1713
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

509 514 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
Reservdansk
6 271 Inlägg
30 december 2010
#221
Gott, du hittade info. smile

Jag vet inte om de 1,9 mm-arna spelar någon större roll - beror ju på om oken till V70N är bredare isåfall, för att få plats med bredare skiva.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 174 Inlägg
30 december 2010
#222
TurbOla skrev:
Gott, du hittade info. smile

Jag vet inte om de 1,9 mm-arna spelar någon större roll - beror ju på om oken till V70N är bredare isåfall, för att få plats med bredare skiva.

Yes, 2 mm är ju knappt något, Men ser att navhålet är typ samma, sen är det måttet där anläggningsytan vid navet är, 139.25 på v70 och 139 på v70n.


Dom där 2 mm känns som att man skulle kunna ha ett par halv sletna belägg skulle det funka haha.

Varför finns det så lite info om typ vanligaste bilarna ?

Kan man montera 305 skivor på v70 och 850 med hjälp av bara OK hållare och skivor? det vore ju helt jävla underbart!  Kanske får byta oken men det är ju ingen säkerhet.

nu måste vi forska lite! Ola granska gärna bilden och jämför lite mått smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
31 december 2010
#223
Bilden är i för dålig upplösning för att jag ska kunna se de mindre nummerna. sad

Vikten är dock ganska märkbar, 3kg tyngre per 305mm skiva lite drygt.
Senast redigerat av TurbOla (31 december 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 586 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#224
TurbOla skrev:
Bilden är i för dålig upplösning för att jag ska kunna se de mindre nummerna. sad

Vikten är dock ganska märkbar, 3kg tyngre per 305mm skiva lite drygt.

Känns som ni kan starta en tråd om detta säkert fler som vill veta hur man gör för att få på 305mm skivor.
Även vart man kan köpa adapter till 302mm skivor då volvos är dyra.

Vet att IPD säljer kompletta kit med skivor och adapter.

http://www.ipdusa.com/version.asp?strPa … ;V_ID=2035

http://www.ipdusa.com/uploads/images_products_large/1044.jpg

Jag vill gärna veta ifall det går att sätta dit volvo s60 2.4 bromsok bak så man slipper dom där gamla 2 kolvoken bara bökigt.
Senast redigerat av jocke_gronberg (31 december 2010)


4 586 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#225
Nöjd gick jag till posten och hämta mitt paket ifrån JT

jag var nöjd till jag öppnade paketet. Stog volvo s60 på beställningen

Får se vad JT svarar på mailen på måndag

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1035319_fhwq8o.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1035316_qzzrkm.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (2 januari 2011)


8 267 Inlägg
2 januari 2011
#226
jocke_gronberg skrev:
Känns som ni kan starta en tråd om detta säkert fler som vill veta hur man gör för att få på 305mm skivor.
Även vart man kan köpa adapter till 302mm skivor då volvos är dyra.

Jag vill gärna veta ifall det går att sätta dit volvo s60 2.4 bromsok bak så man slipper dom där gamla 2 kolvoken bara bökigt.

Ok-hållare kostar 800:-/paret och tycker man det är dyrt får man leta beg, antingen på skroten eller på annons. Att få dit 305 kräver för att det ska vara någon vettig ide med det hela egentillverkade okhållare. Att köra med samma som till 302mm är bortkastat.

Och oken bak lär duga som dem är, om du inte har väldiga ambitioner att åka fort, men då skulle du sikta på större bromsar fram också.

Och sprickan i flänsen kan mycker väl vara utskuren på flit för att materialet ska kunna röra sig. Sett andra agassystem där man gjort samma sak.


4 586 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#227
Marlboroman skrev:
jocke_gronberg skrev:
Känns som ni kan starta en tråd om detta säkert fler som vill veta hur man gör för att få på 305mm skivor.
Även vart man kan köpa adapter till 302mm skivor då volvos är dyra.

Jag vill gärna veta ifall det går att sätta dit volvo s60 2.4 bromsok bak så man slipper dom där gamla 2 kolvoken bara bökigt.

Ok-hållare kostar 800:-/paret och tycker man det är dyrt får man leta beg, antingen på skroten eller på annons. Att få dit 305 kräver för att det ska vara någon vettig ide med det hela egentillverkade okhållare. Att köra med samma som till 302mm är bortkastat.

Och oken bak lär duga som dem är, om du inte har väldiga ambitioner att åka fort, men då skulle du sikta på större bromsar fram också.

Och sprickan i flänsen kan mycker väl vara utskuren på flit för att materialet ska kunna röra sig. Sett andra agassystem där man gjort samma sak.

Okej

Kommer köra med 302mm som är slitzade och volvo orginalbelägg. okhållare har jag redan då 302mm redan sitter på bilen.

Att köra med 305mm känns som en massa jobb. men det ska inte jag ha på min bil utan någon annan som gjort ett inlägg i tråden.


4 586 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#228
Den del som passar ifrån JT på plats ska ringa dom imorgon och höra hur vi ska göra för resten ska passa.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1035394_wsmfk2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1035744_4tumlj.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 januari 2011)


46 Inlägg
2 januari 2011
#229
Tycker ditt jobb ser mycket bra ut! kul att du förfinar bilen och samtidigt får lite mer krut i den! smile

4 586 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#230
Wikingsson skrev:
Tycker ditt jobb ser mycket bra ut! kul att du förfinar bilen och samtidigt får lite mer krut i den! smile

tack tack. Det framåt sakta men säkert.


4 586 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#231
Har idag fått svar ifrån JT som har skickat mig fel rör. Dom ska skicka mig ett nytt men då får jag bygga om mellanröret lite.


Fri fart för ett fritt folk!
14 740 Inlägg
3 januari 2011
#232
gillar lösningen med V-bands klämmor

ska kolla lite närmare på den lösningen känns som man dessutom får bättre täthet

själv ska jag börja jaga raka 7:ans hus och en 3.5" strumpa har ett 3.5" främre rör liggandes
ser riktigt maffigt ut smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#233
Ska skaffa mig en batteriladdare då jag glömt batteriet i bilen med polerna på hoppas jag kan få lite liv i det igen

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1039356_r2fyb6.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (11 januari 2011)


4 586 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#234
Var idag iväg och köpte en ny laddare. blev en ifrån jula. Kom sedan hem och skulle ladda då fungerade inte laddaren. Blir att byta den imorgon

Hämta en ny laddare samma problem. Men nu testade jag med annat batteri då fungerade den sad
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 januari 2011)


82 Inlägg
10 januari 2011
#235
jocke_gronberg skrev:
Den del som passar ifrån JT på plats ska ringa dom imorgon och höra hur vi ska göra för resten ska passa.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wsmfk2.jpg

Grymt projekt. kommer bli bra smile skall följas.
har en fråga bara. big_smile vad heter kröken som man ser här? den som sitter precis mellan turboagg och flexröret? big_smile
och finns dessa att köpa i olika vinklar? måste dom svetsas(säkert dum fråga) sad

annars tack för bra läsning och keep it up man big_smile


4 586 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#236
Pryllan skrev:
jocke_gronberg skrev:
Den del som passar ifrån JT på plats ska ringa dom imorgon och höra hur vi ska göra för resten ska passa.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … wsmfk2.jpg

Grymt projekt. kommer bli bra smile skall följas.
har en fråga bara. big_smile vad heter kröken som man ser här? den som sitter precis mellan turboagg och flexröret? big_smile
och finns dessa att köpa i olika vinklar? måste dom svetsas(säkert dum fråga) sad

annars tack för bra läsning och keep it up man big_smile

Får börja med att tacka för en trevligt inlägg

Hela den delen heter downpipe och sitter ända fram till främre för. Annars så finns det flänsar att köpa men då är det bara den skruvade delen på avgashuset sedan får man bygga resten själv.

En downpipe går såklart att köpa till olika avgashus med olika vinkel. Vad ska den sitta på för bil ?


82 Inlägg
11 januari 2011
#237
det är alltså bara den första kröken jag menar tongue resten skall redan vara egenbyggt.
det är på en 850 t5 kombi smile
är inte jättesugen på att köpa helt ny downpipe då jag får en känsla av att det kan bli dyrt tongue


4 586 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#238
Pryllan skrev:
det är alltså bara den första kröken jag menar tongue resten skall redan vara egenbyggt.
det är på en 850 t5 kombi smile
är inte jättesugen på att köpa helt ny downpipe då jag får en känsla av att det kan bli dyrt tongue

Första kröken kan du ev hitta på skroten annars svårt att bara köpa en sådan del ny.


4 586 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#239
sådär ja nu var mitt nya värmepaket hemma nu ska det plockas dit:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1041127_kcpmi3.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 januari 2011)


4 586 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#240
Har idag börjat ta ner värmepaketet. Nu så har jag ett litet problem. den plastdel på bilden som håller rören på plats går ett att få bort. Vet att det sitter en skruv men helt omöjlig att komma åt. tar mer än gärna emot tips.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1041356_07yye7.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 januari 2011)



Sök