Försäkringsbolag som kan se om din bil har varit chippad? är det en myt?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Tjena!

har en rätt så intressant diskussion med far min angående en artikel han läste i DN för ett tag sedan.
artikeln handlade om ett datasnille av något slag som hävdade att han kunde hjälpa försäkringsbolag att se efter ifall en bil är eller har varit chippad.

att kolla om bilen ÄR chippad är ju tydligen ganska lätt vad jag har förstått. men frågan är hur kollar dom ifall den HAR varit chippad? har fått höra ifrån folk som är insatta i ämnet att detta är omöjligt, åtminstone i saabs trionic system eftersom gammal programvara raderas när du lägger in ny igen.

är det någon som hört talas om detta? eller rentav någon som är expert på chippning/mappning som kan bekräfta eller krossa denna "myten" om det nu är en myt tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Lajning
16 juni 2010 · 154 Inlägg

Du har ju i stort sett svarat på frågan själv.

Om bilens styrsystem helt rensat från gammal programvara om man lägger in ny, så finns det ju ingen möjlighet att se vad som funnits tidigare.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Lajning skrev:
Du har ju i stort sett svarat på frågan själv.

Om bilens styrsystem helt rensat från gammal programvara om man lägger in ny, så finns det ju ingen möjlighet att se vad som funnits tidigare.

det gällde saabs trionicsystem om du läste allting. vet inte hur det fungerar på andra bilar..

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Lajning
16 juni 2010 · 154 Inlägg

Då skulle du kanske skrivit att det gällde just SAAB's system. Nu står det inte det, utan styrsystem i allmänhet. Att du sedan drar en jämförelse med saab's trionicsystem är en annan femma.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
16 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Lajning skrev:
Då skulle du kanske skrivit att det gällde just SAAB's system. Nu står det inte det, utan styrsystem i allmänhet. Att du sedan drar en jämförelse med saab's trionicsystem är en annan femma.

trodde det var tydligt att jag menade saabs system men visst, my bad! smile

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Pryllan
16 juni 2010 · 82 Inlägg

Får man inga pengar om man krockar en trimmad bil eller vadå? kanske frammstår som ett pucko nu men wtf?
och brukar dom ta in bilen o kolla igenom den innan dom delar ut försäkringspengar eller vadå?

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
karlitoo
16 juni 2010 · 263 Inlägg

Låt mig gissa, du vill chippa din bil men din farsa tillåter inte och hittar på saker om att man kan torska av försäkringsbolagen? Hahahah bara en teori

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Hassoni
16 juni 2010 · 92 Inlägg

Pryllan skrev:
Får man inga pengar om man krockar en trimmad bil eller vadå? kanske frammstår som ett pucko nu men wtf?
och brukar dom ta in bilen o kolla igenom den innan dom delar ut försäkringspengar eller vadå?

Du får nog pengar för vad bilen kostar igentligen, Inte allt som är nerlagt på den? Rätta mig om jag har fel..

Pryllan
16 juni 2010 · 82 Inlägg

låter vettigt. men forftarande så vore det ju inte helt osannolikt att dom tyckte att man ändrat på fordonet eller ngt sånt o drf inte vilja betala ngt.

BMW 520i "Import I Banankartong" (1993)
KHRacing
16 juni 2010 ·

De kan inte kolla det lagligt vad jag vet.

Hamilton
17 juni 2010 · 8 869 Inlägg

Visst går det att se om programvaran är ändrad (cippad och sedan återställt till original) och när detta har sket men vilken typ av prg dvs om det varit ett sk trim som suttit i tidigare går troligtvis inte att se.
Detta gäller T8 hur det är med T5 och T7 törs jag inte svara på men troligtvis är det lika där.


För att FB eller någon annan ska kunna ta del av prog eller övrig elektronisk info i från bilen så krävs det dock tillstånd i från ägaren.

T8 bilar är även utrustade med en sk "svartlåda" som kan läsas av vid olyckor.

Fotograf på tierpidag.se
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
17 juni 2010 · 1 948 Inlägg

Skulle det framkomma att bilen är trimmad så kan dem neka dig pengar ja, eftersom att försäkring bara gäller en bil som är besiktad, skattad och reggad. Har bilen 200hk på papperet så är den i teorin olaglig med 210hk.

Jag orkar inte gå in för mycket på det här med trimmade bilar och hur man gör motorbyten lagligt o reggar om och krånglar TS kan söka på ämnet om han är intresserad. Men kan säga så mycket som att du får inte trimma din bil alls igentligen, inte ens med öppet filter(ökar inte effekten) om man ska hårddra det. För du får INTE ändra på motorn. Dock ses det mellan fingrarna en del på mindre modifieringar.

Det där med att man får trimma med 20% på HK och 10% på NM är bara en myt, det gäller om man byter motor och struntar i att regga som ombyggt, utan kör med regbes. Och sisst jag kollade så var detta vad som "normalt godtogs" vilket innebär att gränsen kan sättas lägre.

Sen kan du chippa din bil och vara lugn, det är inget dem kollar. Och skulle dem göra det så är "visste du inget" dör du köpte bilen begagnat så det måste varit förra ägaren.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Hamilton
17 juni 2010 · 8 869 Inlägg

Har du läst första inlägget?
Frågeställningen är om det går att läsa av boxen och se om den varit ändrad

AcesHigh666 skrev:
Skulle det framkomma att bilen är trimmad så kan dem neka dig pengar ja, eftersom att försäkring bara gäller en bil som är besiktad, skattad och reggad. Har bilen 200hk på papperet så är den i teorin olaglig med 210hk.

Jag orkar inte gå in för mycket på det här med trimmade bilar och hur man gör motorbyten lagligt o reggar om och krånglar TS kan söka på ämnet om han är intresserad. Men kan säga så mycket som att du får inte trimma din bil alls igentligen, inte ens med öppet filter(ökar inte effekten) om man ska hårddra det. För du får INTE ändra på motorn. Dock ses det mellan fingrarna en del på mindre modifieringar.

Det där med att man får trimma med 20% på HK och 10% på NM är bara en myt, det gäller om man byter motor och struntar i att regga som ombyggt, utan kör med regbes. Och sisst jag kollade så var detta vad som "normalt godtogs" vilket innebär att gränsen kan sättas lägre.

Sen kan du chippa din bil och vara lugn, det är inget dem kollar. Och skulle dem göra det så är "visste du inget" dör du köpte bilen begagnat så det måste varit förra ägaren.

Fotograf på tierpidag.se
Beemer_boi
17 juni 2010 · 27 Inlägg

Flytta om diagnosuttaget om du är orolig, gl finding it wink

Sokrates Eliminator
17 juni 2010 · 1 441 Inlägg

Varför skulle de kolla, räcker med att de misstänker trim, så blir det inga pengar överhuvudtaget.
Alltså 0:-.
De behöver inte bevisa nånting för att dra in ersättning.

Finns massor av sådana fall.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2010 · 1 903 Inlägg

karlitoo skrev:
Låt mig gissa, du vill chippa din bil men din farsa tillåter inte och hittar på saker om att man kan torska av försäkringsbolagen? Hahahah bara en teori

hehe, du är inte den första som tror det är så wink sanningen är att farsan har varit lika sugen som jag på att chippa sin audi. så det hela handlade bara om IFALL det är möjligt att se om en programvara varit utbytt mot en "chippad".

och till dom som skrivit att man inte får någon ersättning så vet jag redan det smile
så vitt som jag har förstått det så nekar bolaget dig pengar ifall bilen är trimmad. och vad man kan utläsa av vad den där artikeln handlade om så kan dom tydligen neka dig ersättning även om bilen har varit trimmad, hur dom nu kan se det i boxen hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Sokrates skrev:
Varför skulle de kolla, räcker med att de misstänker trim, så blir det inga pengar överhuvudtaget.
Alltså 0:-.
De behöver inte bevisa nånting för att dra in ersättning.

Finns massor av sådana fall.

/Tommy.

va? utan att säga emot dig så måste jag säga att det där låter en aning skumt. det innebär ju att försäkringsbolagen skulle kunna slippa betala ersättning i massor av fall? hmm

dom måste väl kunna bevisa att du har brutit mot reglerna och därför bli utan ersättning? försäkringsbolagen vill ju mer än gärna slippa betala och kunde dom bara skylla på att dom misstänker trim så skulle dom troligtvis skylla på det i varenda olycka?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
MrTurbo Better than God \o/
17 juni 2010 · 1 882 Inlägg

Spelar roll? Är ens 50% av alla nyare bilar 100% original? Inte mö mer i vart fall. Trimma skiten ur dem bara men ge fan i att krocka.  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Sokrates Eliminator
17 juni 2010 · 1 441 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:
Varför skulle de kolla, räcker med att de misstänker trim, så blir det inga pengar överhuvudtaget.
Alltså 0:-.
De behöver inte bevisa nånting för att dra in ersättning.

Finns massor av sådana fall.

/Tommy.

va? utan att säga emot dig så måste jag säga att det där låter en aning skumt. det innebär ju att försäkringsbolagen skulle kunna slippa betala ersättning i massor av fall? hmm

dom måste väl kunna bevisa att du har brutit mot reglerna och därför bli utan ersättning? försäkringsbolagen vill ju mer än gärna slippa betala och kunde dom bara skylla på att dom misstänker trim så skulle dom troligtvis skylla på det i varenda olycka?

MVH

Man kan tycka det, men det är bara o läsa tidningar så lär man sig snabbt att försäkringsbolagens tolkning sätter sig över allt annat,,,,,tom. domstolsbeslut.

Det finns de som anmält bilar stulna, men inte fått ersättning heller.
"Den bilen går inte att stjäla heter det" = misstänkt försäkringsbedrägeri = ingen ersättning.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FreddeLi Studerande maskiningenjör
17 juni 2010 · 1 903 Inlägg

Sokrates skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

Sokrates skrev:
Varför skulle de kolla, räcker med att de misstänker trim, så blir det inga pengar överhuvudtaget.
Alltså 0:-.
De behöver inte bevisa nånting för att dra in ersättning.

Finns massor av sådana fall.

/Tommy.

va? utan att säga emot dig så måste jag säga att det där låter en aning skumt. det innebär ju att försäkringsbolagen skulle kunna slippa betala ersättning i massor av fall? hmm

dom måste väl kunna bevisa att du har brutit mot reglerna och därför bli utan ersättning? försäkringsbolagen vill ju mer än gärna slippa betala och kunde dom bara skylla på att dom misstänker trim så skulle dom troligtvis skylla på det i varenda olycka?

MVH

Man kan tycka det, men det är bara o läsa tidningar så lär man sig snabbt att försäkringsbolagens tolkning sätter sig över allt annat,,,,,tom. domstolsbeslut.

Det finns de som anmält bilar stulna, men inte fått ersättning heller.
"Den bilen går inte att stjäla heter det" = misstänkt försäkringsbedrägeri = ingen ersättning.

/Tommy.

ofan, det är ju rätt sjukt om det fungerar på det viset hmm

det om "ostjälbara" bilar har jag hört talas om, fanns en tråd här på garaget om det för ett tag sen.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang