4497
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
844 116 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
154 Inlägg
29 september 2010
audi!

Trimma lungt!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
audins har mer kubikyttrymme men porschens är mer effektiv smile

På vilket sätt är den mer effektiv? Det är ju båda tvåstegsspjäll, dvs det lilla öppnar först och det stora inte förrän man trycker mer på gasen. Då borde ju audins spjällhus ha ett bättre flöde och därmed effektivare..

Men förklara gärna på vilket sätt den är mer effektiv.

Edit: Porschens spjäll mäter 34/42 medan Audins mäter 34/52 så det är en cm skillnad i diameter dem emellan.
Senast redigerat av mrpete (29 september 2010)

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
29 september 2010
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:
audins har mer kubikyttrymme men porschens är mer effektiv smile

På vilket sätt är den mer effektiv? Det är ju båda tvåstegsspjäll, dvs det lilla öppnar först och det stora inte förrän man trycker mer på gasen. Då borde ju audins spjällhus ha ett bättre flöde och därmed effektivare..

Men förklara gärna på vilket sätt den är mer effektiv.

porschen har ju större kubikage, därför behövs även en mer effektivare förgasare, porschens förgasare har mjukare former på insidan utav tratten, detta är bara vad jag har hört, men det är iaf nästan exakt samma typ av förgasare smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
porschen har ju större kubikage, därför behövs även en mer effektivare förgasare, porschens förgasare har mjukare former på insidan utav tratten, detta är bara vad jag har hört, men det är iaf nästan exakt samma typ av förgasare smile

Vad betyder kubikage? Sen är det inte förgasare, det är båda bilar med insprutning av typen K-jetronic, spjället kommer från en porsche 924 2,0L och det andra från audi quattro 2,3L.

Om du kollar på bilden med både audi- och porschespjällhusen så ser man att audi har mkt mjukare former, tvärtom mot vad du hört. Jag själv har ingen tidigare erfarenhet av detta men jag kan ju titta på dem båda samtidigt och säga att audins spjällhus ser ut att vara mkt bättre utformat än dito porsche.

Jo, båda är byggda av samma fabrikat och har i stort samma mått på allt utom storleken på spjällen, så man kan ju byta o jämföra om inte annat, dock tror jag inte skillnaden är enorm om motorn inte är någorlunda extremt trimmad.

Dkv
592 Inlägg
29 september 2010
Jaha, mäter Porschens spjäll 34/42? då är det ju tom lite mindre en mitt org på min 1,6 gti som mäter 34/44 har jag för mig smile

Ser bra ut iaf! smile Mycket roligt med ditt mk1 projekt!

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Tommy_F skrev:
Jaha, mäter Porschens spjäll 34/42? då är det ju tom lite mindre en mitt org på min 1,6 gti som mäter 34/44 har jag för mig smile

Ser bra ut iaf! smile Mycket roligt med ditt mk1 projekt!

Mvh Tommy

My bad! skrev fel, det ska vara 34/44, så det är nog exakt samma spjällhus. 

Tack ska du ha! Jajemän, imorn ska jag förhoppningsvis hämta delarna som lämnats för balansering o lättning. Sen fortsätter jakten på extraktorgrenrör, som antingen måste vara för "tall block" eller ett std som förlängs.

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
29 september 2010
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:

Vad betyder kubikage? Sen är det inte förgasare, det är båda bilar med insprutning av typen K-jetronic, spjället kommer från en porsche 924 2,0L och det andra från audi quattro 2,3L.

Om du kollar på bilden med både audi- och porschespjällhusen så ser man att audi har mkt mjukare former, tvärtom mot vad du hört. Jag själv har ingen tidigare erfarenhet av detta men jag kan ju titta på dem båda samtidigt och säga att audins spjällhus ser ut att vara mkt bättre utformat än dito porsche.

Jo, båda är byggda av samma fabrikat och har i stort samma mått på allt utom storleken på spjällen, så man kan ju byta o jämföra om inte annat, dock tror jag inte skillnaden är enorm om motorn inte är någorlunda extremt trimmad.

ahaa oki oki smile, lite svårt o se på bild(storleken), okej men pröva du båda och kolla vilken som bilen går renast med smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
ahaa oki oki smile, lite svårt o se på bild(storleken), okej men pröva du båda och kolla vilken som bilen går renast med smile

Jo jag får erkänna att det inte var världens bästa bilder.. hade bara mobilen samt att jag inte ville slabba runt med spjället då det ligger på rengöring. Däremot kan det ju vara så att tex porsche 944 eller någon annan vassare variant har bättre spjällhus, men jag vet inte..

Jepp, testar iaf audispjället först så får vi se om jag orkar testa det andra också sen smile

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
29 september 2010
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:

Jo jag får erkänna att det inte var världens bästa bilder.. hade bara mobilen samt att jag inte ville slabba runt med spjället då det ligger på rengöring. Däremot kan det ju vara så att tex porsche 944 eller någon annan vassare variant har bättre spjällhus, men jag vet inte..

Jepp, testar iaf audispjället först så får vi se om jag orkar testa det andra också sen smile

jo tänkte just på 944:an, vilket modell kom denna ifrån tongue lite bakgrundsinfo skadar ju inte tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
jo tänkte just på 944:an, vilket modell kom denna ifrån tongue lite bakgrundsinfo skadar ju inte tongue

Skrev det längre upp i tråden men det försvann nog lite bland alla bilder och annan text smile från en 924, årsmodell har jag ingen aning, men den hade likadant k-jet som på min golf, bränslehuvudet var dock borta, annars hade jag tagit det med för att jämföra. Det sitter ju en 2L motor i den, så kanske ger lite mer soppa än golfens 1,8L. Fast å andra sidan är golfens k-jet inte känt för att ge för snålt med soppa. Däremot är luftflödet en flaskhals, så med lite portning, större spjäll, vassare kam och ombyggt luftfilter så ska det nog bli bra.

man får ju ändå hitta nån med avgasläsare så man kan få allt vettigt inställt sen smile

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
30 september 2010
mrpete skrev:
TwinsBilOchPlat skrev:

Skrev det längre upp i tråden men det försvann nog lite bland alla bilder och annan text smile från en 924, årsmodell har jag ingen aning, men den hade likadant k-jet som på min golf, bränslehuvudet var dock borta, annars hade jag tagit det med för att jämföra. Det sitter ju en 2L motor i den, så kanske ger lite mer soppa än golfens 1,8L. Fast å andra sidan är golfens k-jet inte känt för att ge för snålt med soppa. Däremot är luftflödet en flaskhals, så med lite portning, större spjäll, vassare kam och ombyggt luftfilter så ska det nog bli bra.

man får ju ändå hitta nån med avgasläsare så man kan få allt vettigt inställt sen smile

låter bra det smile ,ska bli kul med bilder framöver smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Har pillat lite med golfen idag!

Tempmätaren för vattnet gick aldrig upp så jag gav mig på att byta termostaten.

Först skulle jag få upp bilen på ett par såna blå ramper från biltema.. men det gick inte smärtfritt.. då de är ganska branta och inte sitter fast så lyckades de sprättas iväg bakåt.. en slog i sidan lite,, ingen fara där.. men den andra fastnade under bilen och gjorde en liten bula på tröskeln... sad får fixa det en annan dag...

Hissade istället upp bilen och ställde in ramperna under hjulen (bilen är för låg för att få in en garagedomkraft i fram). Sen var det bara o skruva loss termostathuset, ta ur termostaten o låta vattnet rinna ur.

Sen fick jag för mig att testa underdelen på luftmängdmätaren o öppet filter, ville inte lägga 6-700:- på sportluftfilter om det inte skulle funka så det blev lite biltemagrejer, men ett riktigt om det skulle bli bra.

ääh, nu har jag druckit två öl, har inga bilder o bjuda på.. så jag fortsätter o dricka öl så uppdaterar jag imorn istället smile

Tjingeling

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Som sagt, det blev inte världens bästa uppdatering.. hehe.. drack lite öl o sånt i lördags o så blev det utgång.

Iaf, det kommer bilder på det jag gjorde i helgen, ska även göra en liten utvärdering för att se om det blev nåt bra eller om jag ska byta tillbaka till original luftburk. Hur som helst så kommer jag inte fortsätta att köra med biltemas luftfilter, iaf inte sen med den nya motorn.

Idag har jag hämtat ut paket!

Vad kan det vara? tongue
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080084.jpg

Ett extraktorgrenrör från Ray Simons! smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080088.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080086.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
mumsigt värre !

Jajemän! Men jag måste hitta nån bättre roterande fil, tar evigheter med dremeln utan bra grejer annars, haha.. måste ju matchporta mot insuget så det blir rätt gjort från början smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
Så ser de ut från fabrik, har ristat efter packningen för att få det matchportat mot toppen
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080090.jpg

Snart färdigt, lite finputs kvar bara
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080089.jpg

Lite jobbigare att fila i än aluminiumtopp, hehe samt att det slår gnistor

Med lem
768 Inlägg
4 oktober 2010
Trevlig bil! Fina fälgar med. /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
robininfOCUS skrev:
Trevlig bil! Fina fälgar med. /Robin

Tackar tackar! ja de passar riktigt bra till denna bilen. Ska lämna in vinterfälgarna på blästring snart också så de blir lite fräschare, snart dags att slänga på dem ju. Imorn blir det lite mer pyssel då jag är ledig, bilder kommer!

Skrap
2 098 Inlägg
4 oktober 2010
mrpete skrev:
Som sagt, det blev inte världens bästa uppdatering.. hehe.. drack lite öl o sånt i lördags o så blev det utgång.

Iaf, det kommer bilder på det jag gjorde i helgen, ska även göra en liten utvärdering för att se om det blev nåt bra eller om jag ska byta tillbaka till original luftburk. Hur som helst så kommer jag inte fortsätta att köra med biltemas luftfilter, iaf inte sen med den nya motorn.

Idag har jag hämtat ut paket!

Vad kan det vara? tongue
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080084.jpg

Ett extraktorgrenrör från Ray Simons! smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080088.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080086.jpg

Snyggt, jag har praktik på simons wink goa grejjer gör dem !

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

Sök