9-5 aero ryker i oljepåfyllningshålet

johgus
17 oktober 2010 · 7 Inlägg

Hej jag har en -00a som ryker ur oljepåfyllningshålet om det öppnas när motorn är varmkörd.
Ganska nybytt olja och den drar en knapp liter per månad.
Ingen blårök eller vit rök från avgasröret.
Ska det ryka eller vad kan det vara för fel.
Har för övrigt inte uppgraderad vevhusventilation.
Mekanikern sa att har den gått så långt utan byte kommer den att klara sig med orginal.

Tacksam för svar.
jg

ascona-tic
17 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Byt vevhusvent.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
HenkeTIC
18 oktober 2010 · 888 Inlägg

Nja har det gått så långt att det ryker ur oljepåfyllningen så KAN observera KAN det va en kolv som är kass i ringlandet, mycket vanligt på 9-5.

ascona-tic
18 oktober 2010 · 1 496 Inlägg

Tror nog att den blåryker ganska bra om den dricker drygt en liter olja om månaden blir nästan som tre oljebyte om året. Nog dags för WD40 metoden och hoppas det hjälper.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
18 oktober 2010 · 181 Inlägg

Byt vevhusventilation till senaste modell, spelar ingen roll hur långt bilen gått, du kan få oilsludge ändå !
Samt komptesta alla cylindrar och göra WD40 metoden som ovan nämde.

Senast redigerat av Bobzilajnen (18 oktober 2010)

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
johgus
18 oktober 2010 · 7 Inlägg

Varför?????????
Kan inget gå smidigt.
Kollade runt bland vevhuskomponenterna och såg att backventilen hade gått av med en del av plastanslutningen kvar i slangen. Köpte en ny på mekonomen för att ha tills jag fått tag i uppdat. kit.
Men inte fick jag på den inte efter att jag klippt av slangen en cm för anslutningen blev då för liten.
Inte nog med det.. slanganslutningen till ventilkåpan satt dessutom löst och är av.
Min fråga är:
Kan man köra bilen till verkstad, eller?
Risken finns väl att det sitter nån slags motfäste inuti ventilkåpan som har ramlat ner.
Vill ha svar idag helst

Arrrrrrg
jg

SimonGT
18 oktober 2010 · 105 Inlägg

Då min 9000 gjorde så vare en kolv som var smält. kompritionen läckte ut genom kolven o tryckte ut olja igenom påfyllningslocket. Har sett de på en chippad 9-5aero på verksta, o då sa dom att de inte va allt för ovanligt att man smälte en kolv. Även på orginal aero. Just 3ans cylinder me! Enkelt o kolla upp me, bara göra ett komp prov.

Annars kan de mycke väl oxå vara vevhusventen som tidigare sagt!
Även hört talas om nått lustigt läckage i turbon. så att den tryckte ut laddluften genom lagerbanan o satte tryck i motorn. (på fel sida alltså) vet dock inte hur vanligt förekommande de e på bilar.

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
johgus
18 oktober 2010 · 7 Inlägg

Men kan man köra bilen till verkstad utan att något tar jättestryk? förutsatt att det "bara" är obefintlig vevhusvent+ att det kanske ligger en ändbit i ventilkåpan.

Om man vill få för sig att öppna ventilkåpan och rengöra hur går man då tillväga, alltså själva rengöringen?
jg

jonTe
19 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

Lugn i stormen.......att en bil ryker från oljepåfyllningslocket behöver inte betyda att det är det minsta fel.
Varm luft som kommer ut i kall luft = kondens= rök.
Trycker den ut sig olja genom locket eller att det BLÅSER ur röret kan man börja fundera.

Men kan man köra bilen till verkstad utan att något tar jättestryk? förutsatt att det "bara" är obefintlig vevhusvent+ att det kanske ligger en ändbit i ventilkåpan

Ja.

Om man vill få för sig att öppna ventilkåpan och rengöra hur går man då tillväga, alltså själva rengöringen?

Tvätta med avfettning och skrapa bort avlagringar. Har du tillgång till en hetvattentvätt är det grymt smidigt.
Glöm inte att du måste ha en ny packning.

MVH Jonas
..............
johgus
19 oktober 2010 · 7 Inlägg

Tack för lite positivare förslag.
Får nog avbeställa valiumet.
Har fått tid för ny vevhusuppgradering i veckan.
Ska nog även ge mig på att rengöra under kåpan.
jg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang