2123
Sök

modda till bakhjulsdrift ?!

Drinking Buddy
89 Inlägg
10 juli 2006
Trådstartare
Tjena !

har lite lust att modda om till bakhjulsdrift på min 850. tänkte höra om nån har erfarenhet av det och om motorn måste rakställas osv? har hört att vissa gjort sånt tidigare men tänkte om det är mkt jobb..en sa att man inte skulle behöva ändra motorns läge o en annan sa att man va tvungen att slita ut hela baksätet osv..

Lämna ditt bakomflutna före dej.

10 287 Inlägg
10 juli 2006
Det finns bl a en som byggt en S70R AWD. Leta upp honom och kolla hur han byggde. (Fanns i bilsport ca 2001).

Men det är mycket jobb.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Miata-förare
130 Inlägg
10 juli 2006
Vet inte om du tänker göra det bara för att göra det men varför inte sälja och köpa en nyare 940 istället? Är väl i princip samma bil med annan drivlina? Hur som helst så önskar jag dig verkligen lycka till och ser fram emot att höra mer om projektet om det blir av. smile

Avstängd
257 Inlägg
10 juli 2006
kommer kosta med än vad nog redan planerat med intyg, delar mm.... vet en som byggde om en golf 1 eller var de en golf 2 med en cheva 350 & bakhjulsdrift men de var innan sfro´s tid. prata med SFRO vad dom kräver av dig för att du ska kunna besiktiga sen pratar du med SBP & VV också.

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta

Better than God \o/
1 886 Inlägg
10 juli 2006
Byt bil!!! Inte värt att börja bråka med sådant om du inte ska bygga en bil enbart för bana / stripp. Att försöka få en sådan godkänd vid sbp är knappt någon idé.  Finns 240s med 850 motorer, köp en sådan.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

349 Inlägg
5 augusti 2007
Ganska sa gammal trad jag "vacker" till liv har men tankte att jag kunde soka efter detta innan jag skriver en egen trad. Eftersom denna redan fanns tankte jag lana den tongue

Da ar fragan om nagon skulle kunna forklara hur det gar till att modda om till bakhjulsdrift? Ar inget jag har planer pa i narmsta taget men vill planera lite grann och kolla upp priser och liknande saker. Nan som orkar ge sig lite tid pa en kort och nagerlunda enkel forklaring pa vad som kravs?

Tack pa forhand

210 Inlägg
5 augusti 2007
vad som behövs? i korta drag, behövs en halv bil till.
kardan, modd av motor/fästen, bakaxel osv osv osv

300 Inlägg
5 augusti 2007
finns en här på garaget som håller på att göra en bakhjulsdriven 850 å han tog ju en 850 framdel å satte dit under plåten bak..

349 Inlägg
5 augusti 2007
Oh tackar. Lar bli svart att hitta honom om han nu finns pa gorg?

1 417 Inlägg
5 augusti 2007
det man skulle kunna göra är väl att tå låda och kardan från en bil med snedställd motor och 4-hjulsdrift. Och helt enkelt ta bort främre drivaxlar. Kan det gå tror ni ?

Sök