"ryckningar vid acceleration.. ett problem jag börjar ledsna på att inte veta vad det är... Audi A4 1.8T Quattro -04

Billy_86 -Badass-
13 juli 2010 · 5 Inlägg

Har fått lära mej att man alltid ska ta ur hela röret om LMM ska ur, tar du bara ur sensorn får du aldrig de tätt igen..

Audi RS4 "SRS4 Bullet Edition" (2001)
AEN
13 juli 2010 · 686 Inlägg

ok fast tätt borde man väl få??
Det är ju en ordentlig O-ring mellan sensorn och kroppen... lite olja/smörj på ringen så får man väl tillbaka den lätt
tar man ut hela röret men inte tar bort sensorn så är det ju svårt att få rent sensorn, med risk för att skit som lossnar från sensorn kladdar fast där man inte ser det (övre delen av sensorn)

Senast redigerat av AEN (15 juli 2010)

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

Jag har bytt tändspolarna nu och min bil går klockrent. Så LMM + tändspolar för min del = good smile

AEN
15 juli 2010 · 686 Inlägg

fwd skrev:
Jag har bytt tändspolarna nu och min bil går klockrent. Så LMM + tändspolar för min del = good smile

Fan va bra smile grattis.. hmm eller hur man nu ska uttrycka sig smile

Hoppas det håller sig och inte strular mer för dig nu!


Btw så tror jag min bil hatar värmen... känns som den går betydligt bättre på morgon och sent på kvällen än på dagen... funderar på om lite av segheten/att kraften kommer stötvis till och från beror på att den inte får tillräckligt med kall luft hmm

Senast redigerat av AEN (15 juli 2010)

fwd
15 juli 2010 · 137 Inlägg

AEN skrev:

fwd skrev:
Jag har bytt tändspolarna nu och min bil går klockrent. Så LMM + tändspolar för min del = good smile

Fan va bra smile grattis.. hmm eller hur man nu ska uttrycka sig smile

Hoppas det håller sig och inte strular mer för dig nu!


Btw så tror jag min bil hatar värmen... känns som den går betydligt bättre på morgon och sent på kvällen än på dagen... funderar på om lite av segheten/att kraften kommer stötvis till och från beror på att den inte får tillräckligt med kall luft hmm

Tack, hoppas det löser sig för dej med smile

Dock så börjar min gå varm nu för tiden, håller jävlar på bli galen på biljäveln.. satans skitbil yikes!

den har kylarvätska och fläktarna fungerar... trasig termostat?

Senast redigerat av fwd (15 juli 2010)

AEN
15 juli 2010 · 686 Inlägg

kör du hårt med acc?
Min ligger stabilt på 90 grader oavsätt, men det är nog inte så konstigt om den går upp åt en 100 grader i den här värmen med ac på och allt... speciellt på tomgång samt vid kö-körning
Du skulle ju kunna kolla blandingen glykol/vatten så att den är schysst..

mm visst är det underbart med bilar smile
Är det inte det ena så är de det andra...
Läs och begrunda: http://home.swipnet.se/magnuskoch/murphy.htm  big_smile

AEN
15 juli 2010 · 686 Inlägg

Testade att spraya startgas på alla vacuumslangar jag kom åt utan att plocka bort saker... såsom runt hela insuget och åtkomliga slangar ovantfrån och fick ingen höjning av tomgången... Eller jo en gång men jag misstänket att det var för att motorn sög in lite dimma av startgas via kalluftsintaget... lyckades inte få den att öka igen när jag sprutade på samma ställe... så jag misstänker att jag inte har någon vacuumläcka hur som haver... Trycktesta har jag inte möjlighet att göra och det är lite svårt att kontrollera alla tryckslangar visuellt om man inte har en lyft...
Ingen som har något bra tips att täthetstesta motorn på ett enkelt och smidigt sätt???
Rök via luftburken???

zippo Drygare än Yes
16 juli 2010 · 112 Inlägg

Fått min att sluta rycka efter att ha bytt tändstift och tänd modulerna. smile

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
AEN
16 juli 2010 · 686 Inlägg

*suck* om det ändå hade varit det för mig sad
Både spolar och stift är redan byta då en spole tog livet av sig

Fick mina special torx idag så jag ska rengöra LMM i morgon om jag hinner... annars i övermorgon eller början av nästa vecka...

Tror verkligen inte min bil tycker om denna värmebölja... den går som sagt mycket bättre nu på kvällen... har inte känt några ryckningar alls nu när jag åkte ett par mil hem...
Men på dagen i dag efter jag kört ca 4 mil var han riktigt slö måste jag säga... kändes knappt som turbon orkade med i värmen...
Hmm.. undra om man kan lyckas få mer kall luft till både insug och kylning utan att göra några jättemodifieringar eller lägga ut 10000:- på det

Senast redigerat av AEN (16 juli 2010)

AEN
18 juli 2010 · 686 Inlägg

Rengjorde LMM sensorn i kväll och det gick bra.. har inte hunnit testa bilen så lång sträcka men den korta sträckan och dom korta accelerationerna jag gjorde så märkte jag ingen större skillnad... ska testa på vägen hem från jobbet i morgon...

En sak jag la märke till dock var att LMM sensorn saknade det motstånd som man kan se på sidan av den på många bilder.... kontaktstyckerna finns och en figur i plasten som visar hur motståndet bör sitta... men som sagt inget motstånd sitter där... ser inte ut att ha suttit några lödningar som lossnat heller då ytorna på kontaktstyckerna var rena och fina...

Någon som vet om det ens ska sitta något motstånd på LMM sensorn till A4an?

Se bilden nedan... den dom kallar termistor i blått saknas på min och vet ej om jag ens ska ha en sådan...
http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesP … lean11.gif


Sen har jag även märkt att turbovinet har minskat med tiden efter att jag chippade bilen... den laddat fortfarnade fullt och som den ska.. bara själva vinandet som blivit mycket tystare... är detta normalt? (tyckte den lät ganska mycket förut när den laddade)

Senast redigerat av AEN (19 juli 2010)

zippo Drygare än Yes
19 juli 2010 · 112 Inlägg

Varmfilms sensor? wink

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
AEN
19 juli 2010 · 686 Inlägg

zippo skrev:
Varmfilms sensor? wink

Ja jag tror det
men spelar det någon roll?
Har sätt bilder på identiska som har det där motståndet/temperatur saken

Identisk med den övre på bilden, fast texten på sensorn är åt andra håller så att säga som på den nedre
http://img291.imageshack.us/img291/8981/img7145al7.jpg

Senast redigerat av AEN (19 juli 2010)

zippo Drygare än Yes
19 juli 2010 · 112 Inlägg

AEN skrev:

zippo skrev:
Varmfilms sensor? wink

Ja jag tror det
men spelar det någon roll?
Har sätt bilder på identiska som har det där motståndet/temperatur saken

Identisk med den övre på bilden, fast texten på sensorn är åt andra håller så att säga som på den nedre
http://img291.imageshack.us/img291/8981/img7145al7.jpg

Tro det spelar roll.
Köpte ny LMM från Storbritannien som var en Kopia, Enligt Bosch nr skulle det vara samma men den va en "Hot Wire" istället för "Hot Film" och bilen gick som en påse nötter, kontaktade säljare och dom bytte ut den mot en ny "Hot Wire" och det blev inte bättre.
Fel koden i VAG-Com försvann men det gick inte att köra med den.
Nu har jag köpt en Bosch och hoppas på ett bättre resultat. big_smile

Testade förresten i polarens S4 me och det blev samma sak. smile

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
AEN
19 juli 2010 · 686 Inlägg

ok men jag misstänker att det är hotfilm eftersom det är en "nyare" audi
Så denna ska inte ha den där motstånds saken eller?

zippo Drygare än Yes
19 juli 2010 · 112 Inlägg

AEN skrev:
ok men jag misstänker att det är hotfilm eftersom det är en "nyare" audi
Så denna ska inte ha den där motstånds saken eller?

Nope. tro inte att den bara trilla av utan vidare iaf.

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
AEN
19 juli 2010 · 686 Inlägg

ne, det vore ju lite lustigt...
Vet inte om det är lite placebo effekt eller inte men det känns som bilen går aningen bättre nu efter rengöringen av lmm... dock så måste den nog adaptera sig igen.... kopplade bort batteriet ca 30 minuter medans jag gjorde rent den.. så vi får se om ett par mil till hur den känns...

Vad tror du/ni i övrigt om den minskade turbo vinandet?

Vgren
16 september 2010 · 110 Inlägg

Jag blev av med ryckningarna i min efter att ha tagit bort minuspolen till batteriet ett tag.
Nu går den fint och drar mindre soppa.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang