Min Skyline R32 GTR 1994

Köpte den här bilen för det var en bil som jag fastnade för modellen är tidlös, låg och hård. Jag får skylla på Gran Turismo till playstation att det etsade sig fast, och när den här bilen dök upp så kunde jag inte motstå den. En tonårsdröm som blev sann till sist.
  • 34 Följare
  • 87 775 Visningar
  • Projektet avslutat 25 juni 2014
Madhouse
28 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Efter att fått lov att bryta min arbetsdag och kompa ut eftermiddagen för att skjutsa min sambo till sjukstugan, så hade jag ett par timmar till godo så jag for upp till garaget och fick snurr på bilen med allt. Koppling och låda låter fint, 4WD attesan är luftad och nu fungerar det som det ska, bytte även olja och filter till castrol Edge Sport 10w-60.

Senast redigerat av Madhouse (31 mars 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
30 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Idag började allt bra, jag fick ner bilen på marken och startade den och körde ut den i garaget. Tog lite bilder i mörkret men det ser riktigt bra ut kan jag säga, med bilen på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-1f020f6ca1278c7af8503b780c754aaa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-6f247a33084fb4757d3f0a3a256939cf.jpg

Senast redigerat av Madhouse (30 mars 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
31 mars 2011 · 1 079 Inlägg

lill3bror skrev:
Jäkla kul att se den ute igen big_smile Skönt att höra att frugan mår bra wink Längtar tills min bil är ute igen

Det var en ren befrielse att få bilen klar och dessutom när allt fungerar. En koppling som står pall för 770hk och lättkörd som vilken bil som helst. Det märktes dock en del på responsen iom det lättare svänghjulet . Lådan kändes riktigt tight med distinkta växellägen, den var betydligt "sladdrigare" förut. Inte så konstigt då det fattades en del saker i lådan som styrde upp såna saker, någon som haft isär lådan förut som struntade i dom sakerna.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
2 april 2011 · 1 079 Inlägg

Har nu haft bilen nästan ett år nu och detta har hänt sammanfattningsvis:

Säsong Maj 2010 - April 2011, Första året i ägo!

Byte  koppling:
Nismo Super Coppermix Twinplate Competition kit: tryckplatta, urtrampningslager och lättare svänghjul.

Växellådsrenovering:
# Lager ingående
# Lager mellanaxel (backen - femman)
# Lager i mellanplattan
# Synk 2
# Synk 3
# Synk 4
# Oljeplugg
# Packning frontkåpa (kopplingskåpa)
# Packning lock växelförare
# Packning lock fördelar låda
# Stålkula (2st)
# Fjäder till ovan (2st)

Oljebyte:
växellådan: Redline Lightweight shockproof
fördelningslådan: Redline D4 ATF
bakdiff: Castrol SAF-XJ GL 5 75W140
framdiff: Castrol TAF-X GL 75W/90
Motor: Castrol Edge Sport 10w-60
Attesan: Shell LHM hydralolja

Lack och puts
Vinge, bakkjol, frontläpp, stänkskydd bak omlackat
Våtslipning av fälgbanor ca 50timmar
Polering av bil med maskin och Autosmart medel
Slipat bort lite smårost i skärmkanterna bak och lackat
Tvättat underredet och lagt Body på underredet och i hjulhusen
Klädseltvätt

4hjulsinställning
Justerat Coilovers bak
Hemgjorda mattor av rustas balkonggräs
Byte Damasker till handbroms och växelspak
Byte Ratt Nardi
Byte bromsbelägg bak (nissan original)
Byte Bromsskivor bak hålborrade (begagnade men i bra skick)
Byte bromsbelägg fram Pagid PBF1595 (bytt av tidigare ägare)
Byte Bromsskivor fram nya 332x32mm Slitsade Alcon
Byte Tändstift Platinum (bytt tidigare ägare)
Byte Däck till Falken 452 235/40/18
Montering Lock för Säkringsboxen
Montering Greddy Air Diversion Plate
Montering Svarta klarglasblinkers med silverfärgade lampor
Montering Racekat 3” 100cells godkänd för besiktning
Ny Nissan GTR Nyckel
Rengöring av luftfilter och ny olja på.

Summa sumarum det är ingen billig bil, men roligt är det och tittar man på kvittona så har jag svårt att tänka mig att jag kan ha roligare för pengarna än detta så det känns som det är värt det. Kostnadsmässigt har jag passerat 50 000kr på ett år på delar, lack och arbetskostnader där jag behövt hjälp. Motorn är orörd och det är jag ganska glad för, så man vet att man själv får gå igenom och byta det som behövs och så man verkligen VET att saker och ting är gjorda rätt, men det är risk för att det kan dröja ett tag nu har jag ju en stabil drivlina. Jag ska putsa lite till både på lack och invändigt ska det göras en riktig ångtvätt och jag ska försöka ha en riktigt skön sommar och komma iväg på lite bilträffar. Men först ska bilen besiktigas, det ska inte vara nåt problem vad jag vet, ska för säkerhetsskull montera sidoblinkers med dubbelhäftande tejp och sätta tillbaka de orangea framblinkersen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-8c64a00fcadbb178e9c3b92643b3a41a.jpg

Senast redigerat av Madhouse (2 april 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
3 april 2011 · 1 079 Inlägg

Fälgarna är 18" x 9,5", däcken är 235/40/18 så det blir lite "stretch" men stabilt

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
6 april 2011 · 1 079 Inlägg

http://shop.forza.se/pub_images/large/GNH01_3997.JPG

Fick efter lite strul med ett förlorat paket äntligen mitt rengöringskit till luftfiltren, tack till forza.se som skickade ett nytt paket omgående och jag hade det redan dagen efter, var det första paketet är har jag ingen aning om, verkar vara försvunnet i sorteringen.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
7 april 2011 · 1 079 Inlägg

Har idag avverkat ett par mil på kvällskvisten för att få slita in bromsar, växellåda och koppling lite, man blev gtr frälst på nytt efter en vinter med bilen isärskruvad. Var lite gnäll och skrap i början innan sakerna började gå till sig lite, ser ut som det blir bra väder på lördag då ska jag köra lite mer och tvätta av bilen ordentligt och kanske lägga ett lager vax i helgen med. Kopplingen var inte mkt mer tungtrampad än en volvo originalkoppling, var lite mer "hugg" i den men den var lättkörd.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
9 april 2011 · 1 079 Inlägg

Lite bilder från idag, var ute och körde lite för att få några mil så allt får gå till sig. Allt känns kanonbra och tight.

https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280449.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280443.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280446.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280451.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280452.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
9 april 2011 · 1 079 Inlägg

bollen1986 skrev:
En kolfiberhuv och guldlackade centrum på fälgarna så blir det kanon smile

Fälgarnas centrum står på önskelistan på framtida ingrepp, och nog är det bra snyggt med kolfiberhuv. Ska låta kontot få återhämta sig något inför nästa vinteravställning, få se vad det blir som ska göras.. Ska bara glida runt och njuta av bilen i sommar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
17 april 2011 · 1 079 Inlägg

Har varit ute och åkt i helgen och allt känns bra, förutom de svenska vägarna jäklar vad det känns i en sån här bil. Imorgon bitti är det bilprovning, Har återmonterat sidoblinkersen och det ser fruktansvärt ut, ska även sätta dit mina orangea framblinkers ifall det är någon som hakar upp sig.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
17 april 2011 · 1 079 Inlägg

Besiktning sidoblinkers på, satte även dit originalblinkers och tyckte de passade in perfekt, kan vara solljus och allt som gör det men blir fundersam

Orange originalblinkers
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-ca7ab13ba899859ba65272b95198e3ef_large.jpg

VS

Svarta klarglasblinkers
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2280446.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
18 april 2011 · 1 079 Inlägg

Bilen besiktigad och klar, fick bra att veta som verkligen var bra att veta som jag ska fixa så fort jag ska till garaget. På stötdämparna fram hade muttern som sitter på den genomgående bulten börjat gänga upp sig på båda sidorna så det är bara att dra fast. Avgasvärdena var fina och besiktningsmannen visste vad det var för bil han verkade kunna en del om dom så det var kul att snacka lite. Iaf nästan blankt papper men GODKÄNT Jag är mkt nöjd.

Ska fundera på en klurig lösning på mina sidoblinkers, de är så fula och det är så drygt om man måste tjafsa med konstapel och få ombesiktning för en skitgrej om man tar bort dom här som sitter på nu. Förslag på snygga och diskreta blinkers tar jag gärna emot.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
22 april 2011 · 1 079 Inlägg

Har idag dammsugit bilen och torkat av inredningen lite, sedan så gjorde jag årets första maskinpolering, såhär blev resultatet, tog bilderna i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-4b674b2f41dc503eccb2ab487d1ce72c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-105a3304a103247a9dea73576fb502b9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-2b93a51855170192281cf5b79da50760_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-af47f5cb84b23a03378c4b2f4546b5f8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-5aa023cd481bd40339d435bf7e25fd9f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-c87068793702bca21ce15c4aad70afc0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-c9a9b20e7520c3196a169f2fc84ad3a1_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-44e369f08e262a38ab25420fe03438e7_large.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
13 maj 2011 · 1 079 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Roligt projekt! Kan direkt bygga om din bil i huvudet, NISMO Bodykit, WORK R11 och 2.8l Stroker!

Ja nismo sideskirt, rearspats och n1 vents står väl på önskelistan, likaså någon annan typ av huv. Men det blir väl så på sikt, kul att ha saker att göra och hela tiden göra saker bättre.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
20 maj 2011 · 1 079 Inlägg

Lite nyare bilder från ikväll, fick inte den riktiga glansen då det var mkt pollen över hela bilen men såhär ser den ut nu. testar med svarta klarglasblinkersen igen, har beslutsångest.

https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2349287.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2349290.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2349292.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2349293.jpg
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2349294.jpg

Senast redigerat av Madhouse (22 maj 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
3 juni 2011 · 1 079 Inlägg

emilboylarsson skrev:
hur långt hade bilen gått när du köpte den? Fick du knas i lådan?

Det var knas i lådan när jag köpte den, och kopplingen var det jag visste om, lådan kom lite som en bonus, men var lite förberedd på det var ingen direkt överraskning. Man gör vad man kan när man köper bil och testar, ljudet jag hörde när jag köpte bilen var "uppskattat" till kopplingen men det var ett mellanlager och lite synkskrap märktes efter ett tag så rev ner allt och fick det fixat med riktiga grejer. Man får räkna att såna här bilar är hårt körda och även om miltalet är lågt så kan det vara slut, min hade gått 13k mil, lite långt kanske men med tanke på de sakerna som var gjorda som oljekylning så kändes det som rätt grejer kostats på. Komptestet var fint med så hoppas att man klarar sig nån säsong utan att riva motorn, innan det är dags för genomgång/byte av lager, bultar, packningar, vatten/oljepump, honing, kolvar, balansering osv.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
6 juni 2011 · 1 079 Inlägg

Var uppe i garaget en sväng och gjorde ren bilen lite mer noggrant, gjorde ren motorn lite.

Nästan lite erotiskt med en blöt motor.
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2370799.jpg

rent och fint fixade även min Greddy Cooling Plate på plats
https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/large_201466-2370800.jpg

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
6 juni 2011 · 1 079 Inlägg

1EVOXIN1 skrev:
Du verkar ha ett fint exemplar av R32 GTR där!

Tack, det värmer då man lagt ner sin själ i att få upp puts och få bilen ett steg närmare det skick man vill ha.

Har en liten att göra lista på utseendet
* Fixa lite småbulor och upptäckte ett stenskott med lite brunt i på en dörr, det stör mig som FAEN
* N1 vents i fronten samt ny lack på fronten
* Byta kjolar till N1 med rearspats
* Nismo 320km/h mätare samt Nismo mätare i konsollen
* Ny växelspaksknopp
* Lacka om centrumet på fälgarna.

Lite flytande planer skaffa en till uppsättning fälgar, kolfiber huv
---------------------------

Motorplaner, det är inga fel men vill veta att allt är ok innan man laddar på
* byta lager, bultar, packningar
* Vattenpump, oljepump, skvalpplåt i tråget
* Balansera
* Hona, kolvar
* gå igenom toppen
* grenrör, elbows, turbos, spridare
* mappning
* mkt puts

Målet är respons, hållbarhet och väghållning framför maxeffekt

Tidsplanen= Innan jag dör

Senast redigerat av Madhouse (6 juni 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
25 juni 2011 · 1 079 Inlägg

Inga stora uppdateringar men en liten tråkig grej är att motorfläkten är sprucken i centrum alltså risk att den kan gå sönder och ta andra saker med sig, åkte då till en kompis som hade en fläkt liggande men vi hittade den inte, iaf letandet går vidare där annars får jag beställa en ny eller bygga om för elfläkt tror det blir det sistnämnda så man får lite efterkylning om det behövs.

Biltema har en 14" elfläkt så ska den gå på termostat samt ha en brytare i kupén som override switch.
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4770/4770-c0bf736111df318c460a9b3e7425ec0f.jpg

En rolig nyhet är dock att jag fick tag i en Trust växelspaksknopp iaf, passar temat på bilen med trust, greddy, grex grejer.

https://www1.garaget.org/archive/25/24918/201466/201466-2393708.jpg

Lite fler planer för inredningen, ska införskaffa en riktig oljetrycksmätare att sätta i A-stolpen tillsammans med laddtrycksmätaren så man har koll på de viktigaste sakerna i ögonhöjd, skenladd eller dåligt oljetryck= en mkt dålig dag. Ska även skaffa någon typ av eftermarknadsmätare till oljetemp samt vattentemp så man har koll, men de behöver inte sitta mitt i synfältet.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Madhouse
3 juli 2011 · 1 079 Inlägg

Fläkten sitter nu på plats, fick lov att lyfta ur kylaren och tömma systemet för att få allt på plats, fläkten är nu inkopplad på termostatgivare. Allt fungerar bra temperaturen ligger bra på riktigt varma sommardagar samt ger det lite efterkylning när man stängt av bilen, det enda som stör mig är att knappen jag köpte för overrideswitchen förmodligen låg kvar i varukorgen på biltema, aja får fixa en knapp sen. Bilen kändes även rappare sen hörde man motorn bättre och den låter finfint.


Gamla fläkten var inte så fin, verkligen dags för ett byte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-32acf51752be2ec8c3ab8ac15b40b11e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-29efcd254b217bc1526b6424ee6d59b5.jpg

Lite mer plats med den här fläkten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24918/24918-e346ccbe872e2e1b5b24da5152752c87.jpg

Har nu vanlig eltejp över kontakterna och tror inte det är riktigt så värmetåligt som det borde vara, någon som vet en bra isoleringstejp som tål lite temperaturer, eller har några andra förslag?

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang