1517
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 470 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#201
Exez skrev:
ja jag tänkte fixa ihop något med:D

Får väl ta o styra upp nåt i vår då smile

Iaf, nu har jag typ portat klart grenröret, vågar inte ta så mkt mer på svetsarna då det är svetsat på insidan o bara punktat på utsidan, men jag tror det kan bli ganska bra, inga vassa kanter eller så kvar.

ser ut som det är massa ojämnheter, men det är ganska jämnt o bra, men lite färg kvar o lite kvar av svetsarna som sagt.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080095.jpg
Senast redigerat av mrpete (5 oktober 2010)


Skrap
2 098 Inlägg
5 oktober 2010
#202
mrpete skrev:
audienergy skrev:
Du jobbar på bra du! När har du tänkt att bli klar med motorn?

Gör så mkt jag kan medan jag väntar på grejer smile

Just nu väntar jag på att få tillbaka delar från balansering/lättning, när jag får det kan jag montera allt som jag har löst och inte sitter på nuvarande motor som ska användas. Sen kommer jag att ta av lite delar som går ganska snabbt att fixa iordning för att slippa göra det vid själva motorbytet. Anledningen till detta är att jag kommer byta motorn på bortaplan då jag saknar tillgång till eget garage. Så det måste göras över en helg. Sen går ju iofs att göra saker i efterhand också.

Men ett par veckor kommer det nog ta iaf smile

Jofoon skrev:
Haha japp! jag känner han som svetsar dem! wink  ja det är bra de! big_smile

Hehe okej, ja då får du nästan ta o hälsa det smile

Ja, det ska jag banne mig göra wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#203
Idag har jag varit och hämtat kolvar och stakar från balansering, veven och svänghjulet hämtar jag imorgon då det var lite kvar att göra på dem, så i helgen börjar jag montera ihop bottendelen big_smile

Balanserat med minimala toleranser
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080096.jpg


Skrap
2 098 Inlägg
7 oktober 2010
#204
Underbart, fint!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#205
tackar! Ja nu ser man hur mkt skillnader det kan vara från fabrik, flera grams skillnad i vikt och balans.. Men jag håller på att ta livet av mig själv över de satans kolvbultslåsen!! X(

Vem fan tyckte att man kan göra kolvbultlås utan såna hakar att klämma ihop dem med?! funderar starkt på att köpa nya för att slippa svordomar! Nån som har tips på hur man lättast får i dem?

De ser ut så här i sin enkelhet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080097.jpg


154 Inlägg
7 oktober 2010
#206
Enklast tycker jag är att spåra i en halva, "ände" av ringen och sedan tvinga i den andra med något som du inte skaver sönder kolven av.

Trimma lungt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#207
Volvo_Trimm skrev:
Enklast tycker jag är att spåra i en halva, "ände" av ringen och sedan tvinga i den andra med något som du inte skaver sönder kolven av.

japp, precis så försökte jag, men var nära att en ring försvann o en höll på att flyga in i ögat, bäst att ha skyddsglasögon, haha. Ska leta upp nåt i passande storlek i plast så man inte skadar som sagt.

Fortsätter imorn, går det bra så kör jag på det, annars får det bli nya eller teflon.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#208
tjingeling!

Matpaus från montering av bottendelen smile kolvlåsen var inga problem när jag fick lite fason på hur jag skulle göra, då hoppade de i en efter en.

Här har jag satt i kolvarna med en mkt smidig grej, ett rör som är koniskt så att man slipper kolvringskompressor, bara att trycka ner igenom.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080098.jpg

Underifrån
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080099.jpg
Jani Hast som började med denna motorn satte även i oljesprut på kolvarna, inte helt fel smile

O där var veven i också, nu ska bara allt momentdras
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080100.jpg

Jag oljade in lite på lagren (inte baksidan) veven, kolvbultar osv, allt rörligt. Jag kom ihåg att sätta i brickorna vid överfall 3 på veven, så det känns fint.

Det ser ut som det är massa rost, men korten är tagna med blixt och det är oljigt, så det ser värre ut än det är. ska putsa bort om jag ser nåt som ser illa ut.


Fortsättning följer.. ..
Senast redigerat av mrpete (8 oktober 2010)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#209
Nån som vet om det ska vara nån packning mellan blocket och oljepumpen?


driftsättare
169 Inlägg
8 oktober 2010
#210
nej det ska det inte vara smile

ser fint ut smile på tal omm att det skiljer mycket i vikt så balanserade jag o lillbrorsan hans volvo motor det skiljde 11gram på den lättaste kolv o stake mot de tyngsta helt sjukt mycket tycker ju jag!


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 oktober 2010
Trådstartare
#211
jooeell skrev:
nej det ska det inte vara smile

ser fint ut smile på tal omm att det skiljer mycket i vikt så balanserade jag o lillbrorsan hans volvo motor det skiljde 11gram på den lättaste kolv o stake mot de tyngsta helt sjukt mycket tycker ju jag!

Tack, hade redan hittat info, så den är ditskruvad nu smile Ja det är galet vad höga toleranser de har från fabrik.

Fått ihop i princip hela underdelen med oljepump, packboxarna, momentdraget till rätt nm.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080101.jpg

Lättat svänghjul med black diamond tryckplatta

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080102.jpg

Tyvärr har jag ingen våg hemma som funkar, så jag vet inte vad svänghjulet väger.. men det är bara svarvat.. tyvärr ingen förebild heller.


2 373 Inlägg
8 oktober 2010
#212
Härligt att se dina framsteg med bilder smile kanske blir detta som jag gör till vintern...

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#213
audienergy skrev:
Härligt att se dina framsteg med bilder smile kanske blir detta som jag gör till vintern...

Tackar, ja det är sjukt skönt att äntligen kunna börja plocka ihop lite grejer! Det tycker jag du ska göra, motorn är ju ändå hjärtat på bilen. Mitt nästa projekt blir att ta hand om den lille skröpliga karossen samt fixa bakaxeln som gnisslar lite ibland smile


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 oktober 2010
Trådstartare
#214
Btw, vad ska sitta i det rödmarkerade hålet? Är det nån sån där vevaxellägesgivare eller nåt?

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080103.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 oktober 2010
Trådstartare
#215
Blir en skriftlig update idag!

Då jag inte har så mkt att göra på motorn för tillfället eftersom jag saknar lite grejer så drog jag tummen ur och bytte topplagren istället.

Då jag tidigare bytt bussningar, spindelleder, styrleder, monterat coilovers samt renoverat länkarmar osv men ändå inte blivit av med klonket som uppstår när man kör långsamt och styr misstänkte jag topplagren.

MrPete vs framvagnsklonk 1-0 ! big_smile Fan va fint, nu slipper man det eländiga ljudet. De gamla topplagren var sjukt glappa, i övrigt såg de ganska ok ut, förutom den bruna sörjan runt lagret.

Det gick ganska smärtfritt ändå när det mesta varit avmonterat ganska nyligen, så passade på att tvätta bilen lite och lägga på vax, dock blev det så mörkt så jag vet inte säkert att allt blev avgnuggat ordentligt.

Btw, var det ingen som visste vad som ska sitta i det rödmarkerade hålet på bilden ovan..? sad


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#216
Har inte hänt så mkt med varken motorn eller bilen idag.. har nästan dåligt samvete.. borde ha städat bilen invändigt då jag tvättade den utvändigt i förrgår.

Well well, jag fick ordning på kolvringarna iaf, fick ta ur alla kolvarna igen för att säkerställa att alla kolvringar låg som de skulle då jag missat att kolla efter top-märket. tur var det för en av ringarna var isatt upponer.. nicht gut, men nu är iaf allting rätt.

Jag vill ha ett oljetråg och en ventilkåpa, men fattig som jag är efter utlägg på dryga 5000:- denna lönen så har jag inte ens råd att plocka på skroten.. sad

Testade att lägga på toppackningen som är en trelagers stålpackning upptäckte jag att en av styrpinnarna på blocket inte gick igenom, så det fick borras upp, sitter som ett smäck! btw, ska man dela packningen och klistra mellan lagren? har sett folk som gör så, men det kanske bara är om man kör överladd?

packningen på plats
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080178.jpg

Ska den monteras torrt eller med klister/loctite av nåt slag?

Bonusbilder på täckbrickor för vevhusvent samt drev och adapterring för fördelaren.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080180.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080181.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080182.jpg


Skrap
2 098 Inlägg
12 oktober 2010
#217
Ser bra ut wink

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

213 Inlägg
12 oktober 2010
#218
Det är vevaxelläges givaren som ska sitta i hålet.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
#219
JofooN skrev:
Ser bra ut wink

Tackar!

Jani Hast skrev:
Det är vevaxelläges givaren som ska sitta i hålet.

Japp, jag fick reda på det igår också. Får fixa en plugg till det hålet. Det börjar gå framåt med motorn nu som du ser, ska bli jäkligt kul att starta upp den sen smile



Sök