2699
Sök

Min mercedes w124 käkar däck på insidan!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag har en Mercedes 230e w124 modellen och skulle vilja få lite hjälp.
Min camber vinkel är totalt fel (negativ) så däcken slits som rackarns på insidan,
har redan bytt ett däck på 2 månader för att det förra gick det så långt att trådarna stack ut och sprack upp tillslut.
Och ja... detta hände efter jag sänkte den.den är sänkt 2 varv på alla hjul. Vi tog lös bärarmen dels för att få lös fjädern.Men jag vet inte annars som kan vara problem?
Däcken fram är i bra skick och den nöter ingenting där.
Nu har jag ett nytt däck men vill fixa vinkeln innan det är försent på andra däcket med.

Är det camber staget som är totalt fel?

Kan nån hjälpa mig snälla?

http://i26.tinypic.com/e8oprt.jpg

Det är på denna sida som den står värst på.

http://i29.tinypic.com/2yllah0.jpg

http://i27.tinypic.com/1zei54p.jpg
Senast redigerat av ¤¤740Racing¤¤ (21 juli 2009)

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

1 043 Inlägg
21 juli 2009
#2
Har du gjort hjulinställning?

Med lem
1 127 Inlägg
21 juli 2009
#3
norpan1 skrev:
Har du gjort hjulinställning?

Tror inte det räcker..

Vet inte hur bakvagnarna på dessa är konstruerade, men jag tror du får bygga om dina länkarmar/bärarmar om du ska ha mindre camber. Nog enda lösningen.

Fast ser inte ut som den har så väldigt mycket neg. camber på bilderna? Vissa mercor brukar ju vara extrema..
Senast redigerat av H3dlund (21 juli 2009)


Masterworks
21 juli 2009
#4
Ser nästan ut som att det kanske tar i nånstans?

Mercedes Benz
20 Inlägg
21 juli 2009
#5
Men du får aldrig en mercedes att inte snednöta om du inte bygger om bär armarna, 1 däck på 2 månader, då tycker jag du ska vara stolt 250dt min käkade minst 1 däck i veckan och då var alla bussningar fräscha och cambern var inget att klaga på, de är bara det att de går inte att undvika utan större modifikationer..

Finns bara 2st bilmärken. En ny och en gammal Mercedes!

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
#6
Okej ja alltså när jag kör i gupp.. dom behöver INTE vara stora,räcker med att jag svänger så bilen lutar lite är det nått som "knakar" i bakvagnen... nån bussning är det som är dålig men vet inte vilken... Han är rätt svampig efter vägen med. Men jag la mig under bilen häromdagen och dom första bussningarna man ser (vet vad dom heter tyvärr) när man tittar under bilen så var dom rätt slut.. sprucken å va högst 5cm höga. sitter nära bärarmen.

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#7
Nu tar jag upp denna tråd igen för problemet kvarstår,efter mycket kliande i skallen så har jag hittat på internet justerbara camberstag till w124,dock stod de aldrig vart man beställer dom.

Andra säger att jag måste förlänga camberstagen övre....
men hur ser det ut på sportline? Enligt en f.d anställd på merca så va sportline fabrikssänkta och därmed hade dom lite längre camberstag?

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

1 827 Inlägg
11 april 2010
#8
Fixa TOEn.

Cambern sliter inte. Jag körde 8" grader bak nästan hela förra sommaren utan tecken på slitage. Men då körde jag helt neutral toe också.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 562 Inlägg
11 april 2010
#9
gör en hjulinställning då får du toe inställd och cambern så nära toleransen som de går.

1 534 Inlägg
11 april 2010
#10
ser ut som det tar i hjulhuset


Med lem
1 127 Inlägg
11 april 2010
#11
Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.


100 Inlägg
11 april 2010
#12
H3dlund skrev:
Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.

Kanske du har rätt i, men nu handlade detta om bakdäck! Och om du tittar på bilderna så har det mycket väl med alltför negativ camber att göra! Går ju räkna på hur mycket längre "camberstag"/övrebärarm du behöver. För minimalt däckslitage är målet att ha 0' camber så du får ta fram vattenpasset och lossa camberstaget och ställa det som du vill ha det, sen förlänga så mycket som man var tvungen att flytta ut övrefästet.

Däremot kan man ju fundera på när bilen beter sig roligast;)


1 827 Inlägg
11 april 2010
#13
JonasAlmqvist skrev:
H3dlund skrev:
Värt att nämna, det är inte camber som sliter däck det är felinställd toe som nöter däck.

Kanske du har rätt i, men nu handlade detta om bakdäck! Och om du tittar på bilderna så har det mycket väl med alltför negativ camber att göra! Går ju räkna på hur mycket längre "camberstag"/övrebärarm du behöver. För minimalt däckslitage är målet att ha 0' camber så du får ta fram vattenpasset och lossa camberstaget och ställa det som du vill ha det, sen förlänga så mycket som man var tvungen att flytta ut övrefästet.

Däremot kan man ju fundera på när bilen beter sig roligast;)

Vad skulle det spela för roll om det var fram eller bakdäck?

CAMBER SLITER INTE DÄCK.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

4 001 Inlägg
11 april 2010
#14
På dom bilderna som är så ser det ut som om däcket tar i någonting, det är ju ett litet spår som är hela vägen in till väven.

sen som det nämnts innan, det krävs EXTREM camber för att det ska slita däck, så det lär nog vara toe-vinkeln som är felaktig eller dåliga bussningar/krokigt stag nånstans

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

28 Inlägg
11 april 2010
#15
Detta är det vanliga MB problemet vid sänkning, Du får ställa in bakvagnen så nära värdena det går, eller så förlänga övre staget så att det blir rätt hjulvinklar. alt. höja bilen igen ;D

-:Pesan:-

19 Inlägg
11 april 2010
#16
tycker de ser ut som du haft 10 pers i bilen så de tar i nånstans... blev de samma reva på andra sidan?


100 Inlägg
11 april 2010
#17
Men eftersom det är enbart på insidan så måste de antingen ta i nånstans eller så är de både massa camber och toe!?


1 827 Inlägg
12 april 2010
#18
Japp precis... Det sliter på insidan eftersom du har fel toe kombinerat med camber. Neutraliserar du toen kommer problemet försvinna men det är rätt som ni säger, hade han haft helt neutral toe hade däcket blivit mer jämnslitet... Men det bästa är ju om det inte slits i onödan alls. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Snäll liten biltjej
880 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#19
Så det kan vara toe inställningen som är helt åt h*lvete då med andra ord? hmm
Jag har bara hört att de är cambern för själv har jag ingen aning,jo den sliter ju ENDAST 3 cm på insidan av däcken bak.
Fram är dom inställda och klara,men dock så sa dom på verkstaden att hjulinställnings maskinen va konstig....

Går toen att justera på merca bakvagn?
Däcken tar ej i någonstanns men det kan vara värt att kolla upp för på vinterdäcken nöter den ingenting men det syns dock att bakdäcken står åt fandest.
Jag har en bild som ni ska få se.. kolla på höger bakdäck....



http://i43.tinypic.com/2lkqr90.jpg

¤¤Tjejen som inte är rädd för att bli smutsig¤¤
*Endast Mercedes ägare

4 001 Inlägg
13 april 2010
#20
Är det olika vinklar på höger/vänster sida? i så fall så är nåt krokigt, har bilen varit smälld?
Åk till en verkstad med riktig hjulinställning och be dom titta på det så hittar dom säkert vad som kan vara felet.


sen om däcken varit snedslitna innan du la på dom så fortsätter dom att slita snett, trots korrekt hjulinställning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök