Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 302 758 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
2 mars 2011 · 692 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

33Coupe skrev:
Med en vanlig Mits. turbo från en Volvo 850 etc och dubbla toppackningar körs det väl ur 280-290hk utan att anstränga den för mycket, men vi ser vart det hamnar...H-profilare, JE kolvar med ganska mycket lägre komp gör väl sitt till - jag försöker att få det till att bli så stabilt det går inom rimliga gränser.

Helvete, det var fan inte dåligt yikes måste bli en svårkörd mc med den effekten.. Dock gillar jag komressor då man har bra kraft från botten. På bana blir det ju dessutom mer optimalt, kul o testa strippen också iofs smile

Hade gärna uppgraderat lite mer av innehållet i min motor, men det får komma senare.. stegvis..

Man får ta det när man har både tid och framförallt råd...smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 mars 2011 · 3 068 Inlägg

33Coupe skrev:
Man får ta det när man har både tid och framförallt råd...smile

Definitivt, för mig är det hela tiden plånboken som styr hur fort projektet går framåt, har ganska mkt ledig då jag jobbar på schema med långa arbetspass.

Ser fram emot nästa uppdatering smile

Senast redigerat av Peter_Eriksson (2 mars 2011)

33Coupe
2 mars 2011 · 692 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:

33Coupe skrev:
Man får ta det när man har både tid och framförallt råd...smile

Definitivt, för mig är det hela tiden plånboken som styr hur fort projektet går framåt, har ganska mkt ledig då jag jobbar på schema med långa arbetspass.

Ser fram emot nästa uppdatering smile

Jo-det är nog lika för många. Vi hörs - ha det så bra.
MVH

BansheeR1Turbo
5 mars 2011 · 32 Inlägg

Då man har varit lite off ett tag pga magsjuka is tävlingar infektion i benet mm. så har man missat lite här, men duuu vad jag skulle vilja ha din motor, blir ju så brutalt fint allt, nästa motor så skulle man ju vilja göra allt rätt från början, andra stakar, kolvar, mm
Men man får väll nöja sig med 260hk ett tag, kan avslöja att den har paserat 206km/h som var förra årets rekord på Speed Weekend, och det närmar sig nya försök, nästa torsdag drar man till Orsa....
Speed Weekend i Orsa den 11-12 mars
Sponsorer sökes till nästa års motor smile
Man blir grymt taggad av ditt motorbygge....

Senast redigerat av BansheeR1Turbo (5 mars 2011)

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
5 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:
Då man har varit lite off ett tag pga magsjuka is tävlingar infektion i benet mm. så har man missat lite här, men duuu vad jag skulle vilja ha din motor, blir ju så brutalt fint allt, nästa motor så skulle man ju vilja göra allt rätt från början, andra stakar, kolvar, mm
Men man får väll nöja sig med 260hk ett tag, kan avslöja att den har paserat 206km/h som var förra årets rekord på Speed Weekend, och det närmar sig nya försök, nästa torsdag drar man till Orsa....
Speed Weekend i Orsa den 11-12 mars
Sponsorer sökes till nästa års motor smile
Man blir grymt taggad av ditt motorbygge....

Usch då - det var inte skoj, men det är skönt att du är igång igen!
260hk är inte dåligt så den körningen tror jag helt klart du tar - inga problem.
Gör så att du lägger upp info på lite amerikanska forum, skickar länkarna till tex Orient Express som säljer en hel del godsaker till bla våra motorer och säger att "på min hoj kan din logga synas under ett par rekordförsök etc" så är jag övertygad om att du kan få tag i kolvar/stakar till ett mycket bra pris. Testa!
Jag önskar dig lycka till och som sagt som en jobbekompis sa till mig om man tycker att effekten inte räcker till - öka laddtrycket......smilesmile
I morgon blir det jobbedag i garaget - mer bilder kommer då!

Senast redigerat av 33Coupe (5 mars 2011)

33Coupe
6 mars 2011 · 692 Inlägg

Nu idag blev det jobbat lite på bilen igen. Jag har nu justerat in ventilespelet så det är max 0,05 diff mellan dom och när det var klart så skruvade jag dit toppen - äntligen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-accb3f93c947067e35447ebabdd10e77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4c46bdb27985ca45bd384e0e5ecde02c.jpg
Ventilerna injusterade vad det gäller ventilspelet och toppen ditspänd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-69ffd461abf663e1a873a3cf348163b8.jpg
Märkningen på kamaxlarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-21c4120f2463f4723ecf9d1c663964d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-dbc8829999bfabd51617f8ecf6cfb764.jpg
Manuell kamkedjesträckare istället för originalet som justeras med oljetrycket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-fe8782f0573d20be71d1e93e04510ba3.jpg
Nu äntligen - toppen fastspännd - nu kan man äntligen jobba vidare framåt...!smile

Bensinskallen P o r s c h e
6 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Kul med 20 ventiler roll , jag som lätt tröttnar på 8 ventiler lol

Ser ju jättebra ut allting i alla fall! ( om du vill ha mitt expertutlåtande ). Fint att du fick tag på en så fräsch topp, kul att slippa gammalt kladd liksom. Då blir de provstart inom en månad? cool

Hur blir de med andra toppen nu? Har liksom inte riktigt begripit vad det var som var fel på den....?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
33Coupe
6 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Kul med 20 ventiler roll , jag som lätt tröttnar på 8 ventiler lol

Ser ju jättebra ut allting i alla fall! ( om du vill ha mitt expertutlåtande ). Fint att du fick tag på en så fräsch topp, kul att slippa gammalt kladd liksom. Då blir de provstart inom en månad? cool

Hur blir de med andra toppen nu? Har liksom inte riktigt begripit vad det var som var fel på den....?

Det skall förhoppningsvis bli uppstart inom någon/några veckor var det tänkt. Jag längtar till att få höra hur den låter...!! Styrningarna på avgassidan behöver bytas - jag skall ordna verktygen till det själv och fixa det vid ett senare tillfälle...den får ligga o gona till sig på hyllan tills jag är mogen för att ta tag i det.

33Coupe
7 mars 2011 · 692 Inlägg

yikes Helskotta - fick en ingivelse på jobbet idag när vi stod och pratade trimmade Vitmotorer på jobbet så helt plötsligt slutade jag lyssna och "gick in i mig själv" så att säga...jag började fundera....har jag vänt topplocksbultarna på rätt håll...????? Snabbt ut på deras hemsida...den delen som har längst gänga skall vara ner mot vevhuset...har jag satt dom på det hållet?...kunde inte släppa tanken på det eftersom det var ett par veckor sen jag drog dit dom...till och med på Kickboxningsträningen ikväll var jag helt ur fokus...kunde inte släppa det....kom hem...lyckades få upp en av bultarna utan att ta av toppen....sad satt på "fel" håll...det vara bara att lyfta toppen igen och beställa 2 nya Cometic packningar med expressfrakt från USA...skit...men det var kanske bättre att upptäcka det nu än på slutet av Mantorprakan när packningen åker åt h.e....
Så är det ibland - 1steg fram och 2 tillbaks...och det utan att ha rört flaskan....

Senast redigerat av 33Coupe (7 mars 2011)

M7an oo=00=oo
7 mars 2011 · 374 Inlägg

Till att börja med så följer jag din tråd lite i smyg, ruskigt intressant bygge måste jag säga smile


Vad trist med topplocksbultarna! Men som du skrev, bättre att upptäcka det nu och "bara" byta packningarna istället för ett skräckscenario med totalhaveri.

Det ska bli väldigt roligt att se och höra resultatet så småningom smile

All välgång!

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

M7an skrev:
Till att börja med så följer jag din tråd lite i smyg, ruskigt intressant bygge måste jag säga smile


Vad trist med topplocksbultarna! Men som du skrev, bättre att upptäcka det nu och "bara" byta packningarna istället för ett skräckscenario med totalhaveri.

Det ska bli väldigt roligt att se och höra resultatet så småningom smile

All välgång!

Hej M7:an
Tack för för det!
Helt rätt - nu när man sovit på saken känns det bra (föutom i plånboken) men det kunde varit värre...
Man skall inte lämna ett pågående arbete utan att vara bombis på vad man gjort - det är bara så! Men som sagt-det är lätt hänt när man blir avbruten...smile
Det som för en framåt är alla varma orden på Garaget - tack alla!!smilesmile

BansheeR1Turbo
8 mars 2011 · 32 Inlägg

Usch då - det var inte skoj, men det är skönt att du är igång igen!
260hk är inte dåligt så den körningen tror jag helt klart du tar - inga problem.
Gör så att du lägger upp info på lite amerikanska forum, skickar länkarna till tex Orient Express som säljer en hel del godsaker till bla våra motorer och säger att "på min hoj kan din logga synas under ett par rekordförsök etc" så är jag övertygad om att du kan få tag i kolvar/stakar till ett mycket bra pris. Testa!
Jag önskar dig lycka till och som sagt som en jobbekompis sa till mig om man tycker att effekten inte räcker till - öka laddtrycket......smilesmile
I morgon blir det jobbedag i garaget - mer bilder kommer då!

Tack och tack för tippset och all insperation man har fått från ditt bygge!
Jo som sagt så är det bara ratta lite på turbo trycket till en viss gräns, gäller bara att inte passera den magiska gränsen när det säger pang & poff smile

Bra sjönt att du kom på dig själv innna och inte efter, bra att gå igenom allt ett par gånger extra i skallen smile

Grymt nyfiken på din uppstart och få höra sången i din maskin.....

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486
33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

BansheeR1Turbo skrev:

Usch då - det var inte skoj, men det är skönt att du är igång igen!
260hk är inte dåligt så den körningen tror jag helt klart du tar - inga problem.
Gör så att du lägger upp info på lite amerikanska forum, skickar länkarna till tex Orient Express som säljer en hel del godsaker till bla våra motorer och säger att "på min hoj kan din logga synas under ett par rekordförsök etc" så är jag övertygad om att du kan få tag i kolvar/stakar till ett mycket bra pris. Testa!
Jag önskar dig lycka till och som sagt som en jobbekompis sa till mig om man tycker att effekten inte räcker till - öka laddtrycket......smilesmile
I morgon blir det jobbedag i garaget - mer bilder kommer då!

Tack och tack för tippset och all insperation man har fått från ditt bygge!
Jo som sagt så är det bara ratta lite på turbo trycket till en viss gräns, gäller bara att inte passera den magiska gränsen när det säger pang & poff smile

Bra sjönt att du kom på dig själv innna och inte efter, bra att gå igenom allt ett par gånger extra i skallen smile

Grymt nyfiken på din uppstart och få höra sången i din maskin.....

Jo-ibland får man inte ha för brått...det bara är så.smile

33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

Idag drog jag ett par nya bromsrör till frambromsarna-dom andre fick flytta på sig. Detsamma gäller röret som matar slavcylindern till kopplingen. Inga bilder idag! Kommer till helgen...träning i morgon igen..

Bensinskallen P o r s c h e
8 mars 2011 · 1 700 Inlägg

Ajaj, träligt med bultarna... Men spelar de verkligen någon roll? Om bulten får ordentligt med gäng i båda ändarna så ska de väl inte ha någon betydelse.....

Menmen tur att du hittade felet i alla fall och smart att du åtgärdar det. Slarv får man alltid tillbaka vid något senare tillfälle roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
33Coupe
8 mars 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ajaj, träligt med bultarna... Men spelar de verkligen någon roll? Om bulten får ordentligt med gäng i båda ändarna så ska de väl inte ha någon betydelse.....

Menmen tur att du hittade felet i alla fall och smart att du åtgärdar det. Slarv får man alltid tillbaka vid något senare tillfälle roll

Jag märkte att 2 av muttrarna bottnade mot pinnbulten och gjorde så att pinnbulten fortsatte att dras ner trots att jag spände dom med moment innan toppen kom på plats. In på datorn o kollade och upptäckte att dom skulle ha varit i med den långe gängade delen ner i blocket...och kom inte ihåg hur jag gjorde för ett par veckor sedan..
Pinnbultarna skall bottna i blocket (och dras med moment) men eftersom dom uppenbart inte var riktigt i botten så finns risken att dom börjar leva och släppa greppen om toppen och då blir det mest mög av allt...
Men nu är det fixat! Väntar bara på toppackningen (sura pengar bara.........)

Senast redigerat av 33Coupe (8 mars 2011)

33Coupe
9 mars 2011 · 692 Inlägg

SaabIV skrev:
Men varför köpa ny toppackning pga av det? du har ju inet andvänt den så att säga. Eller är det såndär special med klister och grejor?

Nej - det är rätt tänkt, men jag vill inte chansa. Det är en 3-lagers metallpackning och en del säger att det skall gå, men för att slippa framtida problem vid fel tillfälle så...

33Coupe
12 mars 2011 · 692 Inlägg

Lite bilder från förmiddan - Intecoolerfästena tillverkas:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f3c005d1bcda7a0c4423c46ee814dbdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-0c059e07d059ea9df2e08279ce5cf6a8.jpg
Yxade till ett par rörstumpar - gummibuffertar från Swedol

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-765960ceae68fa02d8d4f8bce7ca44d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-937502f4537880e250444be7c1b48f97.jpg
Här skall det svetsas...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-639b855caff38833b800d5e09c5e49b0.jpg
Här har jag svetsat fast ett par aluminium rörstumpar i botten på Intercoolern

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d8c4eb37cfc6ac47fe053a1226d7aa93.jpg
Ena sidan färdigsvetsad

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-57ba024a63e0c14ee6f0f60ea4b2fb57.jpg
Provmontering. Frigång krävs ju också till noskonen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-8b3d906d692867c2a56e6ed5614956a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-e23cbadce1dc33a481b845c65f8d9781.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-49e4ef4c69fa3facac9e3c9d5ee40b57.jpg
Så - nu skall bara dom övre fästena tillverkas och svetsas på plats.

Återkommer med mer bilder snart.

RandomHero
12 mars 2011 · 574 Inlägg

snyggt=)

33Coupe
13 mars 2011 · 692 Inlägg

Fler bilder från dagens övningar i snickaboden...det blev bara en liten stund då jag fick tvätta och "hydda till" C70:n som nu skall säljas..
Här är lite fler bilder på Intercoolern och dess fästen som nu är klara och Intercoolern är på plats så nu kan jag börja svetsa aluminiumrören mellan Intercoolern och kompressorn samt mellan Intercoolern och plenumet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-f8537a73d0b3f4c5f35a56c43897ebf3.jpg
Fästöronen till Intercoolern hopsvetsade och skall nu svetsas fast på Intercoolerns gavel

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-32910398bff88899ceb4610f5048e5f8.jpg
M8 gummikudde från Svedol sitter fast med en genomgående bult i chassiet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-6a32c0d2de640033277bbd4c793bc87d.jpg
Nedre fästet färdigsvetsat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-77929c69443e11bd90c0e9adece640a3.jpg
Örat svetsat fast på Intercoolern - skall bara poleras också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang