Nu har jag äntligen fått dit motorplåt samt bakre fästet för växellådan. Väntar fortfarande på att få hem mitt pedalställ som verkar ha kommit bort, fortsättning följer
Även fått hem 3 meter skena för att svetsa fast i ramen för att kunna bulta plåten till golvet under växellådan
Här får man ju skämmas för att man inte uppdaterat på 2 månader!
Jag har väl legat lite på latsidan med bygget, men det har varit väldigt mycket annat att göra. Dock har bilen inte stått helt orörd under tiden. Det är nog faktiskt även så att det ska ringas till SBF idag och beställa tid för chassibesiktning
Blev så trött på att det aldrig var någon annan i garaget när jag var där, så valde att byta garage under en liten stund så att man får lite hjälp, synpunkter och sällskap
Passade på att åka och väga bilen på en lastbilsvåg hos polisen. Inte världens mest exakta siffror, men vågen stannade på 500 kg. Syns visst inte på denna bild...
Bonusbild från vägningen
Tog en rolig bild på när jag försöker vända runt chassit för att svetsa undertill
När jag väl fick runt den så svetsade jag dit profiler för att kunna skruva plåten under växellådan för att kunna ta lådan neråt om det behövs.
Kompletterat med stag längst fram
Funnycar-bågen är helt klar
Sista dörrsträvan är även den monterad och som sagt, nog dags att ringa SBF nu för besiktning
Fortsättning följer... Mitt pedalställ är utlovad leverans på måndag (sjukt försenat). Ska kontakta Snowball idag och beställa krängningshämmare.
Den 24-26 kommer jag vara på Santa Pod tillsammans med min far och farbror och kolla på Summer. Ska bli en kul liten resa
Bilen blev besiktigad i torsdags förra vecka och den är nu godkänd. Dock fick jag ingen klisterlapp då chassit inte är lackerat. Så jag ska bara göra några ändringar/tillägg så ska chassit lackas sen, dock betyder det ju inte att chassit är helt klart, men det är lättare att lackera och sen slipa bort där man behöver svetsa och sen bättra på. Speciellt när man fått på karossen, vilket det snart är dags för!
Resan till Santa Pod var jättebra, dock avslutades hela helgen med att en tävlanden krashade i finalen för Street Eliminator, men i övrigt en riktigt bra helg.
K_arlstrom skrev: Grattis! Starkt jobbat, ser fram emot fortsättningen även om jag sällan kommenterar..
Tack Ja det ska bli jättekul att fortsätta bygger från och med nu. Känns som att dom "svåra" bitarna är förbi, men men, de lär jag väl få äta upp att jag sagt.
Jag håller på att kollar på en bakaxelklump nu. Kikade på en ny ifrån Moser (samma som jag köpte bakaxeln ifrån), men ska kolla marknaden efter begagnad först.
Som vanligt, igår var de tisdag. Var ute och fick ordning på A-armen som håller bakvagnen, denna ska TIGas ihop, har endast punktat den. Blev riktigt nöjd med passformen och utseendet. Näst på tur är krängningshämmaren bak och en till kardanring till främre knuten.
Går lite långsamt med uppdateringarna, däremot så får jag lite mer gjort i garaget
Senaste tiden har jag plåtat klart chassit, kört karosseritätning i alla skarvar och målat hela chassit.
Byggde ihop en karosserisnurra lite snabbt med hjälp utav 2 st motorlyftar. Blev väldigt smidigt!
Färgen jag valde att köra med är en 1-komp ljusgrå, gick åt nästan 4 liter färg!
Ska beställa mer färg för att måla insidan av karossen innan jag svetsar ihop båda delarna. Trodde färgen skulle räcka till båda
Har även hunnit att beställa sista delarna till bakaxeln nu. Det blev en aluminium bakaxelklump från Moser med riktigt fin specifikation till! När denna kommit (i nästa vecka hoppas jag) så ska jag få låna grejjer för att kunna mäta och beställa kardan!
Händer mycket roligt nu!
Idag var jag tävlingsledare på Bracket Nats #55 på Mantorp Park och imorgon ska jag vara tävlingsledare på Bilsport EDPS!
Då har jag fått hem lite saker igen. Köpte ett 5-punkts bälte av märket SIMPSON. Behöver fixa infästningar till detta samt även fästen för stolen.
Men de roligaste av allt var att jag igår åkte och hämtade hem en Precision Turbo 6766. Den ska kunna trycka på luft för de jag kommer behöva iallfall. Grymt nöjd är jag!
Arbetet med bakaxelklumpen fortsätter, det var inte det enklaste och jag behöver tillverka lite specialverktyg för att kunna mäta in allting ordentligt. Men Janne Hagberg på Åby MK är med och övervakar så allt går korrekt till.
Själva bakaxeln är näst intill färdig för att lämnas på pulverlack. Ska bara fixa fästen för krängningshämmaren.
Fick hem lite grejjer från ME-racing för några dagar sen. Paketet innehöll saker till att bygga krängningshämmare, kardanring, kardantunnel samt en rörstump för att bygga klart pedalstället.
Fick även lite tid över igår till att passa in kardantunneln. Behöver boxa upp kardanringen lite för att centrera tunneln runt växellådan. Tanken är att själva tunneln ska vara bultad så den går att plocka bort. Annars kommer jag inte få bort växellådan
I veckan kommer det även beställas ett kit för att börja bygga grenrör
Har äntligen börjat trilla in lite mera delar som varit beställda. Denna gång är det ett kit för att bygga grenrör och handtag för att utlösa bromsskärm och släcksystem.
Idag monterades båda handtagen Blev svinbra. Hoppas bara inte skiten tar i taket när jag monterat karossen.... haha I värsta fall får jag väl kapa loss allt och montera det under röret istället, funkar ju så med
Har fått hem lite mera saker. Batteriavstängning, takmonterad dragögla, vajrar för utlösning av brandsläckare samt Hurst line-lock kit. Kommer bli bra de här Har även bestämt mig för vart batteriet ska vara.
Har tillsammans med MadDrift ritat upp saker för vattenskräning för släcksystemet plus lite till..
Har massa planer framöver, skulle vara kul att påbörja dom direkt, men är inte riktigt där än.
Lite bilder från igår! Byggde en batterilåda som ska sitta i bagaget. Började knåpa ihop krängningshämmaren. Monterade båda framskärmarna och fronten för att se hur stort utrymme man har för allting innanför huven. Blir rätt så bra med plats
Ena saken efter den andra faller på plats Igår fixade jag med fäste för brandsläckartuberna. Fästet är egen design som är ritad i CAD och vattenskuret. Vaggorna som tuberna ska ligga i ska kläs med tunn gummi matta och sen ska det hållas på plats med T-bults slangklämmor. Tuberna på bilderna är bara provtuber.
Har hänt en hel del senaste tiden. Orkar inte berätta om det i detalj, så nedan ser ni bilder på allting Som ni även kan se fick jag hem en större beställning från Tim McAmis.
Johansen skrev: Go kväll Du gör ett kanon jobb , ser riktigt bra ut = tummen upp Det ända jag tycker du ska ta en funderare på är ditt släcksystem , jag har mycket erfarenhet och sett dom flesta märken live och i mina ögon finns det bara ett som funkar riktigt bra = fogmaker , det är ett svenskt företag .
Har tittat mycket på Fogmaker, ser ut att vara det bästa av dom bästa. Släcksystemet är för tillfället väldigt provisoriskt. Ska montera alltihop och se om det är möjligt att använda mig utav det. Funkar det inte så blir det ett Fogmaker system i slutändan. Dock måste jag ge lite ris till Fogmaker då det är väldigt svårt att hitta tillräckligt bra info om det, samt priser på deras grejjer (online d.v.s.)
Har jobbat vidare med bromssystemet, dock valde jag att köra med rostfria bromsledningar. Fick även till line-locken väldigt fräsigt tycker jag
Genomföringen för bromsledning till bakaxeln, tyvärr gjorde jag en tankevurpa när jag kapade och konade ledningen, så den blev lite kort, fick därför ta en liten genväg, ser lite märkligt ut
Har även införskaffat mig ett MaxxECU v1 styrsystem.