S40 T4 -00 - Chipp, mappning mm.

elin_
17 juni 2010 · 71 Inlägg

Tjena
Äger en s40 T4 -00.
Jag har lite frågor angående chippning mm.
Snackade med en snubbe som berättade lite för mig att s40 t4 inte är någon bra bil att satsa på om man vill trimma den, då dem flesta delarna i bilen inte pallar av trycket. Upp till 260HK är max och då kan jag räkna med att få byta delar på bilen inom kort.

Saker som grenrör, IC, turbo mm.
Undrar lite allmänt hur bra dem här s40 bilarna går på steg3 samt om det är värt att satsa på trimning på dessa? Vet att bilen väger väldigt lite, men den känns himla seg tills att den kommer upp till 3k varv. Går inte det att lösa på nåt sätt? Hur mycket kan det kosta?

Ja allting ni kan berätta om bilen är bra information. Funderat på att skaffa en c70 T5 istället och trimma skiten ur den. Men frågan är, vad är värt?

spokenratt
17 juni 2010 · 3 860 Inlägg

Är bilen du har orginal eller? Om inte så kan ju en chiptrimning hjälpa till med draget. Men det förutsetter ju att bilen fungerar som den ska just nu och att den inte är seg pga av något läckage eller annat som spökar.

Letar du runder här på garaget hittar du en hel del rätt trimmade s/v40 ska du se.
Så vad som är värt o trimma är ju upp till var o en. Enl mig har den grym potential.

Att "trimma skiten ur" en T5 motor kommen innebära stora ingrepp där me, vilket också kostar...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
elin_
17 juni 2010 · 71 Inlägg

Nja det är steg 1 på den.
Ja menar mer att den är seg innan laddtrycket kommer igång, då sticker den. Men jag funderar på att köra steg3 på bilen. Undrade bara om bilen är byggd för högre effekter. Min har rullat snart 14000 mil.

När jag har bestämt mig för att behålla bilen, då kommer chippningen. Men vill inte göra någonting korkat och få höra att, "ja men du skulle ha köpt en sån bil, så hade du sparat 50000 kr + samma effekt".

Jag har tänkt mig någonting runt 300hk. Är det någon som har kört en s40 T4 med dem hästarna och NM som vet hur bra den går om man ska jämföra med andra bilar med liknande effekt?

Tacksam för svar.

MutatedHero
18 juni 2010 · 19 Inlägg

elin_ skrev:
Nja det är steg 1 på den.
Ja menar mer att den är seg innan laddtrycket kommer igång, då sticker den. Men jag funderar på att köra steg3 på bilen. Undrade bara om bilen är byggd för högre effekter. Min har rullat snart 14000 mil.

När jag har bestämt mig för att behålla bilen, då kommer chippningen. Men vill inte göra någonting korkat och få höra att, "ja men du skulle ha köpt en sån bil, så hade du sparat 50000 kr + samma effekt".

Jag har tänkt mig någonting runt 300hk. Är det någon som har kört en s40 T4 med dem hästarna och NM som vet hur bra den går om man ska jämföra med andra bilar med liknande effekt?

Tacksam för svar.

Jag körde ganska exakt runt 300 hästar förra sommaren i min på e85. Dock krävs en diff i växellådan för att få ner effekten.
Kan bara säga att det blir en väldigt rolig bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang