5828
Sök

Slutsteg: Nybörjar frågor.

629 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Hej!
Lite frågor till er ljud kunniga!

Har köpt mig en 940 där det ingick baslåda + kablar dragna till slutsteg.

Dock ingick inget steg, varav min fråga:

Har begränsad budjet (studerande) så har kollat lite hos biltema och jula (ja jag vet vad alla tycker nu, ska de va ljud ska de va bra grejjer osv).

Det jag vill driva är då dubbla tior som jag antar är serie kopplade? (se bild nedan).
http://i30.tinypic.com/6h7y45.jpg
Seriekopplade? Enda uttaget som finns på lådan.

Och vad är snacket om 2ohm eller 4ohms? Hur vet jag vad mina är?

Och sist men inte minst dom små stegen jag kollat på hos biltema och jula: Vilket av dom (om något) orkar driva lådan hyffsat (har även tankar att driva 6*9or med samma steg men det kan jag väll drömma vidare om antar jag).

http://www.jula.se/slutsteg-129821

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … /Slutsteg/

http://i31.tinypic.com/vgfhk.jpg
Bas lådan i all sin fulhet, som ska kläs inom en snar framtid.

Tacksam för hjälp!

Mröh

629 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3002.4697/

Det där steget kanske även det kan vara nått, känns mer seriöst än dom andra eller vad man ska säga smile

Mröh

629 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
haha vart det ännu en fråga!
Har ett 55ah batteri, detta kanske inte klarar av att driva sakerna, eller hänger det på generatorn?

Mröh

x40
1 209 Inlägg
2 augusti 2010
är inte expert på det men tror att batteri kommer att hänga med, fast alla lampor i bilen kommer att blinka till o från när du spelar med basen...

Volvo S40 turbo.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 augusti 2010
till att börja med, skruva ur basarna och se om det står något om OHM på dom. skulle gissa på 4ohm men lika bra att kolla. för att få totalt 2ohm så paralellkopplar du basarna. + på + och - på -. (om dom nu är på 4ohm vardera).

och ja ditt batteri bör räcka för att driva ett av dom stegen om det är i bra skick vill säga.
kolla efter ett begagnat slutsteg av känt märke. annars så finns det bra steg tex blekingebilradio som inte kostar allt för mycket.

MVH

4 693 Inlägg
2 augusti 2010
JÖSSES VILKEN LÅDA!!! yikes

Klä inte lådan, kasta den så långt bort du bara kan och bygg en ny wink

Skruva ur basarna och mät med en multimeter på spolarna så ser du vilket ohmtal dom ligger på. Seriekoppla eller parallelkoppla får du göra innuti lådan.
Senast redigerat av Softis (2 augusti 2010)

Booyakasha!

629 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Ahhh just det kan ju ohmmäta dom smile
Blir att skruva ur dom och kolla om dom är 4ohms eller ej (alla mina kompisar tror dom är det, vet inte hur dom kan "veta" det men...).

Haha jo lådan kanske är lite överdimensionerad vem vet? big_smile

Vad ska jag ha för slutsteg?
Monoblock eller? eftersom det bara finns ett uttag på baslådan (det som bilden visar).

Mröh

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
2 augusti 2010
Dagge88 skrev:
Ahhh just det kan ju ohmmäta dom smile
Blir att skruva ur dom och kolla om dom är 4ohms eller ej (alla mina kompisar tror dom är det, vet inte hur dom kan "veta" det men...).

Haha jo lådan kanske är lite överdimensionerad vem vet? big_smile

Vad ska jag ha för slutsteg?
Monoblock eller? eftersom det bara finns ett uttag på baslådan (det som bilden visar).

dom "vet" det eftersom bilbasar oftast är på 4ohm om dom har enkel talspole wink men ska inte gå djupare på det ämnet och förvirra dig nu tongue

nja om lådan är överdimensionerad vet ja inte men den ser ju allt annat än seriöst byggd ut wink

går bra med både monoblock eller ett 2kanals steg som går att bryggkoppla smile

MVH

629 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
dom "vet" det eftersom bilbasar oftast är på 4ohm om dom har enkel talspole wink men ska inte gå djupare på det ämnet och förvirra dig nu tongue

nja om lådan är överdimensionerad vet ja inte men den ser ju allt annat än seriöst byggd ut wink

går bra med både monoblock eller ett 2kanals steg som går att bryggkoppla smile

MVH

Ok tackar för infon , blir det att leta efter ett 2kanals steg tror jag, för om jag fattat rätt kan man även driva tex. 6*9or med dem?
Kanske inte steget / batteriet gillar iofs... Svårt det där! :p

Edit:
Förresten, ser att folk skriver att stegen är 2ohmiga eller 4ohmiga, ska jag bara hålla mig till 4ohmiga då eftersom jag antagligen har sånna högtalare? :S
Senast redigerat av Dagge88 (2 augusti 2010)

Mröh

4 693 Inlägg
2 augusti 2010
Ska du driva lådan OCH 6x9" så kör på ett 4-kanals istället. Brygga 2 till basarna eller en på varje kanal. Dom andra 2 kanalerna tar du till 6x9"

Booyakasha!

629 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Ska du driva lådan OCH 6x9" så kör på ett 4-kanals istället. Brygga 2 till basarna eller en på varje kanal. Dom andra 2 kanalerna tar du till 6x9"

Okej låter bra bara inte pengarna far iväg så smile

Det bästa , känns det som , vore att man litar på er här och ber er länka till ett vettigt steg som kan driva 6*9orna (på 300w tror jag dom är) samt basarna.
Som sagt har kärvt med pengar 1500 är väll gränsen högst..
Är det så att det inte går att få tag på något vettigt nytt får jag kika runt på blocket / tradera, men en länk vore schysst så jag ser ungefär vad jag ska kolla efter.

Mröh

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Köpte mig ett steg på 800w (4-kanals) , men nu behöver jag er hjälp igen!

Steget driver baslådan klockrent, MEN när jag vill koppla in 6*9orna (som jag vet funkar) så är dom stendöda.

Det kanske är jag som kopplat åt helvete fel, för när jag plockar bort baslådan så "tror" stereon att 1 av 6*9orna är en bas, så en av dom hoppar igång då.

http://i36.tinypic.com/1touut.jpg
Felkopplat? Detta är då 6*9orna inkopplade, nr1 sitter på kanal 2 , och nr 2 sitter på kanal 3.
Baslådan sitter vanligtvis på kanal 1.

Edit: 2-vägs 6*9or.

Edit2: Blir det bättre ljud i basen om man bryggar den förresten?
Senast redigerat av Dagge88 (8 augusti 2010)

Mröh

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Brygga baslådan på tex kanal 1 och 2 och 6x9" på kanal 3 och 4, en på varje.

Booyakasha!

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Softis skrev:

Vissa steg brukar bara ha HPF på kanal 1-2 och LPF på 3-4, om så är fallet så bör han ha basen på 3-4 och 6x9 på 1-2 smile

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Brains skrev:
Softis skrev:

Vissa steg brukar bara ha HPF på kanal 1-2 och LPF på 3-4, om så är fallet så bör han ha basen på 3-4 och 6x9 på 1-2 smile

Det är ju lite olika så därför skrev jag "tex"

Booyakasha!

629 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Alltså bryggning är när man sätter plus på tex: channel 3 , och minus på channel 4, är detta skadligt om högtalarna inte är bryggbara eller nått sånt ? :s

Har HPF och LPF på båda bryggningarna i sånnafall tror jag!

Men angående 6*9orna: Ser det ligger ytterligare en lågnivå kabel dragen, testade o koppla in den bakom stereon o på baslådan , men dom vakna inte till för det! hmm

Mröh

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
En högtalare kan inte vara "inte bryggbar" Skulle vara steget i så fall som inte klarar av det.

Booyakasha!

7 283 Inlägg
8 augusti 2010
Koppla in allt korrekt till att börja med.
6x9 på samma kanalpar, dvs antingen 1 och 2 ELLER 3 och 4.
Basen får mer effekt om den kopplas in bryggad. Dock får inte basen understiga 4ohm.

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Brains skrev:
Koppla in allt korrekt till att börja med.
6x9 på samma kanalpar, dvs antingen 1 och 2 ELLER 3 och 4.
Basen får mer effekt om den kopplas in bryggad. Dock får inte basen understiga 4ohm.

Det beror ju på steget. Antagligen så är hans baslåda kopplad till 2 ohm.
Men det är bara en ren gissning från min sida.

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 augusti 2010
6x9orna kopplar du in på kanal 1 och 2, baslådan kopplar du på kanal 3+ och kanal 4-. Högtalarna bryr sig inte i hur du kopplar in dom på steget, däremot så kan steget gå sönder om man belastar det för hårt. Så för att den koppling jag skrev ska fungera så får basen du kopplar in vara på lägst 4Ohm (om det inte är ett steg som tål ner till 1Ohm per kanal, då kan basen vara på 2Ohm).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök