3802
Sök

VW Golf IV 1.6 (-01) tips och funderingar kring tex effekt

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Köpte igår ovan nämnda bil och har letat mig omkring på det stora, vilda nätet (dock bara svenska sidor, för min engelska är inte den bästa) och har förstått så mycket som att:

- Min bil är ingen bil man brukar trimma

&

- Min bil är ingen bil man köper för dess starka motoreffekt eller pigghet 0-100.

Hursomhelst, jag var i stort behov av ett stycke bil för långpendling till arbete som startar nu till hösten (dvs om två veckor) och kommer därför ha denna bil tills nästa sommar (då jag ska köpa något roligare... om ekomin tillåter dvs wink) så jag undrar om Ni har något tips på vad jag kan göra för att förbättra effekten?

Vad jag skall göra: Chipptrimma. Och på så sätt få ökat vridmoment, motoreffekt och minska bränsleförbrukning enligt annonsen (himla trevligt med 10-15 extra HK!)

Sen står det bra still...

Och såklart, precis som alla andra som kommer hit, skriver sitt första inlägg om hur man skall få en snabbare bil, inte letat i tidigare trådar (men jag har sökt så gott jag kan, lovar!), så är mina meckkunskaper begränsade till att plocka upp plånboken ur bakfickan, dvs inga alls dessvärre, så jag måste ha tips på sådant jag kan få hjälp med & betala för...

Tack till er som orkade läsa igenom texten och ännu större tack till er som kanske kan ge mig några hjälpande ord längs vägen!
Senast redigerat av Atruejedi (11 augusti 2010)

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
11 augusti 2010
"Vad jag skall göra: Chipptrimma. Och på så sätt få ökat vridmoment, motoreffekt och bränsleförbrukning enligt annonsen (himla trevligt med 10-15 extra HK!)"

Lite dumt att förbrukningen ska öka väl? tongue

Sorry, kunde bara inte stå emot.

Men iaf, 10-15 hk kan du tyvärr bara glömma. Chipp på en sugmotor ger typ inget.
Senast redigerat av THEBADGUY (11 augusti 2010)

Allt för den där jävla hatten!

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
"Vad jag skall göra: Chipptrimma. Och på så sätt få ökat vridmoment, motoreffekt och bränsleförbrukning enligt annonsen (himla trevligt med 10-15 extra HK!)"

Lite dumt att förbrukningen ska öka väl? tongue

Sorry, kunde bara inte stå emot.

Men iaf, 10-15 hk kan du tyvärr bara glömma. Chipp på en sugmotor ger typ inget.

Loool. Äh, jag är n00b, den bjuder jag på. lol

Något tips? hmm

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
11 augusti 2010
Det jag kan tipsa om är igentligen bara att byta bil tyvärr.
För är inte lätt att plocka hästar ur en sugmotor.
Men om du vill att det ska kännas som att bilen är en räcer så kan du ju byta avgassystemet. Ger iaf en liten placeboeffekt av att bilen går snabbare tongue.

Allt för den där jävla hatten!

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Det jag kan tipsa om är igentligen bara att byta bil tyvärr.
För är inte lätt att plocka hästar ur en sugmotor.
Men om du vill att det ska kännas som att bilen är en räcer så kan du ju byta avgassystemet. Ger iaf en liten placeboeffekt av att bilen går snabbare tongue.

Som när man sågade avgasröret på moppecrossen man hade och den lät som en HD på steroider typ? big_smile

Jo så pass mycket har jag förstått att det inte är mycket man kan göra. Och speciellt inte något prisvärt. Får väl plocka bort "1.6" märket, styla den, fixa avgasröret så den låter som ett arsle och undvika att behöva visa upp vad den går för. wink

Men om det finns något att göra (även om det är lite) för att få en roligare & piggare bil (lär ju ha över vintern i alla fall), kom gärna med tips ändå även om jag är medveten om att jag inte kan förvänta mig några "mirakel".

Trevligt forum förresten. Mycket läsvärt!

huh?
10 427 Inlägg
11 augusti 2010
Chippa sugismotor är inte nåt speciellt på en vanlig motor som inte är strypt från början eller så.
Jag har testat på min och det var inget speciellt, men det är en helt annan motor det.

Skulle nog säga att det är bäst att du provar själv, samtidigt som
du får vara beredd på att bli besviken. wink

Som the THEBADGUY skrev, lite större avgassystem (eller enstaka ljuddämpare, tex den bakre)
kan ge lite "roligare" ljud smile Lika med sportluftfilter som inte sitter i original luftboxen osv.

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Chippa sugismotor är inte nåt speciellt på en vanlig motor som inte är strypt från början eller så.
Jag har testat på min och det var inget speciellt, men det är en helt annan motor det.

Skulle nog säga att det är bäst att du provar själv, samtidigt som
du får vara beredd på att bli besviken. wink

Som the THEBADGUY skrev, lite större avgassystem (eller enstaka ljuddämpare, tex den bakre)
kan ge lite "roligare" ljud smile Lika med sportluftfilter som inte sitter i original luftboxen osv.

Jo. Killen jag köpte av skulle chippa den (men hann inte), så jag fick det avdraget på priset, så jag tänkte ge det ett försök. Kan ju faan inte bli slöare än vad den redan är! tongue

- Avgassystem
- Sportluftsfilter

Skulle du kunna tipsa på vart man vänder sig och vilka kostnader man kan förvänta sig? Bor i Sthlm City...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Atruejedi skrev:
- Sportluftsfilter

Kanske någon kan hjälpa mig med någon länk eller dyl vad jag ska leta efter? Förvisso hittar jag massa luftfilter till en Golf IV 1.6, men huruvida det är något "sportluftsfilter" som ger någon HK extra/skönare motorljud vet jag inte riktigt hur jag ska utläsa...

Stort tack för all hjälp i rätt riktning!

535 Inlägg
11 augusti 2010
Sätter du på extraktorgrenrör + sportavgassystem så får säkert nån enstaka hk till, men framförallt ett goare ljud, kan vara värt mer wink

/Martin

4 554 Inlägg
11 augusti 2010
får man fråga om de är 16v eller 8v? är de 8v hade jag nog sparat pengar till en växellåda för ska du anstränga den stackarn lär den inte leva länge

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
loudness skrev:
får man fråga om de är 16v eller 8v? är de 8v hade jag nog sparat pengar till en växellåda för ska du anstränga den stackarn lär den inte leva länge

16V...? Något jag ska passa mig för när det gäller avgasssytem / sportluftsfilter?

Sätter du på extraktorgrenrör + sportavgassystem så får säkert nån enstaka hk till, men framförallt ett goare ljud, kan vara värt mer wink

Helt klart... Lust å PM något tips om vart man kan hitta ett sådant (gärna med montering)? big_smile

2 337 Inlägg
11 augusti 2010
Om jag vore du skulle jag behålla bilen som den är hårdvarumässigt. Du skriver att du ska långpendla, ett sportsystem och sportfilter kommer du förmodligen att störa dig på rätt snabbt. Ha kvar bilen som den är istället och njut av en snål och för sin storlek komfortabel bil. Lägg krutet på utseende istället - med en rejäl sänkning, nedlack, schyssta fälgar och så kan den bli riktigt fin. Det är mina $.02.

535 Inlägg
11 augusti 2010
http://www.gtiklubben.nu/index.php?sect … mp;id=9364

Passar eventuellt din bil.. Bara att fråga ägaren efter tillverkarens hemsida.

/Martin

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
Sarge skrev:
Om jag vore du skulle jag behålla bilen som den är hårdvarumässigt. Du skriver att du ska långpendla, ett sportsystem och sportfilter kommer du förmodligen att störa dig på rätt snabbt. Ha kvar bilen som den är istället och njut av en snål och för sin storlek komfortabel bil. Lägg krutet på utseende istället - med en rejäl sänkning, nedlack, schyssta fälgar och så kan den bli riktigt fin. Det är mina $.02.

Räknas chiptrimma som hårdvarumässigt? Sportluftsfilter? Vill så gärna göra den snäppet vassare om man ska stå ut med åbäket ett år...

Mycket att göra nu...

*Sänka den: skruva av däcken och mecka med fjädrarna eller lämnar man in för sänkning?
*Nedlack: En billackerare känner jag tack gode gud!
*Schyssta fälgar... Dags börja leta! För de orginal som sitter på är ju faaan bra fula.

Och visst är den en tyst, snål och skön bil, så kommer nog bli perfekt för huvudändamålet. smile

Tackar...

4 554 Inlägg
11 augusti 2010
Sänka den: skruva av däcken och mecka med fjädrarna eller lämnar man in för sänkning?

toklätt å sänka å bara fjädrar kostar inte skjortan...

9 Inlägg
11 augusti 2010
Trådstartare
loudness skrev:
Sänka den: skruva av däcken och mecka med fjädrarna eller lämnar man in för sänkning?

Jamendåså! big_smile

Faan, borde finnas gör det själv guider för idioter som mig... Men jag antar att jag hivar upp åbäket med domkraft och försöker byta till kortare fjädrar eller tänker jag helt fel då?

2 337 Inlägg
11 augusti 2010
Atruejedi skrev:
Sarge skrev:

Räknas chiptrimma som hårdvarumässigt? Sportluftsfilter? Vill så gärna göra den snäppet vassare om man ska stå ut med åbäket ett år...

Mycket att göra nu...

*Sänka den: skruva av däcken och mecka med fjädrarna eller lämnar man in för sänkning?
*Nedlack: En billackerare känner jag tack gode gud!
*Schyssta fälgar... Dags börja leta! För de orginal som sitter på är ju faaan bra fula.

Och visst är den en tyst, snål och skön bil, så kommer nog bli perfekt för huvudändamålet. smile

Tackar...

Grejen med sportfilter/system på den motorn är att det bara låter, inget mer. Du får tyvärr inte ut någon mer effekt av det. Men vill du ha ett sportigare ljud, så kör på det. Ett Simons system eller bortplockad slutdämpare ger lite ljudmässigt iaf.

4 554 Inlägg
12 augusti 2010
Atruejedi skrev:
loudness skrev:

Jamendåså! big_smile

Faan, borde finnas gör det själv guider för idioter som mig... Men jag antar att jag hivar upp åbäket med domkraft och försöker byta till kortare fjädrar eller tänker jag helt fel då?

för mig tog de en kväll å sänka första ggn. nu går de fortare:P se bara till å ha sånna som drar ihop fjädern, finns pöå biltema sen är de snart gjort, tror jag gav 1500 för h&r runtom på min, å de finns säkert billigare

2 Inlägg
31 januari 2011
Hej!
Jag har en VW Golf IV 1.6 som 100 HK. Min fråga är. Kan man höja HK till 110 HK eller mer?

2 337 Inlägg
2 februari 2011
sky1209 skrev:
Hej!
Jag har en VW Golf IV 1.6 som 100 HK. Min fråga är. Kan man höja HK till 110 HK eller mer?

Kan man? Ja. Är det ekonomiskt försvarbart? Nej. Ska du ha en Golf IV med lite krut i är det större motor som gäller, 1.8T är vanlig och billig att trimma (till en viss gräns).

Sök