Bilen får för mycke soppa

Vimpe
22 maj · 9 Inlägg

Har en gammal Opel kadette city -77
Bilen gick orent när man lågt och tuffa runt 2500 och 3500 rpm, drog man i choken lite slutade den och spotta dock, så tog i sär och gjorde rent förgasaren, men då fick den helt plötsligt på tok för mycke soppa i stället o gick som en potta skit. Fick då tag i en helt ny förgasare på ali express, satta på den o samma problem, stiften e jätte sotiga och den drar säkrt 2 liter milen , knabbt kör bar,, , finns ju inte så mycke att ställa in på förgasarna tänker ja men ,,är de nån som har ett tips vad ja kan pröva med?

Vet att de e ett jävla tryck i den mekaniska bränslepumpen så av nån anledning har ägan satt en retur ledning innan förgasaren,  för annars går de knabbt få tätt mellan pumpen och förgasaren, har säkert inget med problemet att göra men nämner de i allaf,

Mvh vimpe

Mossan1
22 maj · 2 947 Inlägg

Måste man sätta en retur trots orginalpump är ju flottören åt HE.
Den ska stänga tillräckligt för det.

Sen undrar jag hur du betedde dig med justerskruvarna?  Lika många varv ut som var? Grundinställt?

Om den haft lite igenkleggade munstycken är klåpare framme och ökar på justeringen, och då blir det knas om man sätter lika med rengjord.

Sen var det populärt på 80talet att ge extra. Ger lite mer effekt vid specifika förutsättningar (typ 4500varv +)  men går kass 95% över registret.

Så se till att allt är rent, packningar hela, nålventilen till flottören tät, och rätt flottörnivå och grundinställ förgasaren och jobba därifrån.

Naturligtvis rätt inställd tändning och ordning på alla vakuumslangar först.

Edit: Glömde skriva att kinaförgasare ofta är avsevärt sämre än orginalen.
Hellre en Kina förgasarrenoveringskit isf.

Senast redigerat av Mossan1 (22 maj )

Jesper328 Diagnostekniker
22 maj · 2 436 Inlägg

Vad är det för förgasare?

Up the RA
Vimpe
23 maj · 9 Inlägg

Det är en 1 ports Solex förgasare 30/35 pdsi som även passar Manta och Ascona dock har väll dom inga 1,2 liters motorer vad ja vet, så de kanske sitter ett större munstycke i , annars ser den identisk ut med originalet, men även om de skulle vara större munstycke kan de ju inte vara sån enorm skillnad tänker ja ? den drunknar verkligen i soppa,, samt den gick lika illa med gamla på med efter ren göring,,

Finns ju bara luft skruv och tomgångskruv att justera, trotteln känns lite långsökt tycker ja då förgasaren är helt ny, samt de var samma med den gammla efter rengöring, men ska plocka isär och titta för säkerhets skull,

Tändningen är justerad både upp och ner och brytarna är ochså inställda,

Inga andra tips ?😊

Steff240
23 maj · 1 047 Inlägg

Kontrollerat flottörnivån? Utgå inte ifrån att det stämmer bara för att det är nya grejer...

Ger bränslepumpen för högt tryck så kanske inte flottörventilen orkar hålla tätt, men det bör inte vara problem med den mekaniska pumpen.

Större munstycken kan definitivt göra så det kommer för mycket bränsle så dubbelkolla att du har rätt storlek.

Vimpe
23 maj · 9 Inlägg

Inte kontrollerat flotörnivån, de kan vara så att inte flottörventilen kan hålla tätt altså,, a men då får ja ta isär det och titta de i mon när de svalnat lite, tack så mycke för informationen och tipset😊

Vimpe
29 maj · 9 Inlägg

Ploclade isär den helt nya förgasaren, så visade de sig att ett munstycke låg löst i throttel huset! Helt sjukt på en helt ny förgasare, tyvärr rök ju packningen pga de men satte i munstycket där de skulle sitta , så nu drunknar den inte soppa längre och går mycke bättre men fortf inte som den ska ,, hoppas ja kan sjustera in resten med hjälp av luftskruven och sjustera tändningen,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang