4013
Sök

Turbon laddar DÅLIGT - saab 900 2.0T 1997

302 Inlägg
6 oktober 2010
ja prova bada den i bensin ett tag.   
Ja du måste ta bort den.
bada en kvart, sen blåser du rent den invändigt.

Håll koll på vart slangarna ska sitta, så det blir rätt plats på dom sen.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Jag har en liggandes som fungerade i min förra bil, dock var det en liten bit att åka bara för att prova med.

Ja det var ju det, synd...hmm

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:
ja prova bada den i bensin ett tag.   
Ja du måste ta bort den.
bada en kvart, sen blåser du rent den invändigt.

Håll koll på vart slangarna ska sitta, så det blir rätt plats på dom sen.

Okej! Testar nu!

302 Inlägg
6 oktober 2010
gick de bra?

Förresten så finns det ett saabforum med jätte mycket kunnigt folk.

forum.saabturboclub.com
Senast redigerat av Bohlin (6 oktober 2010)

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:
gick de bra?

Har inte tagit bort den än, ska ut och göra det nu. Har setat som en tok och försökt felsökt bilen själv. Men nu går jag ut, gör en edit när jag kommit tillbaka. Så brb.

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:
gick de bra?

Förresten så finns det ett saabforum med jätte mycket kunnigt folk.

forum.saabturboclub.com

Var ute och kollade nyss, tror inte jag vågar doppa skiten i bensin, då det går kablar därifrån, liksom kablar i en klämma som skjuts på själva svarta dosan. Går det ändå? Och vad ska hända om jag doppar den i bensin?

302 Inlägg
6 oktober 2010
du ska tvätta den invändigt. doppa den i soppa och låt det dra lite. sen tömmer du den på bensin och blåser rent den. den lilla bensin som blir kvar dunstar.
klart som fan att det går ändå! tror du att vi bara sitter här och hittar på eller?

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:
du ska tvätta den invändigt. doppa den i soppa och låt det dra lite. sen tömmer du den på bensin och blåser rent den. den lilla bensin som blir kvar dunstar.
klart som fan att det går ändå! tror du att vi bara sitter här och hittar på eller?

Nej, jag tror inte ni hittar på. Ber om ursäkt om du fatta mig fel. Får ta och gå ut och göra det direkt. Men vad ska hända om det nu var något fel där inne? smile eller vad kan det vara för fel i den?

Men vad händer om jag kör med den där slangen 0dragen ur wastegaten? Nu drar turbon i alla fall. Förklara gärna, fast det känns som en dum fråga, vill gärna lära mig. roll
Senast redigerat av Johanness (6 oktober 2010)

Ex-08'a
113 Inlägg
6 oktober 2010
Johanness skrev:
Bohlin skrev:

Nej, jag tror inte ni hittar på. Ber om ursäkt om du fatta mig fel. Får ta och gå ut och göra det direkt. Men vad ska hända om det nu var något fel där inne? smile eller vad kan det vara för fel i den?

Men vad händer om jag kör med den där slangen 0dragen ur wastegaten? Nu drar turbon i alla fall. Förklara gärna, fast det känns som en dum fråga, vill gärna lära mig. roll

det som händer att wastegaten inte släpper ut det övertryck som blir, asså säg att turbon ska ladda 0,8 bar
då släpper inte wastegaten ut de trycket så att de hamnar på 0,8 utom att turbon laddar så mycket de bara går så säg bara som exempel att den laddar 1,5 bar ist för 0,8 bar som skall vara.
de som blir som följd av de hela är att de blir för mycket luft i gämfört med bränsle och kör du för länge med de så kan dina kolvar bränna hål eller eventuelt "explodera" och de är varken kul eller billigt.

och varför du ska lägga den i bensin är för att ränsa magnetventilen ifrån smuts som kan ha satt sig i den smile

rätta mig gärna om de är fel i texten smile 95% säker på att de är rätt

mvh // marcus

853 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
embe skrev:
Johanness skrev:
Bohlin skrev:

det som händer att wastegaten inte släpper ut det övertryck som blir, asså säg att turbon ska ladda 0,8 bar
då släpper inte wastegaten ut de trycket så att de hamnar på 0,8 utom att turbon laddar så mycket de bara går så säg bara som exempel att den laddar 1,5 bar ist för 0,8 bar som skall vara.
de som blir som följd av de hela är att de blir för mycket luft i gämfört med bränsle och kör du för länge med de så kan dina kolvar bränna hål eller eventuelt "explodera" och de är varken kul eller billigt.

och varför du ska lägga den i bensin är för att ränsa magnetventilen ifrån smuts som kan ha satt sig i den smile

rätta mig gärna om de är fel i texten smile 95% säker på att de är rätt

mvh // marcus

Okej, ja då förstår jag!

Ja, okej. Rensa låter ju vettigt. Är det ett problem på saabarna eller på andra bilar för den delen? Att det blir smuts där?

302 Inlägg
7 oktober 2010
det är rätt. det kallas för spikning.och när det händer brukar det höras.

Ja det är jätte vanligt fel på saabarna.  oftast åker man på att byta dom, men har man tur kan det gå att tvätta med bensin.

tror dom kostar strax över 1000:-

När du tvättar den så kan det hända att den blir lite bättre men inte helt bra.
och om du ska köpa en ny så köp en ny och inte en begagnad.

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:
det är rätt. det kallas för spikning.och när det händer brukar det höras.

Ja det är jätte vanligt fel på saabarna.  oftast åker man på att byta dom, men har man tur kan det gå att tvätta med bensin.

tror dom kostar strax över 1000:-

När du tvättar den så kan det hända att den blir lite bättre men inte helt bra.
och om du ska köpa en ny så köp en ny och inte en begagnad.

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen.

Ska blåsa och montera dit den idag efter jobbet. Får hoppas på det bästa.

Gör en EDIT när jag kommer tillbaka och den är monterad och provkörd.

big_smile

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Var till SAAB idag och beskriv mitt problem, de sade att de kan vara wastegaten, att det är något membran som är konstigt där inne. Förstod inte riktigt, men i alla fall den där svarta lilla klossen som det sitter ett stag i.

Kan det vara nått?

Jag tog loss elkontakten och bilen betedde sig exakt likadant som när den satt i. Då någon sa åt mig att göra det. Vad tyder det på? Att det bara går på grundladdning?

Vad kan nu vara fel?
Senast redigerat av Johanness (7 oktober 2010)

302 Inlägg
7 oktober 2010
har du provat tvätta mv:n?

Wg är hel. Som vi har skrivit tidigare om du har läst din egen tråd.

302 Inlägg
7 oktober 2010
99.9% chans att det är mv:n som är trasig.

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:

Det blev INGEN skillnad alls när jag satte tillbaka den efter bensin dropp och blåsning.

Värt att tillägga så funkar inte min farthållare, bara lyser "cruise", sen har jag fått felmeddelanden ang. bakjusen ur funktion, 2 gånger. Men inte nu på ett tag.

Vad händer nu?

Jag är lite virrig av mig när det gäller alla dessa förkortningar så jag missade nog någon kommentar, men bra att WG är hel. smile
Senast redigerat av Johanness (7 oktober 2010)

7 281 Inlägg
7 oktober 2010
Johanness skrev:
Bohlin skrev:

Det blev INGEN skillnad alls när jag satte tillbaka den efter bensin dropp och blåsning.

Värt att tillägga så funkar inte min farthållare, bara lyser "cruise", sen har jag fått felmeddelanden ang. bakjusen ur funktion, 2 gånger. Men inte nu på ett tag.

Har du vägarna förbi gävle så har jag en du få testa med.
Lyser bromsljusen hela tiden?

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Johanness skrev:
Bohlin skrev:

Har du vägarna förbi gävle så har jag en du få testa med.
Lyser bromsljusen hela tiden?

Må hända att jag ska dit, tack!

Nej, de vanliga röda lyser, bromslysena lyser när jag bromsar endast.

853 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
Bohlin skrev:

Det där låter ju för bra för att vara sant, om det nu vore så.

Kan du skriva ner dina tankebanor om varför det just skulle vara magnetventilen som gett upp? Så jag förstår. smile

Tack!

7 281 Inlägg
7 oktober 2010
Johanness skrev:
Bohlin skrev:

Det där låter ju för bra för att vara sant, om det nu vore så.

Kan du skriva ner dina tankebanor om varför det just skulle vara magnetventilen som gett upp? Så jag förstår. smile

Tack!

Eftersom du får exakt samma ladd med den ikopplad, dvs grundladdtryck.
Ingen checkengine lampa lyser så datorn bör inte vara i nödläge heller.
Allt verkar fungera förutom att laddet inte ökar förbi grundladdtrycket, dvs magnetventilen verkar inte kunna justera sig.

Anledningen till att jag funderade över BROMSljusen är att om du sätter foten på bromsen och gasar fullt så laddar den inte över GLT. "GrundLaddTryck".
Det var ett vanligt fel på saab 9000 modellen att bromsljusen lös och bilen laddade inte förbi GLT, 0.4-0.45 bar.
Senast redigerat av Brains (7 oktober 2010)

Sök