1583
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 542 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
du har kommit väldigt långt ser jag smile, hoppas den går lika bra som den ser ut att bli !

Tackar, jo det går ganska fort när man har alla grejerna hemma smile Nån dag i veckan ska jag hämta ett oljetråg, som senare ska moddas med bafflar o grejer. Sen är det bara några små bultar som saknas för att kunna skruva ur den gamla motorn, plocka det som behövs och sätta i den nya. weeeeii, jag ser verkligen fram emot det.

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
12 oktober 2010
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:
du har kommit väldigt långt ser jag smile, hoppas den går lika bra som den ser ut att bli !

Tackar, jo det går ganska fort när man har alla grejerna hemma smile Nån dag i veckan ska jag hämta ett oljetråg, som senare ska moddas med bafflar o grejer. Sen är det bara några små bultar som saknas för att kunna skruva ur den gamla motorn, plocka det som behövs och sätta i den nya. weeeeii, jag ser verkligen fram emot det.

låter faktiskt kul för en gångs skull tongue

1 200 Inlägg
12 oktober 2010
Ser sjukt bra ut! Avundsjuk på ditt block smile Har själv fått kroppen ur arslet och börjat med bilen nu smile Slitit ur all inredning och börjat passa in en instrumentpanel från en vento smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:

låter faktiskt kul för en gångs skull tongue

Hehe, än så länge har nästan allt varit ganska kul faktiskt smile Härom dagen bytte jag topplagringarna till framvagnen och blev kvitt klonkljudet som har stört mig sjukt mkt!

Stackarn skrev:
Ser sjukt bra ut! Avundsjuk på ditt block smile Har själv fått kroppen ur arslet och börjat med bilen nu smile Slitit ur all inredning och börjat passa in en instrumentpanel från en vento smile

Hehe, var inte avundsjuk, se det bara som motivation att fortsätta med din egen big_smile Jag ska också fixa lite mer inuti bilen sen, nya mätare till oljetryck, oljetemp samt vattentemp tänkte jag, känns ju mest relevant att hålla koll på iaf.

Jaså, passar instrumentpanel från vento? fast jag orkar inte byta den.. stolar och växelspak ska moddas istället, nån form av shortshift, nya bussningar har jag som ska i. Sen vill jag ha sån smartshift, verkar sjukt nice med en sån vikt på växelstaget som gör den mer lättväxlad. men kostar 1500:- ungefär.

fan, man inser snabbt att det finns hur mkt pengar som helst att gräva ner i en bil.. haha..

1 200 Inlägg
12 oktober 2010
mrpete skrev:
Stackarn skrev:

Hehe, var inte avundsjuk, se det bara som motivation att fortsätta med din egen big_smile Jag ska också fixa lite mer inuti bilen sen, nya mätare till oljetryck, oljetemp samt vattentemp tänkte jag, känns ju mest relevant att hålla koll på iaf.

Jaså, passar instrumentpanel från vento? fast jag orkar inte byta den.. stolar och växelspak ska moddas istället, nån form av shortshift, nya bussningar har jag som ska i. Sen vill jag ha sån smartshift, verkar sjukt nice med en sån vikt på växelstaget som gör den mer lättväxlad. men kostar 1500:- ungefär.

fan, man inser snabbt att det finns hur mkt pengar som helst att gräva ner i en bil.. haha..

Nä panelen från venton passar inte rakt i, har kortat den 7cm nu. Ska plasta imorgon och skära lite till så hoppas jag på att få i den senast torsdag. Kanske ska slänga upp ett projekt jag oxå roll

Angående smartshiften så behövs den nog inte. Räcker långt med shortshift och blir sjukt härliga växellägen! Inga som helst problem att peta i växel efter växel smile Och ja, finns en jävla massa saker att kasta pengar på big_smile
Senast redigerat av Stackarn (12 oktober 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Okej, plastning för att få in en annan instrumentpanel pallar jag inte tongue

Ang. smartshiften, det är inte bara det staget med vikten, utan alla stag och dessutom med riktiga kulleder osv..

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471896_2123_71910565

1 200 Inlägg
12 oktober 2010
mrpete skrev:
Okej, plastning för att få in en annan instrumentpanel pallar jag inte tongue

Ang. smartshiften, det är inte bara det staget med vikten, utan alla stag och dessutom med riktiga kulleder osv..

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-1918367471 … 3_71910565

Nja roligt att prova ivf smile

Jaha de var så pass mycket man fick med. Fasiken, nu kommer jag verkligen spräcka budgeten sad

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
Stackarn skrev:
Nja roligt att prova ivf smile

Jaha de var så pass mycket man fick med. Fasiken, nu kommer jag verkligen spräcka budgeten sad

hehe, jo jag kommer troligtvis ge mig på att plasta nånting framöver också.

Japp, men spräckt budgeten har jag gjort för längesen.. haha, räknade ut att jag lagt ut 11K på motorn o då har jag säkerligen missat en del grejer.. utöver det 2000 för fälgar, 2000 för däck, 2400 för coilovers, sen är det bussningar, styrleder, spindelleder, osv osv.. som sagt.. finns en del att plöja ner pengar i..

2 373 Inlägg
13 oktober 2010
Jag har en ventilkåpa du kan få bara du står för frakten wink
Vet inte skicket på den men kan kolla imorgon om intresse finns.

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
audienergy skrev:

Snällt smile Är den i ok skick så tar jag den gärna, men det är bara en sak.. det måste sitta hållare för gaswire, o det vet jag inte om det gör på nån annan modell..?

2 373 Inlägg
14 oktober 2010
mrpete skrev:
audienergy skrev:

Snällt smile Är den i ok skick så tar jag den gärna, men det är bara en sak.. det måste sitta hållare för gaswire, o det vet jag inte om det gör på nån annan modell..?

Nope det sitter inte någon hållare på denna...

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
audienergy skrev:
mrpete skrev:
audienergy skrev:

Nope det sitter inte någon hållare på denna...

Aha, men tack ändå för erbjudandet! smile Det måste sitta en hållare för gaswire nämligen, annars måste man fixa nåt eget och det orkar jag inte göra.. Sen finns det en riktigt snygg ventilkåpa på black forest industries, men den kostar 80$ har jag för mig o då får man köpa till wirehållaren och nipplar för uttag till vevhusventilation.

Det sega är att jag har lackat min kåpa röd, men kommer att vilja ha den silver/polerad så den passar med övriga motorrummet.. men men.. det är ju ingen panik då det inte direkt blir nån utställningsbil tongue

Just nu händer inte ett skit, jobbar två 24h jourpass på raken..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
I brist på pengar har jag gjort lite som är gratis.. på gti-modellen sitter oftast svarta stickers runt bakrutan, dessa slits med tiden och blir matta och fula. Därför bestämde jag mig för att ta bort den och sedan lacka mattsvart istället.. Givetvis sitter skiten som berget och jag har stått ett par timmar med slippapper och skrapa.. huuga.. fick lägga ner för dagen då det blev mörkt och kallt.. Kommer bilder på det och resultatet när det är färdigt..

men...

Nu behöver jag hjälpa av alla VW-experter!

Började fundera på kompressionsförhållande och de motorkomponenter jag har..
Toppen är alltså en hydraulisk från golf mk2, denna har förbränningskammare
Blocket är en AGG som sitter i passat II/III och golf III. Jag vet inte hur toppen ser ut på dessa, om de har förbränningskammare eller ej.. MEN.. de har fördjupning i kolven..

Det jag blir lite orolig över är att jag kommer få för låg kompression om förbränningsrummet blir för stort. Det som talar emot är att jag har läst om folk som tagit agg-blocket tillsammans med mkII-toppen med bra resultat.

Så om någon vet hur toppen på en AGG-motor ser ut vore jag väldigt tacksam. Eller kan hjälpa mig att ta reda på detta. På bildelsbasen hittade jag ingen topp med bild där man kan se hur de ser ut.

154 Inlägg
16 oktober 2010
mrpete skrev:
I brist på pengar har jag gjort lite som är gratis.. på gti-modellen sitter oftast svarta stickers runt bakrutan, dessa slits med tiden och blir matta och fula. Därför bestämde jag mig för att ta bort den och sedan lacka mattsvart istället.. Givetvis sitter skiten som berget och jag har stått ett par timmar med slippapper och skrapa.. huuga.. fick lägga ner för dagen då det blev mörkt och kallt.. Kommer bilder på det och resultatet när det är färdigt..

men...

Nu behöver jag hjälpa av alla VW-experter!

Började fundera på kompressionsförhållande och de motorkomponenter jag har..
Toppen är alltså en hydraulisk från golf mk2, denna har förbränningskammare
Blocket är en AGG som sitter i passat II/III och golf III. Jag vet inte hur toppen ser ut på dessa, om de har förbränningskammare eller ej.. MEN.. de har fördjupning i kolven..

Det jag blir lite orolig över är att jag kommer få för låg kompression om förbränningsrummet blir för stort. Det som talar emot är att jag har läst om folk som tagit agg-blocket tillsammans med mkII-toppen med bra resultat.

Så om någon vet hur toppen på en AGG-motor ser ut vore jag väldigt tacksam. Eller kan hjälpa mig att ta reda på detta. På bildelsbasen hittade jag ingen topp med bild där man kan se hur de ser ut.

Det är inga problem, har själv 2,0 block från passat med en 16v topp från golf2.

Trimma lungt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Volvo_Trimm skrev:
Det är inga problem, har själv 2,0 block från passat med en 16v topp från golf2.

Okej, det låter ju bra, men är det samma sak med 8v toppen då? Jag tror inte det skall vara några problem heller, men att AGG-blocket ger 9,6:1 i komp istället för 10:1 som 2E och 3A.

Men frågan är hur mkt jag ska plana av toppen för att hamna på 10:1, vore ju trevligt med lite högre komp.

154 Inlägg
16 oktober 2010
mrpete skrev:
Volvo_Trimm skrev:

Okej, det låter ju bra, men är det samma sak med 8v toppen då? Jag tror inte det skall vara några problem heller, men att AGG-blocket ger 9,6:1 i komp istället för 10:1 som 2E och 3A.

Men frågan är hur mkt jag ska plana av toppen för att hamna på 10:1, vore ju trevligt med lite högre komp.

Ja de e ju bättre. Kan inte svara på det, jag har bara grejat 16v

Trimma lungt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Jag ska forska vidare i det iaf och kolla hur mkt jag kan ta av från toppen, 9,6:1 känns lite klent.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Då det står lite stilla i efterforskningar kring kompression osv så begav jag mig till skroten för att hämta ett oljatråg, men vädret slog om till helkasst samt att det inte fanns så många fina objekt att ta från sket jag i det.. Istället hittade jag en audi 100 med rätt spjällhus! så nu har jag det större spjällhuset som jag behöver med tomgångsinställning på.

Sen åkte jag förbi skruvcenter och köpte lite M8 bultar med insexskalle.

Svårt att missa var jag använde bultarna smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080188.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080190.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Var bara tvungen att testa för att se hur det ser ut, grejerna är bara pålagda, inget är fastdraget.

Kan bli riktigt snyggt med en svart ventilkåpa på big_smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080191.jpg

154 Inlägg
18 oktober 2010
mrpete skrev:
Då det står lite stilla i efterforskningar kring kompression osv så begav jag mig till skroten för att hämta ett oljatråg, men vädret slog om till helkasst samt att det inte fanns så många fina objekt att ta från sket jag i det.. Istället hittade jag en audi 100 med rätt spjällhus! så nu har jag det större spjällhuset som jag behöver med tomgångsinställning på.

Sen åkte jag förbi skruvcenter och köpte lite M8 bultar med insexskalle.

Svårt att missa var jag använde bultarna smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080188.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080190.jpg

Jag undrar nu... Aluminiumplattan, Där ska väl vevhusventilationen sitta, Hur löser du det ?
Jag försöker inte komma på problem eller så, men mitt 2.0l block till min golf, ser likadan ut där tror jag,
hade varit kul att kanske härma lite?
Senast redigerat av Volvo_Trimm (18 oktober 2010)

Trimma lungt!

Sök