Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 302 085 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011978_pe9xti.jpg
Blockhalvorna "limmas" med tätningsmedel som rollas på med en mjuk roller. Alla lagerspel på dom nye lagerna mäts upp än en gång med Platigauge.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011979_ms0n04.jpg
Oljepumpen/vattenpumpen skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011981_855ova.jpg
Sumpbaffleplåten behöver 2 extra hål i blocket som gängas upp till M6.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011982_9g3c3e.jpg
Plåten skruvas fast.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011986_ba1rbl.jpg
Oljeröret, oljesugen samt plåten på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011988_6nl2nc.jpg
Packningen på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011993_z5wnit.jpg
Vattenröret på plats...

33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011995_z27byq.jpg
Nu är sumpen ditskruvad så nu kan man vända spisen på rätt köl igen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1011998_a0rxjn.jpg
Generatorn och kåpan på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012005_4e4a79.jpg
Kopplingskorgen åker också på. Vi får se om jag använder mig av kopplingen jag kört med den här säsongen - den har funkat bra sen jag satte i hårda fjädrar.

Senast redigerat av 33Coupe (26 oktober 2010)

33Coupe
26 oktober 2010 · 692 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1012003_x70wun.jpg
Så här långt är det kommit nu den här veckan. Nu har jag beställt en toppackning från Cometic, APE ventilfjädrar samt pinnbultar till toppen istället för bultar.

6-7 timmar Kickboxning i veckan tar sin lilla tid från projektet, men snart återkommer jag med toppen - den skall matchportas mot spjällhusena etc samt att jag skall sätta i hårdare ventilfjädrar.

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Idag anlände ARP topplocksbultarna, APE ventilfjädrarna samt APE topplocksmuttrarna.
Nu kan jag sätta igång med att göra toppen klar!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014174_yfmvk5.jpg

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Exsicco skrev:
Ser på en av bilderna att du lagt på tätmedel även på vevaxelöverfallet. Jag ska snart skruva ihop min motor och funderat på om jag ska lägga tätning där eller inte. Finns det inte risk för att det blir ett spel mellan lager och vevaxel om man tätar där?

Jo - du har rätt. Det blev avtorkat innan jag drog ihop halvorna. Det blev så bara för att jag använde en roller...
Du skall inte ha tätningsmedel där alltså eftersom det inte behövs.

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Här har jag delat Vortech kompressorn mest för att kolla att allt är OK eftersom jag köpte den begagnad:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014164_35zc48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014165_tb5efr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014167_6mt1qo.jpg
oljeinsprutningsmunstycket som smörjer kugghjulen

Senast redigerat av 33Coupe (2 november 2010)

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

Kanske overkill, men Volvo har sådana som dom använder på bl.a "Vitmotorerna" till sump etc. Den har en ganska liten diameter med ganska korta hår - finns säkert hos din lokale målarkluddaffär också... Jag använde Volvos tätningsmedel - dyrt, men bra!

33Coupe
2 november 2010 · 692 Inlägg

High-Octane skrev:
Jag gillar detta bygge, fortsätt såhärbig_smile

Tackar - det skall jag absolut göra!

33Coupe
3 november 2010 · 692 Inlägg

Idag beställde jag en sats Titanium retainers - brickan som håller ventilfjädern på plats. Eftersom min tanke var att eliminera ställen som kan ge upphov till ras så är lättare grejor i ventilmekanismen ett bra ställe.

33Coupe
3 november 2010 · 692 Inlägg

Exsicco skrev:

33Coupe skrev:
Idag beställde jag en sats Titanium retainers - brickan som håller ventilfjädern på plats. Eftersom min tanke var att eliminera ställen som kan ge upphov till ras så är lättare grejor i ventilmekanismen ett bra ställe.

Vad är det för diameter & längd på ytterfjädrarna? Jagar efter hårdare fjärdar till mitt lilla projekt...

Insugsfjädrarna är 39mm långa obelastade-yttermått 17mm, avgas är 40mm obelastade och 18,5mm utvändigt.

Senast redigerat av 33Coupe (3 november 2010)

33Coupe
4 november 2010 · 692 Inlägg

Toppen isärplockad.
Jag skall ta och justera till kanalerna lite innan den får nya - hårdare fjädrar, Titanretainers samt igenlagda avgasreningshål i avgaskanalerna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014168_hbnus0.jpg
5-ventilers topp - mums för andningen!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014169_d5o3jv.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1014173_qvper5.jpg
Hålet till höger skall svetsas igen/alt. gängas och en bult skall i det hålet. Det har varit till avgasreningen - och det skall inte användas. Det sitter en i varje avgaskanal på 5PW motorerna. När jag körde på Gatebil på Mantorp i somras trodde jag att toppackningen gick, men det var bara en av pluggarna som åkte ut...det skall inte få hända igen!- dom skall läggas igen.

Senast redigerat av 33Coupe (4 november 2010)

33Coupe
6 november 2010 · 692 Inlägg

Har idag även lagt upp min nya hemsida med bilder och info om mina billbyggen mm samt en "bilbyggarblogg" på min Super Seven samt min HotRod: www.grandicki.se. Välkomna!!

33Coupe
19 november 2010 · 692 Inlägg

Portningen fortskrider om än i sakta mak...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020254_s1ybnb.jpg
Här är det avgasportarna som har rymts upp.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020255_uzix98.jpg
Dålig bild, men i alla fall..

Senast redigerat av 33Coupe (19 november 2010)

33Coupe
19 november 2010 · 692 Inlägg

Idag anlände även ventilfjäderbrickorna som är gjorda i Titan - mindre rörlig massa. Skall väga bägge för att se skillnaden, men det är avsevärt mycket lättare än stålbrickorna!
Dom ligger i en plastpåse därav den dåliga bildkvaliten...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1020253_z590rc.jpg

33Coupe
19 november 2010 · 692 Inlägg

_DamnIt skrev:
Väldans kul projekt! Ska bli spännande att se den stackars motorn bli ivägskrämd med kompressor! Lycka till! smile

"ivägskrämd" och "ivägskrämd" - han skall ha smisk...lite spanking tror jag bara gör riskokaren gott....

33Coupe
3 december 2010 · 692 Inlägg

Idag har mina alu-rörböjar samt spridarhylsor dykt upp med Posten. Jag håller fortfarande på med toppen - portningen går långsamt då träningen tar mycket av ens fritid det också...bilder på toppen kommer under helgen.
Rörböjarna skall delas då jag endast behöver 45° vinkel från trattarna ner i insugskanalen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1025050_grtopv.jpg

33Coupe
12 december 2010 · 692 Inlägg

Beställde för någon dag sedan lite ämne för att tillverka ett nytt insugningsplenum och som svetsas med TIG:en hemma i snickarboden. Själva plenument blir D-format, trattarna kommer att ligga plant med botten av plenumet och spjällhuset blir en Bosch/Volvo från en Volvo 960. Fuelrailen gör jag en egen också.
Bilder kommer så snart jag får hem grejorna.

Senast redigerat av 33Coupe (12 december 2010)

33Coupe
12 december 2010 · 692 Inlägg

Toppen är nu portad o klar i förbränningsrummen:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028678_ok47b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028676_oftfc2.jpg

33Coupe
12 december 2010 · 692 Inlägg

Rören som jag skall svetsa fast i plenumet börjar också ta form - jag svetsar på en liten krage för att dessa skall sitta ordentligt i insugningsgummit (Yamaha originalgummi). Jag ksall även svetsa fast ett par öron i toppen resp i dessa rören så att inget delar på sig när det börjar tryckmatas...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028689_qe8yw5.jpg
En kragkant svetsas med TIG:en

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028692_r8ya0u.jpg
Röret på plats på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1028694_m1ka3q.jpg

33Coupe
12 december 2010 · 692 Inlägg

siimmy skrev:
tre in och två ut ?

Stämmer bra! På dom senare modellerna försvann 5-ventilaren till förmån för en traditionell 4-ventilsteknik istället.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang