Motorolja saab....?

Herman_ah
18 maj 2010 · 25 Inlägg

Tjenare alla! Nu är det så att jag ska byta motorolja i bilen, en saab 9-3 2.0t 1999 (154 hk org) vässad till 260hk runt, steg 3.

Jag vet alltså inte vad för olja jag ska välja och har kollat runt på nätet samt även varit på en bilmeck o frågat. Jag kan väldigt lite om olja och det vanligaste svaret ja fått är, KÖP INGET BILLIGT. Helsyntet vet jag iallafal att ja ska ha. men där jag har låst fast mig är när det står tex, 0w 40, 5w 40, 10w 40, 10w 50. hur vet jag va som är bäst för min bil där?

Tänkte byta växellåds olja oxå så en bra olja där med att rekommendera? smile

daaanyy
18 maj 2010 · 670 Inlägg

Det viktigaste om du ska göra ett korrekt oljebyte är att den uppfyller GM-LL-025A spec....
Ska du åka Castrol ska du ha 0W-30 typ den här: http://webbutik.svenskabil.se/Shop/Inde … =807030004

Ska du åka Mobil1 är det 0W-40 du ska ha.

Edit: Åker själv på Castrol!!

Senast redigerat av daaanyy (18 maj 2010)

Mvh Daaanyy
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

Det är därför instruktionsboken är så bra....då behöver man inte kunna det i huvudet men man har nödvändig information samlad. wink

Läs där och använd rätt viskositet (siffrorna), klassningen är oxo viktig (den daaannyy skrev) OM man har motorgarantin kvar.
I ditt fall där du inte har någon garanti kvar räcker det att följa kvalitetsklassningen eller bättre än rekommenderat.
Vilket märke du väljer spelar mindre roll.

Växellådsolja är en djungel.... här kan du få lite info:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … mp;t=25234
....jätte lååååång tråd...

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
daaanyy
18 maj 2010 · 670 Inlägg

Aldrig fel o följa klassningen om man är osäker är vad jag menar. Motorgaranti eller inte. Är man osäker så vet man iaf att man kör med en rekommenderad olja. Men det stämmer det som jonTe skriver smile

Mvh Daaanyy
_DamnIt R1 driver!
18 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Jag blev rekommenderad att köra på 0w-40, men eftersom jag inte hade råd att lägga 200kr/l då, så fick jag nöja mig med 5w-40 och det funkade mycket bra!

Herman_ah
18 maj 2010 · 25 Inlägg

Tackar tackar för tipsen ! men det står ju inte vad för olja man ska ha i instruktionsboken om bilen är vässad en 100 kusar. Jag förmodar att man inte använder samma olja då när motorn har högre påfrästning. smile

Herman_ah
18 maj 2010 · 25 Inlägg

Damnit. Vad menar du med att du fick nöja dig med 5w 40? varför är 0w 40 bättre om jag förstår det rätt?

TurboNewbi
18 maj 2010 · 170 Inlägg

Använd instruktionsboken som jonte sa wink
sen kan jag rekomender castroil magnetech och sport smile

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
jonTe
18 maj 2010 · 5 710 Inlägg

Herman_ah skrev:
Tackar tackar för tipsen ! men det står ju inte vad för olja man ska ha i instruktionsboken om bilen är vässad en 100 kusar. Jag förmodar att man inte använder samma olja då när motorn har högre påfrästning. smile

Jodå det gör man = dagens helsyntetoljor klarar det galant.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
_DamnIt R1 driver!
18 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Herman_ah skrev:
Damnit. Vad menar du med att du fick nöja dig med 5w 40? varför är 0w 40 bättre om jag förstår det rätt?

Fick ta den som va snäppet sämre, för jag hade inte råd att köpa den bästa! Det jag menade! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang