2573
Sök

Vem betalar?

2 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#1
Hej köpte bil och AC dog efter 2h. Kostar mig 2500 att fixa, vem ska stå för det jag som privatperson eller bilfirman? Bilen är begagnad och det går inte med på garantin.

5 949 Inlägg
28 maj
#2
Om det är som du skriver att det inte går på garantin så måste det ju bli du som betalar då

2 258 Inlägg
28 maj
#3
Är det en firma så ska de stå för det. 2 timmar räknas definitivt som ursprungligt fel. Så stå på dig, läs på om reklamationsrätten och var noga på att du inte vill att de ska ta det på garanti (som är frivillig) utan din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Här är en länk jag hittade (första bästa efter en snabb googling):
https://www.mestmotor.se/automotorsport … agnad-bil/

Om de tvärvägrar kan det vara drygt dock, man kan inte precis bussa polisen på dem. Man kan anmäla dem till ARN, det kan funka i vissa fall men bryr de sig inte om att bli svartlistade så... hmm


2 Inlägg
28 maj
Trådstartare
#4
Mew skrev:
Är det en firma så ska de stå för det. 2 timmar räknas definitivt som ursprungligt fel. Så stå på dig, läs på om reklamationsrätten och var noga på att du inte vill att de ska ta det på garanti (som är frivillig) utan din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Här är en länk jag hittade (första bästa efter en snabb googling):
https://www.mestmotor.se/automotorsport … agnad-bil/

Om de tvärvägrar kan det vara drygt dock, man kan inte precis bussa polisen på dem. Man kan anmäla dem till ARN, det kan funka i vissa fall men bryr de sig inte om att bli svartlistade så... hmm
Aa näe dem vägrar att betala, och dem bryr sig inte heller att ja anmäler dem till ARN

3 112 Inlägg
28 maj
#5
Zaitex89 skrev:
Mew skrev:
Är det en firma så ska de stå för det. 2 timmar räknas definitivt som ursprungligt fel. Så stå på dig, läs på om reklamationsrätten och var noga på att du inte vill att de ska ta det på garanti (som är frivillig) utan din reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.
Här är en länk jag hittade (första bästa efter en snabb googling):
https://www.mestmotor.se/automotorsport … agnad-bil/

Om de tvärvägrar kan det vara drygt dock, man kan inte precis bussa polisen på dem. Man kan anmäla dem till ARN, det kan funka i vissa fall men bryr de sig inte om att bli svartlistade så... hmm
Aa näe dem vägrar att betala, och dem bryr sig inte heller att ja anmäler dem till ARN
Du kan inte bara köra till verkstad och laga, du får kontakta bilfirman och ge dem chans att åtgärda problemet först.


* Voff voff *
10 344 Inlägg
28 maj
#6
Är det en bil för 150000 kr eller en bil för 15000 kr? Det påverkar en del...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
28 maj
#7
2500kr låter väldigt billigt... då måste det vara något väldigt enkelt problem+fyllning av gas.

Kör fort så hinner inget hända...

4 080 Inlägg
29 maj
#8
Growe skrev:
2500kr låter väldigt billigt... då måste det vara något väldigt enkelt problem+fyllning av gas.
Lämnade in Teslan igår för att fixa AC, hade fått ett kostnadsförslag på runt 7000 kr.

Efter lite felsökning så visade det sig att typ hela AC systemet utom kompressorn behövde bytas, för den nätta summan 43600 kr:P

Så jag är villig att hålla med, 2500 kr för att laga AC systemet låter mycket billigt.

Det är billigt att köra elbil, men inte att reparera dom:)


7 347 Inlägg
29 maj
#9
Obligatoriska garantier på begagnade bilar, som säljs av en näringsidkare, omfattar bara saker som har med trafiksäkerhet att göra - inte kosmetiska defekter.

228 Inlägg
29 maj
#10
torsen skrev:
Obligatoriska garantier på begagnade bilar, som säljs av en näringsidkare, omfattar bara saker som har med trafiksäkerhet att göra - inte kosmetiska defekter.
AC kan ju knappast vara en "kosmetisk defekt".
Svårt att argumentera för trafiksäkerhet heller dock. Om inte TS kanske blir svettig om händerna och tappar ratten tongue

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
29 maj
#11
zemet skrev:
Growe skrev:
2500kr låter väldigt billigt... då måste det vara något väldigt enkelt problem+fyllning av gas.
Lämnade in Teslan igår för att fixa AC, hade fått ett kostnadsförslag på runt 7000 kr.

Efter lite felsökning så visade det sig att typ hela AC systemet utom kompressorn behövde bytas, för den nätta summan 43600 kr:P

Så jag är villig att hålla med, 2500 kr för att laga AC systemet låter mycket billigt.

Det är billigt att köra elbil, men inte att reparera dom:)
Det blir dyrt med avmc system på alla bilar oavsätt vad det är för framdrift av fordonet.    Jag skulle dock gå ständigt med oro när batteri garantin går ut.   Uch för att byta batteriet.    Det blir väldigt dyrt. 😁

Kör fort så hinner inget hända...


Sök