Politik- Vad röstar/ska ni rösta på?

Zappis Proud Saab 99 Owner
4 juli 2006 · 39 Inlägg

vampyren skrev:

Holme skrev:
Jag kommer nog rösta på SD, dels för deras ställning i jobbfrågor. Och lite för deras ställningstagande i invandrarpolitiken. Jag vet inte om jag vill skära ner på invandringen så mycket, men de som kommer hit borde kunna göra bättre ifrån sig många gånger.
Jag vill ha kvar den svenska kulturen, och att mina barn ska få sjunga psalmer i kyrkan på skolavslutningen...

Sd som i socialdemokraterna llr sverige demokraterna?
Ja kommer också rösta på sverigedemokraterna, De vågar iallafall säga det som de andra partierna tiger om. plus att de vill ge hårdare straff. Det tycker jag är bra.MAn vågar ju knappt gå ut längre.

Stämmer till 100%

Har du inte kört Saab så har du inte lärt dig köra bil ;)
peternb84
4 juli 2006 · 199 Inlägg

Undrar hur många här på denna tråd som verkligen har läst Sverigedemokraternas och Piratpartiets valmanifest... Verkar inte vara allt för många.

Malmoe SSS -12
4 juli 2006 · 3 217 Inlägg

Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Martin 9-3 Fisketokig
4 juli 2006 · 2 997 Inlägg

Fuckface skrev:
Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

Moderaterna välkomnar dig. big_smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Founder
4 juli 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:
Okej, ville bara veta. Undrar lite över var du har hört det där med bättre sjukvård, välfärd osv... media ger inte alltid korrekt bild av verkligheten och vill gärna skapa "sensationsnyheter". Var har du hittat denna fakta med andra ord?

Mycket är första hands upplevelser, en del media och även mycket disskusioner med kollegor och vänner som reser väldigt mycket...

mm.. men det var ren fakta jag var ute efter egentligen, upplevelser är som sagt relativa.

Ska jag sitta här o rabbla vad jag upplevt och vad mina vänner varit med om? den tiden har jag inte och så intresserad är jag inte av politiska debatter...

Säg något dessutom som inte är relativt...

Senast redigerat av Founder (4 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Phaetoon
4 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

Fuckface skrev:
Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

Moderaterna välkomnar dig. big_smile

Man kan nog säga att du borde rösta på något av partierna i alliansen. Skattemässigt ligger väl M bäst till. Småföretagandet är ju Centerpartiets grej och jag tycker nog att C ligger bra till när det gäller ungdomar också.
När det gäller pensionen så ligger nog KD bäst till. Fast som pensionssystemet ser ut idag så tror jag att dom flesta pensionärer skulle få mer pengar kvar i plånboken med alliansen vid makten...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
5 juli 2006 · 8 156 Inlägg

Eftersom ungdomsavtalen skulle skrivas in som ett tillägg i LAS så skulle ju LAS ändras?
LAS är ju en ganska så bred lag.
Ser gärna att LAS ändras för alla, så att kompetensen avgör om man man får ha kvar ett jobb eller inte.

Varför skulle just MUF och C hamna på Östersjöns botten? Tycker att man borde förpassa parasiterna till Östersjöns botten, inte politiska förbund som försöker förbättra samhället.

Som arbetsgivare har man ju mer förtroende för någon som man känner än för någon som man inte har någon som helst aning om vad det är för person.
Det är ju bara att titta på vad den Socialdemokratiska regeringen har tillsatt för människor på betydelsefulla poster. Inte många som inte är socialdemokrater. Klart att man anställer människor som har en liknande syn på hur saker ska göras. Så är det väl alltid?

Att sen arbetsförmedlingen helt har spelat ut sin roll, det kan vi väl vara överens om?
Det har ju kommit ett antal kritiska rapporter dom senaste 2 åren. En rapport visade på att arbetsförmedlingens kostnad för en arbetslös som är inskriven där uppgår till över 100 000:- på ett år. En annan rapport visade på att arbetsförmedlingen bara förmedlar 1 jobb av 100, övriga jobb fixade jobbsökaren själv. Tycker att man ska lägga ner arbetsförmedlingen och satsa pengarna på att belöna folk som fixar jobb åt andra. Myndighetsutövningen kan man sköta på ett annat håll (se till att folk söker jobb osv...)

Att ta bort anställningstryggheten kanske inte är lösningen på alla problem, men det har ju lett till en positiv effekt i dom länder som provat det systemet. I Danmark mer än halverades ungdomsarbetslösheten och många ungdomar har idag fast anställning.
Mycket bättre än att plöja ner en massa pengar i plusjobb (som varken är pensionsgrundande, eller a-kassegrundande) eller i andra tillfälliga arbetsmarknadsåtgärder.

För mig innebär anställningstrygghet att man känner trygghet i att man kan få ett nytt jobb om man blir sparkad, eller säger upp sig, från sitt nuvarande jobb. Inte att man kan sitta säkert på ett jobb. Klart att man ska ha anställningsskydd och vissa rättigheter om man varit anställd mer än 2 år, men innan dess så tycker jag faktiskt att man ska få jobba för att förtjäna den extra tryggheten. Hellre en "osäker" anställning där jag kan visa vad jag går för, än att ta studielån och studera något som jag vet inte kommer ge mig något...
Visst kan jag tycka att man ska erbjuda alla den här möjligheten till ungdomsavtal (avgångsvederlag, pensionsgrundande, a-kassegrundande), men det går cirka 150 000 arbetslösa ungdomar som idag inte kan konkurrera med äldre arbetslösa med arbetslivserfarenhet. Ungdomsavtalet diskriminerar således äldre. Men jag tycker att det är oerhört viktigt att få in ungdomar på arbetsmarknaden.

Tycker att du har en väldigt pessimistisk syn på arbetsgivare? Om man anställer en person så vill man att denne ska prestera så bra som möjligt. Inte vill man sparka någon som man spenderat tid och pengar på att lära upp? En person som sköter sig får behålla sitt jobb.
Sen så är det ju förstås skillnad på den småföretag och storföretag. Ungdomsavtalen är ju, som jag förstått det, mest riktad till småföretagarna.

Vad har du, jonesono, för lösning på ungdomsarbetslösheten?

Om jag som ungdom skulle börja på ett jobb så vet jag idag att om företaget skulle behöva sparka folk så är det jag som ryker först. Hur kul är det att veta? Inte speciellt tryggt. Jag som kanske dessutom är en av dom bästa arbetarna på det företaget? Dessutom kanske jag blir sparkad för att någon gamling inte längre har rätt kompetens och därför inte kan göra sitt jobb rätt? En sådan person kostar företaget så mycket att dom kanske inte längre har råd att skaffa rätt kompetens. Som det är idag så särbehandlas ju dom som jobbat länge på ett jobb. Kompetensen spelar ju ingen roll.

I Danmark, Irland och England så har dom ju provat systemet. Företagen har börjat anställa och dom har fått fart på arbetsmarknaden. En arbetsgivare ser ju till företagets bästa och därför har dom kvar personal som dom lagt ner tid och pengar på att lära upp. Allt annat vore ju dumt.
Dom sparkar ju inte folk på löpande band om du tror det? Arbetsgivare är helt vanliga människor, remember?

Jag tror att dom flesta i Danmark håller med mig om att det är bättre att ha ett osäkert jobb, än inget jobb alls. Vilket är situationen för väldigt många svenska ungdomar idag...
Vet ett antal skånska ungdomar som jobbar i Danmark nu och dom klagar inte.

När det kommer till hur folk mår på arbetsplatserna idag så finns ju statistiken att hitta på SCB.
Antalet sjukskrivningar är rekordhögt. Folk mår väldigt dåligt och många vill byta jobb. Men dom vågar inte, för att om dom lämnar sitt jobb så försvinner deras trygghet, eftersom deras kompetens är så lite värd. Det är antalet år som man jobbat på ett jobb som betyder något, inte hur mycket erfarenhet och kunskap som man besitter. Med en friare och rörligare arbetsmarknad så skulle folket må bättre, det är jag övertygad om!

Om vi i Sverige fortsätter på den linjen vi slagit in på så lär det snart inte finnas några privata arbetsgivare i Sverige.

jonesono skrev:
-Maud har väl öppet sagt att hon vill ändra i LAS för personer under 25 år, iaf det jag hört och sett henne säga (men som sagt som har väl Centern säkert ändrat åsikt 15 ggr bara under denna morgon). Så då är det både centern och muf (ingen skräll iof) som borde hamna på östersjöns botten.

"Det ska vara kompetensen som ska avgöra om man får stanna på ett jobb eller inte. Det ska inte bero på om man har jobbat länge på ett företag eller inte.
Om man sköter sig på sitt jobb så ska man sitta säkert. Som det är idag så är det ju många ungdomar som får sparken, fastän dom kanske är bäst på det som dom gör, bara för att det är någon annan som jobbat några månader längre"

-Japp, jag har inte sagt något annat heller! Klart som fanken att det är kompetensen som skall avgöra om man är rätt person för jobbet.. tyvärr verkar det vara så idag att man gärna anställer släktingar, bekanta, bekantas söner/döttrar ja kort sagt många som får jobb idag får det pga att de känner en arbetsgivare vilket borde vara fel fel fel!! Hur fasen kan man vara säker på att man får kompetent personal bara för att man antar att någon man känner kan utföra ett jobb bra.
Egentligen borde alla som skall anställa enbart få göra det genom en förmedling, men det är väl en ouppnåelig utopi i det här landet antar jag.

Så att ta bort alla former av anställningstrygghet för dessa ungdomar som är nya på arbetsmarknaden, är alltså svaret på att rädda ungdomsarbetslösheten?!
hmm.. ringer det ingen klocka när man har Ta Bort och AnställningsTrygghet i samma mening?!!
Så att göra ungdomarna mer osäkra på om de kommer att få lön för månaden, det gör att ungdomar hellre vill jobba än att söka sig desperat till studier?!
Att göra ungdomar osäkra genom att låta dem veta att de lika gärna kan bli sparkade i morgon, det ger en trygg anställningsform?? I så fall, varför inte ta bort detta skydd för alla?! Arbetsgivarna kan göra precis som de vill mot alla när som helst!! Underbart!
Fy fan, jag kan bli helt vansinnig på sånt här!

Ungdomar behöver känna att det finns någon tillit och förtroende, trygghet för dem när de kommer till ett företag.. hur fan ska man annars få dem att vilja jobba?
Om ungdomar skall särbehandlas, ska väl alla särbehandlas! Idioti, folk behöver trygghet och det får man inte genom att ta bort trygghet - säger sig självt.
Visst kan det skapa jobb, men dessa jobb kan försvinna lika snabbt när arbetsgivaren kan göra som han vill... och vad tror du en arbetsgivare väljer?? Tänk efter nu!

Vill inte ens tänka på hur många ungdomar har det i danmark och kanske klagar de inte därför att de inte vågar/går samman. Visst att få jobb är bra, men till vilket pris och för vilka rättigheter?

Man måste se till hur människan mår i nuet på arbetsplatserna, för ett folk utan bra hälsa kommer bara att innebära problem i framtiden om företagen kan göra som de vill.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Germax
5 juli 2006 · 12 086 Inlägg

Fuckface skrev:
Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

haha klockrent!

Stolt moderat!

ghost_boy83 CREW
5 juli 2006 · 2 594 Inlägg

JapMax skrev:

Fuckface skrev:
Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

haha klockrent!

Stolt moderat!

fan skojja inte om den slogan jag jobbar på telenor hatar reklamhelvetet!!!

Phaetoon
5 juli 2006 · 8 156 Inlägg

ghost_boy83 skrev:

JapMax skrev:

Fuckface skrev:
Vi får väl säga som Vodafone/Telenor: Allt rött blir, b-b-b-b-b-blååååååååt, blått-blått, blått-blått!

Skämt å sido!

Vilket parti ska man rösta för om man vill ha sänkt inkomstskatt, sänkt bränsleskatt, sänkt vägskatt... Med andra ord mer för pengarna?

Men jag vill fortfarande att mitt parti ska gynna de yngre, men samtidigt höja pensionen... SAMTIDIGT som småföretagaren får en bit av kakan... Kan något parti leva upp till detta då?

haha klockrent!

Stolt moderat!

fan skojja inte om den slogan jag jobbar på telenor hatar reklamhelvetet!!!

Det är väl värre för dom som jobbat på Vodafone?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
jonesono Personal- och beteendevetare
5 juli 2006 · 1 082 Inlägg

Founder skrev:

jonesono skrev:

Founder skrev:

Mycket är första hands upplevelser, en del media och även mycket disskusioner med kollegor och vänner som reser väldigt mycket...

mm.. men det var ren fakta jag var ute efter egentligen, upplevelser är som sagt relativa.

Ska jag sitta här o rabbla vad jag upplevt och vad mina vänner varit med om? den tiden har jag inte och så intresserad är jag inte av politiska debatter...

Säg något dessutom som inte är relativt...

Nej, jag bad om fakta, inte dig eller dina vänners upplevelser.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
linn
5 juli 2006 · 158 Inlägg

jonesono skrev:

Phaetoon skrev:
Jag tänkte rösta på Centerpartiet. Det är väl det enda partiet som både är småföretagarvänligt och dessutom har en miljöpolitik som inte är miljöfascistoid a'la miljöpartiet.
Dessutom så står C inte alltför långt bort från piratpartiet i fildelningsfrågan.

Tycker rent generellt att man ska rösta på dom små partierna i "Allians för Sverige" för att dom inte ska riskera att hamna utanför riksdagen. Dessutom behövs en motvikt till M inom alliansen. wink

Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?

Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.

Vad sägs om två karensdagar om de blå får som de vill och glöm att vi som arb facklig får det på arbetstid MBL är i fara alltså och vi får sänkt a-kassa m.m  ,,,,,,,, jag får rysningar!!!  När jag är sjuk har jag knappt råd med EN karensdag och blir jag utan arb,,,,,, ja då får vi väl sälja huset....

Socialdemokratin har säkert mkt att jobba med för att allt ska bli bra men grundtanken är ju att alla ska med och ingen lämnas utanför -Eller ska vi ha missär och ännu mer svartarbete eller arbetsgivare som tar in de som bara vill ha låg lön NÄÄÄ tack då är vi tillbaka där vi började igen .... vill vi egentligen det ?

xy
VOLVO142TIC
5 juli 2006 · 240 Inlägg

linn skrev:

jonesono skrev:

Phaetoon skrev:
Jag tänkte rösta på Centerpartiet. Det är väl det enda partiet som både är småföretagarvänligt och dessutom har en miljöpolitik som inte är miljöfascistoid a'la miljöpartiet.
Dessutom så står C inte alltför långt bort från piratpartiet i fildelningsfrågan.

Tycker rent generellt att man ska rösta på dom små partierna i "Allians för Sverige" för att dom inte ska riskera att hamna utanför riksdagen. Dessutom behövs en motvikt till M inom alliansen. wink

Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?

Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.

Vad sägs om två karensdagar om de blå får som de vill och glöm att vi som arb facklig får det på arbetstid MBL är i fara alltså och vi får sänkt a-kassa m.m  ,,,,,,,, jag får rysningar!!!  När jag är sjuk har jag knappt råd med EN karensdag och blir jag utan arb,,,,,, ja då får vi väl sälja huset....

Socialdemokratin har säkert mkt att jobba med för att allt ska bli bra men grundtanken är ju att alla ska med och ingen lämnas utanför -Eller ska vi ha missär och ännu mer svartarbete eller arbetsgivare som tar in de som bara vill ha låg lön NÄÄÄ tack då är vi tillbaka där vi började igen .... vill vi egentligen det ?

Håller med LINN ja.. man har ju knapp råd å va hemma nu..

linn
5 juli 2006 · 158 Inlägg

VOLVO142TIC skrev:

linn skrev:

jonesono skrev:

Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?

Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.

Vad sägs om två karensdagar om de blå får som de vill och glöm att vi som arb facklig får det på arbetstid MBL är i fara alltså och vi får sänkt a-kassa m.m  ,,,,,,,, jag får rysningar!!!  När jag är sjuk har jag knappt råd med EN karensdag och blir jag utan arb,,,,,, ja då får vi väl sälja huset....

Socialdemokratin har säkert mkt att jobba med för att allt ska bli bra men grundtanken är ju att alla ska med och ingen lämnas utanför -Eller ska vi ha missär och ännu mer svartarbete eller arbetsgivare som tar in de som bara vill ha låg lön NÄÄÄ tack då är vi tillbaka där vi började igen .... vill vi egentligen det ?

Håller med LINN ja.. man har ju knapp råd å va hemma nu..

vi behöver nog tänka lite längre än näsan .......

xy
Founder
5 juli 2006 · 1 414 Inlägg

jonesono skrev:

Founder skrev:

jonesono skrev:

mm.. men det var ren fakta jag var ute efter egentligen, upplevelser är som sagt relativa.

Ska jag sitta här o rabbla vad jag upplevt och vad mina vänner varit med om? den tiden har jag inte och så intresserad är jag inte av politiska debatter...

Säg något dessutom som inte är relativt...

Nej, jag bad om fakta, inte dig eller dina vänners upplevelser.

Vad är mer fakta än det? Det är ju kundmottagande som är den mest grundliga fakta man kan tänka sig. Samtliga undersökningar bygger ju på upplevelser, hur länge man behövt vänta osv...

Och om du nu är så intresserad så kan du läsa undersökningen som presenterades för några dagar sedan i media, där kom sverige inte bland topp länderna. Och vad tror du den undersökningen bygger på? jo folks upplevelser...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Founder
5 juli 2006 · 1 414 Inlägg

linn skrev:

jonesono skrev:

Phaetoon skrev:
Jag tänkte rösta på Centerpartiet. Det är väl det enda partiet som både är småföretagarvänligt och dessutom har en miljöpolitik som inte är miljöfascistoid a'la miljöpartiet.
Dessutom så står C inte alltför långt bort från piratpartiet i fildelningsfrågan.

Tycker rent generellt att man ska rösta på dom små partierna i "Allians för Sverige" för att dom inte ska riskera att hamna utanför riksdagen. Dessutom behövs en motvikt till M inom alliansen. wink

Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?

Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.

Vad sägs om två karensdagar om de blå får som de vill och glöm att vi som arb facklig får det på arbetstid MBL är i fara alltså och vi får sänkt a-kassa m.m  ,,,,,,,, jag får rysningar!!!  När jag är sjuk har jag knappt råd med EN karensdag och blir jag utan arb,,,,,, ja då får vi väl sälja huset....

Socialdemokratin har säkert mkt att jobba med för att allt ska bli bra men grundtanken är ju att alla ska med och ingen lämnas utanför -Eller ska vi ha missär och ännu mer svartarbete eller arbetsgivare som tar in de som bara vill ha låg lön NÄÄÄ tack då är vi tillbaka där vi började igen .... vill vi egentligen det ?

Det är inte så att ni får sälja huset ändå när Sossarna höjde taxeringsvärdena med grova mängder. Finns tonvis med äldre människor som bott i husen dom byggde för x  antal år sedan som nu måste flytta till lägenheter för att dom inte har råd att betala skatten med sina pensioner... Hur är det inte som redan idag gör så att dom går hem ifrån jobbet 1-2 timmar innan dom slutar och slipper karensdagen ändå... kan säga att på de ställen jag jobbat på så är det mer en standard än tillfällighet. Man känner sig lite krasslig och tror att man kommer vara sämre dagen efter, ja då går man 15 min innan man ska sluta egentligen och slipper karensdagen... Visst är Sverige underbart smile

Senast redigerat av Founder (5 juli 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
dallelito med lem
5 juli 2006 · 1 147 Inlägg

om någon av dom vill sänka bensinskatten så röstar jag på det partiet, annars får det va..röstar inte alls i vanliga fall..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
linn
5 juli 2006 · 158 Inlägg

Founder skrev:

linn skrev:

jonesono skrev:

Så då förmodar jag att du vet om att du stöder ett parti som vill ta bort LAS (Lagen om anställningsskydd) för ungdomar under 25 år? Dvs en arbetsgivare skall kunna sparka en anställd under 25 år, med omedelbar verkan och du är då medveten om de sociala och inte minst ekonomiska följderna av detta?

Jag hoppas och ber för ett avsked av Maud med omedelbar verkan (ironi), för hon verkar inte se så vidare långsiktigt på saker och ting särskilt inte när det gäller denna frågan.

Vad sägs om två karensdagar om de blå får som de vill och glöm att vi som arb facklig får det på arbetstid MBL är i fara alltså och vi får sänkt a-kassa m.m  ,,,,,,,, jag får rysningar!!!  När jag är sjuk har jag knappt råd med EN karensdag och blir jag utan arb,,,,,, ja då får vi väl sälja huset....

Socialdemokratin har säkert mkt att jobba med för att allt ska bli bra men grundtanken är ju att alla ska med och ingen lämnas utanför -Eller ska vi ha missär och ännu mer svartarbete eller arbetsgivare som tar in de som bara vill ha låg lön NÄÄÄ tack då är vi tillbaka där vi började igen .... vill vi egentligen det ?

Det är inte så att ni får sälja huset ändå när Sossarna höjde taxeringsvärdena med grova mängder. Finns tonvis med äldre människor som bott i husen dom byggde för x  antal år sedan som nu måste flytta till lägenheter för att dom inte har råd att betala skatten med sina pensioner... Hur är det inte som redan idag gör så att dom går hem ifrån jobbet 1-2 timmar innan dom slutar och slipper karensdagen ändå... kan säga att på de ställen jag jobbat på så är det mer en standard än tillfällighet. Man känner sig lite krasslig och tror att man kommer vara sämre dagen efter, ja då går man 15 min innan man ska sluta egentligen och slipper karensdagen... Visst är Sverige underbart smile

Som jag sa så finns det mkt att arbeta för och jag  tror inte att man behöver sälja huset efter en massa år för då har man hunnit amortera av en ganska stor del av lånen och framför allt det dyraste topplånet borde vara borta för länge sen
Enligt våra regler så får man inte räkna bort en kvart som karens utan det är 2,4,6 eller 8 tim som gäller
Bättre att vara med och påverka än att stå vid sidan och gnälla
Arb själv både fackligt och politiskt och det finns att göra så det är bara att hugga i...
men jag betackar mig för de egotrippade blå.......

xy
Founder
5 juli 2006 · 1 414 Inlägg

Staten tycker jag idag har glömt av vad deras uppgift är. Dom tycks syssla mer med bolagsdrivning och försöka tjäna pengar än det dom verkligen ska, vilket är:

- Att bygga en infrastruktur samt förse el och vatten.
- Att tillhandahålla sjukvård och säkerhet.
- Att tillhandahålla utbildning.

Resterande faktorer kan privata sektorer ta hand om. Det finns ingen anledning till att skattepengar ska gå till annat när staten inte ens klarar av att fixa det som är mest basic av allt. Varför ska staten äga fastigheter som folk hyr, varför ska staten äga företag som konkurrerar med helt andra villkor än privata bolag...

Och varför ska vi ha skatt på precis allt? Ta ut en grundskatt ifrån folks löner som ska betala det grundliga som krävs och låt den privata sektorn sköta resten. Inga andra skatter än grundskatten ska behövas, och den är redan för hög idag.

Jämför med tex Finland där normal skatten är på 18-22% och MAX skatten är 35%. Normal skatt i Sverige för er som inte vet är minst 30% och jag har varit i finland tillräckligt för att säga att dom har det bra mycket bättre där i många fall än vad vi har, trotts att dom har mindre befolkning och sämre förhållanden vad gäller råvaror...

Varför ska staten ta hand om allt, då går bara våra skattepengar till administrativa avgifter.

Nej minimera och fokusera uppgifterna till det som är viktigast och minska på det sättet kostnaderna, på så sätt får vi mer för pengarna.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Maizer
6 juli 2006 ·

Förvånande att så många här röstar på SD, ska sverige bli det nya österrike med jörg haider i spetsen? Det förbättrar ju inte direkt sveriges relationer utomlands, sverige blir som danmark blev för nåt år sen känt som ett främlingsfientligt land. Och ni snackar om att ni är rädda för att gå ut, snälla nån tänk er in i hur det är att va svartskalle ute där hälften av alla snorungar har rasistiska åsiker. Ni snackar så mycket utan grund för det ni säger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang