Stereo orkar inte driva slutsteget?

Mr_Complete
7 augusti 2010 · 162 Inlägg

Köpte min första baslåda + slutsteg igår, och kopplade in allting i bilen.
Dock spelar inte basen överhuvudtaget, ström finns fram till steget (12.2V över + och jord).
Mätte även mellan REM och jord, 4.7V har jag för mig det var...
"Power-lampan" på steget lyser ej heller.
Är det därför som det inte spelar, stereon orkar inte driva slutsteget?

Provspelade grejerna i polarens bil, så vet att steget osv fungerar!
Allting är även kopplat likadant som i hans bil!

Stereo: Kenwood KDC-3027 (4x45W)
Slutsteg: GAS Alpha x2, 2x100W
Bas: GAS 12"
Övrigt: Kenwood 5.25" i framdörrar, Volvo 850-original i bakdörrar.

Tack på förhand! smile

Nissan 200SX "S13" (1994)
Volvo 855R "T-Röd" (1996)
jimmy_s
7 augusti 2010 · 87 Inlägg

Du måste ha 12v på rem annars funkar de inte.

stRaend
7 augusti 2010 ·

Mr_Complete skrev:
Köpte min första baslåda + slutsteg igår, och kopplade in allting i bilen.
Dock spelar inte basen överhuvudtaget, ström finns fram till steget (12.2V över + och jord).
Mätte även mellan REM och jord, 4.7V har jag för mig det var...
"Power-lampan" på steget lyser ej heller.
Är det därför som det inte spelar, stereon orkar inte driva slutsteget?

Provspelade grejerna i polarens bil, så vet att steget osv fungerar!
Allting är även kopplat likadant som i hans bil!

Stereo: Kenwood KDC-3027 (4x45W)
Slutsteg: GAS Alpha x2, 2x100W
Bas: GAS 12"
Övrigt: Kenwood 5.25" i framdörrar, Volvo 850-original i bakdörrar.

Tack på förhand! smile

ska inte remote - jord vara 12v? eller har jag helt fel?

edit: för seg roll

Senast redigerat av stRaend (7 augusti 2010)

MartinF
7 augusti 2010 · 372 Inlägg

Vart i stereon har du kopplat remoten? det kan finnas "rem" och ant+ brukar v ara en blå /blåvit kabel har jag för mig. Ger den ej 12volt så är det nog något fel på stereon. Isåfall får du testa byta stereo eller koppla remoten på någonting annat, t.ex tändningslåset (ACC på stereon, oftast röd kabel)  så att baslådan slår på när du vrider om tändningen. Nackdelen med detta är att om du har tändningen igång men stereon avstängd så står slutsteget och går.

För att se att slutsteget funkar i bilen kan du lägge en kabel mellan bilens plus och remote på slutsteget. då bör det starta. Akta dig för att kortsluta den med minus bara smile

Senast redigerat av Martinfyhr (7 augusti 2010)

JonatanR
7 augusti 2010 · 400 Inlägg

Pröva koppla remote kabeln från strömlåset istället. (bakom stereon)

Det ska funka lika bra, enda skillnade är att förstärkaren alltid är igång då man har igång strömmen med nyckeln (oberoende om stereon är på dvs.)


Mvh. Jonatan

Edit: Långsam som vanligt :p

Senast redigerat av JonatanR (7 augusti 2010)

Rickard-v
7 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

Jo det ska vara 12 volt på remoten. (stereon driver inte slutsteget, det ger bara steget en signal att hoppa igång)

Ditt steg har inte startat. Därför det inte låter så mycket.

Var har du kopplat in remoten på stereon?? Hur tjock kabel har du? Hur/var har du dragit den?

Långsam 2.

Senast redigerat av Rickard-v (7 augusti 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
MartinF
7 augusti 2010 · 372 Inlägg

JonatanR skrev:
Edit: Långsam som vanligt :p

Och jag var snabb för en gångs skull smile

Rickard-v
7 augusti 2010 · 2 665 Inlägg

JonatanR skrev:
Pröva koppla remote kabeln från strömlåset istället. (bakom stereon)

Det ska funka lika bra, enda skillnade är att förstärkaren alltid är igång då man har igång strömmen med nyckeln (oberoende om stereon är på dvs.)


Mvh. Jonatan

Edit: Långsam som vanligt :p

Vad är ett strömlås????

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
JonatanR
7 augusti 2010 · 400 Inlägg

Rickard-v skrev:

JonatanR skrev:
Pröva koppla remote kabeln från strömlåset istället. (bakom stereon)

Det ska funka lika bra, enda skillnade är att förstärkaren alltid är igång då man har igång strömmen med nyckeln (oberoende om stereon är på dvs.)


Mvh. Jonatan

Edit: Långsam som vanligt :p

Vad är ett strömlås????

Ah, ursäkta mig, i svenskfinland kallas Tändningslåset oftast för "Strömlås". Lite svårt att låta bli att blanda ihop det smile

//Jonatan

Mr_Complete
7 augusti 2010 · 162 Inlägg

Får tacka alla för svar big_smile
Kopplade på "antenn-kabeln" och nu funkar det perfekt!

Volvo 855R "T-Röd" (1996)
Nissan 200SX "S13" (1994)
Leo86
7 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Senast redigerat av Leo86 (7 augusti 2010)

Leo86
7 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

Såg det sista inlägget. hade missat det smile

Frissan
7 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Gärna 13.8-14.4V

Booyakasha!
stRaend
7 augusti 2010 ·

Softis skrev:

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Gärna 13.8-14.4V

nu menade nog Leo86 när motorn inte är igång roll

Drönirettab
8 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt

När batteriet är helt obelastat så bör spänningen ligga på ca 12,7-12,8 V (om det är helt fräscht och fulladdat), men det räcker med att vrida på lysena så sjunker spänningen några tiondelar. smile

Jag har för skojs skull gjort tester på mitt batteri för att se hur mycket spänningen sjunker vid två olika strömförbrukningar, spänningen sjunker nog mer än vad folk kan tro gissar jag.

Frissan
8 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

stRaend skrev:

Softis skrev:

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Gärna 13.8-14.4V

nu menade nog Leo86 när motorn inte är igång roll

Haha, vi får väl hoppas på det lol

Booyakasha!
dbjanoz
8 augusti 2010 · 1 785 Inlägg

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Ofta räcker det med 10-11 volt för att reläet i steget ska orka dra igång steget. Sen att steget slår ifrån vid belastning och spänningen sjunker till 11volt är en helt annan sak. Det har med skyddskretsarna att göra.

Senast redigerat av dbjanoz (8 augusti 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Barkvik Crime Village
8 augusti 2010 · 111 Inlägg

Har du ISO kablage så koppla remoten till den blåa "Power antenna"

Sharky
8 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Vi tror dig...lol

/Göran


Drönirettab skrev:
Jag har för skojs skull gjort tester på mitt batteri.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Leo86
8 augusti 2010 · 1 468 Inlägg

stRaend skrev:

Softis skrev:

Leo86 skrev:
Men rätta mig om ja har fel. 12.2 volt låter lite lite. om du har ett friskt batteri så ska du ha iaf 12.5-12.8volt. eller har ja fel drönirettab?

Och remoten måste som sagt ha 12 volt minst för att annars funkar de tinte som ovanstående säger smile.

Edit: Och om du har 12 volt på remoten o det inte orkar ändå så borde du nog skaffa ett annat batteri. smile

Gärna 13.8-14.4V

nu menade nog Leo86 när motorn inte är igång roll

Mycket riktigt. 13.5-14 volt när motorn är igång om ja inte missminner mig jag hade på mina batterier iaf.

Och så när volten kommer under 12.2 eller vad det är och det inte går o ladda till mer än så e d dags att byta batteri.

Men styrkan kan tillfäligt sjunka till under 10 volt under en kort stund och sedan laddas upp igen (vid te.x burpar eller dyligt.)

Det kan juh jag o softis teoretiskt bevisa då spänningen på min första tävling med mina saker i hans bil då vi pumpa ut 147.2db med 10 volt. men inte dog batteriet för det. eller hur softis wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang