3296
Sök

Tipps och åsikter Seat leon

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har börjat kolla lite på seat leon 4x4wd

Vilka motoraltenativ finns med 4hjuls drift?


Hur fungerar drivningen vid hård körning på vintern? (väg + isen)

Kvalitets känsla? Vad brukar vara fel på dem?

Har inte suttit i någon eller liknande än.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 714 Inlägg
18 oktober 2010
#2
Vet att den finns med 1.8T som sitter i A4an t.ex och det är väl ingen dålig motor

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#3
Funderar på det motoraltenativet men måste ha 4wd smile.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 714 Inlägg
18 oktober 2010
#4
Drivlinan ska vara från Haldex som även sitter i Golf 4motion. Samt 180hk och 6-vxl

Är i princip samma bil som Audi A3 och VW Golf fast sportigare.

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
#5
bollen1986 skrev:
Drivlinan ska vara från Haldex som även sitter i Golf 4motion. Samt 180hk och 6-vxl

Är i princip samma bil som Audi A3 och VW Golf fast sportigare.

Hur beter sig den om man våldar lite? spinner bara på 2 eller beter sig den vettigt för bus? (och givetvis för att komma loss ur snö drivor)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 714 Inlägg
18 oktober 2010
#6
Det vet jag dock inte, men ska vara 95% framhjulsdriven när man kör normalt men bak driver mera när det börjar släppa ifram....

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 oktober 2010
#7
bollen1986 skrev:
Det vet jag dock inte, men ska vara 95% framhjulsdriven när man kör normalt men bak driver mera när det börjar släppa ifram....

Nästan rätt. Den driver mer bak innan det släpper fram också. Så fort man accar eller svänger så skickas mer drivning bak. Och släppa fram hinner det bara precis från stillastående i nån millisekund innan bakhjulen skjuter på. Knappt märkbart.

Den går alldeles utmärkt att leka med, men jag rekommenderar ändå en ACE competition uppgradering (utvecklad av Haldex i samarbete med ACE) som finns till Haldexen som ger mer knuff på bakhjulen och ännu sportigare och roligare känsla. Enklare att styra bakänden på halt tycker jag med att det blev.
Såhär såg det ut med "samma" drivlina (1,8t + Haldex, 6vxl, fast jag hade 225hk original och lite mer + ACE-uppgraderingen när detta filmades) http://www.youtube.com/watch?v=pcal6Wma0Zs

/Mattias

1 498 Inlägg
19 oktober 2010
#8
matteeee skrev:
bollen1986 skrev:
Det vet jag dock inte, men ska vara 95% framhjulsdriven när man kör normalt men bak driver mera när det börjar släppa ifram....

Nästan rätt. Den driver mer bak innan det släpper fram också. Så fort man accar eller svänger så skickas mer drivning bak. Och släppa fram hinner det bara precis från stillastående i nån millisekund innan bakhjulen skjuter på. Knappt märkbart.

Den går alldeles utmärkt att leka med, men jag rekommenderar ändå en ACE competition uppgradering (utvecklad av Haldex i samarbete med ACE) som finns till Haldexen som ger mer knuff på bakhjulen och ännu sportigare och roligare känsla. Enklare att styra bakänden på halt tycker jag med att det blev.
Såhär såg det ut med "samma" drivlina (1,8t + Haldex, 6vxl, fast jag hade 225hk original och lite mer + ACE-uppgraderingen när detta filmades) http://www.youtube.com/watch?v=pcal6Wma0Zs

Haldexen kan aldrig driva mer bak än fram! Förutom på Lamborghini och veyron,


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 oktober 2010
#9
ascona-tic skrev:
matteeee skrev:
bollen1986 skrev:
Det vet jag dock inte, men ska vara 95% framhjulsdriven när man kör normalt men bak driver mera när det börjar släppa ifram....

Nästan rätt. Den driver mer bak innan det släpper fram också. Så fort man accar eller svänger så skickas mer drivning bak. Och släppa fram hinner det bara precis från stillastående i nån millisekund innan bakhjulen skjuter på. Knappt märkbart.

Den går alldeles utmärkt att leka med, men jag rekommenderar ändå en ACE competition uppgradering (utvecklad av Haldex i samarbete med ACE) som finns till Haldexen som ger mer knuff på bakhjulen och ännu sportigare och roligare känsla. Enklare att styra bakänden på halt tycker jag med att det blev.
Såhär såg det ut med "samma" drivlina (1,8t + Haldex, 6vxl, fast jag hade 225hk original och lite mer + ACE-uppgraderingen när detta filmades) http://www.youtube.com/watch?v=pcal6Wma0Zs

Haldexen kan aldrig driva mer bak än fram! Förutom på Lamborghini och veyron,

Tolkningsfråga.
Hissa upp framhjulen på en Haldexbil och du får 100% drivning bak. (även om framhjulen kommer att snurra lika fort). Och även om alla hjulen är på marken, så ifall att man får mindre grepp på framhjulen kommer mer drivning att ske bak - även om bakhjulen aldrig kommer att rotera fortare än framhjulen.

Detta är Torsens stora nackdel, som aldrig kan överföra 100% åt något håll. Den kommer i samma situation att stå kvar med fullt snurr på framhjulen. (Det löser man dock genom att bromsa framhjulen, antingen manuellt eller med moderna hjälpmedel som ASR / EDL osv..)

/Mattias

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
#10
Klockren info. man "chippar" 4hjulsdriften eller är en ACE competition uppgradering en manuell historia?

Vad kostar det ungefär?


Mer tipps om själva bilen. Vad brukar vara fel på dem?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 oktober 2010
#11
Det är mjukvaran som ligger i en ECU och en ventil som bytas, dvs hårdvara. I samma veva är smart att byta oljan samtidigt. Sist jag kollade kostade det runt 7-8 tusen - värt varenda peng.
Kika in på ace competitions hemsida så finns mer info där. Du ska ha gen 1 till 1,8t seaten smile

Övriga svaga delar på 1,8t är vattenpumpen som brukar ge upp en stund innan kamremmen ska bytas, så byt eller se till att den (pumpen, men då kan man lika bra byta remmen samtidigt) är bytt kanske redan vid 12k mil eller så...

/Mattias

Audi nörd
26 Inlägg
25 oktober 2010
#12
BÄttre att du köper en a4 quattro, haldex är inte hälften så kul som en riktig quattro.


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
25 oktober 2010
#13
T_Duell: En sån tramsig kommentar från en som inte ens kör en quattro själv. Jag har kört och ägt både och och kan säga att det skiljer inte så mycket!! Kan ha precis lika kul med en Haldex. Du kanske skulle köra en på vintern innan du yttrar dig mer..

/Mattias

1 854 Inlägg
25 oktober 2010
#14
Jag har ägt en Leon 1.8 20VT utan fyrhjulsdrift (2001)

Tändspolar är ett ganska vanligt problem på dom säger folk, jag klarade mig iaf.

Kan inte säga mer än att jag va riktigt nöjd med min.

Min va chippad + catback + öppet filter och den gick riktigt bra.
Bra väghållning orginal
Skön växellåda

Åk och prova en alla tycker olika!

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#15
matteeee skrev:
T_Duell: En sån tramsig kommentar från en som inte ens kör en quattro själv. Jag har kört och ägt både och och kan säga att det skiljer inte så mycket!! Kan ha precis lika kul med en Haldex. Du kanske skulle köra en på vintern innan du yttrar dig mer..

Tror han menade väl då det är en kompis. Och han jobbar på audi så tror att han är lite partisk. (tror och att han kört en och annan quattro)


Och är endast intressant hur den beter sig i vått halt då jag har roligare bilar som brukas på torrt.
Senast redigerat av ToTTeN (25 oktober 2010)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#16
onej84 skrev:
Jag har ägt en Leon 1.8 20VT utan fyrhjulsdrift (2001)

Tändspolar är ett ganska vanligt problem på dom säger folk, jag klarade mig iaf.

Kan inte säga mer än att jag va riktigt nöjd med min.

Min va chippad + catback + öppet filter och den gick riktigt bra.
Bra väghållning orginal
Skön växellåda

Åk och prova en alla tycker olika!

absolut!. Vad drack din före och efter "trimmet"?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 854 Inlägg
25 oktober 2010
#17
ToTTeN skrev:
onej84 skrev:
Jag har ägt en Leon 1.8 20VT utan fyrhjulsdrift (2001)

Tändspolar är ett ganska vanligt problem på dom säger folk, jag klarade mig iaf.

Kan inte säga mer än att jag va riktigt nöjd med min.

Min va chippad + catback + öppet filter och den gick riktigt bra.
Bra väghållning orginal
Skön växellåda

Åk och prova en alla tycker olika!

absolut!. Vad drack din före och efter "trimmet"?

Innan kommer jag inte ihåg men runt litern blandad körning.

Kör du långt så drar den inte mycke 0.7 ca

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
26 oktober 2010
#18
ToTTeN skrev:
matteeee skrev:
T_Duell: En sån tramsig kommentar från en som inte ens kör en quattro själv. Jag har kört och ägt både och och kan säga att det skiljer inte så mycket!! Kan ha precis lika kul med en Haldex. Du kanske skulle köra en på vintern innan du yttrar dig mer..

Tror han menade väl då det är en kompis. Och han jobbar på audi så tror att han är lite partisk. (tror och att han kört en och annan quattro)


Och är endast intressant hur den beter sig i vått halt då jag har roligare bilar som brukas på torrt.

Möjligt, men uttalandet är ju ändå direkt felaktigt. Och Audi har ju flera olika tekniker i olika bilar med quattro där Haldex är en.
Så, då får han ta ut en A3 eller TT i vinter och köra den - sen uttala sig. Jag är kanske partisk på andra hållet då jag i min TT hade Aces uppgradering till just Haldexen som gör den mer "rolig", speciellt på halt underlag.

http://www.youtube.com/watch?v=pcal6Wma0Zs Tråkigt?

Min A4 och TTn känns inte såååå olika att det är avgörande iaf.

/Mattias

Audi nörd
26 Inlägg
26 oktober 2010
#19
Nej nej, har ju aldrig kört en quattro... räknar du nya s4an, nya s6an, nya s5an, rs4 som quattro? Men orka liksom, jag syftar på att en audi är en audi o seat en seat....


Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
26 oktober 2010
#20
T_Duell skrev:
Nej nej, har ju aldrig kört en quattro... räknar du nya s4an, nya s6an, nya s5an, rs4 som quattro? Men orka liksom, jag syftar på att en audi är en audi o seat en seat....

Är A3, S3 och TT Seat? Kommande Lamborghini och R8 - r det Seat? Vad syftar du på egentligen? Att Haldex inte är quattro eller att Haldex inte är Audi? Båda är fel iaf...

/Mattias


Sök