2667
Sök

Q4 E-Tron takräckesljud vid olika hastigheter - Audi säger skyll dig själv som kör med orginalhjulen.

4 Inlägg
26 maj
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en ny Q4 E-tron Quattro 2024. Jag har ett fruktansvärt störigt missljud som uppträder vid olika hastigheter. 45, 70 men mest över 105 km/h. Det låter som typisk takräckesljud. Det är tydligt vid förarsätet, men inte lika tydligt på passagerarsidan.

Det intressanta är att vi fått fram det på två likadana nya Q4 men ej på äldre Q4 med större fälg och lägre profil. Audi-dealern menar på att detta är som det skall vara när man kör deras orginaldäck/fälg (19", 235/55). Med andra ord menar de att jag får skylla mig själv som kör på deras dåliga orginalhjul...

Otroligt besviken på Audi kan man säga...Utgår ifrån att de inte tar ansvar då de är väl medvetna och ser stora risker och kör strutsen...Så varning för Q4 helt enkelt...Som tur är så är det en tjänstebil, så jag kommer byta ut den och aldrig beställa en Audi igen.
Senast redigerat av eltoro82 (26 maj )

5 949 Inlägg
27 maj
#2
Vad är "takräcksljud"? Menar du att det brusar?  Man kan ju fråga sig vad Audi menar med att ljudet bara uppkommer med originalhjulen?!


4 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#3
jaka54 skrev:
Vad är "takräcksljud"? Menar du att det brusar?  Man kan ju fråga sig vad Audi menar med att ljudet bara uppkommer med originalhjulen?!
Hej, det är mer ett vinande som ej är konstant. Har man väl hört det så hör man det även i lägre hastigheter, men det är klart tydligast när man kommer över 105 km/h. Enligt db-x så är det en ton runt 300 Hz. Jag har aldrig haft det på någon annan bil. Hade en A6 2019 innan denna som var en helt annan bil såklart. Jag hörde det även med vinterdäcken som jag hade ett par veckor när bilen var ny så tror själv inte det har med däcken att göra. Speciellt eftersom jag knappt hör det från passageraresidan.

Eftersom att det inte hörs på min grannes bil med 20/21" eller säljarens Q4 så (vill de) hävda att det är hjulen/däcken men jag undrar om det är något annat som förändrats, kanske något med de nya dämparna 2024. Men är sjukt besviken att Audi inte vill göra något åt detta...Trodde att de var mer måna om sitt varumärke.
Senast redigerat av eltoro82 (28 maj )

1 051 Inlägg
28 maj
#4
Är det så att fälgarnas form skapar något vindbrus eller turbulens? Eller är det konstaterat att det är just däcken som skapar oljudet?


4 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#5
Steff240 skrev:
Är det så att fälgarnas form skapar något vindbrus eller turbulens? Eller är det konstaterat att det är just däcken som skapar oljudet?
Tycker jag borde höra från passagerarsidan då också. Det är väldigt framträdande enbart från förarplatsen. Har försökt hålla en kudde för att se om jag kan isolera var det kommer ifrån utan att lyckas. De har sagt att ljudet är att förvänta sig med högre profil på däcken (då det var det enda de kunde se var skillnad mot den andra bilen vi provkört).  Jag hör även ljudet på de andra bilarna men det är mycket svagare och inte påträngande på samma sätt. Så ljudet skall säkert vara där men inte så framträdande vid vissa hastigheter. Säljarens (som är gammal mekaniker och har "samma" bil) gissade hjullager. Men när det kom till kritan "så skall ljudet vara där"...

Som lekman så tror jag att det är någonting som bara finns på förarsidan...

677 Inlägg
28 maj
#6
eltoro82 skrev:
Steff240 skrev:
Är det så att fälgarnas form skapar något vindbrus eller turbulens? Eller är det konstaterat att det är just däcken som skapar oljudet?
Tycker jag borde höra från passagerarsidan då också. Det är väldigt framträdande enbart från förarplatsen. Har försökt hålla en kudde för att se om jag kan isolera var det kommer ifrån utan att lyckas. De har sagt att ljudet är att förvänta sig med högre profil på däcken (då det var det enda de kunde se var skillnad mot den andra bilen vi provkört).  Jag hör även ljudet på de andra bilarna men det är mycket svagare och inte påträngande på samma sätt. Så ljudet skall säkert vara där men inte så framträdande vid vissa hastigheter. Säljarens (som är gammal mekaniker och har "samma" bil) gissade hjullager. Men när det kom till kritan "så skall ljudet vara där"...

Som lekman så tror jag att det är någonting som bara finns på förarsidan...
Eftersom ljudet kommer med både vinter-hjul och sommar-hjul borde däcken kunna uteslutas
Vw menar att det är någon resonans som kommer pga mer gummi??
Men då borde det gå att prova de större hjulen med låg profil på din bil för att se om oljudet slutar
Eftersom vw verkstad säger att det är en egenskap original hjulen har
På stora däck som körs i spenaten blir det en resonans men det gäller helt andra höjder på däck skuldran
Gamla sukkor sj413 hade ofta ett däck ljud som det du beskriver men den bilen "saknar" både ljud isolering och stöt dämpare

Forummoderator
26 221 Inlägg
28 maj
#7
Tråd rensad från skit.
Håll er till ämnet eller bli bannade.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 344 Inlägg
28 maj
#8
Jag hade provat att lägga mig (lite för) nära en buss eller lastbil, där är vinddraget rejält minskat och påverkas ljudet av det så är det ju fartvindsrelaterat. Påverkas det inte så är det ju ett ljud som kommer från antingen framdriften eller hjulen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

677 Inlägg
29 maj
#9
Brådhis skrev:
Jag hade provat att lägga mig (lite för) nära en buss eller lastbil, där är vinddraget rejält minskat och påverkas ljudet av det så är det ju fartvindsrelaterat. Påverkas det inte så är det ju ett ljud som kommer från antingen framdriften eller hjulen.
Bra ide!!
Ja det kan vara något fönster som behöver en justering eller dörr
Jag som teslaägare sedan 2015 är van vid det

4 Inlägg
29 maj
Trådstartare
#10
Brådhis skrev:
Jag hade provat att lägga mig (lite för) nära en buss eller lastbil, där är vinddraget rejält minskat och påverkas ljudet av det så är det ju fartvindsrelaterat. Påverkas det inte så är det ju ett ljud som kommer från antingen framdriften eller hjulen.
Bra idé! Tack. Återkommer.


Sök