Turbokonvertering av cheva 6,2 diesel. Val av turboaggregat

henke_99 Offroad Racing
15 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Håller på o smider lite planer för att turbokonvertera bruksbilen framöver. Har koll på alltihop förutom vad man bör välja för turboaggregat för att få bäst resultat (och billigast). En tanke är ett komplett turbokit med grenrör o allt från en 6,5 td. En annan är hemmabyggda rör ihop till en annan turbo av lämplig storlek. Sista lösningen vore dubbelturbo, alltså en liten turbo på varje sida. Frågan är vilket alternativ som blir bäst, enklast att få till och billigast...

Motorn ska inte modifieras nåt i övrigt mer än en justering av insprutningspumpen och det är bruksbilen (min lilla blazer) som jag åker 6 mil dagligen i som det handlar om. Är alltså inte ute efter några herrejösseseffekter och racing utan bara lite extra drag när det behövs och även en liten reducering av bränsleförbrukningen vid normalt landsvägsåka.

Så ni som kan detta, vad bör jag använda för nåt?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
2quick4u
15 oktober 2010 · 296 Inlägg

om du ska åka biturbo så är väl inte audis s4 eller rs4 ett helt fel val om du inte ska ha ut några ofantliga effekter, det sitter kkk 04 i rs4:an och den sitter ju i en 2.7l v6 biturbo. fast nu när jag tänker efter är dom kanske lite i det tunnaste laget?

http://turbobanditen.se/shop/

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
PMPerformance
15 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

ett t04 agg funkar fint sitter väl original på v8 diesel sen är de bara att koppla in den på röret där dom går ihop till ett

svetsdiff !!!
2quick4u
15 oktober 2010 · 296 Inlägg

en tanke angående att stoppa på turbon när dom båda rören går ihop till ett, blir det inte lite lite gashastighet på avgaserna så att inte turbinen snurrar i sin optimala rotationshastighet?? rätta om jag har fel? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Angående dubbelturbo, får ju i så fall drygt 3 liter cylindervolym per agg. Så grejer från en bil som är på 3 liter totalt blir nog lite litet...

Kan inte detta med beteckningar på dom men dom som sitter på chevorna original kan ha för stort avgashus för mina behov. Dom sitter ju på 6,5:orna och dessa motorer är i princip enbart gjorda för hög effekt och inte bränsleekonomi. Sätta det där rören går ihop blir lite svårt, är dubbelt system redan original på dessa bilar... Måste alltså ta grenrör från en 6.5:a eller bygga nåt eget för att få runt alla avgaser till samma sida på motorn.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
2quick4u
16 oktober 2010 · 296 Inlägg

http://turbobanditen.se/shop/show_produ … ?artnr=003

två av dessa? tongue TB60-03 - For 4-6cyl engines ranging from 350-650hp Recommended for use with a twin entry manifold which makes for a faster spool and more even curve.

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
mats757
16 oktober 2010 · 915 Inlägg

henke_99 skrev:
Angående dubbelturbo, får ju i så fall drygt 3 liter cylindervolym per agg. Så grejer från en bil som är på 3 liter totalt blir nog lite litet...

Kan inte detta med beteckningar på dom men dom som sitter på chevorna original kan ha för stort avgashus för mina behov. Dom sitter ju på 6,5:orna och dessa motorer är i princip enbart gjorda för hög effekt och inte bränsleekonomi. Sätta det där rören går ihop blir lite svårt, är dubbelt system redan original på dessa bilar... Måste alltså ta grenrör från en 6.5:a eller bygga nåt eget för att få runt alla avgaser till samma sida på motorn.

Bekymra dig inte över motorns volym. FLÖDET genom Turbon är i stort sett direkt relaterat till antalet Hk respektive Turboaggregat ska leverera.
Dock skiljer det lite mellan Diesel och Bensinmotorer. En Diesel vill ha lite mer luft för att leverera samma mängd effekt.
Vill du ha 150 hk/ turbo, så tar du turbo från en motor som från början är på 150 hk. 2 x150 hk Totalt 300 hk.

Försök hitta från en så modern bil som möjligt. Aggregaten blir bättre och bättre ju nyare dom är.
Det finns ju massor med Personbilsdieslar som är på 120-150 hk.... 2 st sådana så är du hemma... Eller hur mycket effekt du nu önskar.

Oavsett om du har en MC, eller en Raggar V8:a så är 400hk samma luftflöde +/- några få % bara.

Mats

JeepPerformance
16 oktober 2010 · 211 Inlägg

har inte kl racing grejer som skulle passa dig?

Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
PMPerformance
16 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

Nja nog ska han ha en turbo som är av stämd med motorvolym 6,2l annars har han ingen vinst med för lite turbo.
farsan skulle turbo konverta en mercdes 240 diesel med en saab turbo och han prata med gik turboteknik och dom sa att den turbon var för liten för mercan

små lastbilar med 6-7 liters cylindervolym har lagoma turbos till motorn

sen kpar man ena röret och dra de under motorn upp till andra sidan och tillsammans med de andra röret in i turbon

svetsdiff !!!
schnauz
16 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

PMPerformance skrev:
Nja nog ska han ha en turbo som är av stämd med motorvolym 6,2l annars har han ingen vinst med för lite turbo.

Turbon har ingen aning om hur stor cylindervolymen är.
En motor på 3 liter som varvar 10.000 rpm vill ju ha lika mycket luft som en 6 liters motor som varvar 5.000 rpm.

2quick4u
16 oktober 2010 · 296 Inlägg

schnauz skrev:

PMPerformance skrev:
Nja nog ska han ha en turbo som är av stämd med motorvolym 6,2l annars har han ingen vinst med för lite turbo.

Turbon har ingen aning om hur stor cylindervolymen är.
En motor på 3 liter som varvar 10.000 rpm vill ju ha lika mycket luft som en 6 liters motor som varvar 5.000 rpm.

Det där var raketvetenskap, kloka ord!!!! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
henke_99 Offroad Racing
16 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Lite intressanta inlägg... Dessa motorer tror jag har maxvarv på under 4000... och en toppeffekt på drygt 130 hk original... Och jag vill ha en del turbotryck redan mellan 1000-2000 rpm, vilket är dom varv jag hamnar på vid vanligt åkande. Många moderna dieslar måste ju nästan upp på 2000 rpm innan det blir nåt turbotryck alls.

Tror även att det blir bäst att ha en enkel lite större turbo, har man två så blir det så många saker som måste byggas dubbelt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
2quick4u
17 oktober 2010 · 296 Inlägg

henke_99 skrev:
Lite intressanta inlägg... Dessa motorer tror jag har maxvarv på under 4000... och en toppeffekt på drygt 130 hk original... Och jag vill ha en del turbotryck redan mellan 1000-2000 rpm, vilket är dom varv jag hamnar på vid vanligt åkande. Många moderna dieslar måste ju nästan upp på 2000 rpm innan det blir nåt turbotryck alls.

Tror även att det blir bäst att ha en enkel lite större turbo, har man två så blir det så många saker som måste byggas dubbelt.

men om du vill ha ladd tidigt får du ju inte sätta på ett för stort aggregat smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
mats757
17 oktober 2010 · 915 Inlägg

PMPerformance skrev:
Nja nog ska han ha en turbo som är av stämd med motorvolym 6,2l annars har han ingen vinst med för lite turbo.
farsan skulle turbo konverta en mercdes 240 diesel med en saab turbo och han prata med gik turboteknik och dom sa att den turbon var för liten för mercan

små lastbilar med 6-7 liters cylindervolym har lagoma turbos till motorn

sen kpar man ena röret och dra de under motorn upp till andra sidan och tillsammans med de andra röret in i turbon

Man dimensionerar inte efter cylindervolym!
Man måste veta varvtal, fyllnadsgrad också... Då vet man effekten. Det är det som är avgörande. Sedan finns det en viss betydelse vilket tryck man måste upp i för att få önskad effekt. 0,5 bar eller 2 bar ?
Mats

henke_99 Offroad Racing
17 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Vet att ett litet agg ger tryck på lågvarv, men det får ju inte heller strypa dom gånger jag vill varva...

Jag behöver inte upp i mer än ca 0,6 bars tryck, original insprutningspump klarar inte att leverera diesel till mer så högre tryck är bara onödigt.

0,6 bar och max uppställd pump ska för övrigt få upp motorn till ca 200 hk. Men som sagt så vill jag inte få högre bränsleförbrukning vid landsvägsåka så kommer nog bara ställa upp pumpen lite lätt.

Senast redigerat av henke_99 (17 oktober 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
2quick4u
17 oktober 2010 · 296 Inlägg

henke_99 skrev:
Vet att ett litet agg ger tryck på lågvarv, men det får ju inte heller strypa dom gånger jag vill varva...

Jag behöver inte upp i mer än ca 0,6 bars tryck, original insprutningspump klarar inte att leverera diesel till mer så högre tryck är bara onödigt.

0,6 bar och max uppställd pump ska för övrigt få upp motorn till ca 200 hk. Men som sagt så vill jag inte få högre bränsleförbrukning vid landsvägsåka så kommer nog bara ställa upp pumpen lite lätt.

att stoppa i en turbo och tro att inte bränsle förbrukningen ska öka är  nog lite som att sväva på rosa moln, bränsle kommer det att gå åt, det lovar jag wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
henke_99 Offroad Racing
17 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

2quick4u skrev:

henke_99 skrev:
Vet att ett litet agg ger tryck på lågvarv, men det får ju inte heller strypa dom gånger jag vill varva...

Jag behöver inte upp i mer än ca 0,6 bars tryck, original insprutningspump klarar inte att leverera diesel till mer så högre tryck är bara onödigt.

0,6 bar och max uppställd pump ska för övrigt få upp motorn till ca 200 hk. Men som sagt så vill jag inte få högre bränsleförbrukning vid landsvägsåka så kommer nog bara ställa upp pumpen lite lätt.

att stoppa i en turbo och tro att inte bränsle förbrukningen ska öka är  nog lite som att sväva på rosa moln, bränsle kommer det att gå åt, det lovar jag wink

Att just dessa motorer ger lägre förbrukning med turbo finns flera som har konstaterat. Detta för att man får en bättre förbränning och garanterat tillräckligt med luft för att förbränna all diesel som sprutas in.

Att man får högre förbrukning än nu om man ställer upp pumpen o gasar hej vilt det är jag väl medveten om och är inte särskilt konstigt, men vid normal körning går det faktiskt att sänka förbrukningen.

Det är ju viss skillnad på diesel och bensinmotorers funktion... En diesel har ju inte alltid ett exakt luft/bränsleförhållande, något som är ett krav för att en bensinmotor ska fungera.

Senast redigerat av henke_99 (17 oktober 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
mats757
17 oktober 2010 · 915 Inlägg

2quick4u skrev:

henke_99 skrev:
Vet att ett litet agg ger tryck på lågvarv, men det får ju inte heller strypa dom gånger jag vill varva...

Jag behöver inte upp i mer än ca 0,6 bars tryck, original insprutningspump klarar inte att leverera diesel till mer så högre tryck är bara onödigt.

0,6 bar och max uppställd pump ska för övrigt få upp motorn till ca 200 hk. Men som sagt så vill jag inte få högre bränsleförbrukning vid landsvägsåka så kommer nog bara ställa upp pumpen lite lätt.

att stoppa i en turbo och tro att inte bränsle förbrukningen ska öka är  nog lite som att sväva på rosa moln, bränsle kommer det att gå åt, det lovar jag wink

Tyvärr så har du fel. Dieselmotorer reagerar väldigt positivt på Turbomatning. Inte bara effektmässigt, även på bränsleförbrukning. Det bara är så.
Förbränningsrummen är av väldigt stor betydelse för förbränningen på en Diesel. Det gör att ju lägre varv man kan köra på ju effektivare verkningsgrad får man. Alltså höga varvtal är inte så bra på en Diesel.
Skulle förbränningsrummet i en diesel vara utformat som i en bensinmotor skulle den varva några hundra rpm bara.
Mer luft, förbränningsrummet arbetar bättre.

Mats

henke_99 Offroad Racing
23 oktober 2010 · 3 122 Inlägg

Nån här som kan svara på hur det skulle funka med grejer från en 6,5 td? Har eventuellt grejer på gång som är komplett med både grenrör, turbo och insug.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang