Jag ska köpa coliovers till min golf2

rickylicious Webbutvecklare
27 juni 2010 · 2 369 Inlägg

Vad för sida?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
KHRacing
27 juni 2010 ·

skjortan skrev:
dessa är viss höj och sänk bara, men du kanske menar att det inte går att ställa in hårdheten på dem?

Om du visar mig vart man ställer höjden på dem med en pil (via exempelvis PAINT) så lovar jag offentligt be om ursäklt för att jag hqade fel.

http://www.geting.se/image.php/249689-8243899089.jpg

mvh Kristian

evilaudio
27 juni 2010 · 16 195 Inlägg

KHRacing skrev:

rickylicious skrev:
Jag lånar tråden lite (och tipsar trådskaparen samtidigt). Jag ska köpa mig en Golf 2 nu i veckan och funderar på hur jag sänker den billigast (har ingen lust att lägga flera tusen på en gammal billig bil). Jag hittade dessa http://www.blocket.se/stockholm/Coilove … 13&w=3 och undrar om det är någon som känner igen det eller har provat?
Jag är inte så duktig på coilovers, men jag antar att det är en komplett sats med allt som behövs? smile Är man ute efter budgetsänkning men ändå vill ha något lite bättre än att kapa av fjädrarna så känns det där som ett bra alternativ. Eller vad tror ni? smile

Dessa är dock inte höj & sänkbara så du vet

har just dessa på 2 av mina bilar..  klart att dom går att justera i höjd.. men inte hårdheten.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
KHRacing
27 juni 2010 ·

http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 juni 2010 · 6 017 Inlägg

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Har du rökt på eller? Jag har Sånna TuningArt coils på min jetta och Nummer 2 på bilden är höjdjusteringsskruven. Och de går fint att höja och sänka dom.

Jonas
Janneutanb
28 juni 2010 · 7 271 Inlägg

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Men eftersom man spänner fjädern så kommer ju inte bilen att trycka ihop den lika mycket då blir det lite högre.
Eller om man lossar på spänsten så kommer bilens vikt att kunna trycka ihop fjädern lite mer så blir bilen lägre.

Har jag tänkt galet?

Senast redigerat av Brains (28 juni 2010)

KHRacing
28 juni 2010 ·

Volvo_Mannen skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Har du rökt på eller? Jag har Sånna TuningArt coils på min jetta och Nummer 2 på bilden är höjdjusteringsskruven. Och de går fint att höja och sänka dom.

Kul att du försöker verka smart genom att kalla mig vid ett öknamn.

trevlig attityd du har.

NEJ - DE ÄR INTE HÖJ/SÄNKBARA.

KHRacing
28 juni 2010 ·

Brains skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Men eftersom man spänner fjädern så kommer ju inte bilen att trycka ihop den lika mycket då blir det lite högre.
Eller om man lossar på spänsten så kommer bilens vikt att kunna trycka ihop fjädern lite mer så blir bilen lägre.

Har jag tänkt galet?

Som det står i texten i min bild:

Man sänker inte fordonet i den bemärkelsen då man bara komprimerar fjädern & stötdämparen,
Självfallet blir fordonet lite lägre ja, men dessa coilovers är INTE höj & Sänkbara. smile

Senast redigerat av KHRacing (28 juni 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 juni 2010 · 6 017 Inlägg

KHRacing skrev:

Volvo_Mannen skrev:

KHRacing skrev:
http://www.geting.se/image.php/249691-forklaringfoljer.jpg

Har du rökt på eller? Jag har Sånna TuningArt coils på min jetta och Nummer 2 på bilden är höjdjusteringsskruven. Och de går fint att höja och sänka dom.

Kul att du försöker verka smart genom att kalla mig vid ett öknamn.

trevlig attityd du har.

NEJ - DE ÄR INTE HÖJ/SÄNKBARA.

Okej, så det är i min fantasi jag höjer och sänker min bil?

Jonas
KHRacing
28 juni 2010 ·

Volvo_Mannen skrev:
Okej, så det är i min fantasi jag höjer och sänker min bil?

Skaffa en bättre attityd till en början.

har inte påstått nånstans att det är i din fantasi - om du bemödat dig att se på min
bild som visar en äkta höj o sänk bar coiloverdämpare så ser du skillnanden.

Nocturnal
28 juni 2010 · 500 Inlägg

KHRacing skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Okej, så det är i min fantasi jag höjer och sänker min bil?

Skaffa en bättre attityd till en början.

har inte påstått nånstans att det är i din fantasi - om du bemödat dig att se på min
bild som visar en äkta höj o sänk bar coiloverdämpare så ser du skillnanden.

Nja "äkta" coiloverdämpare är ett begrepp som man nog inte kan slänga ur sig hur som helst. Coilover står ju egentligen för coil-over-strut och betyder fjäder över dämpare.
Ett "coilover"-ben behöver inte alls vara konstruerad som den K-sport du visar.
Jag har en sådan billig coiloversats till min bruks-E36a och visst går den att höja/sänka rätt ordentligt.

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
KHRacing
28 juni 2010 ·

Nocturnal skrev:
Nja "äkta" coiloverdämpare är ett begrepp som man nog inte kan slänga ur sig hur som helst. Coilover står ju egentligen för coil-over-strut och betyder fjäder över dämpare.
Ett "coilover"-ben behöver inte alls vara konstruerad som den K-sport du visar.
Jag har en sådan billig coiloversats till min bruks-E36a och visst går den att höja/sänka rätt ordentligt.

Har inte sagt att det måste vara byggt så, har bara påpekat att det måste vara byggt så för att bibehålla alla inställningsmöjligheterna för vid höj/sänkning samt för full fjädringsmöjlighet & stabilitet smile Tack för ett inlägg med trevlig attityd  smile
& nu skrev jag ju inte äkta Coiloverdämpare, men dock väl "äkta höj & sänkbar coiloverdämpare"
Hur mkt jag än sänker eller höjjer mina XYZ-ben så har jag fortfarande samma slaglängd på benen & alla inställningarna 100% kvar . Det har man EJ på billgare ben.

PS. det är ett XYZ-ben cool

Senast redigerat av KHRacing (28 juni 2010)

Janneutanb
28 juni 2010 · 7 271 Inlägg

Sammafattning, bilen går att höja och sänka men inte pga att man sänker eller höjer själva coiloverpaketet i sig.
Enbart pga att man spänner/lossar på fjädern.

Dvs det fungerar men inte riktigt som det är tänkt.

KHRacing
28 juni 2010 ·

Brains skrev:
Sammafattning, bilen går att höja och sänka men inte pga att man sänker eller höjer själva coiloverpaketet i sig.
Enbart pga att man spänner/lossar på fjädern.

Dvs det fungerar men inte riktigt som det är tänkt.

Enkelt & bra, tack big_smile

MattiasH
28 juni 2010 · 1 291 Inlägg

Fjäderns egenskaper går inte ändra på mha förspänning, bilen kommer alltså vara exakt lika "hård" även om man förspänner fjädern (under förutsättning att inspänningstrycket är mindre än bilens vikt som fjädern bär)
På bilden av dom billigare justerbara coiloverbenen så sitter hjälpfjädrar, dom gör att du inte förspänner fjädern även om du ändrar höjden på bilen.
Alltså skuvar man upp fjädertallriken 10mm kommer bilen bli (10mm)/MR högre. Är inte det höjdjusterbart?

K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juni 2010 · 13 746 Inlägg

MattiasH skrev:
Fjäderns egenskaper går inte ändra på mha förspänning, bilen kommer alltså vara exakt lika "hård" även om man förspänner fjädern (under förutsättning att inspänningstrycket är mindre än bilens vikt som fjädern bär)
På bilden av dom billigare justerbara coiloverbenen så sitter hjälpfjädrar, dom gör att du inte förspänner fjädern även om du ändrar höjden på bilen.
Alltså skuvar man upp fjädertallriken 10mm kommer bilen bli (10mm)/MR högre. Är inte det höjdjusterbart?

K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl

störta problemet är att man enbart förkortar stötdämparens slaglängd när man sänker på dessa coilovers som är billiga och resultatet är att det blir skit eftersom dämparen kommer jobba längre ner jhu lägre bilen är och bilen kommer botta dämparen och då blir det resultatet jag upplever när jag hade min golf
i den höjden tanten ville ha den

den hoppar fram när man börjar pressa på pga kort fjädringsväg

derför påstår jag att alla dessa billiga coiloverkit är skit då man får en stenhård och okörbar bil
istort sätt kan man kapa fjädern på vanliga benen och få samma resultat förutom att man inte har några förspänningsfjädrar så fjädern kan hoppa ur

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo_Mannen Volvoskadad
29 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Growe skrev:

MattiasH skrev:
Fjäderns egenskaper går inte ändra på mha förspänning, bilen kommer alltså vara exakt lika "hård" även om man förspänner fjädern (under förutsättning att inspänningstrycket är mindre än bilens vikt som fjädern bär)
På bilden av dom billigare justerbara coiloverbenen så sitter hjälpfjädrar, dom gör att du inte förspänner fjädern även om du ändrar höjden på bilen.
Alltså skuvar man upp fjädertallriken 10mm kommer bilen bli (10mm)/MR högre. Är inte det höjdjusterbart?

K-sport, d2 mfl har en fiffig lösning som tillåter stora justermöjligheter. Men jag har inte sett lösningen hos andra tiilverkare som tex öhlins, proflex, reiger, sachs etc så vad som är bäst kan garanterat diskuretas länge å väl

störta problemet är att man enbart förkortar stötdämparens slaglängd när man sänker på dessa coilovers som är billiga och resultatet är att det blir skit eftersom dämparen kommer jobba längre ner jhu lägre bilen är och bilen kommer botta dämparen och då blir det resultatet jag upplever när jag hade min golf
i den höjden tanten ville ha den

den hoppar fram när man börjar pressa på pga kort fjädringsväg

derför påstår jag att alla dessa billiga coiloverkit är skit då man får en stenhård och okörbar bil
istort sätt kan man kapa fjädern på vanliga benen och få samma resultat förutom att man inte har några förspänningsfjädrar så fjädern kan hoppa ur

Går inte att få så lågt genom att bara kapa på fjädrarna, sen kan man ju inte ha massa fjädringsväg när man åker i bott för då skulle det ju ta i överallt

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang