Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)
  • 111 Följare
  • 805 349 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2012
Stackarn
8 september 2010 · 1 200 Inlägg

mrpete skrev:
Jaså, vad är det för lyxskrot ni har egentligen? Jag har sett en enda golf Ls, mk1a på skroten i Gbg.. o den var inte särskillt fin.. det enda jag tog från den var en ny instegslist..

Jag vet inte, funderar lite på saken.. ett bergcup kit hade inte varit fel heller, hehe men det yttre får vänta tills jag är färdig med motorbygget.

Det jag fortfarande behöver göra är att lämna in grejerna på balansering (vev, stakar, kolvar, svänghjul) samt att införskaffa ett extraktorgrenrör.

Saker som inte skulle vara helt fel är spjällhus från audi 5cyl samt wur (warm up regulator) från densamme.

Sen finns det alltid hur mkt saker som helst att putsa på.. fyfan, har hållt på med toppen hela dagen och det ser fortfarande halvskabbigt ut.. blir fan sugen på att måla skiten, haha

Står 3st mk1:or på vår lilla lokala skrot, sen har vi två skrotar till 2 mil härifrån smile. Synd att jag inte visste om spjällhuset från audin, stod en 100 med femma i här ikring som var vandaliserad sedan dumpad. Stått över ett år men blev bortforslad för nån vecka sedan. Men hojta till om du är sugen på kromfångarna smile


Och ang poleringen så är det ett jävla negergöra. Men det är nå så sjukt värt de! Finns inget snyggare än polerade saker i motorutrymmet smile

Senast redigerat av Stackarn (8 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 september 2010 · 3 068 Inlägg

fyfan, så fuskigt! tongue har bara sett 1 mk1a och det en Ls 70-talare.. får nog ta o reservera kromstötisar då, men kan nog inte köpa dem förrän nästa månad om det är ok? kostar väl ett par hundra o skicka dem oxå kan jag gissa.. mkt inköp denna månaden..

åhfan, jo det ska pass rakt på spjällhuset, på när som på att man måste fila lite på insugen för att spjällen ska gå fritt men det är ju bara positivt för luftflödet oxå.. gasresponsen ska förbättras avsevärt säger de. Kanske kan göra en liten byteshandel om jag skulle råka få tag på två st smile

Ja polering är ett helvete.. funderar på att ge upp snart..

Idag har jag iaf monterat alla ventilerna, anmäler mig till klubben "Vi som hatar knaster" hahaha, fan vilket pill det är att få i dem. Biltemas ventilfjäderpress är inte den bästa heller men det gick.

Stackarn
9 september 2010 · 1 200 Inlägg

mrpete skrev:
fyfan, så fuskigt! tongue har bara sett 1 mk1a och det en Ls 70-talare.. får nog ta o reservera kromstötisar då, men kan nog inte köpa dem förrän nästa månad om det är ok? kostar väl ett par hundra o skicka dem oxå kan jag gissa.. mkt inköp denna månaden..

åhfan, jo det ska pass rakt på spjällhuset, på när som på att man måste fila lite på insugen för att spjällen ska gå fritt men det är ju bara positivt för luftflödet oxå.. gasresponsen ska förbättras avsevärt säger de. Kanske kan göra en liten byteshandel om jag skulle råka få tag på två st smile

Ja polering är ett helvete.. funderar på att ge upp snart..

Idag har jag iaf monterat alla ventilerna, anmäler mig till klubben "Vi som hatar knaster" hahaha, fan vilket pill det är att få i dem. Biltemas ventilfjäderpress är inte den bästa heller men det gick.

Kan säga åt herren på skroten att hålla framfångaren, är en polare som har bak. Kan även kolla upp vad de kostar att skicka, väger ju ganska mkt med fästena. Tror de är liknande fästen på plaststötisarna, kan kika upp de smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 september 2010 · 3 068 Inlägg

okok, sjysst! fästen har jag från originalen.. dock har jag inte kollat skicket.. men lite roterande stålborste o sprayburk så borde det funka smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 september 2010 · 3 068 Inlägg

Hämtat ut kopplingskitet från black diamond idag, såg riktigt nice ut smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00398.jpg

Toppen klar för att dras med moment, ska byta till det ställbara kamdrevet i bilden också.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00400.jpg

Setrab-kylen rengjord med förtunning, ska maskera flänsarna o lackera ramen.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00402.jpg

Annars har det inte hänt så mycket, jo skickat efter en liten beställning på autodelar innehållandes

Fjäderbens-stödlager    2st   
Kylvätsketemperatur-senso   
Relä, insugsförvärmning   
Startbussning, koppling   
Oljefilter   
Packning, insug, grenrör   
Topplockskåpa    (skvalpplåt under ventilkåpa)
vevlagerbultar 10st
Motormontering

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 september 2010 · 3 068 Inlägg

Går väldigt segt just nu.. jobbvecka igen samt att jag väntar på att kulor ska ramla in..

saknar fortfarande ett extraktorgrenrör.. någon som har ett bra tips om var jag hittar ett hyffsat billigt?

OBS, heelst, helst av allt ska det vara ett som är anpassat för motorbyte till 2,0l som är 16mm högre, annars får jag kanske modifiera det.. vet att det ska finnas men jag kan inte hitta sidan som sålde dem igen.. :S

Stackarn
14 september 2010 · 1 200 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men borde inte racelandröret passa. De som är till 2.0l golf 3 16v?
Annars finns ju raceland till g60 också smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
14 september 2010 · 3 068 Inlägg

tror inte de passar i en mk1:a...

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 september 2010 · 3 068 Inlägg

Bara för att ni inte ska tro att projektet är helt dött lägger jag upp en bild på oljekylen som fått sig ett första lager värmetålig färg, maskeringen är kvar då jag ska lägga på ett lager till imorn.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00407.jpg

Annars går det sjukligt långsamt nu.. ingenting nytt har hänt alls.. väntar på delar från autodelar.net lite topplager, skvalpplåt till toppen, packningar och annat som jag skrivit ovan (lång leveranstid verkar det som).

Sen har jag funderat lite på om jag ska fixa lite små rostgrejer på karossen, när vintern ändå närmar sig.

För övrigt väntar jag bara på att lönen ska komma så att jag kan balansera o sätta ihop motorn.. därefter är det bara grenröret som saknas.. o lite smågrejer..

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 september 2010 · 3 068 Inlägg

Hade lite tråkigt idag.. funderar på om man ska använda denna eller inte.. den sätts på underdelen av bränslehuvudet till k-jet och möjliggör att sätta dit öppet sportfilter, ersätter alltså hela luftburken..

inte klar än, men lite fin blev den iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00410.jpg
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00409.jpg

Kommer från volvo, men jag slipade bort det.. volvomärke kan man ju inte ha på en golf tongue

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Twins Twins Bil & Plåt
23 september 2010 · 2 577 Inlägg

jooeell skrev:
du har inte polerat insugskanalen med va? för det är inget bra =/ soppan går ifrån den fina dimma man vill ha och blir droppar som åker längs väggarna på kanalen... en insugskanal bör vara lite skrovlig smile tänkte bara vara lite behjälplig så du inte anstränger dig i onödan =P... ser skit bra ut annars keep up the good work smile

insugskanaler ska glasblästras för att få bästa bränsle resonans, tycker du borde porta lite mer samt göra större avrundningar också, avgaskanalerna kan du däremot högglanspollera smile!

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
_DamnIt R1 driver!
23 september 2010 · 5 128 Inlägg

Väldigt trevligt projekt! Kul när folk tar sig an gamla golfar! smile Ska helt klart följas! Lycka till! smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

TwinsBilOchPlat skrev:
insugskanaler ska glasblästras för att få bästa bränsle resonans, tycker du borde porta lite mer samt göra större avrundningar också, avgaskanalerna kan du däremot högglanspollera smile!

Jag tror att insugskanalerna är glasblästrade av föregående ägare, de har precis sån yta som det blir av blästring. Dem har jag inte gjort nånting på själv faktiskt, de såg fina ut. Avgaskanalerna har jag bearbetat lite mer, men jag vet inte hur mkt jag vågar ta.. runt ventilstyrningarna skulle man absolut kunna ta mer.. men då hade det varit fint o få ut styrningar så man kommer åt bättre.. Avgaskanalerna har jag polerat så mkt jag bara orkade.. nästan helt blankt iaf smile

Vet du om man kan korta styrningarna? tror jag sett folk som gjort det.. Hade varit kul att ha en maxportad topp att gå efter, för man vill ju göra det man kan själv smile

DamnIT skrev:
Väldigt trevligt projekt! Kul när folk tar sig an gamla golfar! smile Ska helt klart följas! Lycka till! smile

Tack så mkt! Det har inte hänt så mkt den senaste tiden, men jag lovar att det kommer att bli mkt mer spännande snart då balansering är gjord och motorn börjar att plockas ihop! tack tack smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Grejen med toppen är att jag inte vet så mkt om den.. föregående ägare verkade inte riktigt ha koll på det.. Kammen jag fick med är en forsberg 276 graders och enl honom är det också forsberg som bearbetat toppen, är det det så kan det ju vara riktigt bra flöde i den, men det som talar emot är den slarviga portningen av avgassidan, dvs med massa material kvar runt styrningarna.. bearbetning av avgassidan är väl det som ger mest på dessa toppar..?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Här är förresten en bild på den färdiga oljekylen, tog värmetålig bromsoksfärg som jag hade till övers.. lacken reste sig lite på en sida, men får montera så det inte syns smile

Btw, spelar det nån roll vilket håll man monterar kylaren åt, slangar på ovansida, undersida, åt sidan? Att flänsarna ska vara framåt fattar jag, haha

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/kyl.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Då har man varit iväg och lämnat in vevparti, svänghjul, stakar och kolvar på balansering/viktjustering hos Aröds mekaniska. Stötte bara på ett litet problem.. Insåg att jag inte har bultarna som håller fast svänghjulet i vevaxeln.. doh...

Kanske någon som råkar ha dessa bultar liggandes? det är M10 x 1 dvs fingängade grejer.. exakt hur långa de ska vara vet jag inte.. om inte så kanske nån har tips på var man kan få tag i dessa?

Iaf, sen var jag o köpte en förvaringshylla på Jula, 100:- rabatt så den kostade 299:-

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00413.jpg

Sen hämtade jag ut ett paket från autodelar innehållandes:
topplager  2st   
Kylvätsketemperatur-senso   
Relä, insugsförvärmning   
Startbussning, koppling   
Oljefilter   
insugspackning
skvalpplåt under ventilkåpa
vevlagerbultar 10st och en av de motorbussningar jag saknade

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00412.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/026103547.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Works Huh? (`´,)
23 september 2010 · 518 Inlägg

mrpete skrev:
Här är förresten en bild på den färdiga oljekylen, tog värmetålig bromsoksfärg som jag hade till övers.. lacken reste sig lite på en sida, men får montera så det inte syns smile

Btw, spelar det nån roll vilket håll man monterar kylaren åt, slangar på ovansida, undersida, åt sidan? Att flänsarna ska vara framåt fattar jag, haha

Det spelar nog roll om flödet kommer underifrån så får du en luftficka (då behövs en avluftning = overkill för en oljekylare) i oljekylaren men om flödet kommer ovanifrån trycks luften ut kylaren.

Mvh Danne

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Volvo V70 "GLT" (2000)
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Okok, tackar. blir nog att jag monterar den med anslutningarna på ovansidan då fästena är på undersidan samt att den troligtvis är för hög för att ställa på högkant. Blir nog bra till slut smile

Works Huh? (`´,)
23 september 2010 · 518 Inlägg

Om du nu ställer den på högkant ha IN flödet i botten på kylare så den åter igen trycker ut luften ur den.

Läcker liten golf du bygger på jag önskar dig lycka till. Mvh Danne

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Volvo V70 "GLT" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 september 2010 · 3 068 Inlägg

Japp, det låter klokt.. men som sagt.. tveksamt om den får plats på högkant innanför grillen, beror väl kanske lite på hur man bygger fästen.

Tack så mkt! Jag känner mig ganska nöjd med stuket än så länge.. dock får det yttre vänta lite.. motorbygge i full gång.. men sen så ska vi nog piffa upp lite mer, fixa rost och andra skönhetsfläckar smile


Works skrev:
Om du nu ställer den på högkant ha IN flödet i botten på kylare så den åter igen trycker ut luften ur den.

Läcker liten golf du bygger på jag önskar dig lycka till. Mvh Danne

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang