Nja inte riktigt, på coilovers kan du ju ändra höjden till det så som du vill ha de. Kan inte det så invecklat men de finns säkert någon som kan förklara mer utförligt=)
Med sänksats så får du en lägre men fast höjd. Har du inte rätt dämpare för de kortare fjädrarna kommer fjädrarna dessutom glappa (läs kapade originalfjädrar). Coilovers har en hård fjäder och en hjälpfjäder. Hjälpfjädern kommer att tryckas ihop av bara bilens vikt, men den hjälper till att hålla den tjockare på plats.
Sen finns det olika coilovers, på de billigare kan man ställa in vilken höjd man vill ha, tex +-80mm, men det går inte att ställa in hur hård dämparen skall vara som på de dyrare. Dock är det i princip alltid mkt hårdare än original, annars hade man inte kunna köra med däcket några mm från skärmkanten. Höjden justerar du genom att vrida den nedre fjädertallriken upp eller ner, sen låser du den med en till bricka som sitter under. ju längre ner desto lägre och tvärtom.
Egentligen är coilovers ett felaktigt namn då nästan alla nya är s.k. coilvers dvs en dämpare med fjäder runtom. Vissa bilar har torsionsstavar (vissa peugeot bak, tex äldre bubblor både fram o bak). Så ställbara coilovers vore ett mer korrekt namn.
Mkt mer info finns, men det var lite kort iaf.
Kul att se att projektet går framåt, kämpa på / Peter
Mrpete: Tackar för den bättre beskrivningen;) Inte så insatt i hur dom funkar:P Nu har man ju lärt sig en del;)
Jerker: Ja de är skönt, har ju blivit arbetslös igen så de är det man får göra på dagarna:P Jag gjorde de, men de va för få sökande så dom kunde inte starta någon iår Så kan de vara ibland:P Jag har funderat på att fråga dig en sak, hur gör man smidigast för att byta skärmkanterna bak? har ju nya ekonomiplåtar, ska även bytas på insidan.
Idag har man bara legat och knegat på knäna och skrapat bort asfalltsmatta, har dom två där fram kvar sen äre klart, sen har jag även börjat ta bort lite onödigt metall som inte behövs=) Ett jävla slit göra är de, men vill man nå så låg vikt som möjligt måste man:P De jag har tagit bort hittills är la ungefär 2-3kg asfalltsmatta:P Imorgon blir de ta resten och resterande fästen och ta och kolla vad påsen med asfalltsmatta väger:P Som sagt nästan allt borta:D
Ja då är man äntligen klar med all jävla asfalltsmatta, runt 8-9 kg:O Sen har man även börjat borra bort punkter till alla onödiga fästen som finns i bilen just för tillfället, här ska allt som är onödig vikt bort, hoppas på att bilen kommer ner i 600-700kg;) nu blir det nog en paus över helgen för ska sitta båtvakt på lördag, från kl 22-06(söndag) så kan nog behöva sova en stund, men nästa vecka blir de lägga igen dom hålen som inte behövs i karossen och börja på skärmkants bytet bak är det tänkt=)
Asfalltsmattan ur=)
Här kommer lite bilder på fästena jag har tagit bort och håller på att ta bort=) 1 av 2 ur.
2 av 3 borta, bara batteriplattan som ska bort oxå;D
Ja då va de dags för en ny uppdatering, har inte tillbringat någon tid i garaget sen i torsdags, har nämligen jobbat lite inatt och inte haft tid:P och idag låg man i polarens garage och pilla med hans CRX som han håller på att turbo konvetera, så vi har plockat ur motor idag. Men imorgon blir de allt att åka till sitt egna garage och pilla, känner suget ända ut i fingerspetsarna=) Dagens dags verk:P
Ja då kommer dagens update, blev inte så mkt gjort, fick bort lite fästen och sånt, sen har jag även delat på upphängningen fram så nu ska man kunna blästra allt och sedan lackera, så snart kanske dom första delarna är lackade:P Får se om de blir något mer i veckan.
Har bestämt träff med ett företag som bygger delar i aluminium, så åker upp till borås på onsdag och snackar ideer om huv och framskärmar och en möjlig sponsor till de och sedan fortsätta i de spåret med aluminium lite överallt! Så detta ska bli väldigt spännande=) Kommer nog vara enda i sverige och förhoppningsvis enda i världen med de=) Kommer en update om de nästa onsdag=)
Sådär nu va de ett tag sen de va någon uppdatering, men idag fick man gjort lite, inget sådär stort, gjorde en hetvatten tvätt på karossen, vilket va jävligt bra!
Nu har de ramlat in lite nya bussningar igen, dom 2 som inte var med i den andra satsen:P Dock äre fel färg, men de får man leva med^^ Hädan efter kommer de bara jobbas på bilen under helgerna, har fått jobb, så nu ska man kunna ha råd med alla jävla saker! Hoppas på att få lite saker blästrade i helgen, beror på om polaren har tid eller om han ska pilla med sen Crx:P
Jag har en gti topp om det kan vara intressant, egentligen en hel maskin med 5vxl låda..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Ja då har man fått lite gjort i garaget i helgen, fick lagat hål i i motorrummet som blev till när man borra bort punktsvetsar, sen har man sågat ur hela reservhjulsbaljan och lagt i en plåt där, sen fick man även tillbaka delarna som polaren skulle blästra, test lacka dom 2 av delarna för att komma fram till vilken färg man ska använda=)
Här är grejerna som blästrades, a-armen ska vara svart och inte vitt, men navet ska vara vitt=) Som sagt bara testa för att få fram vad man tyckte=)
Hålet, har dock ingen bild på när de är igenlagt.
Lite av hålen som var efter man tagit bort lite fästen, lite på andra sidan oxå! Fan va vaxet på andra sidan brann! Trodde hela bilen skulle brinna upp:P
Ja då fick man en på tryckning från mk1clubschweden.se tråden att man skulle väga en Ats fälg och de tyckte jag verka intressant oxå Så sagt och gjort, 5,3kg vägde en fälg^^
Usch, insåg precis att de har stått stilla här väldigt länge, men i mellandagarna kommer man igång igen=) Då man är inflyttad i de nya garaget, lite bättre med plats;)
Sen så blir de köpa insug och Weber Dcoe 40 2 st till JJmotorn=)
Målet va att den skulle vara klar tills Elmia men tror inte jag klarar de tyvärr så får bli Bugrun 2011=)