3615
Sök

Mercedees 230 Dieselkonvertering > 300 DT OM603

128 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#21
har en sån i min fena. drog stoppen till en vakumvred
på w123'an har jag monterat tändningslåset från en diesel så jag fick vakumstopp
en kompis tänkte använda sig av en spolarvätske pump för att göra en "vakumsugare" för att stoppa motorn

bästa skull va att hitta en vakumstopp från bensinare koppla den på tändningsström och då den bryter strömmen så skickas vakum tilll pumpen
Senast redigerat av Jacke90 (1 april 2011)


Truck Drivers Move The Nation!
350 Inlägg
4 april 2011
#22
Jacke90 skrev:
har en sån i min fena. drog stoppen till en vakumvred
på w123'an har jag monterat tändningslåset från en diesel så jag fick vakumstopp
en kompis tänkte använda sig av en spolarvätske pump för att göra en "vakumsugare" för att stoppa motorn

bästa skull va att hitta en vakumstopp från bensinare koppla den på tändningsström och då den bryter strömmen så skickas vakum tilll pumpen

Fan de va ju en jävla smart idé! Ja hade tänkt dra en wire te nödstoppen ja.. Men fan en spolavätske pump, de va ju smart som fan de!

----------------Våga Vägra Volvo----------------

128 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#23
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50718/50718-49a16c0cf82bcb4e334531cd4c7ed3ac_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50718/50718-b3cf37dd05d1e25e3fd3b04207f4c8b2_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50718/50718-175bcee716283397d76de51967f41575_tn.jpg
håller att demontera Dieselpumpen och byta element smile


LillNaisarn
11 maj 2011
#24
Kul med lite fler MB diesel byggen smile

128 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#25
beställt nya nållager åt pumpen få se om dom kommer imårn isåf blir de väll montering då.


7 Inlägg
11 maj 2011
#26
Fan så fränt, jobbigt att byta element själv? ser ju ut att vara ganska mycket pill


128 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#27
Volvo_142_ skrev:
Fan så fränt, jobbigt att byta element själv? ser ju ut att vara ganska mycket pill

är lite mycke delar men ser värre ut än va de är. svårast är nog att demontera kamaxeln då man igentiligen måste ha ett specialverktyg för att få ut och in den


128 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/51/50718/50718-e473fec97015b1828813ed23935093e1.jpg
nytt nålager och nya tätningar + 6mm element borde räcka


128 Inlägg
28 maj 2011
Trådstartare
#29
Nu har jag kalibrerat Pumpen med 6mm element och monterat å startat den. blir väll å provköra senare.. smile


280 Inlägg
28 maj 2011
#30
Härligt! smile

128 Inlägg
15 december 2011
Trådstartare
#31
efter bilen stått i väntan har ja fått igång den så den går som en klocka. efter ha monterat nya element så har tändningen flytta sig 4 grader nu går den som ett skollat å matar diesel vill jag låva..


Mekaniker
245 Inlägg
18 januari 2012
#32
är sugen på köpa en w124 med 300D manuell och bygga turbo på den, inge värsting bara för att få lite snurr på den  funkar org sug pumpen till ett typ T3/T4 agg

If it ain't low slam it!

128 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#33
jo sugpumpen levererar ju lika mycket som en turbo pump


Mekaniker
245 Inlägg
19 januari 2012
#34
okej så de är en rökbegränsare som skilljer dom åt eller ? allda?

If it ain't low slam it!

Mekaniker
245 Inlägg
19 januari 2012
#35
Jacke90 skrev:
jo sugpumpen levererar ju lika mycket som en turbo pump

hur mycket ska man ställa på då om man tex ska köra typ 1bar i ladd?

If it ain't low slam it!

Sothora <3
1 201 Inlägg
19 januari 2012
#36
900_t16 skrev:
Jacke90 skrev:
jo sugpumpen levererar ju lika mycket som en turbo pump

hur mycket ska man ställa på då om man tex ska köra typ 1bar i ladd?

0.9 laddar dom org

Bildemonterare samt egen verkstad. !

128 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#37
jepp skillnaden mellan en turbodieselpump och en sug är  rökbegränsaren
om laddtrycket ligger runt 1kg då kan du ställa pumpen i "botten"


Mekaniker
245 Inlägg
20 januari 2012
#38
Jacke90 skrev:
jepp skillnaden mellan en turbodieselpump och en sug är  rökbegränsaren
om laddtrycket ligger runt 1kg då kan du ställa pumpen i "botten"

har suttit och läst lite och de är ju inte bra om den ryker för mycket, speciellt inte på full gas för då blir de mer värme än effekt, stämmer de?

If it ain't low slam it!

Sothora <3
1 201 Inlägg
21 januari 2012
#39
ingen risk på mercedes org pump.. bara vri på de den klarar o ladda efter de.. helst med intercooler

Bildemonterare samt egen verkstad. !

128 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
#40
pumpen är somsagt "underdimensionerad" för ett laddtryck runt 1 bar. ett vanligt problem är tvärtom att värme utvecklingen blir för låg vilket medför att avgastempen blir lägre som leder till senare laddtryck. men tror inte t3/t4 agregat ska ha de problemet



Sök