordentligt eller inte alls smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 maj 2010
Alltså, det går ju att göra så... Har väl förekommit att jag gjort det på någon mindre bra bil men skulle inte göra det på den röda och jag skulle inte göra det på jobbet heller....

Men visst, det går alltså!

2 982 Inlägg
24 maj 2010
conclusion kör brembo på sina runtom

Sök