Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 302 099 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

Usch då - det var inte skoj, men det är skönt att du är igång igen!
260hk är inte dåligt så den körningen tror jag helt klart du tar - inga problem.
Gör så att du lägger upp info på lite amerikanska forum, skickar länkarna till tex Orient Express som säljer en hel del godsaker till bla våra motorer och säger att "på min hoj kan din logga synas under ett par rekordförsök etc" så är jag övertygad om att du kan få tag i kolvar/stakar till ett mycket bra pris. Testa!
Jag önskar dig lycka till och som sagt som en jobbekompis sa till mig om man tycker att effekten inte räcker till - öka laddtrycket......smilesmile
I morgon blir det jobbedag i garaget - mer bilder kommer då!

Tack och tack för tippset och all insperation man har fått från ditt bygge!
Jo som sagt så är det bara ratta lite på turbo trycket till en viss gräns, gäller bara att inte passera den magiska gränsen när det säger pang & poff smile

Bra sjönt att du kom på dig själv innna och inte efter, bra att gå igenom allt ett par gånger extra i skallen smile

Grymt nyfiken på din uppstart och få höra sången i din maskin.....

Jo-ibland får man inte ha för brått...det bara är så.smile

33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

Idag drog jag ett par nya bromsrör till frambromsarna-dom andre fick flytta på sig. Detsamma gäller röret som matar slavcylindern till kopplingen. Inga bilder idag! Kommer till helgen...träning i morgon igen..

33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ajaj, träligt med bultarna... Men spelar de verkligen någon roll? Om bulten får ordentligt med gäng i båda ändarna så ska de väl inte ha någon betydelse.....

Menmen tur att du hittade felet i alla fall och smart att du åtgärdar det. Slarv får man alltid tillbaka vid något senare tillfälle roll

Jag märkte att 2 av muttrarna bottnade mot pinnbulten och gjorde så att pinnbulten fortsatte att dras ner trots att jag spände dom med moment innan toppen kom på plats. In på datorn o kollade och upptäckte att dom skulle ha varit i med den långe gängade delen ner i blocket...och kom inte ihåg hur jag gjorde för ett par veckor sedan..
Pinnbultarna skall bottna i blocket (och dras med moment) men eftersom dom uppenbart inte var riktigt i botten så finns risken att dom börjar leva och släppa greppen om toppen och då blir det mest mög av allt...
Men nu är det fixat! Väntar bara på toppackningen (sura pengar bara.........)

Senast redigerat av 33Coupe (8 mars 2011)

33Coupe
9 mars 2011 · 692 Inlägg

SaabIV skrev:
Men varför köpa ny toppackning pga av det? du har ju inet andvänt den så att säga. Eller är det såndär special med klister och grejor?

Nej - det är rätt tänkt, men jag vill inte chansa. Det är en 3-lagers metallpackning och en del säger att det skall gå, men för att slippa framtida problem vid fel tillfälle så...

33Coupe
12 mars 2011 · 692 Inlägg

Lite bilder från förmiddan - Intecoolerfästena tillverkas:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f3c005d1bcda7a0c4423c46ee814dbdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0c059e07d059ea9df2e08279ce5cf6a8.jpg
Yxade till ett par rörstumpar - gummibuffertar från Swedol

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-765960ceae68fa02d8d4f8bce7ca44d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-937502f4537880e250444be7c1b48f97.jpg
Här skall det svetsas...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-639b855caff38833b800d5e09c5e49b0.jpg
Här har jag svetsat fast ett par aluminium rörstumpar i botten på Intercoolern

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d8c4eb37cfc6ac47fe053a1226d7aa93.jpg
Ena sidan färdigsvetsad

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-57ba024a63e0c14ee6f0f60ea4b2fb57.jpg
Provmontering. Frigång krävs ju också till noskonen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8b3d906d692867c2a56e6ed5614956a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e23cbadce1dc33a481b845c65f8d9781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-49e4ef4c69fa3facac9e3c9d5ee40b57.jpg
Så - nu skall bara dom övre fästena tillverkas och svetsas på plats.

Återkommer med mer bilder snart.

33Coupe
13 mars 2011 · 692 Inlägg

Fler bilder från dagens övningar i snickaboden...det blev bara en liten stund då jag fick tvätta och "hydda till" C70:n som nu skall säljas..
Här är lite fler bilder på Intercoolern och dess fästen som nu är klara och Intercoolern är på plats så nu kan jag börja svetsa aluminiumrören mellan Intercoolern och kompressorn samt mellan Intercoolern och plenumet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f8537a73d0b3f4c5f35a56c43897ebf3.jpg
Fästöronen till Intercoolern hopsvetsade och skall nu svetsas fast på Intercoolerns gavel

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-32910398bff88899ceb4610f5048e5f8.jpg
M8 gummikudde från Svedol sitter fast med en genomgående bult i chassiet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-6a32c0d2de640033277bbd4c793bc87d.jpg
Nedre fästet färdigsvetsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-77929c69443e11bd90c0e9adece640a3.jpg
Örat svetsat fast på Intercoolern - skall bara poleras också.

33Coupe
14 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Här händer det grejor medans en annan bombar R1a motor i Orsa på Speed Weekend sad
Men innan det blev hål i kolven så fick jag 234km/h på gpsen, tyvärr inget resultat på tävlingen, efersom detta hände på träningen och då fungerade inte tidtagningen.....
För att göra allt lite bättre så om jag tagit mig i mål på den hastigheten så hade jag varit 4a #¤%&/(
Bara bita i hop och gå vidare....
Slog ju mitt gamla topspeed resultat på 209km/h iallafall smile

Men här ser allt ut att gå kanon!

Det var tråkigt att höra att spisen gick åt skogen, men den verkar gå utav h.e. - kul.
Vad körde du med för kolvar? Standard? Det kan ju vara en mappning att den tex gick magert?

33Coupe
15 mars 2011 · 692 Inlägg

I morse innan jobbet blev det till att svetsa ihop det övre röret mellan Intercoolern och plenumet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-2091d928067efff1a043dd9c90dd4601.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-db13dd0f03c987c50595c2832522b2c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-871b918fafc147d07532118b3cc7faa7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3cc0ea1f0541c2fccd996c0b30bf36b6.jpg
Det blir inte rakt när man börjar svetsa 05.30 på morgonen efter ett hårt Kickboxningspass kvällen innan....

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ee1ad4a15d2bfd0930b00c872231c9c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4f322f06d1a05a367df9e21c98246e54.jpg
Såja...nu börjar det likna något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d889585d940624a843f3e7e2590ffc9c.jpg
Svetsar även kanter så inte slangarna kryper av. Röret skall även låsas i ändarna.

33Coupe
15 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Här händer det grejor medans en annan bombar R1a motor i Orsa på Speed Weekend sad
Men innan det blev hål i kolven så fick jag 234km/h på gpsen, tyvärr inget resultat på tävlingen, efersom detta hände på träningen och då fungerade inte tidtagningen.....
För att göra allt lite bättre så om jag tagit mig i mål på den hastigheten så hade jag varit 4a #¤%&/(
Bara bita i hop och gå vidare....
Slog ju mitt gamla topspeed resultat på 209km/h iallafall smile

Men här ser allt ut att gå kanon!

Det var tråkigt att höra att spisen gick åt skogen, men den verkar gå utav h.e. - kul.
Vad körde du med för kolvar? Standard? Det kan ju vara en mappning att den tex gick magert?

Tror jag har hittat felet, en veckad bränsleslang......
Jag kör original kolvaroch tre topp packningar ca 0.8 bar i ladd
Men vi får se vilken härdsmälta det är när jag öppnar motorn.....
Vad jag önskar att jag med hade en alu svets och kunde svetsa alu själv, snyggt jobbat som vanligt!

En sådan simpel sak som en veckad slang - det är inget kul.
Behöver du originalkolvar  - om inget annat har hänt - så kan jag fixa det till dig - har 4 över...

Senast redigerat av 33Coupe (15 mars 2011)

33Coupe
15 mars 2011 · 692 Inlägg

Stofer skrev:
Blod på röret? Du jobbar fint!

Ha, ha - det blir så ibland...nej det är faktiskt min märkpenna som är så intensivt röd.

33Coupe
15 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:

Tror jag har hittat felet, en veckad bränsleslang......
Jag kör original kolvaroch tre topp packningar ca 0.8 bar i ladd
Men vi får se vilken härdsmälta det är när jag öppnar motorn.....
Vad jag önskar att jag med hade en alu svets och kunde svetsa alu själv, snyggt jobbat som vanligt!

En sådan simpel sak som en veckad slang - det är inget kul.
Behöver du originalkolvar  - om inget annat har hänt - så kan jag fixa det till dig - har 4 över...

Låter nice, håll på dom ett litet tag är du snäll, jag är spekulant på dom, vi får se hur illa det är när jag fått ur motorn!

Inga problem - kolla först hur det ser ut  så inget annat tagit skada. Dom ligger i bra-att-ha lådan.

33Coupe
17 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Vi kanske kan få se din på isen i Orsa nästa år?
Här kommer en film från den enda körningen jag han göra i år på isen.....
http://www.youtube.com/watch?v=JFjthcqAIrg

Det såg skitfräckt ut! Det där får vi kanske diskutera till nästa vinter...

33Coupe
17 mars 2011 · 692 Inlägg

Lite bilder från kvällens övning med TIG:en

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-ac89c70d08eddabb232ab7992c0a204f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-68a56063ad461e60400808865cca847c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-50aa87cd430dfbd2a9a2a357a8fb5cfb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8867166ac652b8345e0d17b13f8b97af.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-55c3ab5e375b003a8963c4c7adf1dbbb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-83dee0c97e9115abcfce88efa148b015.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-91e1daa623d21800a681d43f33369f42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bbdd91cd120c41123fb684963fc56064.jpg

33Coupe
18 mars 2011 · 692 Inlägg

High-Octane skrev:
Snyggt! Bra jobbat som vanligt:)
MVH / Jerker

Tackar.
I helgen skall förhoppningsvis ganska mycket komma på plats och jag får nog kanske beställa lite småkopplingar till slangar mm, men om 1-2 veckor så kanske det blir en uppstart...få hoppas jag inte har något kvarglömt  inuti motorn...blivit av med en skiftnyckel eller så...

33Coupe
20 mars 2011 · 692 Inlägg

Bilder från den gångna dagen...:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4d0835b5a9a498d8de2287ffbb336809.jpg
Kamkedjan kommer på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a36f68c5cb0b402eb1d0578bbcdaea56.jpg
Jag sätter i givaren - även om den inte är inkopplad - endast för att den skall täta mellan kåpan och blocket där sladdarna går ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a99866293577a072a558a3516f8e08f0.jpg
Manuell kamkedjesträckare istället för originalet som är hydraulisk

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3a00a1029a840e321d601704a2039775.jpg
Bulten som går genom nedre drevet (kompressordrivningen) och in i kamdkedjehjulet

33Coupe
20 mars 2011 · 692 Inlägg

Fler bilder från idag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-30d19202829b4caa05e12e38abc55c87.jpg
Kamaxlarna inställda och kåpan på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-55beb22ff96f428f70046d44f7985d61.jpg
Nedre drevet med tandremsdrivningen till kompressorn samt givaren till triggerhjulet (Volvo givare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f5f343bb7817c0f9f0398912a88a3ef8.jpg
Ministartern som används som elback får ett förstärkt fäste - det andra sprack i ett öra...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-82c5f92c366d36e64b8a97e555abb8ff.jpg

33Coupe
20 mars 2011 · 692 Inlägg

Jag har idag även tillverkat en sak som jag tänkt göra tidigare, men inte blivit färdig att göra...ett fäste som går runt främre delen av kardanen om knutkorset/kardanen havererar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4d3da0e3517d06efafb81496292a56bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d9f449ac55cec529b56db0568dda806e.jpg
Bockat i skruvstycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e17d93a767bae73baa278485f2c6c7ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-6fce18a8163197f0cf2953f04e3cf795.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-47dc93b0ee5d9fe8227e7aab87c6f037.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-b8fc231c42936437d75d5e28800999ba.jpg
Favoritfärgen - mattsvart...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8da91d0fb930059341646e0fff4efdcc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-7e44f93189f54829469dcfb9ca82ca65.jpg
Här är den bultad på plats i chassiet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a9db549b5b9e791ec0531c5a9e11589b.jpg

Thats all for today folks...

33Coupe
20 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ah de ä fan skönt att ha en ögla runt kardanen om det börjar vifta lol

Givaren innanför kåpan, är de originalgivaren till systemet ( som du nu skiter i ) eller vad ska den vara till?

Fan de börjar ramla på plats nu ju wink

Jag - man vill inte ha kardanen i knät...
Det är originalgivaren som sitter innanför kåpan.
Jodå-det börjar likna något nu.
Har varit lite motigt ett tag då jag satte in helicoilgängor i blocket till ARP pinnbultarna, men det kändes inte helt hundra när jag börja spänna muttrarna - precis som om ett par vill ge sig av lite. lite uppåt vid momentdragningen, men nu har jag även metallimmat dom nere i blocket så vi får se hur det blir - det gick bra att momentdra toppen nu så det löser sig nog. Jag kommer nog att varmköra den och sen plocka bort kammarna och kolla för säkerhets skull om allt nu funkar när den väl är klar........

33Coupe
28 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Jag jobbade lite i helgen - Lördagen gick tyvärr bort - så lite mer svetsning på Intercoolerrören, en remspännare samt gaswire så är det strax på G!!!
Det är en 02/03 motor jag har i och fästena skall enligt uppgift vara lite annorlunda.
Du kan i princip sätta sprut på en förgasarmodell också - du får bygga ett plenum bara.
Spridarna räcker inte mycket längre än till det dom sitter på - helt original + ett fåtal hästar till skulle jag tro.
Enklast för framtida uppgraderingar är att sätta dit ett par i standard mått Bosch etc.

33Coupe
29 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

33Coupe skrev:

BansheeR1Turbo skrev:
Allt ser grymt bra ut!
Börjar det närma sig uppstart?
Är det en 03a motor du har?
Har lite funderingar på att byta upp mig till en R1a med sprut på Bansheen, men jar hört att det inte är samma motorfästen på dom nyare motorerna, är en 05a som jag har på g....
Blir en hel del kostnader runtomkring med motorbyte, måste ju även få stälbart sprut, sedan undrar jag om original spridarna räcker till med turbo?

Jag jobbade lite i helgen - Lördagen gick tyvärr bort - så lite mer svetsning på Intercoolerrören, en remspännare samt gaswire så är det strax på G!!!
Det är en 02/03 motor jag har i och fästena skall enligt uppgift vara lite annorlunda.
Du kan i princip sätta sprut på en förgasarmodell också - du får bygga ett plenum bara.
Spridarna räcker inte mycket längre än till det dom sitter på - helt original + ett fåtal hästar till skulle jag tro.
Enklast för framtida uppgraderingar är att sätta dit ett par i standard mått Bosch etc.

Tack för svaret!
Ny motor är inhandlad, blev en 05 R1 med sprut, så nu är det bara ta nya friska tag....
Glöm ej att filma uppstartningen, vill se och höra lite R1 kompressor...

Det låter bra - dom är inte alls dumma..
Jag skall definitivt filma! Det kommer...smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang